verschil lamoen/lamoenstokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

verschil lamoen/lamoenstokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:51

Misschien een domme vraag, maar wat is precies het verschil tussen het lamoen en lamoenstokken? Ik snap dat de lamoenstokken de stangen zijn waar de pony tussen staat (de bomen), maar wat is het lamoen dan precies? Ik dacht altijd dat dit het hele gestel was, inclusief de stokken zegmaar.
Zijn deze dingen van elkaar los te koppelen? Ik geloof dat het bij mijn sulky namelijk één geheel is... Ik ben op zoek naar een nieuw lamoen (dus het hele stel) en nu heeft iemand voor mij zowel lamoen als lamoenstokken. Vandaar de vraag ;)

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:17

Nou, dat ligt aan het soort lamoen..........

Je hebt gewoon inderdaad lamoenen uit 1 stuk:
Afbeelding

Maar het nadeel daarvan is dat deze niet is te verstellen in lengte. Ja, dan moet je hem echt gaan inkorten, dus stuk eraf zagen en buigen etc.

Tegenwoordig heb je ook een ander systeem; 2 onafhankelijke lamoenbomen, die ook nog in lengte verstelbaar zijn.
Afbeelding

Aan iedere kant v/d wagen dus 1 lamoenboom. (die ook los te halen zijn).
Zoals je op de foto aan de linkerkant kan zien, bij de boom die omhoog staat, bestaat 1 zo'n lamoenboom uit een buis die je aan de wagen vast zet, en daar gaat dan je 'lamoenstok' of hoe je het ook wil noemen, in.
Die schuif je er zo ver in als dat je wil. Heb je de juiste lengte voor jou paard/pony te pakken, dan schroef je de boutjes vast.
Ook kun je de ogen van het lamoen waar de lichtogen in komen juist wat verder naar binnen of naar buiten zetten.

Dit werkt dus een heel stuk prettiger. Bovenstaande wagen is mijn marathonwagen, waar ik zowel mijn shet van 1.05 m. voor had, als mijn Welsh A merrie van 1.18m.
Als ik dan met de shet zou gaan rijden, dan maak ik de lamoenbomen even wat korter.

Als jij opzoek bent naar een nieuw lamoen voor je sulky, dan is het lastig om 'even een lamoen' of een verstelbaar lamoen zomaar te kopen. Het moet nl. wel allemaal bevestigd kunnen worden aan je wagen en/of sulky, en dat moet wel passen......... en dat kan nog wel eens lastig zijn.

Overigens heb je ook een combinatie volgens mij van wat ik bij mijn wagen heb (dus verstelbare bomen) maar dat het lamoen wel uit 1 stuk is. Ik heb echt 2 onafhankelijke, losse bomen.

Ik denk dat je, voor je zomaar iets koopt, beter even langs een wagenmaker kan gaan, daar kun je ook losse lamoenen kopen/bestellen in allerlei soorten en maten, en dan kunnen ze het ook passend maken.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: verschil lamoen/lamoenstokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:35

Weer wat geleerd, bedankt! Wordt nog een hele klus als ik het zo hoor.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:04

Joycie, ik heb dan weer een combinatie van die twee. Wel een vast lamoen, maar allebei de buizen kunnen uitgeschoven worden.

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:10

Gem schreef:
Joycie, ik heb dan weer een combinatie van die twee. Wel een vast lamoen, maar allebei de buizen kunnen uitgeschoven worden.


Haha vandaar dat ik 't ook even in m'n post noemde ja, bedacht me ineens dat dat ook nog mogelijk is (zie je ook steeds vaker tegenwoordig).

TS: het is dus helaas idd niet zo simpel als in 'lamoen kopen, er op zetten en 't past allemaal meteen maar.' ;)

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:13

Ik heb hetzelfde als gem. 2 losse stokken uit een 'hele' achterkant.
Een kennis van mij heeft hetzelfde systeem als joycie, maar wil dat eigenlijk veranderen. Met inspannen moet je paard/ pony erg stil staan. Het paard van mijn kennis is nogal eens ongeduldig en wil dan opzij stappen als een kant al vast zit. Dat is erg lastig en onhandig om dan 2 onafhankelijke stokken te hebben.
Bij een ponietje zal dat nog wel meevallen, maar bij een 'tank' van 1.74 m. is het toch lastig...

Je kunt zeggen, tja dat is opvoeding. Maar dat is wel wat makkelijk gezegd natuurlijk ;)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:19

Het meest lastige van twee losse stokken vind ik het terugzetten van de wagen in de schuur :+ . Het achteruit insturen is gewoon een stuk minder makkelijk met losse stokken. Doe mij maar een vast lamoen :D

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:26

Gem schreef:
Het meest lastige van twee losse stokken vind ik het terugzetten van de wagen in de schuur :+ . Het achteruit insturen is gewoon een stuk minder makkelijk met losse stokken. Doe mij maar een vast lamoen :D


Vind ik juist weer een voordeel, dan kan ik de éne wat omhoog of wat omlaag doen zodat die de muur niet raakt, haha. Of de regenton, of een gietijzeren grote emmer........

Het grote nadeel van onafhankelijke lamoenbomen vind ik dan nog wel dat tijdens het inspannen, hoe snel je het ook doet, er toch altijd een moment is dat de pony wel aan de éne kant vast staat aan het lamoen, en aan de andere kant totaal niet.
Met een lamoen uit 1 stuk zitten de lichtogen/brancardbeugels natuurlijk ook niet tegelijkertijd dicht, maar dan hangt het lamoen er al wel in, en heeft pony aan beide zijden wel 'begrenzing'.

Maar heb ook eens gehoord dat het tijdens het rijden wel fijner voor de pony is, als je scherp wendt dan kan de ene lamoenboom ook wat meer zakken. Maar hoe dat precies zit, weet ik ook niet eerlijk gezegd.