[NH] voor alle NH-methode aanhangers......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:37

Er zouden veel paarden gelukkiger worden als er meer rekening zou worden gehouden met hun (on)mogelijkheden. Hiermee zou voor zowel ruiter als paard het leven een stuk plezieriger worden! Ook ik rijd met mijn paard dressuurwedstrijden, maar probeer wel altijd rekening te houden met de aard van het dier en niet maar met weer een stel andere hulpmiddelen, lees zweep, sporen, scherp bit enzo, het eea af te dwingen. Ook ik vind het belangrijk om NH met haar te doen en zij geeft aan dit soort dingen plezierig te vinden. Veel van wat ik van haar vraag op buitenrit of met de trailer, doet ze omdat ik het vraag niet omdat ze zo'n held is. Op vertrouwen dus! Ik ben en blijf dus van mening dat je sport en NH best kunt combineren.


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:38

Ben nu met mijn nieuwe paardje drie weken bezig.
Vandaag voor de tweede keer beetje grondwerk gedaan.
Ik heb laatste tijd alleen gereden met haar, maar mistte toch iets. Ik heb nu heel andere kant van haar gezien.
Vandaag (voor het eerst) kwam ze terug naar mij, toen ik haar op de wei zette. Ik bleef staan hangen bij het hek, en zij met haar lieve kop tegen de mijne aan....
Ik weet niet of het door het grondwerk kwam maar ik kreeg opeens tranen in mijn ogen...(sorry voor het sentimentele gedoe maar ik voelde me toen zo blij) .
Naast het rijden kunnen we nog veel andere leuke dingen samen doen.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:34

Goede tekst! Zelf ben ik van mening dat je gewoon goed moet orienteren op de verschillende methodes en de dingen eruit moet halen die je aanspreken. Ieder paard en ieder mens is verschillend en er is dan ook geen methode die perfect is voor elk paard en elk mens.
Ook denk ik dat NH goed te combineren is met sport. NH is een manier van omgaan. NH betekent niet gelijk dat je bijv. je paard 24 uur per buiten moet staan. Maar eerlijk omgaan met je paard, je paard proberen te begrijpen en hulpen geven, die hij van nature al kent.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:37

Ieder kan goed zijn op zijn eigen manier en dat sommigen via een goeroe ontdekken dat het op een andere manier wel lukt, wat is daar dan mis mee.. als die goeroe Anky van Grunsven het is het owkee, maar owee als het paardenfluisteraar Parelli is.
Sorry hoor, maar ik vind het flauw...

De een kan het uit zichzelf, heeft het al in zich, maar 100 anderen niet. Wees blij dat er dan wat niet-zweverige, duidelijke goeroes rondlopen die hen erbij kunnen helpen...

En ps. Helemaal niets! tegen de NVVR hoor, maar van andere leden heb ik ook verhalen gehoord over paarden die de trailer in gemept moeten worden etc. Ook daar is het niet alleen een schilderachtig sprookje met brave, rustige altijd werkwillige paarden neem ik aan.. Al ontken ik zeker niet dat er voor een hoop mensen goede ideen op te doen zijn.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:11

En ps. Helemaal niets! tegen de NVVR hoor, maar van andere leden heb ik ook verhalen gehoord over paarden die de trailer in gemept moeten worden etc. Ook daar is het niet alleen een schilderachtig sprookje met brave, rustige altijd werkwillige paarden neem ik aan.. Al ontken ik zeker niet dat er voor een hoop mensen goede ideen op te doen zijn.

Als ik bovenstaande berichten lees denk ik altijd BRRRRRRRRRRRR arm paard. Dit is dus echt niet de oplossing!!!!!!!!!!!!!!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:44

Ja hoor de NVVR houdt regelmatig bijeenkomsten "paarden trailer in meppen"leuk joh.

Wat een rare opmerking.

De nvvr is een leuke club met heel supergoed blad, en nog nooit iets over trailermepsessies gehoord, al heb ik er zelf ooit wel 4 uur overgedaan, en ik ben NVVR-lid, misschien mepte ik niet hard genoeg?
Maar was ook niet op bijeenkomst van de NVVR.

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 07:50

Ik ben fan van Hemphling, maar heb niks met Parelli, heb er geen goed gevoel bij.
Het meeste heb ik van mijn man geleerd.
En die is geen paardengek, die vind paarden wel leuk, als ze maar niet te groot zijn.
Hij vertelde me hoe je paarden naar je toe krijgt zonder ze te vangen. Toendertijd moesten mijn vriendinnen en ik de pony's altijd vangen. Hij niet. Hij ging in het weiland zitten en kreeg elke paard dat hij wilde hebben. Hij kon ook met elke pony overweg. Een pony die doodsbang was, daar kon hij mee lezen en schrijven en overal aanraken waar hij wilde.
Als hij het loodgietersvak niet meer ziet zitten, dan zal ik hem aanraden om paardenfluisteraar te worden. Haha!

Kijk, zonder handen!!!
Baf..au..
Kijk, zonder paard...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:31

Ik ben fan van Hemphling, maar heb niks met Parelli, heb er geen goed gevoel bij.
Dit zijn precies mijn woorden.

Waarom kan ik zo niet een twee drie uitleggen.

Hempflings boek heeft me geholpen met mijn paard. Maar dat wil niet zeggen dat hij het is. Hoewel ik hem nogsteeds heel goed vind.

Ik ben een krietische kijker en luisteraar. Zo heb ik veel verschillende boeken in mijn kast staan. Van allemaal verschillende trainers. Van NH tot de hogeschool.
Ik haal de dingen er uit, die bij mijn en mijn paard passen. En dan nog worden de hulpen vaak heel anders.

Zo is het steigeren voor mijn pony, met mijn vinger in de lucht knippen. En bij mijn paard mijn beide handen omhoog doen. En met mijn schouders een sprongetje te maken.
Dit bouw ik dan uit tot enkel mijn hand omhoog doen bij beide paarden.

Dus het eind doel is het zelfde. Maar de weg er heen is voor elk paarden en zijn ruiter verschillend.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:00

Citaat:
Ja hoor de NVVR houdt regelmatig bijeenkomsten "paarden trailer in meppen"leuk joh.

Wat een rare opmerking.

De nvvr is een leuke club met heel supergoed blad, en nog nooit iets over trailermepsessies gehoord, al heb ik er zelf ooit wel 4 uur overgedaan, en ik ben NVVR-lid, misschien mepte ik niet hard genoeg?
Maar was ook niet op bijeenkomst van de NVVR.


Dat bedoelde ik niet biepmiep, wat ik wilde zeggen was dat ook de NVVR niet helemaal geweldig is hoor. Ook daar heb ik wel eens verhalen gehoord van paarden die na een buitenrit de trailer weer in werden gemept. Niet de hele NVVR doet per defenitie aan NH of is zo super zachtaardig en vriendelijk met zijn/haar paard. Maar wat ik ook al zei is dat er zat goede kanten aan de NVVR zitten.

En al doe je er 10 uur over om je paard in de trailer te krijgen, volgens mij heeft dat niks met wel of niet meppen te maken.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 00:12

Samengevat kun je gewoon tot de conclusie komen , dat het treurig is dat veel mensen-met-paarden de diverse cursussen NH echt NODIG hebben om nog op een enigszinds natuurlijke en respectvolle , eerlijke manier met hun paard om te gaan..... dat geeft aan hoe de houding tov paarden in de reguliere manege / wedstrijd e.d. kringen vandaag de dag is

Maarja je kan het negeren dat veel mensen-met-paarden de ware aard van hun paard niet aanvoelen , of je kan er wat aan doen.

Dus in principe , hoe sneu het ook is dat dat überhaupt nodig is , is de opkomst van het almachtige NH wel weer goed...tot op bepaalde hoogte.

Afijn.

Maar die test klinkt wel grappig , 15 - 15 en dan 5 weken.

Dan vraag ik me alleen heel erg af waar ze naar kijken naar die 5 weken Verward

Wat zijn de doelstellingen die beide stallen meekrijgen dan ?

Als Voest de paarden gaat leren zich als een mak hondje te gedragen en er zonder zadel en hoofdstel op te rijden en ze allemaal kunstjes te laten doen , en de andere stal gaat de paarden in 5 weken concoursklaar maken.... dan kun je niet echt geweldig vergelijken volgens mij Lachen .

Dus wat is de doelstelling dan die beide stallen meekrijgen ?

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 08:23

Het lijkt me sterk dat je een paard in 5 weken concoursklaar kunt krijgen! Alleen de spieren hebben al ca 6 weken nodig om sterker te worden, de pezen en banden nog veel langer. Of is dat een methode om je paard als 7 jarige afgedankt bij de slager aan te bieden. Het schijnt dat het gemiddelde sportpaard ca 7 jaar oud wordt.......

Ik geloof niet in die 'snelle' methoden; menig paard kan dat in zijn hoofd niet bolwerken. Dat Voest het in 5 weken voor elkaar krijgt om er los op te rijden, daar kan ik wel wat mee. Als je intensief met een jong paard werkt, kun je in 5 weken best een hoop bereiken. Maar concoursklaar??

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:49

Tsja , mijn idee is het ook niet , maar een echt goede ruiter stapt op een paard en krijgt er na een maandje al een heel simpel ogende training uit op een niveau wat ik al nooit ga halen Lachen .

Daarom vraag ik me ook af wat de doelstelling voor beide stallen is .

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:40

Ik ken iemand die meehelpt bij Voest met het beleren van die paarden voor die test. Van alle paarden wordt steeds de hartslag bijgehouden. Ook zit er bij elke stal wat 'probleempaarden'. In ieder geval, paarden die wat moeilijker zijn dan het gewone paard om te beleren. Het eerste bitje dat de paarden kregen was een leren bitje. Verder hebben volgens mij vorige week, of de week daarvoor voor het eerst mensen op hun rug gezeten, op een bare-back-pad.
Ik ben er benieuwd Lachen Zelf hoop en denk ik dat Emiel Voest het best uit de test komt, en eindelijk is er dan ook bewijs dat NH echt werkt.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:19

Een vriendin van mij werkt als stagiare mee aan het onderzoek en ik zal maar niets over deurne vertellen Bloos!
Ik heb niet echt iets met Voest maar hoop van ganserharte dat hij 'wint'!!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:02

ah, waarom niet? ben wel benieuwd hoe het op beide bedrijven eraan toe gaat.
Want in de uiteindelijke rapporten lees je nooit hoe het er werkelijk aan toe is gegaan....

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:15

Voor degene die zich afvragen hoe het onderzoek op de waiboerhoeve is verlopen, wat de criteria zijn, etc. Wacht niet langer, want het onderzoek is allang weer afgelopen en de paarden die deelgenomen hebben worden 20 december geveild.

Extra informatie:
Op zaterdag 20 december vindt de Waiboerhoeve Kerstveiling plaats. Op het N.H.B. te Deurne worden 30 KWPN-sportpaarden van o.a. Metall, Jazz, Calvados, Damiro en Voltaire geveild. De 3,5 jarige paarden hebben deelgenomen aan het Welzijnsonderzoek Voeding, Huisvesting & Training.
In de laatste fase van het onderzoeksproject Welzijn staat de relatie met training centraal. Er is uitgebreid gekeken naar het effect van beleren op het gedrag van de paarden waarbij gebruik is gemaakt van twee verschillende trainingsmethoden. De helft van de paarden zijn in Deurne getraind volgens de conventionele klassieke rijmethode, de andere helft is bij Emiel Voest getraind volgens de freestylemethode. Alle paarden zijn licht aangereden en hebben het onderzoek afgesloten met een eenvoudig rijproefje.
In Deurne zijn de paarden zadelmak gemaakt door derdejaars studenten die in het kader van dit onderzoek verschillende vakken volgen zoals voeding, exterieurleer en trainingsleer. Zij zijn op hun beurt weer aangestuurd door vierdejaars studenten in het kader van het project: begeleiden van personeel. Dit alles onder de supervisie van de trainingsleider dhr. Cor Loeffen.
De freestyle methode van Emiel Voest kenmerkt zich door de manier van aanleren van en het gebruik van minder bekende technieken. Alles wat een paard moet leren wordt binnen dit systeem een voor een aangeleerd en later pas samengevoegd. Tijdens dit proces wordt gebruik gemaakt van diverse technieken zoals: loswerken, werken vanaf de grond, het aanleren van wijken voor druk en het wennen d.m.v. een schrikparcours aan allerlei dagelijkse obstakels. Alle paarden zijn de eerste keren bereden zonder zadel en zonder bit. Met deze basis kunnen ze verder voor alle disciplines worden getraind.
Op de Waiboerhoeve Kerstveiling wordt het publiek in de gelegenheid gesteld deze sportpaarden aan te schaffen. De stallen zijn open voor bezichtiging vanaf 12.00 uur, en om 12.30 start de presentatie van alle paarden aan de hand. Om 16.00 uur begint de veiling onder leiding van veilingmeester Jan Aantjes van Dumeco. Uiteraard zijn de paarden röntgenologisch en klinisch gekeurd, de rapporten liggen vanaf 12.00 uur ter inzage in de foyer.

Voor de uitslag moet je volgens mij lid zijn om die te bekijken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers