Verschil in bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gytrash24

Berichten: 644
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Groningen

Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 22:06

Hallo ^^

Gezien ik mij nu toch meer richt op het mennen bij mijn pony wou ik mij graag verdiepen in het bit gebruik. Het beleren wordt op het moment gedaan met een simpel enkel gebroken bit. Een bit wat hij gewend is voor zijn gewone hoofdstel. Alleen merkten zowel ik als de gene die mij opweg helpt in de men wereld dat dit bit niet geschikt is om het echte werk mee te doen. ( hij staat nog niet echt voor de kar zeg maar)

Nou wou ik dus weten wat het verschil in werking nou eigenlijk is tussen een liverpool bit en een utrechtse stang (of ook wel frans kikker bit of bokkebit)
Ik heb mensen gesproken die zijn helemaal voor de liverpool maar ook voor de utrechtse stang. Nou heb ik eigenlijks alleen gepraat met mensen die echt zwaar de sport in zitten. En die zijn voornamelijk fan van liverpool bitjes bij shetlanders. Maar goed echte redens hebben ze er niet voor. Ook kunnen zij mij niet echt het verschil in de bitten vertellen. Alleen dat ze uitmate geschikt zijn voor mennen.

Persoonlijk zoek ik de minst scherpe maar toch ook gevoelig bit... jaja beetje tegenstrijdig. Maar het zit zeg maar zo. Cupido is gevoelig in de mond. Staat het hem niet aan dan gaat hij lopen trekken en bijten op het bit. Ik heb wel eens andere bitjes uitgeprobeerd op hem maar zodra er een scherp bit in komt vind mijn ventje het niks meer aan. Maar als ik er dan een bit in doe die vrij zacht in de mond ligt dan opeens lijkt het wel of hij gewoon niet snapt of her links of rechts gevraagt wordt. Dus tja... Ik zit dus eigenlijks tussen deze 2 te twijfelen maar wil toch eerst de werking weten. Want ik heb het gegoogled maar echt duidelijkheid heb ik niet.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de precieze werking van deze 2 bitten is. En welke het scherpst is en welke meer voor het recreatieve mennen is. Want ik ga de sport niet in met Cupido en wil hem niet met een bek vol ijzer zetten wat hem niet aanstaat zeg maar. Het is en blijft mijn babytje :o


xx Elena

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:15

SMP--> AR

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:37

Het verschil tussen een liverpool en een utrechtse stang is de manier waarop je de kracht per mm² kunt overbrengen naar het paard. Een liverpool is een bit met rechte scharen waar je (afhankelijk welk model je hebt) diverse mogelijkheden hebt van de teugelbevestiging, je kunt dus kiezen voor geen hefboomwerking, maar ook voor veel. Daarnaast heb je de keus uit vaste of losse scharen (t.o.v. het mondstuk) en de mondstukken zijn ook variabel. Het nadeel van een liverpool is dat het al snel een zwaar bit is qua gewicht, dus een gevoelig mondje heeft vanwege de zwaartekracht al snel druk te verduren van dit bit. Dit kan echter opgelost worden door bijvoorbeeld te kijken naar een kleine liverpool, zoiets bijvoorbeeld: http://paardenbitten.nl/images/Menbitte ... ls/B13.jpg. En dan bestaan ze er geloof ik ook met 1 leidselgat in de schaar.

Een bokkebit is een bit waarbij de scharen vast zitten aan het mondstuk. Hierdoor is de druk die je links geeft, vaak ook rechts te voelen. Bij dit bit wordt vaak als nadeel gezegd dat het daardoor teveel ruis geeft (wat je overigens ook kan hebben als de scharen van de liverpool vast zitten, http://paardenbitten.nl/images/Menbitte ... ls/117.jpg). Dit kan tevens ook het voordeel zijn bij paarden die geen losse mondstukken dulden en die dus juist houden van vastigheid. Per paard moet dat dus bekeken worden.
Qua gewicht is dit bit meestal lichter dan de liverpool (tenzij je dus zo'n kleine liverpool hebt of juist een groot bokkebit, http://paardenbitten.nl/images/Menbitten/Overig/01.jpg). De leidsels kun je vaak maar op 2 manieren bevestigen, aan het mondstuk waardoor je geen hefboomwerking hebt en aan de schaar waardoor je deze wel hebt.

Conclusie, ik kan zo niet zeggen welke van de twee het scherpst is omdat er zo enorm veel soorten liverpools en diverse bokkebitten bestaan. Als je specifieke voorbeelden hebt dan kan ik het makkelijker aangeven.

Jij moet er nu proberen achter te komen of jouw shet een voorkeur heeft voor vaste- of losse scharen en hoeveel ruimte hij in zijn mond heeft, dit beïnvloed de keus voor welk mondstuk je kiest.

Maar naast het bokkenbit en liverpool heb je meer soorten bitten, je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan een Wilson bit (http://paardenbitten.nl/images/Menbitte ... sen/07.jpg - http://paardenbitten.nl/Men_trensen.html), dit is een trens die net iets duidelijker inkomt wegens een andere bevestiging. Dit bit wordt ook vaak gebruikt in het aangespannen rijden. Ik haal dit bit ook aan gezien je aangeeft dat hij nu op een enkele gebroken bit loopt.

Ik moet bij dit bericht wel zeggen, in de Engelse sport heb ik veel ervaring met de bitten maar in de mensport nog niet. Ik kan je dus alleen de theoretische kennis geven, en wellicht dat er bokkers vanuit de praktijk mij kunnen aanvullen (en zo blijf ik dan ook weer leren). :)

Gytrash24

Berichten: 644
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Groningen

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 09:49

Heel erg bedankt voor jou reactie. Ik kijk idd naar wat mijn shet liever heeft. En ik zal zeker ook kijken naar het wilson bit. Persoonlijk vind ik die er ook veel minder nou ja bot gezegt griezelig uit zien. HEt liverpool bit en bokkebit zijn altijd zo groot en druk zeg maar. En ik weet eigenlijks niet wat mijn shet lekkerder licht. Ik weet dat hij na dat wij een hengsten tand verwijderd hebben wel minder gevoelig is geworden. Maar nog steeds wel gevoelig is in de mond. Dus zoek ik een bit dat wel duidelijk signalen aan hem geeft maar niet te veel druk in de mond geeft. maar goed eigenlijks heb ik weinig verstand van bitten. En de gene die mijn shet helpt beleren. Vind het bit dat we gebruiken prima. Overigens ben ik het daar niet mee eens. Enkel en alleen omdat ik merk dat hij soms niet snapt of hij nou links of rechts moet. Zij zegt dat hij gewoon niet mee werkt maar ik zie gewoon dat hij het niet snapt ik heb gewoon het idee dat een enkel gebroken bit niet geschikt is voor het werk wat wij nu met hem doen.
Overiens als hij bereden wordt heeft hij dus geen probleem met links en rechts maar goed hij wordt ook met been hulpen gereden. Dus misschien moet ik mij iets meer op de mond gaan richten met zijn ruitertje.

Lastig lastig lastig, maar goed dan leer ik toch weer meer dingen over de technische dingen die bij tuigage komen kijken.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:14

Altijd luisteren naar je gevoel, jij kent je pony het beste.

Een enkel gebroken mondstuk kan bij paarden inderdaad niet lekker worden aangenomen, in dat geval kun je ook kijken naar een dubbel gebroken mondstuk (flexibel) of juist een ongebroken (stil). Maar of een Wilson bit in die uitvoeringen te verkrijgen is, weet ik eigenlijk niet. Tot nu toe ken ik die alleen maar enkel gebroken.

Een variant daarop zouden dan eventueel de hangende trensen (http://paardenbitten.nl/Hangende_trensen.html) kunnen zijn, die zijn ook in veel uitvoeringen beschikbaar zijn. Deze laten het mondstuk net wat stiller in de mond liggen maar zijn niet handig als enkel gebroken uitvoeringen.

Wellicht dat je zelfs ook kunt kijken naar D-trensen met een grote "D"? En dan bijvoorbeeld ongebroken of dubbel gebroken (Myler?). Dan heb je duidelijk de zijwaartse hulpen gezien de grote bitringen, maar de milde inwerking van een trensbit.

Lastig inderdaad, er zijn enorm veel bitten en het is echt de truc om net dat bit te vinden waar jullie beiden het goed mee doen (het paard gaat voor, maar jij moet het ook goed kunnen hanteren).

Tevens baart oefening ook kunst, wellicht is het kwartje nog niet gevallen en hebben jullie net iets meer tijd nodig?

Succes in ieder geval!

Angelke87

Berichten: 106
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:29

hey,
Het geschikte bit vinden dat is wel vaker een probleem bij de meeste mensen.
Ik zelf rijdt met een belgisch trekpaard wat nu twee jaar geleerd is.
Wij zijn begonnen met een liverpoolstang voor in de koets en een ongebroken bit voor onder de man.
Ze toonde veel verzet en nam het bit niet goed aan ze had het gewoon niet graag.
Wij zijn toen overgeschakeld naar een gebroken bustrens eerste onder de man daarna ook in de koets. dat was echt een wereld van verschil.
Het is ongebruikelijk dat men met een gebroken bit gaat mennen maar wij doen het toch.
Wij vonden het de beste oplossing voor ons beiden en nu doet ze met veel plezier haar mond open.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:07

Ik men persoonlijk mijn shetlandmerrie met een Myler bitje met een lichte tongboog. Dit is een mooi dun bitje, dubbelgebroken en een klein beetje hefboomeffect.
Heb voor mijn andere merrie een soort gelijk bitje besteld om te beleren.

Er zijn ook kleinere liverpools te krijgen zonder enorme "slagtanden" eraan en maar 1 of 2 sleuven voor de leidsels die al beginnen in de bril en niet eronder.

Gytrash24

Berichten: 644
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:02

@Angelke87, ik heb een soorgelijk bit voor mijn shetlander heb het even gegoogled :P ik heb zelf een simpel enkel gebroken bitje teminste zo noem ik het. Morgen of donderdag mag ik het bit wat de buren gebruiken passen bij cupido om te zien hou hij er op reageerd zij hebben. Zowel een Bokkebit als een als een ongebroken volgens mij trensstang... maar ik ben er niet zeker van hoe dat bit heet. Ze heeft het wel gezegt. Maar dat is me al weer ontschoten.

@Evelli, Ik heb ook het Myler bit gegoogled. Hmm veel varianten. Misschien moet ik gewoon kijken of ik bij een paardenwinkel dingen kan passen. Want tja om nou gelijk zoveel bitten aan te schaffen is wel duur. Maar goed met passen alleen zal ik er denk ik niet achter komen. Ik zal toch echt moeten zien hoe mijn shet er op reageerd.

@magda_90, die hangende stang ziet er idd veel minder ruig uit en heb nu ook gezien dat er veel variaties op de liverpool te vinden zijn. hmm dit wordt niet makkelijk. Maar goed ik heb veel voor mijn ventje over. En als hij zegt dit vind ik niet goed dan zal ik toch echt naar hem moeten luisteren. En wat betreft de verwaring, Ik weet niet het is gewoon anders dan toen hij onder zadel beleerd werd. Toen was het echt puur dat hij het niet snapte en dat het even duurde. Maar hoe hij nu op dingen reageerd en hoe lang hij over dingen nadenkt voor hij het doet laat mij gewoon denken dat hij niet helemaal goed door krijgt wat wij hem vragen.
Het kan best zijn dat hij de missende beenhulpen nu verwarrend vind. Maar ik heb deze juist vervangen door lichte zweep hulpen en dat kent die ook en nog wil hij nog wel eens verkeerd gaan. En dan hoort hij aan onze reactie vaak wel dat hij het niet goed doet en dan wordt hij dus weer onzeker, wat natuurlijk ook niet mijn bedoeling is.
Mijn gevoel zegt gewoon dat dit bit hem verward dat zeg maar de signalen die wij hem geven slecht aan komen of verwarrend zijn. En we zijn nu al nou sinds... vlak na zijn herstel dus dat zou april geweest zijn begonnen. Mijn pony leert normaal heel snel ik heb gewoon het idee dat het niet helemaal goed gaat met dit bit. Daarom zoek ik ook een geschikter bit.
1 die duidelijke hulpen aangeeft maar niet te gevoelig in de mond ligt... maar ja vind maar eens een bit in die klasse als je vrijwel geen verstand hebt van bitten.
Laatst bijgewerkt door Gytrash24 op 18-09-12 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:07

Myler is in europa vanaf maat 12,5 te verkrijgen :) weet niet of je pony zo'n grote maat nodig heeft.
Voordeel van het "myler" systeem is dat bij druk geen notekrakerseffect ontstaat, wat met een enkelgebroken bit dus wel gebeurd. Daar is het mondje van een shetlander veel te klein voor, daar krijgen ze last van.

Ooteman heeft een mylerachtige liverpool vanaf 10,5 die niet zo duur is.
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... g-flexibel

Mijn ponys hebben maat 8,5/9 dus ik laat zelf alles uit de USA komen.

Gytrash24

Berichten: 644
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:09

Evelli schreef:
Myler is in europa vanaf maat 12,5 te verkrijgen :) weet niet of je pony zo'n grote maat nodig heeft.

Ooteman heeft een mylerachtige liverpool vanaf 10,5 die niet zo duur is.
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... g-flexibel

Mijn ponys hebben maat 8,5/9 dus ik laat zelf alles uit de USA komen.



Als ik mij niet vergis heeft Cupido maat 10.5 maar dit contolleer ik straks even want vriendin van mij die mij toen geholpen heeft met de bit maat is er van over tuigt dat het een 10 is :P Dus zometeen maar even het bit bekijken.
Ach en ikzelf koop ook vaak dingen overzee. Meeste spullen van Cupido komen of uit amerika of engeland :P dus dat vind ik opzich niet zo'n punt. This alleen dat ik het jammer zou vinden als ik eerst 10 verschillende bitjes moet kopen voor ik de juiste vind. Niet dat ik dit niet zou doen... want ik denk wel dat het er op aan komt. :P en ach op bokt vind ik vast wel mensen die wel zo'n bit zoeken.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:50

Ik men met mijn goedgekeurde hengstje met gewoon een watertrensje (ook wedstrijden).
Dus snap niet goed waarom er gezegd wordt dat je een ander bit nodig hebt.
Alleen als de pony moeilijk te houden is, dan zou ik voor kinketting/stang gaan.

Sandravm
Berichten: 862
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Aarsele, West-Vlaanderen, België

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:53

Hier is het B bit na 1 keer proberen ook vervangen door een gebroken trensje om te mennen met onze mini's.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:56

Anke schreef:
Ik men met mijn goedgekeurde hengstje met gewoon een watertrensje (ook wedstrijden).
Dus snap niet goed waarom er gezegd wordt dat je een ander bit nodig hebt.
Alleen als de pony moeilijk te houden is, dan zou ik voor kinketting/stang gaan.


Ik zou niet alleen dán pas veranderen eerlijk gezegd, als de TS merkt dat haar pony er nét niet lekker op loopt dan kan het prima zo zijn dat hij het bit gewoon niet fijn vindt. Verandering hoeft niet altijd negatief te zijn.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:57

ik heb nu een ongebroken trensje, op een liverpool reageerde ze ontzettend heftig

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:58

Als hij het links en rechts niet snapt met een licht bitje, dan is hij (nog) niet goed beleerd mijn inziens.
Moeilijk is het voor mini's om dunne bitjes te vinden, vaak wel klein, maar dan zo dik/breed, dat is niet
fijn in die kleine mondjes/mondhoeken.

* iedereen moet het bit gebruiken dat hij/zij zelf wilt. :Y)

Gytrash24

Berichten: 644
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 22:29

@Anke, Cupido is wel een trekker maar niet in de zin van dat hij druk is. Hij heeft er gewoon zin in en als ik hem er op wijs houd hij er mee op. Hij wil nog wel eens heet worden maar ik heb hier nooit problemen mee gehad en ook zijn ruiters niet. Het is niet dat hij niet onder controlle te houden is hij gaat simpel weg dribbelen en wachten tot hij eindelijk 'mag' zeg maar.
In 1ste instantie ook dat hij niet snapte. Ik snapte ook niet waarom ik zou moeten switchen als hij onder zadel prima op dit bit reageerd. Hij is ook met dit bit onder zadel beleerd. Hij kent geen ander. Maar met mennen ik merk gewoon dat hij niet goed reageerd op het bit. Ik denk voornamelijk dat dit komt omdat hij beenhulpen gewend is. Ik ben dit al aan het vervangen door lichte zweep hulpen maar hij reageerd gewoon ja... laat zeg maar. En we zijn al sinds ruim april bezig met mennen. Dus tja... Ik vind het wel apart dat hij hier zo lang over doet.
De gene die mij begeleid zegt dat hij gewoon vervelend doet en dat ik hem harder moet aanpakken. Maar ik weet donders goed wanneer mijn shet een puber na doet en wanneer hij verward is. Hij doet het niet uit vervelendheid ik weet 100% zeker dat hij het gewoon weg niet begrijpt of dat wat ik vraag niet aan komt.

Daarom wil ik ook switchen van bit. Gezien ik denk dat de signalen niet helemaal door komen nu het niet onder de man is. En hij vermoedelijk in zijn ogen hulpen mist.

@Lynn_Nikita Ik vermoed ook dat het liverpool bit te hevig is voor mijn shet. Heb gehoord dat dit voor de fijnere menners is en daarom ook zo geliefd is in de mensport. Tja Cupido is nogal gevoelig in zijn mond dus daar moet ik zeker mee oppassen. Wil hem geen pijn doen ofzo. Ik moet gewoon een bit hebben die duidelijk is maar niet te scherp in de mond. Maar ja... vind maar eens een bit als je eigenlijk vrijwel niks van bitten afweet.

@magda_90 Is het wilson bit het zelfde als RVS trens bit? kan namelijk op vrijwel geen site vinden welke jij bedoeld. Heb denk ik wel intresse in om dat bit eens uit te proberen. Ziet er ook veel minder grof uit net als de myler bitten.


@ de rest
Morgen pas ik het bokkebit en het stang bit van de shet van de buren. Ben benieuwd dat Cupido hier van vindt. Denk dat dit wel een hele zoektocht gaat worden. Ben ook zeer benieuwd hou hij op een ander bit reageert. Sowieso hoe hij op een vreemd bit reageerd. Hij kent niets anders dan zijn simpel enkel gebroken bitje. Dus ben benieuwd :P

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:34

Als je aangeeft dat als hij verward is omdat hij geen beenhulpen krijgt, ligt dit dus niet aan een bitje.
Uiteraard is het aan te raden om verschillende bitjes/dingen te proberen. Als het helpt, is het winst!

Gytrash24

Berichten: 644
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 22:40

Anke schreef:
Als je aangeeft dat als hij verward is omdat hij geen beenhulpen krijgt, ligt dit dus niet aan een bitje.
Uiteraard is het aan te raden om verschillende bitjes/dingen te proberen. Als het helpt, is het winst!



Hmhm dat is het zeker. Klopt ook wel wat je zegt. Maar goed los het maar eens op. Mijn ventje is nogal kieskeurig mijn wat hem gevraagt wordt. Ik moet ook altijd opletten met Vrijheidsdressuur of longeren reageer ik iets te traag of scherp is hij zo een halve rondje verder voor ik ook maar door heb hoe snel hij reageert. Hij is vrij scherp in wat hem gevraagt wordt en leert soms echt te snel... Ja te snel ja. Ik ben soms wel eens bang dat ik hem perongeluk iets heel verkeerds aanleer simpel weg omdat hij dingen zo makkelijk ompikt. Daarom snap ik ook niet waarom hij zo'n moeite heeft met het sturen tijdens mennen.
Zit er overigens ook over te denken een andere iemand te vragen om mij te helpen. Ik ben het niet altijd eens met wat die gene die mij nu helpt zegt en vind van mijn pony. Zij vind hem te gauw vervelend terwijl ik vaak zie dat hij het gewoon niet snap. En als zij dan de leiding neemt en hem ineens aanpakt op een punt terwijl Cupido gewoon aangeeft dat hij het echt niet begrijpt. Dan krijgen wij weer ruzie omdat wij het oneens zijn over de trainings wijze. Dus tja... Lastig lastig.
Maar goed een ander bit ga ik wel uitproberen alleen al om te zien hoe hij er op reageerd. Want ik vermoed toch dat hij met dit bit het mennen niet onder de knie gaat krijgen.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:42


jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:14

Magda beschrijft de verschillende typen menbit fijn. Een aanvulling: het bokkebit heb je ook met losse scharen, dus het nadeel van vaste scharen vervalt dan.

Ik men met een bokkebit met losse scharen. Dat bevalt erg goed. Meestal heb ik de leidsels op het bovenste gat, dan is het nauwelijks meer dan een ongebroken trens: ligt lekker stil. Als ponylief een drukke dag heeft of ik wil preciezer sturen, dan gaan ze wel eens op het onderste gat, dan is er iets hefboomwerking.
Belangrijkste is dat het voor je pony goed werkt. Ik heb de mijne ook wel op liverpool gehad (leende ik van een kennis), maar ik had het idee dat ze daar wat heftiger op reageerde, minder op ontspande. Zal voor elke pony en ook per menner verschillen.
(Voordeeltje van bokkebit tov liverpool is ook, dat je dan met clips aan je leidsels kan werken. Dat vindt ik vooral s winters erg fijn, dan zit ik niet zo te prutsen met gespen met paardenkwijl als het vriest. In de sleuven van een liverpool past geen clip denk ik. Zorg wel dat je clips hebt die niet open kunnen als het paard schuurt langs lamoen/ boom/ eigen been.)

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:19

Een bokkebit met losse scharen heet een B-stang. :)

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:03

Mijn ervaring is dat het niet zoveel uit maakt hoe scherp de werking van een bit is. De inwerking van een bit hangt af van de manier van rijden van de menner.
Mijn pony's hebben bit maten van 9,5 cm tot 11,5cm. Het is erg moeilijk goede bitjes te vinden in deze maten. Mijn ervaring is dat de bitten vaak te dik zijn voor de kleine mondjes. Ik heb gewoon per pony uitgeprobeerd waar ze het lekkerst op lopen. Bij de een is dat een dubbelgebroken watertrens, bij de ander een dubbelgebrokenbustrens, een enkel gebroken bustrens, een rechte liverpool stang, een liverpoolstang met een gebogen mondstuk. Het is zo individueel bepaald wat goed in de mond van een paard past, hoe jij als menner met het bit omgaat en wat het paard er van vindt.

Denk dat het deels toch een kwestie is van uitproberen.

Gytrash24

Berichten: 644
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 00:03

Nou vandaag 2 bitten uitgeprobeerd.
Het bokkebit vond Cupido even raar maar na kort kauwen vond hij het wel best. Heb verder alleen ff gekeken hoe hij reageerde met de lange lijn. Ging opzich wel prima.
Vervolgens de trens stang(dacht ik?) uitgeprobeerd. Dit bit had Cupido helemaal geen reactie op. Hij kauwde niet hij luisterde prima. Vond het eigenlijk wel een fijn bit. Misschien is ongebroken dus toch wel een goede richting voor Cupido.
Ik wil sowieso de B-stang(de variant op het bokkebit) nog uitproberen gezien ik die sowieso al wou uitproberen.
Het wilsonbit ook nog en misschien mocht ik dan nog niet het perfecte bit gevonden hebben kijk ik nog eens in de richting van de D-trens. Maar ik denk dat ongebroken de kant is die Cupido zoekt. Hij was zo fijn aan de lange lijn. Niet te scherp geen geirriteerde of verwarde reacties. Maar goed heb niet serieus ermee gewerkt dus misschien is het bij het echte werk wel anders. We moeten maar zien.
Cupido vind het in iedergeval niet erg om andere bitten te proberen :P was ik eerst wel beetje bang voor want als meneer zijn kop ergens op zet en hij niet wil... nou laten we het maar op shetlander-gedrag houden. :P haha ach ja probeer maar eens van een koppig shet te winnen. Das niet een makkelijk te winnen wedstrijd. Dus ben echt super trost dat hij zo makkelijk hierin is. Want met hoefschoenen... pfoeh ik heb nog nooit iets opgegeven bij Cupido maar dat was echt een compleet fiasco.
Maar goed ^^ ben dus al aardig op weg het perfecte men bitje voor mijn shet te vinden. Hoop ik dan teminste :P


@Romy_tessa daar heb je groot gelijk in. Want zowel onder de man als bij mennen als je een verkeerde hand bij een verkeerd bit hebt. Nou vergeet het dan maar je pony zal no way ever meewerken.
Cupido was met beleren heel makkelijk. hoofdstelletje met bitje gelijk alsof het normaal was. Het maakte hem niet uit of het een geel groen of paars bit zou zijn. Hij was al blij dat hij echt aan het werk mocht :) Inmiddels is hij nu ruim 2 jaar onder zadel en heeft hij eigenlijk nooit een ander bit gekent. En nog leuker... ik heb eigenlijks geen enkel verstand van bitten. Maar dit bit werkt voor hem gewoon niet met mennen. Daarom ben ik dus nu druk op zoek en veel uitproberen van bitten. Dat en ik hamster dus informatie, zo weet ik in de toekomst ook weer meer en kan ik misschien makkelijker een bit aan een paard matchen. Maar het klopt wel vaak licht het net aan hoe het paard er over denkt. Als heb je 2 bijna identieke friezen de ene houd van een stang en de andere een dubbel gebroken who knows. Maar goed mocht ik in de toekomst alsnog met problemen komen te zitten. Weet ik in iedergeval dat bokt de perfecte plek is om het probleem voor te leggen. Hoe meer mensen hoe meer kennis :) zegt oma ook altijd. Het is wel waar. Want ik heb dan wel geen verstand van bitten maar ik heb wel weer verstand van anatomie en beweging dat studeer ik ook. Dat en ik ken mijn pony maar als te goed. Ik weet donders goed wanneer mijn ventje zegt 'hej dit werkt niet' en dan kan iedereen wel zeggen het is een shetlander hij doet gewoon koppig. Nee nee Cupido geeft nu echt wel duidelijk aan dat hij het niet uit vervelendheid doet ik ken dat verschil naar al die jaren echt wel. Cupido die vervelend doet reageerd heel anders. Ik denk uberhaupt dat je van een vrijwel vreemde pony van een ander niet zomaar kan zeggen owh die doet gewoon flauw. Je kent de situatie immers niet en hoe Cupido op dingen reageerd.
Maar goed bokt is echt geweldig ^^ blij dat ik me erbij heb gevoegt.

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Verschil in bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:11

Ik snap alleen nog niet zo goed waarom het bitje dat je nu gebruikt wel werkt onder het zadel en niet voor de wagen. Wat is het verschil? Ik rijd mijn pony's voor de wagen en onder het zadel (kleinere mensen dan) ook gewoon op dezelfde bitten. Evenals met longeren, ik longeer ook regelmatig met menhoofdstel.

Gytrash24

Berichten: 644
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:28

@Romy_tessa Ik heb ook geen idee wat het probleem is. cupido reageert gewoon weg slecht op het bit aan de lange lijn.


Ik heb overigens een afspraak gemaakt met de tandarts omdat het mij opviel dat hij 2 hele kleine hoektandjes boven in zijn mond heeft zitten verstopt in het tandvlees. Ik heb een vermoeden dat misschien dit (misschien) iets er mee te maken heeft. Maar goed aan de andere kant onder zadel heb ik nog geen problemen gehad met hem. Zowel met ervaren als minder ervaren ruiters loop Cupido gewoon normaal hij kauwt niet op het bit of houd zijn mond open. Hij trekt niet en houd zijn hoofd ook niet omhoog. Iets wat hij dus wel deed toen hij 1 rotte hengstentand had toen hij nog wat jonger was.
Cupido heeft onder zijn hengstentanden laten trekken op 3 jarige leeftijd omdat 1 rot was en toen hebben we de andere uit handigheid gelijk ook verwijderd. Cupido had toen alle signalen toen hij aan het hoofdstel aan het wennen was. Ik begreep het eerst niet helemaal maar toen ik een mond inspectie deed was het me gelijk wel duidelijk. Dus afspraak gemaakt en vervolgens de afspraak erna de tanden eruit laten halen. Verder nooit problemen gehad met zijn gebit maar goed even checken kan geen kwaad :)
Gewoon om zeker te zijn dat die in de bovenkaak niet een probleem zijn toch maar even de tandarts langs laten komen. Hij komt vrijdag langs Cupido zal wel blij zijn :') Toen Cupido zijn check up had was hij niet echt blij met de tandarts. Tanden trekken is niemands lievelings ding ook Cupido's niet :P
Ook heb ik op de manege 3 bitten kunnen lenen. Een liverpool bit met een tongbocht, een stang liverpool en een utrechtse stang(bokkebit). Deze ga ik ergens deze week uittesten. Ben benieuwd :) Ook mag ik van iemand anders een wilsonbit (die dubbele ring) lenen maar dit kan pas volgend weekend omdat die bij hun uit huis moet komen. Dus moet maar even afwachten.
Ben wel blij dat ik nu eerst van alles kan uitproberen heb liever gelijk een bit wat Cupido ook fijn vind dan dat ik steeds weer moet wisselen.

Ik hou jullie op de hoogte vooral dat van de tanden. Ik vind het overigens wel apart. Ik controleer altijd van alles. En zag pas gister dat hij deze 2 tandjes had. Ja ze zijn wat verscholen in het tandvlees maar ik mis zulke dingen normaal niet. Groeien die dingen zomaar door? lijkt me niet toch? En hengsten tanden groeien toch niet weer aan? onder niks gezien hoor daar niet van. Maar gezien boven opeens tanden zijn (als ik dat niet gemist heb) vind ik het wel apart dat ze opeens doorgroeien.