ervaringen met een ideal eurotech kunststof tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

ervaringen met een ideal eurotech kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 11:56

Ik loop erover te denken om ideal eurotech kunststof tuig te kopen in zwart met london
onderlegt. Met een voorgevormde borsttuig.Nou weet ik dat er problemen waren met roest op
de D ringen en strengen die spontaan doormidden knapte.Maar dat schijnt verholpen te zijn.
Ik ben benieuwd of jullie tevreden zijn over de pasvorm en hoe ze na lange tijd eruit blijven zien.
Gewoon ervaringen dus.
Afbeelding
dit tuig dus,alleen dan met empatie borsttuig

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: ervaringen met een ideal eurotech kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:20

Wij hebben een dubbelspantuig op onze shetlanders liggen, was een van de eerste eurotech tuigen die toen gemaakt werden. Zijn er super tevreden over, wij hebben geen last van roest, het is mooi soepel, nu wel een beetje minder nu het zo koud is, maar nog steeds veel handzamer als leer. Niemand ziet eigenlijk dat het kunstof is, als we het zeggen willen ze het nog nauwelijk geloven. Een van de hoofdstellen gebruiken we nu bij onze jonge dartmoor, heeft maar een heel klein koppie, maar het zit perfekt. De leren hoofdstellen van ideal waren toch wat grof voor haar. Deze zomer willen we dus ook een eurotechtuig, bruin onderlegt, voor deze pony kopen.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:12

Wij hebben getracht met kunststof te werken, maar zijn daar heel snel vanaf gestapt. Zoals mijn collega het toen verwoordde: "Iemand die recreatief ment, komt er na 2 jaar achter dat het niets is. Wij hebben het in twee weken tijd kunnen constateren". Inmiddels is er van dat tuig alleen nog het borststuk over, de rest is allemaal weer vervangen door leer. Het hangt er ook vanaf wát je er precies mee wilt doen, maar voor dagelijks/intensief gebruik gaat onze voorkeur naar leder uit.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:14

Nog even een aanvulling: kunststof tuig heeft net zoveel aandacht nodig als leder. Je moet het tenslotte na het rijden net zo goed schoonmaken. Het enige voordeel is dat je het niet één keer in de zoveel tijd hoeft te vetten. ;)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:21

Shenavallie schreef:
Wij hebben getracht met kunststof te werken, maar zijn daar heel snel vanaf gestapt. Zoals mijn collega het toen verwoordde: "Iemand die recreatief ment, komt er na 2 jaar achter dat het niets is. Wij hebben het in twee weken tijd kunnen constateren". Inmiddels is er van dat tuig alleen nog het borststuk over, de rest is allemaal weer vervangen door leer. Het hangt er ook vanaf wát je er precies mee wilt doen, maar voor dagelijks/intensief gebruik gaat onze voorkeur naar leder uit.

Waarom niet voor de recreatieve menner?

Ik heb kunststof tuig, ideal eurotech voor tweespan pony's, zowel marathongebruik als drs/vdh als lekker bosritjes. Dagelijks en intensief trainen.
Heb nu voor de andere pony bruin zilco kunststof tuig, ook erg fijn tuig. Had eerst ook eurotech, maar ivm nieuwe wagen donkerbruine bekleding was het zilco tuig mooier. Dus die komt nog de verkoop in.

Super makkelijk in onderhoud, echt niet na elke keer rijden schoon te maken. Tenzij je pony veel zweet enzo.

Ik heb alleen leren enkelspan tuig, ideal leathertech omdat ik die kleur bruin onwijs mooi vond. (Lichte bruine tinten)
Maar verder hier alleen kunststof.

Lekker mee afspuiten met de pony's, niet na een druk lang weekend nog persé moeten vetten vanwege waterbakken enz.

Empathy borsttuigen komen hier sws nooit in. Ondingen.
Als ik op foto's zie hoe bijv enkelspan borsttuig van de pony opzij gaat in een scherpe wending... kan een empathy borsttuig nooit meeschuiven. En dat je de springriem strak om moet doen om het op z'n plek te houden is ook niet fijn voor de pony.

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:08

Ik las al even mee omdat ik ook overweeg om mijn ideaal marathon weg te doen en te vervangen voor een konstof... Ik twijfel ook heel erg tussen ideaal en zilco... Ik hoop dat mensen die al langer deze tuigen gebruiken ook wat foto's willen plaatsen van hun tuig... En er dan ook bij kunnen vertellen wat op die foto voor hun aandachts punten zijn

Het spreekt me wel aan, dat je met het afspuiten van je paard ook meteen je tuig schoon spuit :D ha ha....

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:40

Wij hebben ons tuig nu dus al twee jaar, hier ligt ie op onze pony's op de hippiade van afgelopen jaar: http://www.digishots.nl/nl/beeldbank/fo ... ken&page=1 , wij gebruiken hem dus absoluut niet recreatief, ze lopen er ook marathons mee, de pony's op de foto hebben wel een ander hoofdstel om. Onze pony's hebben ieder hun eigen hoofstel, deze twee hebben een ideal leren hoofdstel. Onze dartmoors hebben de eurotech, die lopen dus ook in dit tuig.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: ervaringen met een ideal eurotech kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:20

Diep in mijn hard wil ik misschien wel liever zilco maar ja dat geld he.Ik vind rond de 700 euro of rond de 1200 euro wel een heel groot verschil.En eigenlijk wil ik graag zwart met bruin onderlegt omdat dat ook mijn dressuur kleren kleuren zijn.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:23

MelanieB schreef:
Shenavallie schreef:
Wij hebben getracht met kunststof te werken, maar zijn daar heel snel vanaf gestapt. Zoals mijn collega het toen verwoordde: "Iemand die recreatief ment, komt er na 2 jaar achter dat het niets is. Wij hebben het in twee weken tijd kunnen constateren". Inmiddels is er van dat tuig alleen nog het borststuk over, de rest is allemaal weer vervangen door leer. Het hangt er ook vanaf wát je er precies mee wilt doen, maar voor dagelijks/intensief gebruik gaat onze voorkeur naar leder uit.

Waarom niet voor de recreatieve menner?

Ik heb kunststof tuig, ideal eurotech voor tweespan pony's, zowel marathongebruik als drs/vdh als lekker bosritjes. Dagelijks en intensief trainen.
Heb nu voor de andere pony bruin zilco kunststof tuig, ook erg fijn tuig. Had eerst ook eurotech, maar ivm nieuwe wagen donkerbruine bekleding was het zilco tuig mooier. Dus die komt nog de verkoop in.

Super makkelijk in onderhoud, echt niet na elke keer rijden schoon te maken. Tenzij je pony veel zweet enzo.

Ik heb alleen leren enkelspan tuig, ideal leathertech omdat ik die kleur bruin onwijs mooi vond. (Lichte bruine tinten)
Maar verder hier alleen kunststof.

Lekker mee afspuiten met de pony's, niet na een druk lang weekend nog persé moeten vetten vanwege waterbakken enz.

Empathy borsttuigen komen hier sws nooit in. Ondingen.
Als ik op foto's zie hoe bijv enkelspan borsttuig van de pony opzij gaat in een scherpe wending... kan een empathy borsttuig nooit meeschuiven. En dat je de springriem strak om moet doen om het op z'n plek te houden is ook niet fijn voor de pony.

Ik zeg niet dat het niet voor de recreatieve menner is, ik citeerde alleen mijn collega die zegt dat een recreatieve menner er na een aantal jaren pas achter komt dat het nadelen heeft. Als jij bijvoorbeeld onderweg ineens een ingescheurde streng hebt, zul je een compleet nieuwe moeten kopen. Terwijl je een lederen nog kunt laten repareren.
Zelf vind ik het ook niet fijn om mee te werken. In de zomer rekt het uit (moeten we regelmatig de broek en de strengen op maat maken), in de winter is het stug, door de behoorlijke trekkracht trekt de gesp strak om de spoorstok en krijg je het bijna niet meer los, het zweet erger onder het tuig dan bij leder en zo zijn er nog wat ergernissen. Maar dat is zoals ik/wij het ervaren. Wij werken er beroepsmatig elke dag mee. Qua onderhoud is het op het invetten na wel degelijk evenveel werk om het schoon te maken. Tenslotte moet wel al het zand en het zweet eraf om irritatie bij het volgende gebruik te voorkomen. Daarna moet het met een droge doek afgenomen worden (in ons geval).
Het mooie is dat TS kan vergelijken met alle meningen. Dit is mijn/onze mening en zo zijn er nog meerdere. Als je recreatief rijdt, kun je er best een leuk tuig aan hebben, maar op den duur zul je toch merken dat het ook nadelen heeft. ;)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:40

Shenavallie schreef:
Als jij bijvoorbeeld onderweg ineens een ingescheurde streng hebt, zul je een compleet nieuwe moeten kopen. Terwijl je een lederen nog kunt laten repareren.
Zelf vind ik het ook niet fijn om mee te werken. In de zomer rekt het uit (moeten we regelmatig de broek en de strengen op maat maken), in de winter is het stug, door de behoorlijke trekkracht trekt de gesp strak om de spoorstok en krijg je het bijna niet meer los,
Reparatie van een streng kost vaak al bijna net zo veel als een nieuwe...
Ik weet niet welk kunststof tuig jullie gebruikt hebben maar de goede rekken absoluut niet. Dat is ook meteen een eventueel nadeel: de pasvorm moet goed zijn!

Twee jaar geleden had ik een nieuw tweespan tuig nodig voor mijn pony's. Eurotech kwam toen net met het nieuwe model wat vergelijkbaar is met Zilco maar soepeler en veel voordeliger. Een nadeel van de eerste lichting waar de mijne uit is is idd dat de gespen nog wel wat willen gaan roesten maar volgens mij is dat inmiddels ook opgelost.
Ik ben er dik tevreden mee!

Afbeelding

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:06

Sluit me aan bij BD.
Mijn kunststof tuig rekt zeker niet uit hoor... :n Echter, mijn leren tuig wel. (ideal leathertech) Strengen worden steeds wat langer.
En wbt reparatie; mijn kunststof tuig kon gewoon gerepareerd worden hoor. :j Maar die strengen scheuren gelukkig niet in bij kunststof. Dit gebeurt sneller met leer.

Kwaliteitsverschil tussen kunststof tuigen is er wel.
En na marathon bijv even snel borsteltje eroverheen/afspuiten en laten drogen. (bij mijn tuig)
Ideaal.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:37

Mijn man heeft ook de eurotech. 1 van de 1e versie dus wel last van roest op de gespen.

Hij heeft maat pony voor een D-pony van 1,46. Pasvorm is wel goed alleen waren volgens mij
de strengen niet goed (weet het niet meer heel zeker). Hij heeft ook de voorgevormde borst.
Die heb ik ook van zilco en die bevallen super.

Zeker hier ook geen last dat het uitrekt of scheurt o.i.d.

Ben zelf op zoek naar een bruin kunststof tuig maar dat is nog niet zo makkelijk.

Je kan ook kijken naar het arden tuig dat verkopen ze bij de lemerij.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: ervaringen met een ideal eurotech kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:44

ik vind persoonlijk het arden tuig minder mooi en het is ook 1000 euri

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:48

baudyh schreef:
ik vind persoonlijk het arden tuig minder mooi en het is ook 1000 euri
Dat vond ik ook!

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: ervaringen met een ideal eurotech kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:00

Ik heb het arden tuig nog nooit goed van dichtbij bekeken dus dat zou ik niet weten.

Vind zelf wel de afwerking van de zilco tuigen wel mooier dan die van ideal.
Maar de prijs van ideal is wel een stuk gunstiger dan zilco.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:59

BlackDevils schreef:
Shenavallie schreef:
Als jij bijvoorbeeld onderweg ineens een ingescheurde streng hebt, zul je een compleet nieuwe moeten kopen. Terwijl je een lederen nog kunt laten repareren.
Zelf vind ik het ook niet fijn om mee te werken. In de zomer rekt het uit (moeten we regelmatig de broek en de strengen op maat maken), in de winter is het stug, door de behoorlijke trekkracht trekt de gesp strak om de spoorstok en krijg je het bijna niet meer los,
Reparatie van een streng kost vaak al bijna net zo veel als een nieuwe...
Ik weet niet welk kunststof tuig jullie gebruikt hebben maar de goede rekken absoluut niet. Dat is ook meteen een eventueel nadeel: de pasvorm moet goed zijn!

Twee jaar geleden had ik een nieuw tweespan tuig nodig voor mijn pony's. Eurotech kwam toen net met het nieuwe model wat vergelijkbaar is met Zilco maar soepeler en veel voordeliger. Een nadeel van de eerste lichting waar de mijne uit is is idd dat de gespen nog wel wat willen gaan roesten maar volgens mij is dat inmiddels ook opgelost.
Ik ben er dik tevreden mee!

[ Afbeelding ]

Wij repareren onze strengen zelf, voor zover mogelijk. Helemaal ingescheurd is gewoon een nieuwe streng eraan. Ik zie dat jullie met pony's werken, wij werken met grote trekpaarden. Toch wel een verschil. Het tuig wat wij in kunststof hebben geprobeerd, was van Ideal. Sinds jaar en dag gebruiken wij Ideal leder tuig en daar hebben we geen problemen mee. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft welk doel je voor ogen hebt en welk type paard/pony ervoor gebruikt wordt. Onze ervaring is in ieder geval dat het voor het werk wat wij doen niet de juiste keuze is.

MHS
Berichten: 149
Geregistreerd: 26-09-12

Re: ervaringen met een ideal eurotech kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:11

op de delen waar druk op komt rekt het altijd wel iets, toch vind ik het wel degelijk sterke tuigen.
ze zijn goed met nylon versterkt, mooie pasvorm en een leuke prijs.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: ervaringen met een ideal eurotech kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:17

Recreatie menner meldt zich, heb een Zilco tedex, dus geen lederlook, vind het ideaal ding, kan je gewoon in een emmer sop gooien, uitspoelen en aan de droogmolen hangen.
Bovendien weegt het bijna niets, ik heb mijn tuig niet op stal liggen en moet het altijd meeslepen, voorheen vanaf 3 hoog, dus dan is bijna niets wegen heel fijn.

Heb er wel paar andere leidsels bij gekocht, want die vond ik dus 3 x niks.