[NH] voor alle NH-methode aanhangers......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

[NH] voor alle NH-methode aanhangers......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 14:20

Voor al die aanhangers van de diverse NH-methodes wil ik jullie onderstaande column uit de VrijRuiter van oktober 2003 niet onthouden.
Tekst van F. Fleur en H. Overdulve.

Natural Horsemanship is grofweg in tqwee soorten in te delen: de methodes die je hapklare brokken aanreiken om dingen met je paard snel en eenvoudig te bereiken en die waarbij je kritisch naar jezelf moet kijken.

De eerste methodes zijn gericht op snelle resultaten en duidelijke meetpunten. Als je dit-en-dat hebt bereikt, dan krijg je eenlintje of een diploma. Dit soort manieren doen het meestal erg goed bij de toeschouwers Die zien het paard als een hondje achter z'n baas aanlopen en willen dat ook wel: "kun je mij dat ook leren, Natural Horsemanship?" Tussen de wedstrijden en de lessen door hebben ze nog wel een uurtje in de week over waarin ze dit ook wel willen proberen. "Maar wel snel resultaat graag, anders kan ik beter een proef gaan oefenen."Dit soort methodes zijn te herkennen aan de specifieke hulpmiddelen die erbij worden verkocht: als je niet dit speciale touwtje of zweepje in je bezit hebt, dan zal het je nooit lukken zo'n speciale band met je paard te krijgen als de uitbater vanb deze methode, die er goud geld aan verdient.

De andere methodes hebben met de eerste soort gemeen dat ze ook vaak verkocht worden als de enige waarheid, die alleen te ontdekken ia als je de methode van de goeroe in kwestie volgt. Dat dit vaak een charismatisch iemand is, die met deze uitstraling is geboren, dat is pech voor de cursist. Had je ook maar vooraan moeten staan bij het uitdelen van dit zelfvertrouwen.

Alle methodes van Natural Horsemanship beogen het anders te doen dan regulier. Maar wie zegt dat regulier in den beginne slecht is? Hebben mensen dat er niet in de loop van de tijd van gemaakt? Misschien is NH wel oude wijn in nieuwe zakken, alleen maar omdat de consument erom roept. De consument wil graag veel geld uitgeven aan oude wijsheden die niet meer op de gemiddelde manege te halen valt, omdat men daar bijvoorbeeld is vergeten dat het bit er is om de communicatie tussen mens en paard te vergemakkelijken. Dat paarden in principe van goede wil zijn, maar in ruil wel respect en ruimte verwachten. Dat de natuur van het paard hem ingeeft bij gevaar te vluchten, de leider volgend. Nee, op de gemiddelde manege is het paard verworden tot een veredelde motorfiets, die heeft te doen wat de berijder eist en verwacht, zonder te kijken naar de verlangens van het paard en de beperkingen van de ruiter zelf.

In plaats van het uitbuiten van de onwetendheid van de gemiddelde paardeneigenaar en het verkopen van de "enige waarheid" zouden de NH-goeroes de krachten moeten bundelen en ophouden tegen elkaars methodes te ageren. Ze zoudende mensen moeten laten inziendat er eigenlijk maar een echte goeroe is en dat is: het paard zelf.

Daar vanuit gaan betekend dat er eigenlijk maar een absolute waarheid is, maar ook de enige waar je bij voorbaat al van kunt zeggen dat je hem nooit zult kennen, totdat je als paard reïncarneert......


klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:24

zo zo een pluim voor de schrijver hier van. staan bijna letterlijk mijn gedachten in

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:34

Nou, die laatste twee alinea's kunnen ook op de "reguliere" voorgangers slaan, ipv leuk samen te werken kon m.n. het A-kader dressuur elkaar een paar jaar geleden ook wel de hersens inslaan....

Weer een stukje dat geschreven is door mensen die zichzelf "Nuchter en Verstandig" vinden, en daarom lekker ongenuanceerd schrijven. Wanneer ik aansprekende resultaten van "F. Fleur en H. Overdulve" in de toekomst zie zal ik graag bij ze in de leer gaan, maar vooralsnog zijn het twee volkomen onbekende namen voor me Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:39

Citaat:
Misschien is NH wel oude wijn in nieuwe zakken, alleen maar omdat de consument erom roept.


Dit geeft precies weer waarom de NH goeroes op het moment als paddestoeltjes uit de grond schieten.
De meeste NH is gewoon basisomgang paard. Maar ja, als je dat nooit geleerd wordt en je begint aan een eigen paard denk je al snel iemand nodig te hebben die je dat leert.
Een beetje commercieel ingesteld iemand kan hier dus goed op inspringen. (en dat zie je nu dus gebeuren)

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 08:52

opzich ook niets mis mee, maar niet mijn stijl

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:01

Zoals de Britse gast tot zijn gastheer sprak toen de laatste
informeerde hoe het bedorven ei bij het ontbijt gesmaakt had:
"Parts of it were excellent... Scheve mond "

Ofwel: de schrijfsters proberen net zo gemakkelijk te scoren
als de NH-goeroes die zij beschrijven.
Maar dat is mijn mening maar, hoor.
En ik ben ook al niet bekend.

Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:08

Ach ja, als je wilt slaan vind je altijd wel een stok.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:13

Hoewel de toonzetting in het artikel scherp is, zijn er ook veel goede kanten van NH te vinden, al was het alleen maar om met mensen met paarden duidelijk te maken dat een paard geen ding is. Zie ook stukje Irene. Van sommige mensen kun je best wel wat leren en sommigen hebben er hun beroep van gemaakt. In de topics die ik hier regelmatig voorbij zie komen, zijn de meeste Bokkers toch wel bezig met NH met als voorbeeld een boek of kennismaking met methode van een van de goeroes. In hoeverre je nu iemand op een voetstuk moet zetten, dat moet ieder voor zich weten. In elke methode, dus ook klassieke dressuur, western of andere rijstijl, zijn goede punten te vinden die je wel/niet kunt toepassen. Als je de klassieke dressuur goed toepast is dit helemaal geen onvriendelijke manier van rijden, maar als je technisch niet zo goed onderlegd bent, dan krijg je excessen. Maar die krijg je ook bij Western rijden en ongetwijfeld ook bij ondoordacht of ondeskundig toepassen van NH methoden.
Moraal: Kies datgene wat je aanspreekt en zoek hulp als je niet zeker bent. Er zijn ook genoeg "onbekende" namen die met veel inzicht te werk gaan.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:12

Botervlieg schreef:
Zoals de Britse gast tot zijn gastheer sprak toen de laatste
informeerde hoe het bedorven ei bij het ontbijt gesmaakt had:
"Parts of it were excellent... Scheve mond "

Ofwel: de schrijfsters proberen net zo gemakkelijk te scoren
als de NH-goeroes die zij beschrijven.
Maar dat is mijn mening maar, hoor.
En ik ben ook al niet bekend.

Haha!


Bij mij ben je wel bekend Haha!

En ik heb al zo veel stukjes van deze strekking gelezen, het is inderdaad makkelijk scoren... Gaaaap

Extremely rare and Beyond Compare

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 19:58

Natuurlijke omgang met paarden is niks mis mee. Een methode daartoe volgen om houvast en leidraad te hebben, niks mis mee. Dat tevreden gebruikers die promoten, volkomen begrijpelijk en niks mis mee.
Waar bij mij de haren va te bergen rijzen is wanneer zo'n goeroe ergens een demo geeft, je na afloop hele hordes bij de kraam staan om al die "speciale" touwen, halsters, zweepjes en overig spul in te slaan. Ook bij NH geldt: waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de leermeester, in dit geval. Men verliest graag het onderscheid tussen middel en doel uit het oog, waarbij het middel (de materialen) nogal snel tot doel worden verheven.
Het ergste is echter dat vaak verwacht wordt dat men met het in huis hebben van de spullen, ook verwacht dat alles zo gaat als op die demo.
Als ik dan tegen iemand zeg dat het verkrijgen van gewenst gedrag enige tijd kost, dan schrikt men daarvan. Alsof Aken en Keulen ook in een dag zijn gebouwd. Het geduld is weg en de tijd nemen om jezelf iets eigen te maken is er niet meer en dus grijpt men maar naar de spullen, want op die demo ging het immers ook zo makkelijk! En men vergeet voor het gemak maar even dat daar ook een berg werk inzit.
In dat licht is dit artikel ontstaan en zo moet je er ook tegenaan kijken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:06

Lachen Of zie die mensen na afloop van een clinic van tineke bij het kraampje staan om 'HET BOEK' aan te schaffen.
Daarom ben ik zeer benieuwd naar de uitkomst van een proef die gaat draaien. De waiboerhoeve (proefstation) gaat 5 weken lang 15 paarden bij voest en 15 paarden bij deurne stallen. Deze paarden worden dan beleerd en nauwlettend in de gaten gehouden. Men wil dan uiteindelijk weten welke methode 'beter' zou zijn. Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 20:39

Hee, dat gaat dus door? Ik had er iets van opgevangen in de wandelgangen, mijn vriendin werkt bij de WUR. Ik zal het naulettend volgen, ik heb er immers de mogelijkheden voor *LOL* *LOL*
Zodra ik meer weet, zal ik het posten, als ik daar tenminste toestemming voor krijg *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:29

Mijn toestemming heb je, ikke! *LOL*
Ook voor een demo op de volgende open dag van de NVVR.

OK dan!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:31

Oh wat leuk die proef, ik ben benieuwd naar de uitslagen van deze test. Ik denk nl. dat NH het ding is dat je beslist zou moeten doen. Maar ik snap ook best dat mensen zich graag willen verdiepen in dit soort methodes en dat lijkt me alleen maar positief. Ik vind het ook geen probleem dat deze mensen (ikzelf ook) materialen aanschaffen die bij die bepaalde stroming horen.
Laat iedereen in zijn waarde en laat mensen zelf beslissen wat ze willen kopen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:32

Oeps, typfout, ik bedoel eigenlijk dat NH NIET het ding is dat je beslist zou moeten (er zij zoveel wegen om tot een goede omgang en relatie met je paard te komen).

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:57

Grinnik, zijn jullie wel eens op de Equitana geweest? Zestien hallen vol met allerlei bijzonderheden, en wat is daar het meest verkochte artikel? Een zweep! Sommigen hebben er 3-5 bij zich! Dan heb ik toch liever dat ze touwhalstertjes en leadropes kopen.....Lachen

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:26

Hmm. Voor mij geldt voor een zweep hetzelfde als voor een touwhalstertje: als je wilt kun je er vreselijk mee de mist in gaan. Maar dat kun je met een hoevenkrabber ook. Zwepen slaan niet, mensen slaan. Netals dat touwhalsters geen zenuwen afknellen, maar mensen dat doen. Ik heb ook een hele kast vol zwepen hangen (3 korte rijzwepen, 3 lange, 1 longeerzweep en 2 menzwepen) en slechts 2 pony's, maar dat betekent nog niet dat de pony's onder de striemen zitten. ik gebruik ze gewoon voor verschillende doeleinden. Dus een flexibele langere zweep voor de spaanse pas, een kort licht zweepje voor het langeteugelen, een iets langere voor andere VD-oefeningen, een menzweep voor het mennen, de oude menzweep voor het vrij longeren en de echte longeerzweep alleen bij het gelijktijdig longeren van de beesten.

Maar even terug on-topic: Met het artikel ben ik het in zoverre eens, dat het inderdaad waar is dat paardenmensen zich vaak te sterk laten leiden door 1 enkele methode. Wat Anky zegt, wat Monty zegt, wat Emiel beweert of was Hempfling vertelt. Je bent pas echt paardvriendelijk bezig als je doet waar je paard je naartoe stuurt, en niet andersom. Vooral in de vrijheidsdressuur kom je dat nog wel eens tegen aangezien mensen alleen het boek van Nathalie Penquitt gelezen hebben en alles dus op haar manier 'moeten' trainen. En dat terwijl er veel meer methodes bestaan om tot het compliment, het steigeren of wat dan ook te komen.

Wat dat betreft snap ik het stukje dan ook goed, maar om om die reden te vertellen dat nh het helemaal verkeerd aanpakt vindt ik wat kort door de bocht. Het patroon tekent zich namelijk door de hele paardenwereld heen af, ook in de 'reguliere' dressuur. Bovendien denk ik nou niet direct dat de nh-guru's een sociale taak hebben te vervullen. Ze moeten gewoon een boterham op tafel krijgen net zoals elke andere instructeur en dat doen ze, net als iedere andere instructeur, door voor een net iets andere insteek te pleiten dan gangbaar is. Dat is menselijk. En nh-guru's zijn, in tegenstelling tot wat sommigen misschien denken, geen goden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:31

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het onderzoek Deurne versus Emiel. Niet alleen omdat het interessant is hoe de prestaties nu werkelijk verschillen, maar ook om te zien hoe de onderzoekers daar mee omgaan (wat de verschillen dan ook zijn). Een wetenschappelijke proef bewijst namelijk veel minder dan we zouden willen. Wetenschappelijk bewijs is, door inzet van een mens als onderzoeker, namelijk altijd subjectief. Alleen de formulering van een onderzoeksdoel verraadt dat vaak al. Waar vergelijken ze bijvoorbeeld op? op slijtageverschijnselen bij de paarden (maar ligt dat niet gewoon aan de intensiviteit van de belasting)? Op de kunstjes die ze in tussentijd geleerd hebben? Gevoeligheid? Gelukkigheid? Bespiering? Verkeersmakheid?

Wat nog wel eens vergeten wordt, is dat nh een heel ander doel met een heel ander publiek heeft dan Deurne. De een is gericht op de vorming van een recreatieruiter, de ander op de vorming van een sportpaard. Ik ben benieuwd naar hoe ze daar mee om gaan in het onderzoek.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:36

xyzutu2 schreef:
Wat dat betreft snap ik het stukje dan ook goed, maar om om die reden te vertellen dat nh het helemaal verkeerd aanpakt vindt ik wat kort door de bocht. Het patroon tekent zich namelijk door de hele paardenwereld heen af, ook in de 'reguliere' dressuur. Bovendien denk ik nou niet direct dat de nh-guru's een sociale taak hebben te vervullen. Ze moeten gewoon een boterham op tafel krijgen net zoals elke andere instructeur en dat doen ze, net als iedere andere instructeur, door voor een net iets andere insteek te pleiten dan gangbaar is. Dat is menselijk. En nh-guru's zijn, in tegenstelling tot wat sommigen misschien denken, geen goden.


Kijk, dit is nou een stukje waar ik het 100% mee eens ben Lachen. Elk "idool", regulier of NH, heeft zijn volgelingen, daar zitten kritische mensen bij, maar ook "totaalvolgers". Heeft niks met NH te maken, maar alles met de menselijke aard...

Extremely rare and Beyond Compare

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:40

bij emiel voest gaan ze dag en nacht de wei in en bij deurne 24 uur per dag op stal. Alleen dat al zou de eventuele verschillen, kunnen veroorzaken. Er zullen wel niet echt geweldige baanbrekende dingen uitkomen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:51

ikke schreef:
Natuurlijke omgang met paarden is niks mis mee. Een methode daartoe volgen om houvast en leidraad te hebben, niks mis mee. Dat tevreden gebruikers die promoten, volkomen begrijpelijk en niks mis mee.
Waar bij mij de haren va te bergen rijzen is wanneer zo'n goeroe ergens een demo geeft, je na afloop hele hordes bij de kraam staan om al die "speciale" touwen, halsters, zweepjes en overig spul in te slaan. Ook bij NH geldt: waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de leermeester, in dit geval. Men verliest graag het onderscheid tussen middel en doel uit het oog, waarbij het middel (de materialen) nogal snel tot doel worden verheven.
Het ergste is echter dat vaak verwacht wordt dat men met het in huis hebben van de spullen, ook verwacht dat alles zo gaat als op die demo.
Als ik dan tegen iemand zeg dat het verkrijgen van gewenst gedrag enige tijd kost, dan schrikt men daarvan. Alsof Aken en Keulen ook in een dag zijn gebouwd. Het geduld is weg en de tijd nemen om jezelf iets eigen te maken is er niet meer en dus grijpt men maar naar de spullen, want op die demo ging het immers ook zo makkelijk! En men vergeet voor het gemak maar even dat daar ook een berg werk inzit.
In dat licht is dit artikel ontstaan en zo moet je er ook tegenaan kijken.


ik snap nou nooit precies waar dat hele geklaag over die attributen vandaan komt. Ik ken nu vrij veel mensen die aan parelli doen. Er is echt niemand bij die denkt dat als ze dat halster hebben, dat het dan opeens geweldig gaat. Ik vind juist dat iedereen zich erg bewust is van hoe hij zelf invloed heeft op zijn paard en dat het dus ook lang gaat duren voor je iets bereikt.
en ok, ik heb een touwhalster en een lang touw, ik zou echt niet meer zonder kunnen, en ja ik heb een carrotstick, omdat het een heel handig ding is.
Ik vind het in het "gewone" wereldje veel erger. Overal is wel een teugeltje of een bitje voor, die je probleem oplost, ipv het bij jezelf te zoeken.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 23:06

Ik klaag niet, ik verbaas mij slechts.
Ik heb daar ook wel een reden voor. Toen de eerste NH-dagen in Ermelo waren, was de NVVR, en dus ik ook, daarbij. Heeft ons best wat leden opgeleverd, trouwens *LOL* *LOL* maar dat terzijde.
Op de NH-dagen ontmoette ik bij toeval een Amerikaan. Zo'n een van het degelijke type, lange jas, grote hoed. Deze man stond te praten met en jong stel dat problemen had met een jong arabiertje. Hij vroeg hen het paardje te brengen, dus paardje wordt opgehaald en bij die man gebracht. Paardje kon werkelijk geen seconde stilstaan. Ze stond continue te springen, dansen en om zich heen kijken. Die man neemt het touw over en paardje staat stil! Let wel, die man deed dus helemaal niks, het touw hing er maar een beetje bij en hij had het alleen maar losjes beet, speelde er een beetje mee door de vingers. Als dat paardje een enkele beweging had gemaakt, dan was ze los geweest.
Dat is voor mij Natural Horsemanship, daar komt gewoon niks bij kijken, alleen maar de uitstraling van die man en het effect op het paard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:20

mooi voorbeeld, ik ben het helemaal met je eens, nh is geen touwtjes gezwieper (houtje touwtje, zoals ze dat bij ons altijd noemen Knipoog ) maar het is een houding die je jezelf aan leert. maar omdat ik die houding niet heb, probeer ik het mezelf aan te leren. dat is het hele doel ervan, niet dat je de seven games kan spelen of wat dan ook, maar dat je door die oefeningen jezelf een andere houding aanleert.
Dat is ook hetgene de meeste mensen de fout mee ingaan, ze spelen wat games in de bak en gaan dan naar de stal, waar het paard dwars over ze heen rent.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 23:33

sanne83 schreef:
mooi voorbeeld, ik ben het helemaal met je eens, nh is geen touwtjes gezwieper (houtje touwtje, zoals ze dat bij ons altijd noemen Knipoog ) maar het is een houding die je jezelf aan leert. maar omdat ik die houding niet heb, probeer ik het mezelf aan te leren. dat is het hele doel ervan, niet dat je de seven games kan spelen of wat dan ook, maar dat je door die oefeningen jezelf een andere houding aanleert.
Dat is ook hetgene de meeste mensen de fout mee ingaan, ze spelen wat games in de bak en gaan dan naar de stal, waar het paard dwars over ze heen rent.


Yep, met die gedachte in het achterhoofd heeft het zin, absoluut. Maar zoals zovaak worden middel (seven games) en doel (betere zelfhouding) nogal eens door elkaar hehaald en zelfs vergeten (middel wordt doel) Dat is niet alleen jammer, het maakt alles volslagen zinloos en het verwordt tot weer een manier om je paard te pesten.
Dat is ook wat ik altijd mis in de demo's en ook in de verhalen van de gebruikers. Ik zeg niet dat die het dus fout doen, maar het is wel de essentie van NH en het wordt er nooit bijverteld.
Lang voordat NH "uitgevonden" was, ben ik binnen de NVVR door enkele mensen stevig met mijn neus op enkele feiten gedrukt, wat voordien nooit in me was opgekomen. Ik had in die tijd ook behoorlijk wat problemen met mijn paard. Doordat ik regelmatig erbij was en steeds dezelfde mensen tegenkwam, die me ook steeds weer verder hielpen, is mijn paardje de legende geworden die ze binnen de NVVR is. De mensen hebben mij echter geleerd hoe ik met mijn paard om moest gaan en mij laten zien hoe haar karakter werkelijk was en dat heeft haar tot de legende gemaakt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:01

xyzutu2 schreef:
Wat nog wel eens vergeten wordt, is dat nh een heel ander doel met een heel ander publiek heeft dan Deurne. De een is gericht op de vorming van een recreatieruiter, de ander op de vorming van een sportpaard.

Ik ben het niet helemaal met je eens dat de 1 voor recreatieruiters is en de ander voor sportpaarden. Ik ben zelf met nh begonnen om júist weer wedstrijden te kunnen rijden. Dus voor mij zijn de parelli lessen een hulpmiddel om het in de sport beter te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers