Wagen versus Sulky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Wagen versus Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 08:05

Hallo allemaal,

Met mijn Hackney (19) ben ik weer begonnen met mennen. Hij heeft in het verleden al aan gespannen gelopen.
Het betreft een B pony (1.26) rank type.
Natuurlijk wil ik voor het lichte gaan. Een nieuwe marathonwagen behoort niet tot de opties. Wil eerst een "tijdelijke wagen" kopen.

Wat is "comfortabeler" een sulky of een wagentje? En, wat zou voor de pony het fijnste zijn natuurlijk? Schud een sulky erg? ect!

Brand los!

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Wagen versus Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:20

Persoonlijk men ik het liefst met mijn sulky. Maar het is maar net wat je wil. Een sulky moet je goed afstellen zodat ie niet bonkt in je lichtogen. Als je er 1 neemt met vering is die in principe net zo comfortabel als een 4 wieler. Als je mensen mee wil nemen is een wagen handiger op een sulky houdt t op met 2 mensen op de bok. Wat ik erg fijn vind is dat met een sulky je kar altijd achter je pony blijft, een kar kan gaan scharen in zijn achteruit.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wagen versus Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:06

Een sulky is een 1zitter, zoals de draverssulkys.

Een tweewieler heeft een bankje en is dus geen sulky.
Handig om het verschil te weten.

Ik ben erg tevreden over mijn tweewieler. Maar mijn marathonwagen vind ik ook erg relaxed.
Het is een keuze die je zelf moet maken.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:06

pipo schreef:
Persoonlijk men ik het liefst met mijn sulky. Maar het is maar net wat je wil. Een sulky moet je goed afstellen zodat ie niet bonkt in je lichtogen. Als je er 1 neemt met vering is die in principe net zo comfortabel als een 4 wieler. Als je mensen mee wil nemen is een wagen handiger op een sulky houdt t op met 2 mensen op de bok. Wat ik erg fijn vind is dat met een sulky je kar altijd achter je pony blijft, een kar kan gaan scharen in zijn achteruit.


ik bedoel een 4 wieler kan gaan scharen :j

AnnevM

Berichten: 925
Geregistreerd: 12-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:28

pipo schreef:
Persoonlijk men ik het liefst met mijn sulky. Maar het is maar net wat je wil. Een sulky moet je goed afstellen zodat ie niet bonkt in je lichtogen. Als je er 1 neemt met vering is die in principe net zo comfortabel als een 4 wieler. Als je mensen mee wil nemen is een wagen handiger op een sulky houdt t op met 2 mensen op de bok. Wat ik erg fijn vind is dat met een sulky je kar altijd achter je pony blijft, een kar kan gaan scharen in zijn achteruit.

Hetzelfde hier, sulky vind ik net wat fijner.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Wagen versus Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:04

Heb allebei gehad,, naja alle 3, sulky, 2 wieler en marathonwagen.. En vind alles wel prima.. Tja hou zelf altijd gas erop en heb nooit last gehad van een scharende wagen.. Had me ook een heleboel geld gescheeld als ik direct een echt marathonwagen gekocht had,, maar ja ;-) Heb nu weer een andere marathonwagen en mijn sulky staat ergens bij een oudcollega, 2wieler is gesneuveld.. Maar ik mis mijn sulky helemaaal niet.. Misschien straks weer als mijn jonge pony toch wat lastig blijkt te zijn voor de marathonwagen dat mijn sulky voorlopig weer naar huis moet.. Maargoed.. die hindernis nemen we wel als we daar aagegeland zijn

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:01

Hoi toevallig heb ik enkele weken terug ook gedaan, wat jij beschrijft ( paard 20 jr. Weer aanspannen na ongeveer 15 jr. )

Ik heb gekozen voor de twee wieler. Met name omdat deze niet kan scharen, maar ook gekozen voor een niet te zware variant. Dan kan kan ik makkelijk ontspannen inspannen, maar ook is de twee wieler makkelijker mee te nemen.
Ik merk niet veel verschil als hij bij de. Meninstructeur voor een vierwielige tranings wagen staat. Loopt hij ook makkelijk mee.

Voor mij dus een persoonlijke keus om voor de twee wieler te gaan.
Eerlijk gezegt voel ik me in het bos ook veilig... Met name als hij wat hoort of ziet en opzij springt. De wagen blijft fijn achter hem.
Ik zou hem niet voor een dravers sulky willen rijden... Omdat ik graag over mijn paard wil kunnen heen kijken... Met de sulky zit ik al gauw een stuk lager... ( uitgeprobeerd.... Met de pony vind ik de sulky wel helemaal te gek hoor ha ha ha)

Ik weet wel dat er qua rijcomfort voor de menner een enorm verschil tussen de twee wielers. Mocht je kiezen voor een twee wieler.... Uitproberen... Ook qua gewicht grote verschillen.

In ieder geval veel plezier met het opnieuw aanspannen. Ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest.

frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 10:04

Ik heb voor een sulky gekozen. Lichtgewicht (60 kg) Gaat erg goed. Nu conditie aan het opbouwen. :D

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Wagen versus Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:17

Ik heb zowel een sulky, als tweewieler, als marathonwagen.

Het meest comfortabel is en blijft de marathonwagen, omdat je daar alles mee kan (marathon/SGMW), buitenrijden, drs, vdh.)
Maar ben ook érg blij met mijn sulky en tweewieler hoor. :j
Maar die is meer voor het gemak. (Tsja sulky dan voor mini wel ivm gewicht ed)