Welk bit voor gevoelig bekkie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:20

Hallo,

Ik rij al wel een aantal jaren aangespannen met mijn oudere fjordje. Maar die heeft een mond als beton, dat had ze al toen ik haar kocht. En heb met haar dan ook nooit het probleem gehad dat ze gevoelig was op een bit ofzo.
Maar nu rij ik met mijn jonge fjordje van 4 jaar (is nog aan het wisselen) ook aangespannen. Nou was ze de laatste twee keer stierlijk vervelend. Op een gegeven moment dachten we dat ze bezig was dr tong over het bit te gooien. Dit bleek niet zo te zijn maar we zagen wel dat haar tong wat paars aangelopen was. Niet fijn voor haar natuurlijk. Nou ben ik al een anderhalve week aan het zoeken op internet maar kan niet echt een dun menbit vinden. Voor het rijden onder de man zijn er zo veel soorten dikte's qua bitjes maar met mennen kan ik maar weinig vinden.

Ik heb gezocht naar een Myler liverpool stang en contact gehad met iemand hierover maar die zei ja aan Myler hangen natuurlijk ook weer andere problemen. Wat hij ermee bedoelde weet ik niet.

Waar rijden jullie mee? Zijn er hele dunne bitjes te koop (voor meer ruimte voor dr tong) met tongboog omhoog te koop? Wat zijn jullie ervaringen enz

Groetjes Nancy

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:25

De meeste bitten hebben toch wel tongvrijheid ?
Wat voor bit heb je nu ?

Jammer dat je niet aan die persoon gevraagd hebt wat hij bedoelde met de problemen met de Myler ...

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:27

Heb ik wel gevraagt maar nog geen reactie op ;) Ik rij nu met een gewone rechte liverpoolstang. Ik heb ook een bokkebit geprobeerd maar hier werd dr tong dus paars op

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:30

Wij hebben ook dat probleem gehad. Probeer eens een met een boogje, zodat de tong wat meer vrijheid heeft. Of een gewoon bustrensje wil ook nog wel eens helpen. f

Eentje met tongboog
Afbeelding

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:31

Had je degene gemaild die ik op FW had geopperd? Myler is door de onafhankelijke scharen erg onrustig in de mond vooral als je paardje al wat onrustig is werkt dat niet mee.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:36

Ipsilonka schreef:
Had je degene gemaild die ik op FW had geopperd? Myler is door de onafhankelijke scharen erg onrustig in de mond vooral als je paardje al wat onrustig is werkt dat niet mee.


Heey ja ja en ik heb gister een paar keer heen en weer gemaild. Hij adviseerde een imerial liverpool maar kon ik gisteravond zo snel ff niet meer vinden. Op een gegeven moment ook gezocht op Mylerbitjes maar omdat ik niet wist wat hij bedoelde met de nadelen dacht ik open op bokt een topic. Daar zitten toch meer mensen die mennen.

Het is nu ook niet dat ik hals over kop allerlei bitjes wil gaan kopen. Wil echt bewust weten wat een bit voor inwerking heeft voor ik weer iets koop. En natuurlijk of er wat dunnere bitjes te koop zijn. :D

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:40

Dan is een Mylerbit idd niks voor Emy want die is zelf al vrij onrustig met een bit in haar mond. Ik heb voor het rijden ook al eens een ongebroken trens geprobeerd maar daar was ze heel stug op met rijden. Het is lastig om een goed passend en werkend bit te vinden. Waar we het allebij fijn mee vinden sturen ;)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:43

En een leerbitje dan?
Is gewoon een bitje, maar als je bedenkt dat er ook bitloos wordt gemend zou het moeten kunnen.
Ik gebruik er nu sinds kort een voor het rijden en ik zou er ook mee op de kar durven (paard is ook beleerd). fijn ding, paard laat goed los. Eerst wel even wennen :')

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:46

Voor jonge paarden gebruik ik vaak een Liverpool met nathe mondstuk.
Deze heeft een heel kleine tongboog en vaste scharen waardoor het zeer stabiel in de mond ligt.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:48

Albert schreef:
Voor jonge paarden gebruik ik vaak een Liverpool met nathe mondstuk.
Deze heeft een heel kleine tongboog en vaste scharen waardoor het zeer stabiel in de mond ligt.


Wat is een Nathe mondstuk?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:54

Nathe is een soort nylon.
Hieronder een voorbeeld:
Afbeelding
Het zijn wel prijzige bitten trouwens.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:01

Ik ben trouwens niet zo enthousiast over een myler liverpoolstang. Die hebben wij getest met totaal verlies van aanleuning als gevolg bij het voorpaard, ook het achterpaard van het zelfde tandem nam geen contact op dit bit.

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:10

Waarom heeft je paardje dan een blauwe tong? Past het bit/hoofdstel zo slecht dat zelfs zonder druk van de teugels haar tong bauw wordt? Heb je dat al getest? Zou het anders niet zo kunnen zijn dat jij of zij te veel druk geeft in de mond? Da's natuurlijk op te lossen door de training een tandje terug te schroeven.
Overigens is de naam: "tongvrijheid" wel wat bedriegelijk. Inderdaad ligt het bit minder op de tong, maar meer op de lagen en werkt dus veel scherper in.

birte
Berichten: 2102
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:16

probeer idd eens een bit met een tong boog, en eventueel eens zonder kin ketting

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 19:39

Ik was erg weinig met haar aan het doen op dat moment het enige wat we deden is proberen halt te houden. Ze wilde op dat moment namelijk niet stil staan. Ik weet idd dat als een bitje wat tongvrijheid geeft deze meer inwerkt op de lagen. Vandaar dat ik veel liever een bitje heb die niet zo dik is ;)

Myler bitjes lijken mij idd ook niet heel fijn. Erg rare bogen zitten er in die bitten zeg het enige wat mij eraan trekt is de dikte van het bit. Dat zou ik erg graag willen aangezien mijn fjordje dus niet zo heel veel ruimte in haar mond heeft.

Anoniem

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:42

Wij mennen gewoon onze mini shet met een gebroken trensje.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:55

Heb je de mond van je paard al eens helemaal laten checken?
Een hangend rooster of doppen kunnen ongemak veroorzaken.
In het eerste geval is dan een dun bit aan te raden.
Als je paard veel last heeft met het wisselen, is het misschien verstandig even een pauze in te lassen.
Als er haken op de achterste kiezen zitten of andere lastige tandproblemen, is een deskundige paardentandarts van belang.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 09:42

Ze zijn afgelopen september nagekeken door de dierenarts. Maar misschien is het een idee om ze eens door een paardentandarts te laten nakijken. Zal mn hoefsmid eens vragen om advies of hij nog een goeie weet in de buurt.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:30

Ik heb mijn tinker op een Myler bitje lopen, gewoon bitje wat ik ohz mee dressuur ook, al zo'n 7/8 jaar ofzo.

Had ook een myler liverpool geprobeerd, maar door hefboomwerken werkt dat niet fijn in helaas. Te scherp.
Gewoon myler bit is stuk fijner. :j
Dus is ook nog een optie.
Oja, mijn tinker is flink sterk btw, rijd haar op een pelham met springen/eventing maar drs en voor de wagen loopt ze fijn op een myler.

marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 01:10

Albert schreef:
Voor jonge paarden gebruik ik vaak een Liverpool met nathe mondstuk.
Deze heeft een heel kleine tongboog en vaste scharen waardoor het zeer stabiel in de mond ligt.


Dit bit hebt ik een poosje van Albert mogen lenen voor mijn jonge menpaard die echt reuze gevoelig is in de mond. Het is een super fijn bit en ze liep er ook goed op. Het lag idd mooi rustig in de mond.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 09:31

Dank je wel allemaal voor de tips, ik ga er echt iets mee doen maar ik heb haar ff vrij gegeven. We zijn vorige week zaterdag pas weer begonnen en hebben nu twee keer gereden we doen nog niet zo veel ze is nog jong zat dus jullie krijgen echt een update ;)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:24

Afbeelding
erg fijn bit voor jonge paarden is niet te dik en fijne boog zodat de tong vrijheid heeft.wij hebben onze freiberger hier mee beleerd ook heb je nouwelijks hefboom op het bovenste gat.je hebt ze met en zonder ribbels en beide

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Welk bit voor gevoelig bekkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:39

Een fijn bit is natuurlijk net zo fijn als de pasvorm en ligging in de mond.
In de relatief brede mond van een Freiberger past deze vorm bit erg goed.
Zo'n postcandare vind ik te veel schuiven.