[LO]longeren?......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

[LO]longeren?......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 15:51

Ik heb juist mijn paard gelongeerd, maar eigenlijk lukt mij dat niet zo goed.
Weten jullie en site of hebben jullie tips voor mij?
Ik heb mijn paardje pas, en ik heb niet veel of bijna geen ervaring met longeren. Verward


gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:05

de video of het boek vanlammert haanstra aanschaffen
ik heb zelf nooit gezien of in gekeken, maar hoor er goeie verhalen over en het is een bekende longeer meneer Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:10

of even hier de zoekmachine gebruiken Knipoog

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:15

Zorg dat je in ieder geval op de juiste positie staat ten opzichte van je paard! Dat scheelt een hoop! Je moet vanaf zijn schoft een denkbeeldige lijn naar de grond trekken en achter die lijn blijven. Kom je er voor dan rem je hem namelijk af. Verder moet je consequent zijn. Draf is draf, als hij in een andere gang valt meteen corrigeren! Heb je er een longeerzweep bij? Daar hoef je hem niet mee te raken, maar als hij niet luistert werkt een beetje lawaai maken met zo'n ding erg goed! Het boek van Lammert Haanstra is inderdaad erg goed! Lezen! Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:20

maar je raakt er steeds meer geoefend in hoor.. in het begin(10 maanden terug) kon ik er ook geen drol van.. deed het toen met een halstertje.. nu longeer ik hem met de pessoa hulpteugel.. en heb ik zelfs zijn rugbespiering sterker gemaakt.. allemaal door tips van anderen.. onder andere hier op bokt..
ik heb ook een tijdje natural horsemanship gedaan.. ik kan hem zonder iets longeren nu en hijluister perfect op mijn stemhulpen en op bewegingen in zijn voor en achtercirkel(dat wat wind al had uitgelegd over die lijn)
het is ookbelangrijk dat je paard niet vlucht voor de zweep maar er respect voor heeft..niets is zo vervelend als een paard dat meteen de 3e versnelling in zet als je de zweep oppakt..
gebruik altijd dezelfde commando's, zodat hij die gaat assosieren met wat jij van hem verwacht.. gebruik korte woorden, lange zinnen begrijpen ze tochniet..
en met het woordje draf vooral die r laten rollen Haha! daar reageren ze vaak heel goed op.. en als ie het goed gedaan hem met een lief ander toontje braaf of iets zeggen.. en eenlagere stem als hij ietsniet goed doet..

maar hebgeduld.. het komt allemaal best goed, jullie moetennog leren samen werken en je zult zien dat je oover eentijdje al een heel stuk verder ben

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 18:14

Bedankt al; Ik was begonnen volgens de methode van Emiel Voest, had een stukje wei afgebakent, sprong hij daar toch over zeker. Hij is enorm actief, en daardoor krijg ik hem niet mooi op de volte. Zweep gebrui ik niet. En die denkbeeldige cirkels houd ik ook rekening mee.
Kreeg hem amper in stap. Van stap naar galop ging, maar hij remde in de hoeken. Ik heb wel te weinig met mijn stem gewerkt, wel beloont en zo, maar niet de woorden stap, draf en galop.
Omdat ik nog geen zadel heb wilde ik hem al af en toe longeren of loswerken, om hem terug wat conditie te geven, want die heeft hij niet meer zo. Zondag heb ik hopelijk mijn zadel, maar ze raden me wel aan om eerst te longeren, alvorens op te stappen.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 16:46

moet je eigenlijk een paard longeren, ikzou nl;veel liever grondwerk doenwat bereik je met longeren, buiten t jehem wat minderactief makt om te rijden?

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 17:44

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:27

een paard longeren heeft een heel hoop voordelen!
1. je maakt je paard los
2. je krijgt een heel goede band met hem/haar, dit is bij mij iig wel het geval, als je paard doorheeft dat jij de macht hebt, dan heeft hij alles voor je over!
en zo kan je nog wel wat dingen bedenken!

als je paard uit zichzelf al flink in de rondte gaat galopperen, laat hem dan ook maar doorracen, maar dan als hij wilt stoppen, geef jij hem weer een sein dat hij door moet gaan, zo kan je best aan het werk gaan totdat hij helemaal in het zweet staat. zo leert hij het vanzelf wel af! mijn haffie ging er altijd vandoor, ik heb hem toen een paar x ook door laten galopperen en daarna was het over Haha! (ben ik erg blij mee!! *LOL* )

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 21:50

Maar soms kan hij echt aan mij sleuren, en zijn het geen cirkels meer!

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:08

had ik eerst ook. heb jij wel je hoofdstel in? als ik dan niet heb kan ik hem ook weer uit een hoek gaan vissen. ook heb ik altijd handschoentjes aan voor extra grip ( en geen zere handen natuurlijk Haha!) verder hem eer hele kleine rondjes laten lopen en goed bij je houden.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 21:49

Ik longeer met het halster. Hoe bevestig je de longe aan het hoofdstel?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:38

ik bevestig hem aan een bitstukje, het bitstukje bevestig ik aan beide bitringen, ik heb wel een bitstukje met een verschuifbare ring, waar je de longe aan doet. dit omdat je anders de kracht niet goed verdeelt. soms bevestig ik hem ook gewoon aan de binnenste bitring. tenzij hij aldoor weg wilt rennen, dan is dat niet zo'n geslaagd idee!!

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 22:28

Zo'n bitstukje koop je gewoon?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:03

ja, gewoon bij de ruitersportzaak. let er alleen wel op dat het ringetje waar je je longe aan bevestigt kan bewegen, en niet vastgenaaid zit, zo wordt de druk onregelmatig verdeeld en komt de druk alleen op de buitenste bitring.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 19:45

Mijn lesgeefster heeft me verteld dat je je longeertouw ook kan bevestigen aan het bit door door de 2 ringen te steken en dan te bevestigen aan een van de ringen, maar ik had de indruk dat de druk zo niet goed verdeeld zat.
Het lukt me nl. nog niet zo goed om hem mooite laten lopen.
Bij galop hang ik er meermaals achter te hollen en hij verandert gemakkelijk zelf naar een andere gang.......

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:50

Boek Lammert Haanstra heel goed doorlezen en een keertje naar een clinic gaan ofzoiets? Er worden wel lessen gegeven in het longeren!

Of kun je iemand je laten helpen die het al wel goed beheerst? Antwerpen is ietsjes te ver bij ons vandaan..... Haha!

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:00

LuvdaTossa schreef:
Of kun je iemand je laten helpen die het al wel goed beheerst? Antwerpen is ietsjes te ver bij ons vandaan..... Haha!

ik zou je ook graag wat willen leren, maar het is wel erg ver voor mij om helemaal naar antwerpen te gaan. als je nog is in de buurt bent, laat het mij maar ffies weten dan kan je langskomen en zal ik je wat extra tips in de praktijk laten zien !

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 20:40

Erg bedankt dat jullie mij willen helpen.
Zaterdag komt mijn lesgeefster en ik ga haar vragen om voor de les mij wat bij ter leren over longeren.
't Is niet dat ik longeren zo geweldig vind, maar als ik in de week alleen train dan wil ik hem toch eerst een beetje moe maken en het zot er al een beetje afwerken vooraleer ik erop kruip.
Of hoe doen jullie dat? Rijden jullie direct of doen jullie nog iets anders voor jullie rijdne?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:09

Bij mij verschilt het per keer en hoeveel tijd ik heb. de ene keer heeft hij heel veel energie en ga ik hem eerst ffies longeren met zadel en hoofdstel totdat ik het zat ben, dan spring ik erop, ga bv nog ffies in de bak trainen en dan nog een rondje buiten. Ik heb een haf met een superconditie Haha! haha. soms geef ik hem ook alleen een longeer training, of rijd ik alleen in de bak of buiten. lekker wat afwisseling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers