[VD] Paard leren steigeren, leuk kunstje of dom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:27

Corretje kan dus wel steigeren op commando, en heeft het tot nu toe nog nooit tegen mij gedaan. Met marko zijn we dus ook bezig met VD maar die zouden we dus nooit het steigeren aanleren omdat we het risico niet willen lopen dat hij het tegen ons gaat gebruiken.

Zelf ben ik niet voor, maar ook niet tegen het steigeren. Eigenlijk net er iets tussen in Lachen Als je echt serieus bezig bent met VD net zoals Stef, marieke en danielle dan heb ik geen problemen met het steigeren. Maar er zijn ook mensen die het steigeren aan hebben geleerd om er stoer mee te doen, nouja, ze denken er stoer mee te doen. En dan heb ik wel zo iets van waar ben je mee bezig... Scheve mond

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:23

Wat heb je er aan? Zie het nut er niet van in. Zoals al gezegd is het gewoon een kunstje wat je een paard aanleert. Je kunt een paard ook leren achterwaarts gaan door aan zijn linker oor te trekken, maar wat heb je er aan?

Had vroeger mijn pony geleerd pootje geven als een hond. Nou leuk hoor. Later was het zo erg dat als die knuppel maar een appel zag hij al met de poot naar voren stond. Heb er wel van geleerd. Ik leer mijn paard geen kunstjes meer die nergens voor dienen. Heb er nu een die gaat liggen op commando. Soms is het wel handig en ik ben nog geen situatie tegengekomen waarin ie dat tegen me zou kunnen gebruiken. De manier waarop dat gebeurt is ook dusdanig gecompliceerd dat een ander dat knopje niet zo snel zal kunnen vinden en voor een ander heeft ie het tot op heden ook nog nooit gedaan ook al gaven ze dezelfde aanwijzingen. (hij doet heel veel dingen voor een ander niet, maar daar is ie ook hengst voor--> maar 1 baas, en dat ben ik)

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:28

Ik reed ook een merrie die dat was aangeleerd (niet door ons dor vorige eigenaren die het overigens wel netjes erbij hadden vermeld). Heel pittig beest en die maakte er misbruik van zelfs midden op de weg......


Ik heb een keer gestaan dat we moesten stilstaan, ze steigerde en een sprong op de andere weghelft maakte, mijn viendin op haar paard schrok zich helemaal kapot, ik ben wel blijven zitten marja voor hetzelfde geld was ik er afgedonderd, dan hadden we pas echt een probleem.

Dusse.. nee mijn paardje leer ik niet steigeren op commando (alleen als het door iemand gedaan wordt die er verstand van heeft oke..)

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:29

runningkawa schreef:
Citaat:
Ik geloof niet in "tegen je gebruiken" . Als een paard wil steigeren doet ie het zowiezo wel, of ie het nou geleerd heeft of niet.

Nu ga ik iets zeggen waar ik half bokt voor over mijn nek krijg Haha!

ik denk daar heel anders over als je het gaat hebben bij een dominant paard of met een paard dat een stuk hoger in het bloed staat.
Die gaan zoiets wel degelijk tegen je gebruiken.

Dit omdat steigeren eigenlijk een dominantie spelletje is.


Kan ik me misschien wel in vinden... *ga ik eens over denken Haha!*
Feit blijft natuurlijk voorop staan dat je niet zomaar elk paard kan leren steigeren. Ik heb zat paarden om me heen, en er staan er ook zat tussen waarvan ik zeg, nee, die zou ik het niet leren.
*ga nu ff verder lezen Haha!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:59

Maar jij hebt je wel al heel lang en diep in VD verdiept.
En ik heb ook echt het idee dat je wat dat betreft heel goed weet wat je doet.
Zo ook enkele meer.

Maar ik lees ook berichten van meisjes, die het zo stoer vinden maar totaal niet weten wat ze doen.
En het zomaar elk paard zouden leren, want het is zo vet gaaf
Dat maakt het een enorm verschil imo.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:00

Klopt wel.
Vriendin van mij haar shet kan op commando steigeren als je zijn been op tilt. Gevolg: Hoefsmid kan nog nauwelijks normaal zijn werk doen... Nee, dat schiet op....

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:40

stef schreef:
Klopt wel.
Vriendin van mij haar shet kan op commando steigeren als je zijn been op tilt. Gevolg: Hoefsmid kan nog nauwelijks normaal zijn werk doen... Nee, dat schiet op....


Precies! Heb ik ook wel eens gezien. Kijk, iedereen maakt wel fouten, maar sommige fouten zijn gewoon echt zo stom... Bloos!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:43

annegti schreef:
(hij doet heel veel dingen voor een ander niet, maar daar is ie ook hengst voor--> maar 1 baas, en dat ben ik)


Waarom is hij daar hengst voor? Een hengst moet ook luisteren naar iemand die hoger in rang is. Ik vind dat alle mensen(dus niet alleen 'de baas') hoger in rang staan, ook bij een hengst. Ik kan Dennis rustig uit handen geven zonder dat ik me zorgen hoef te maken. Hij zal ook netjes al zijn oefeningen bij een ander uitvoeren.

Oke, dit was een beetje off-topic, weer on-topic.

Tja, het blijft een moeilijk discussie punt. Mensen die weten waar ze mee bezig zijn heb ik echt geen moeite dat die het hun pony leren. Maar 'zomaar' ff leren stijgeren omdat het stoer zou zijn, nee, daar ben ik 100% tegen.

Den kan ook al mensen versteld doen staan met liggen en zitten enzo. Dat ziet er wel niet zo spectaculair uit al stijgeren, maar is (imo) veel moeilijker om je paard te leren. Als ik zou willen denk ik dat ik Dennis binnen 2 weken kan leren steigeren op comando, maar ik begin er niet aan. Hij is in eerste instantie kinder pony, daarna VD pony en ik moet er rekening mee houden dat het een hengst is(al is hij wel heel makkelijk).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:53

Ben het helemaal met de mensen eens die zeggen dat het steigeren dat niet op commando gebeurt bestraft moet worden. Denk ook dat als je consequent genoeg bent je op die manier dan veel lol van en met je paard kunt hebben. Je moet ook voor ogen houden dat steigeren natuurlijk gedrag is. Er wordt hier wel gezegd dat sommige paarden er 'misbruik' van gaan maken en te pas en te onpas gaan steigeren; logisch, ze zullen geen buiging maken als ze iets niet zien zitten, dat is nu eenmaal niet natuurlijk! (laatste zin met een Knipoog lezen!!)......

Voorbeeld van een shetje hier in de buurt, 2 jaar oud, het was de bedoeling dat er als ie goed was ingereden een meisje van een jaar of 6 op ging. Ondertussen vonden de wat oudere kinderen die pony wel een leuk speeltje, ze gingen hem kunstjes leren. Zo ook steigeren. Op het moment dat je op zijn schoft duwde ging het beestje keurig netjes op 2 benen staan...... Jaar later was hij vals, omdat er niemand op zn rug kon zitten zonder dat ie ging steigeren! Pony werd verkocht, weet verder niet wat er mee gebeurt is. Typisch een voorbeeld van mensen die het leuk en schattig vinden, maar er alleen het verstand van hun kleine teen bij gebruiken.....

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:46

ik had in frankrijk een paardje waar ik elkedag op ree die hebben ze in der jonge jaren ook leren stijgeren maar dan onder het zalde erg leuk om is uit te rpoberen maar zodra je dat 1 x heb gedaan wil ze elke keer om hoog kome als je wil stoppe heel erg irri!! er zit al geen rem en dan al helemaal niet meer

groetjes

Ik ben niet nieuwgierig ik wil gewoon graag alles weten Knipoog

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:44

Remember schreef:
Voorbeeld van een shetje hier in de buurt, 2 jaar oud, het was de bedoeling dat er als ie goed was ingereden een meisje van een jaar of 6 op ging. Ondertussen vonden de wat oudere kinderen die pony wel een leuk speeltje, ze gingen hem kunstjes leren. Zo ook steigeren. Op het moment dat je op zijn schoft duwde ging het beestje keurig netjes op 2 benen staan...... Jaar later was hij vals, omdat er niemand op zn rug kon zitten zonder dat ie ging steigeren! Pony werd verkocht, weet verder niet wat er mee gebeurt is. Typisch een voorbeeld van mensen die het leuk en schattig vinden, maar er alleen het verstand van hun kleine teen bij gebruiken.....


dit is dus wel heel stom jah zoiets..
mijn shet leer ik ook vd aan,maar ook omdat dit geen rijshet is/word..
ooit ga ik nog een grotere shet aanschaffen..misschien als rijpony voor kleine kindjes..maar die zou ik dus geen steigeren aanleren...juist omdat ik wil voorkomen dat er gevaarlijke dingen gebeuren..

Karaat_the_newforest op Instagram

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:20

runningkawa schreef:
Citaat:
Ik geloof niet in "tegen je gebruiken" . Als een paard wil steigeren doet ie het zowiezo wel, of ie het nou geleerd heeft of niet.

Nu ga ik iets zeggen waar ik half bokt voor over mijn nek krijg Haha!

ik denk daar heel anders over als je het gaat hebben bij een dominant paard of met een paard dat een stuk hoger in het bloed staat.
Die gaan zoiets wel degelijk tegen je gebruiken.

Dit omdat steigeren eigenlijk een dominantie spelletje is.


Kijk, hier ben ik het dus wel ongeveer mee eens. Haha!

Greg heb ik leren steigeren, en daar heb ik tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van.
Tis namelijk niet zo dat als je per ongeluk het commando geeft hij ineens op z'n achterste benen staat, je moet hem altijd even "warm" maken om het zo maar te zeggen.

Vanta daarentegen die zal ik nimmer nooit van m'n hele leven niet leren steigeren, simpwelweg omdat dit een dominantje is die je niet moet uitdagen want die uitnodiging neemt ze gretig aan!

Om een lang verhaal kort te maken, er is een heel verschil in karakters bij die 2 waardoor ik heb besloten om het al dan niet te leren.
Laat Vanta maar een "normale" rijpony worden die enkel van de grond komt bij een sprong. Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:57

Ik heb niks tegen het steigeren. Ik vind het machtig mooi om naar foto's en plaatjes van steigerende paarden te kijken, jammer genoeg denken daar veel meisjes zo over en die dan als gevolg het ook willen aanleren.

Ikzelf zou het niet doen, ik heb er wel over nagedacht, de eigenaar wou wel graag dat Odin het kon...maar ik ben er vrijwel zeker van dat ze ook omhoog gaat als ik het niet vraag. Dus blijft het bij het wegkwijlen van andere paardjes Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:10

Zou het zelf nooit doen trouwens

Lucky was het ook geleerd door de vorige eigenaren, die vonden het blijkbaar ook stoer. Bij hem waren de hulpen hetzelfde als voor achterwaarts. Geen slim plan dus. Hij gebruikt het nu nog als ie z'n zin niet krijgt en erg opgefokt is (is een kruising met een arabier en is heel vaak opgefokt). Het i wel al een heel stuk minder en nu zijn het (meestal) alleen nog maar kleine huppeltjes. Als ie zoiets geleerd heeft is het heel moeilijk om af te leren!

Verder niks tegen het steigeren, dat moet iedereen voor zich weten. Als je maar weet wat je doet. Goed commando gebruiken (niet HOOG want dat lijkt erg op HO bijv.)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:11

Evy schreef:
Ik heb niks tegen het steigeren. Ik vind het machtig mooi om naar foto's en plaatjes van steigerende paarden te kijken, jammer genoeg denken daar veel meisjes zo over en die dan als gevolg het ook willen aanleren.

Ikzelf zou het niet doen, ik heb er wel over nagedacht, de eigenaar wou wel graag dat Odin het kon...maar ik ben er vrijwel zeker van dat ze ook omhoog gaat als ik het niet vraag. Dus blijft het bij het wegkwijlen van andere paardjes Knipoog


Dus dan heb je er wel wat tegen....het gaat er bij deze discussie niet om of je het mooi vind of niet, maar of je het zelf zou toepassen. Gelukkig ben jij zo wijs en verstandig om het niet te doen. Maar niet iedereen is dat!

Je suis Charlie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:43

Saskia9 schreef:
mijn shet leer ik ook vd aan,maar ook omdat dit geen rijshet is/word..


Dit vind ik dus zo'n onzin. Waarom zouden VD en rijden niet samen gaan? Jamaica gaat echt niet ineens lopen passen terwijl ik wjiken vraag (terwijl de hulpen niet zo gek ver van elkaar liggen). Ook steigert ze niet ineens als ik ga halthouden.
Wanneer ze ongevraagd steigerd? Wanneer ze iets moeilijk vind of niet snapt (= negeren)
Wanneer ze haar dag niet heeft en onwijs loopt te stieren (= rotklap, alleen niet tussen de oren, dat zal je mij nooit zien doen).
Maar gewoon echt zomaar? Owh vrouwtje, kijk eens? Nop.
Rijden en VD kan prima samen, er zijn zat paarden die spaanse pas kunnen onder het zadel, of gaan liggen, gaan zitten, op een blok gaan, steigeren dus ook...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:16

stef"]
[quote="Saskia9 schreef:
mijn shet leer ik ook vd aan,maar ook omdat dit geen rijshet is/word..


Dit vind ik dus zo'n onzin. Waarom zouden VD en rijden niet samen gaan? Jamaica gaat echt niet ineens lopen passen terwijl ik wjiken vraag (terwijl de hulpen niet zo gek ver van elkaar liggen). Ook steigert ze niet ineens als ik ga halthouden.
Wanneer ze ongevraagd steigerd? Wanneer ze iets moeilijk vind of niet snapt (= negeren)
Wanneer ze haar dag niet heeft en onwijs loopt te stieren (= rotklap, alleen niet tussen de oren, dat zal je mij nooit zien doen).
Maar gewoon echt zomaar? Owh vrouwtje, kijk eens? Nop.
Rijden en VD kan prima samen, er zijn zat paarden die spaanse pas kunnen onder het zadel, of gaan liggen, gaan zitten, op een blok gaan, steigeren dus ook...
[/quote]

je leest vaker dat mensen die een rijpaard steigeren hebben aangeleerd dat ze dus uit verzet omhoog gaan.
misschien niet alle paarden en zit er verschil in hoe je het ze leert,maar ik doe het niet bij een rijpaard.
iedereen moet het voor zich weten.jah toch..omdan meteen iemand aan te vallen omdat diegene geen steigeren aan zal leren op een rijpaard...iedereen heeft zn eigen manier..en zal jou daarom ook niet aan gaan vallen omdat jij het wel doet bij een rijpaard..

Karaat_the_newforest op Instagram

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:18

Cassidy"]
[quote="Evy schreef:
Ik heb niks tegen het steigeren. Ik vind het machtig mooi om naar foto's en plaatjes van steigerende paarden te kijken, jammer genoeg denken daar veel meisjes zo over en die dan als gevolg het ook willen aanleren.

Ikzelf zou het niet doen, ik heb er wel over nagedacht, de eigenaar wou wel graag dat Odin het kon...maar ik ben er vrijwel zeker van dat ze ook omhoog gaat als ik het niet vraag. Dus blijft het bij het wegkwijlen van andere paardjes Knipoog


Dus dan heb je er wel wat tegen....
[/quote]

Ik bedoelde dat ik er niks op tegen heb als andere mensen het toepassen Knipoog Dat moeten ze namelijk helemaal zelf weten...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:32

Saskia9 schreef:
mijn shet leer ik ook vd aan,maar ook omdat dit geen rijshet is/word..


Niet alleen de combie VD en rijden. Maar gewoon altijd. Aan de hand kan een steigerend paard ook levens gevaarlijk zijn. Als Dennis om hoog komt heeft hij zijn hoeven ook op hoofd hoogte voor mij. Ik kan je vertellen, het is niet fijn als je in eens een paar hoeven een paar cm voor je gezicht op en neer zie maaien(ja, een truckje van Den van een paar jaar geleden, heeft hij al meer dan 2 jaar niet meer gedaan).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:51

stef"]
[quote="Saskia9 schreef:
mijn shet leer ik ook vd aan,maar ook omdat dit geen rijshet is/word..


Dit vind ik dus zo'n onzin. Waarom zouden VD en rijden niet samen gaan? Jamaica gaat echt niet ineens lopen passen terwijl ik wjiken vraag (terwijl de hulpen niet zo gek ver van elkaar liggen). Ook steigert ze niet ineens als ik ga halthouden.
Wanneer ze ongevraagd steigerd? Wanneer ze iets moeilijk vind of niet snapt (= negeren)
Wanneer ze haar dag niet heeft en onwijs loopt te stieren (= rotklap, alleen niet tussen de oren, dat zal je mij nooit zien doen).
Maar gewoon echt zomaar? Owh vrouwtje, kijk eens? Nop.
Rijden en VD kan prima samen, er zijn zat paarden die spaanse pas kunnen onder het zadel, of gaan liggen, gaan zitten, op een blok gaan, steigeren dus ook...
[/quote]

Ik denk dat ze bedoelt dat ze haar tijd anders moest indelen omdat ze niet kon rijden. Ik zocht met timon ook wat anders ipv. voor de kar en dat soort dingen dus dacht ik VD iets nieuws leuk! Misschien bedoelt ze dat wel... Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:00

Marieke_456"]

Ik denk dat ze bedoelt dat ze haar tijd anders moest indelen omdat ze niet kon rijden. Ik zocht met timon ook wat anders ipv. voor de kar en dat soort dingen dus dacht ik VD iets nieuws leuk! Misschien bedoelt ze dat wel... Verward
[/quote]

Nop, dat bedoelt ze niet:

[quote="Saskia9 schreef:
je leest vaker dat mensen die een rijpaard steigeren hebben aangeleerd dat ze dus uit verzet omhoog gaan.
misschien niet alle paarden en zit er verschil in hoe je het ze leert,maar ik doe het niet bij een rijpaard.
moet het voor zich weten.jah toch..omdan meteen iemand aan te vallen omdat diegene geen steigeren aan zal leren op een rijpaard...iedereen heeft zn eigen manier..en zal jou daarom ook niet aan gaan vallen omdat jij het wel doet bij een rijpaard..

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:01

Het spijt me Scheve mond

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:03

idd..malibu is zo klein dat ik daar geen rijshet van maak..dat ik daarom haar steigeren aanleer..ook weet ik dat aan de hand et gevaarlijk kan zijn..maar wat ik bedoel is dat ik een rijpaard niet zomaar steigeren zal aanleren omdat ik dus niet wil dat ze het tegen me gaan gebruiken..maar nogmaals..dat moet ieder voor zich weten..

Karaat_the_newforest op Instagram

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:04

maar nogmaals wat maakt het uit dat ik deze mening heb..voel me meteen aangevlogen omdat ik een andere mening heb...ik zeg alleen dat ik et zelf niet zal doen bij een rijpaard...

Karaat_the_newforest op Instagram

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:18

ligt eraan wat voor een pony het is, hoe jij bent, de relatie tussen jouw en je pony, respect enz.
luck is het ook aangeleerd, jij geeft hulp naar achter..pony gaat omhoog. op commando doet ie het niet meer, ik kan rustig naar achteren maar hij maakt er nog steeds misbruik van!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers