Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:42

Hoi allemaal,

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een menwagen. Ik heb er nog niet gelijk een nodig, want ik kan op het moment een wagen lenen. Nu ben ik alleen niet graag afhankelijk van andermans spullen en ben ik toch voorzichtig eens aan het rondkijken. Ik heb nu mijn beschikking tot een marathon/recreatie wagentje met rem.

Wat info over de pony:
1.22 hoog, Welsh pony, sportbouw (dus niet heel breed).
Mijn pony is heel veelzijdig (loopt onder het zadel wedstrijdjes dressuur, springt als een kanon en doet ook een beetje VD en loopt sinds de zomer aangespannen), het is dus niet zo dat we full time mennen. Ik wil zo'n 2 tot 4 keer in de maand een rondje om met de kar. Dit in combinatie met het zijn van een student, kom ik ook al op het 'probleem' dat ik niet even 2000 euro kan betalen voor een mooie kar, ik wil dus het liefst 2e hands wat kopen, denk dat mijn maximale budget uitkomt op 400 euro.
Ik men voornamelijk op de weg, maar heb ook een bak tot mijn beschikking waar in te mennen is (20x60 met mooie bodem), de kar moet dus niet te zwaar zijn.

Nu zijn de volgende punten mijn grootste dilemma's:
- Ga ik voor een sulky of voor een vierwieler. En als ik voor de vierwieler ga, wat voor een? Ik vind marathonwagentjes eigenlijk ideaal, maar volgens mij zijn die niet te krijgen in mijn budget. Heb wel dressuurwagens gezien voor dit geld, maar zijn die wel fijn om mee naar buiten toe te gaan? En een sulky is natuurlijk makkelijker te vervoeren en op te bergen. Heeft in mijn situatie een 4wieler echt voordeel of zou het met een sulky ook prima gaan?
- Geremd of niet geremd? Niet geremd is makkelijker te vinden en valt ook veel vaker binnen mijn budget. De wagen die ik nu gebruik heeft echter wel een rem en ik moet zeggen dat dit erg fijn is :j Maar in hoeverre is dit nu nodig? Ik neem ook aan dat dit ligt aan het gewicht van de wagen, een sulky die ongeremd is zal minder zwaar te remmen zijn op de broek dan een hele 4 wieler, toch?

Verder loop ik tegen het probleem aan dat ik het idee heb dat ik (zoals altijd) een beetje buiten de maten val. Met deken precies hetzelfde probleem, allemaal spul voor mini's en shetten, dan niets en dan opeens weer voor D-pony's en groter. Ze is toch wel groter dan de gemiddelde Shet en vooral bij een sulky heb je een probleem als de pony te groot is voor de kar (als ik het goed begrijp).
Dus, hoe kan ik aan de maten zien of het gaat passen, welke bokhoogte, lamoenlengte, etc. zijn passend bij de maat van mijn pony?

Sorry voor de vele vragen, directe linkjes naar wagens mogen natuurlijk altijd gepost worden. Maar met antwoorden op mijn vragen ben ik ook al meer dan blij.

ferropaard

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:53

Ik lees even mee, heb de zelfde vragen als jij.
Ben ook opzoek naar een wagentje/sulky maar heb tot nu toe niks kunnen vinden.
Ik zou ook het liefst een vierwieler hebben maar die zijn (voor mij?) niet te vinden in zo'n laag budget.

carmenbrum

Berichten: 1084
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Twente

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:57

Ik zou ook graag meelezen, heb een shet :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:59

ferropaard schreef:
Ik lees even mee, heb de zelfde vragen als jij.
Ben ook opzoek naar een wagentje/sulky maar heb tot nu toe niks kunnen vinden.
Ik zou ook het liefst een vierwieler hebben maar die zijn (voor mij?) niet te vinden in zo'n laag budget.

Vaak zijn ze wel te vinden maar zijn het opknappers (en zo handig ben ik helaas niet, opnieuw verven etc is geen probleem, maar de rem vervangen kan ik niet bijv) of hebben ze dikke/kleine wielen en ik heb al begrepen dat dat niet fijn is.

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:10

Misschien kan je dit topic ook volgen? :) Haar pony is ongeveer 15cm groter dan die van jou...
[AR] wagen voor c-pony

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 13:15

lottex schreef:
Misschien kan je dit topic ook volgen? :) Haar pony is ongeveer 15cm groter dan die van jou...
[AR] wagen voor c-pony

Dat topic had ik ook al gezien inderdaad, maar 15 cm is meer dan je denkt ;) Als mijne 15 cm kleiner zou zijn, was het namelijk een shet (qua maat dan :P )geweest. Dan zou ik dus net zo goed een Shettenwagen aan kunnen schaffen.
Maar bedankt voor het meedenken!

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:18

hmm, oké ;)
& wat vind je van de sulky cavalettie?
Ik heb de kleine versie (tot 1m10) voor mijn shet, maar hij bestaat ook in een grotere maat (vanaf 1m10)
Past ook in je budget, denk ik

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:40

Hihi er valt alleen nog niet zoveel te volgen aan mijn topic (die hierboven genoemd is) en ik zoek toch wat in een hoger budget klasse.
Mijn pony is inderdaad groter. Maar zoals je kan lezen past hij nu zelfs redelijk voor mijn shetlanderwagen. De wagen(vierwieler) die in mijn profiel staat met een shet van 97 cm ervoor. Ik heb helaas nog geen foto's van mijn C-pony voor deze wagen maar het kan best. Jou pony zou daarom denk ik ook wel voor een grote shetlanderwagen passen, dat is dan al iets makkelijker zoeken.

Ik denk echter voor het budget wat jij heb je echt tweedehands moeten zoeken of er toevallig wat tussen zit. Moet je net mazzel mee hebben.
Een goede tweewieler is overigens niet perse goedkoper dan een vierwieler.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 17:00

viola schreef:
Hihi er valt alleen nog niet zoveel te volgen aan mijn topic (die hierboven genoemd is) en ik zoek toch wat in een hoger budget klasse.
Mijn pony is inderdaad groter. Maar zoals je kan lezen past hij nu zelfs redelijk voor mijn shetlanderwagen. De wagen(vierwieler) die in mijn profiel staat met een shet van 97 cm ervoor. Ik heb helaas nog geen foto's van mijn C-pony voor deze wagen maar het kan best. Jou pony zou daarom denk ik ook wel voor een grote shetlanderwagen passen, dat is dan al iets makkelijker zoeken.

Ik denk echter voor het budget wat jij heb je echt tweedehands moeten zoeken of er toevallig wat tussen zit. Moet je net mazzel mee hebben.
Een goede tweewieler is overigens niet perse goedkoper dan een vierwieler.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord :)
Dat ze voor een vierwieler voor Shetten past weet ik inderdaad, die hangt er nu namelijk achter, vind ik ook een erg fijn ding.
Qua maat doelde ik meer op een tweewieler, heb begrepen dat het dan wel belangrijk is ivm de balans van de sulky.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 23:42


WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:47

vierwieller vind ik beter betere druk verdeling en je zit niet meteen met je neus op de staart van de pony. En je kan met meer dan 2:)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 23:51

WhySoWhite schreef:
vierwieller vind ik beter betere druk verdeling en je zit niet meteen met je neus op de staart van de pony. En je kan met meer dan 2:)

Maar is het niet zwaar voor de pony om die 'alleen' te remmen? Met de vierwieler die ik nu rijd (die is dan ook wel een stuk zwaarder) kan ik zelf bijremmen, dat kan bij de meeste dressuur/concourswagens niet

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:54

ik zat met hetzelfde probleem voor mijn welsh van 124cm
ik heb nu de keuze uit 3 wagens:
sulky oxer:heerlijk om dressuurmatig mee te mennen,lekker licht en je hangt hem er zo achter.
concourswagen: mijn favoriet :j oke geen rem,(maar pony weet niet beter)heerlijke wagen en niet te zwaar en voor de dressuurwedstrijd een mooi gezicht en de overgangen(halt -stap/draf) kost geen extra kracht wat je vaak wel bij zwaardere wagen ziet. :j
marathonwagen: je hebt een rem,hij is voor onze maat pony best wel zwaar(maarja spoorbreedte 125cm is nou eenmaal nodig voor de wedstrijden)maar wel meer comfort en stabiliteit met rijden door de bossen enz
hoop dat je er wat aan hebt ;) .

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:48

met het budget dat je hebt zou ik zeggen en sulky oxer ik men hier ook mee heb een pony van 128cm er voor staan.de sulky kun je afstellen voor e pony en heeft een perfecte hoogte voor een pony die jij hebt.verder kun je niet veel met 400,- of je hebt de concours wagentjes die dan 4 wielen hebben ze zijn vaak wat hoger waardoor ze minder stabiel zijn ik weet niet of je gaat boscrossen.wil je wel een concourswagen dan zoek goed je hebt er met fietsbandn maar ook met brommerbanden deze zijn steviger en zorg dat je wagen onder door kan draaien.ik zelf heb het liefste een geemd wagen mocht je pony eens niet goed stil staan op een kruising heb je de em nog,ook bij bergen en heuvels is het soms wel fijn om bij te kunnen remmen.bij d sulky is het fijn als je een rem hebt maar ik vind minder noodzakelijk,de rem op de oxer bv stelt ook niet zoveel voor.met de oxer kun je best boscrossen doe het regelmatig heb er ook een mendurance mee gereden en ging prima.ik heb de oxer omdat deze samen met pony in de trailer past dat gaat met mijn 4 wieler niet

carmenbrum

Berichten: 1084
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Twente

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:10

Maar met een concourswagentje, kun je daar wel mee over het weiland oid? ^^

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 17:17

Daar ben ik ook nog wel in geinteresseerd, concourswagens zijn zoveel goedkoper dan de andere wagens. Is dit omdat ze gewoon niet handig zijn?
Mijn gebruik (nogmaals) zou zijn: voornamelijk op de weg (geen bos oid in de buurt en mochten we naar het bos gaan doen we dat onder het zadel) en zo af en toe in de bak. De bak is groot genoeg, dus we hoeven niet op het weiland te rijden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:32


mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:36

Dennis schreef:
Is dit niet wat?
http://www.bokt.nl/markt/ad/81703/concourswagen

Ik heb jaren met soort gelijk (slagje kleiner) met mijn shetten gereden. Bos ging hem niet worden, maar weg, bak en weiland gingen er prima mee.

Die link had ik inderdaad al gepost met de vraag of dat goed zou zijn, nog geen reactie op gehad. Dus bedankt voor het voorstellen! Weet ik nu dat die zou kunnen.

Heb via pb ook een wagen doorgekregen waar ik nog foto's van door moet krijgen. Komt opeens schot in de zaak :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:38

Dennis schreef:
Is dit niet wat?
http://www.bokt.nl/markt/ad/81703/concourswagen

Ik heb jaren met soort gelijk (slagje kleiner) met mijn shetten gereden. Bos ging hem niet worden, maar weg, bak en weiland gingen er prima mee.

dit is inderdaad een goede concours wagen hans van der mee heeft deze gemaakt je kunt er dus ook nog altijd remmen oplaten zetten na verloop van tijd geloof wel dat dt 750,- kost bij hans van der mee.verder zijn dit wel de betere wagentjes voor de recreatie want je hebt ook die hele smalle concours show wagentjes en die vind ik zelf veel minder.als ik ts was en ik wilde een 4 wielig wagentje dan zou ik zeker naar deze gaan kijken

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:47

met de concourswagen rij ik gewoon door de wei,wedstrijden op gras,en heb er vaardigheid mee gereden vorige week,maar de vorige eigenaar heeft er aan de achterkant een blok metaal onder gezet,zodat de wagen stabiel blijft liggen. :j

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:51

WhySoWhite schreef:
vierwieller vind ik beter betere druk verdeling en je zit niet meteen met je neus op de staart van de pony. En je kan met meer dan 2:)


Zou je dat dan willen met een kleine pony met meer dan 2 personen op de koets?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Wagen voor B-pony, sulky of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:03

Ik ben begonnen met een sulky. Past mooi binnen het budget en het is een prima wagentje om mee te beginnen. Je kunt er evt. nog met zijn 2en opzitten als je zou willen, dus dan kun je altijd iemand meenemen.
Voordeel van een sulky vind ik dat hij niet kan omkiepen, iets wat ik wel eng vind bij een 4-wielig wagentje.
Nadeel van de sulky is dat je zelf niet zo stil zit, iedere pas van je paard voel je terug, net als dat je tuig geschikt moet zijn voor een sulky, door de druk die het op de rug van je paard uitoefent elke stap.

Ik heb een ongeremde sulky, ik rem op de broek. Sowieso heb ik hier geen bergen of dalen en als je pony echt wil, trekt hij toch wel door de rem heen, dus bewust gekozen om dat niet te doen.
Overigens zou ik bij een vierwieler wel voor een geremde wagen gaan, dan ben je toch zo compleet mogelijk.

Mijn sulky heeft verstelbare lamoenen, dus als je pony wat groter is, kun je de lamoenen uitschuiven. Wat ik heb geleerd, is dat als je op de sulky gaat zitten, je een ander de sulky op moet laten tillen en die de sulky zo hoog moet laten houden dat hij in evenwicht is. Zo is het ook makkelijk de lengte van de lamoenen af te stellen als je weet hoe hoog die ongeveer bij je pony moeten komen te hangen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:35

Jibbel schreef:
Ik ben begonnen met een sulky. Past mooi binnen het budget en het is een prima wagentje om mee te beginnen. Je kunt er evt. nog met zijn 2en opzitten als je zou willen, dus dan kun je altijd iemand meenemen.
Voordeel van een sulky vind ik dat hij niet kan omkiepen, iets wat ik wel eng vind bij een 4-wielig wagentje.
Nadeel van de sulky is dat je zelf niet zo stil zit, iedere pas van je paard voel je terug, net als dat je tuig geschikt moet zijn voor een sulky, door de druk die het op de rug van je paard uitoefent elke stap.

Ik heb een ongeremde sulky, ik rem op de broek. Sowieso heb ik hier geen bergen of dalen en als je pony echt wil, trekt hij toch wel door de rem heen, dus bewust gekozen om dat niet te doen.
Overigens zou ik bij een vierwieler wel voor een geremde wagen gaan, dan ben je toch zo compleet mogelijk.

Mijn sulky heeft verstelbare lamoenen, dus als je pony wat groter is, kun je de lamoenen uitschuiven. Wat ik heb geleerd, is dat als je op de sulky gaat zitten, je een ander de sulky op moet laten tillen en die de sulky zo hoog moet laten houden dat hij in evenwicht is. Zo is het ook makkelijk de lengte van de lamoenen af te stellen als je weet hoe hoog die ongeveer bij je pony moeten komen te hangen.

wel vreemd dat je iedere pas voelt van je pony en dat je wiebelt er op.want heb ik helemaal geen last van,als je de sulky goed afsteld en in evenwicht hangt dan voel je niks er van.ja misschien als je eens over een boom wortel of kuil heen vliegt.maar voor de rest merk je niks,wel inderdaad kijken dat je tuig een losse draagriem heeft

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:20

Heb je het veschil weleens gevoeld tussen een sulky en een 4wieler? Vind een sulky toch echt minder stabiel voelen. Misschien is elke pas voelen wat overdreven, maar als een vierwieler rolt dan rolt hij en dat vind ik met een tweewieler wel anders.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:35

Jibbel schreef:
Heb je het veschil weleens gevoeld tussen een sulky en een 4wieler? Vind een sulky toch echt minder stabiel voelen. Misschien is elke pas voelen wat overdreven, maar als een vierwieler rolt dan rolt hij en dat vind ik met een tweewieler wel anders.

ja want ik heb een sulky en een 4 wielige recreatie marathonwagen.