[NH] met een veulen van 6 maanden. ja/nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[NH] met een veulen van 6 maanden. ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 21:13

Ik heb er allemaal nog niet zoveel verstand van, maar kun je NH met een 6 maanden oud veulen doen? en zo ja, in hoeverre? ik snap natuurlijk ook wel dat je niet van die zware dingen moet gaan doen, maar zijn er geen simpele oefeningetjes of dingetjes om te doen?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:21

Ik doe het niet... Ik heb Wizkid de standaard dingen geleerd (netjes vaststaan, hoeven geven, aan de kant op lichte druk en meelopen aan een touw in stap en draf. Verder leg ik dingetjes op zijn rug (een plastic zak o.i.d.) zodat hij dat niet raar vindt en dingen in de bak, zodat hij die gaat onderzoeken en niet eng vindt. En ik heb hem gewend aan water. Daar ben ik gestopt. Hij mag nu eerst even een poos lekker veulen zijn! Wat hij heeft geleerd, hou ik bij. Als hij zich lang genoeg kan concentreren begin ik met NH-dingetjes. Eerder niet.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:42

Ik weet niet wat voor "dingen" je onder NH verstaat ?! Ik ben het met Anya eens wbt de dingen die je een veulen op die leeftijd leert. De manier waarop een veulen dit allemaal leert, kan natuurlijk wel verschillen! De ene persoon zal dit op de "gewone" manier doen, de andere met "NH".
Ik doe het verder ook zoals Anya het doet: bijhouden wat m´n veulen tot-nu-toe kan en voor de rest lekker veulen laten zijn Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:44

Ik vind, dat wanneer je niet echt ervaren bent met NH, je niet met een veulen aan de gang moet gaan. Leer dat eerst maar eens (met les) bij een ouder paard, die is niet zo beinvloedbaar als een veulen. Is niet onaardig bedoeld, alleen maar "wijze raad" Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:48

promptertje schreef:
Ik vind, dat wanneer je niet echt ervaren bent met NH, je niet met een veulen aan de gang moet gaan. Leer dat eerst maar eens (met les) bij een ouder paard, die is niet zo beinvloedbaar als een veulen. Is niet onaardig bedoeld, alleen maar "wijze raad" Lachen.


Bij deze wijze woorden sluit ik me volledig aan! Zeker veulens kunnen wel even anders reageren. En wat je op jonge leeftijd verkeerd aanleert, is heel moeilijk weer te corrigeren.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:55

Je moet je veulen vanaf dag een opvoeden. Al die dingen leren die nodig zijn om er een goed gebruikspaard van te maken. Als jij elke dag 10 - 15 min. met je veulen "werkt" en steeds kleine stapjes vraagt, dan zal je veulen daar geen enkel probleem mee hebben. NH zou ik het niet willen noemen, daar heeft iedereen z'n eigen ideeën en voorstellingen bij, maar gewoon basis-gehoorzaamheid en respect, daar is niks op tegen. Bovendien, als je 15 min werkt, dan heeft je veulen 23 uur 45min per dag om veulen in de groep te zijn; als dat niet voldoende is, wat dan wel?
Je hebt nog zeker 2,5 jaar de tijd alvorens je erop kunt gaan zitten, hoeveel meer tijd wil je hebben om je paard te beleren?
Wil je echte goede tips? PB even, als ik ze hier neerzet, dan valt toch alleen half Bokt over me heen.
Voor nog meer goede ideeën, join de club op www.recreatieruiter.nl ook van veulentjes schrikken wij niet terug *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 22:13

nou ja, ik bedoel misschien nog niet eens zo zeer echt NH maar gewoon zo van wat kan ik dat veulen allemaal leren, zodat ik wat met hem bezig ben, en hij om leert gaan met mensen en leert luisteren en zo.

Zelf zat ik ieder geval te denken aan kunnen poetsen en zo, en misschien leren dat hij mee kan lopen aan het halster, en dan over een tijdje of zo korte wandelingetjes maken... maar ik vroeg me af of er nog leuke spelletjes, oefeningetjes zijn om een betere band te krijgen en zo...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:20

ja dingen zoals anya al zei met "enge" dingen kennis leren maken ... plastic zakken kunnen vooral erg veel onderzoekingkracht hebben bij een veulen laat `m erg rustig aan kennis maken met allemaal vreemde dingen ...

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:25

ik deed met mijn veulen gewoon rustig aan
ik leerde hem aan het halster wennen
hoefjes uitkrabben en ik ben wel heel vroeg begonnen met verkeersmak maken
gewoon rustig met hem over straat wandelen en hier en daar een beetje grazen
en natuurlijk lekker lang poetsen en knuffelen
en nu is hij echt super hij is onderhand alweer 4 Haha!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:32

Ha, kijk, had ik het zo slecht nog niet begrepen *LOL* Even een greep uit wat een paard moet kunnen; accepteren:
Stil blijven staan!! op verzoek;
Voetjes geven;
Overal aangeraakt, gepoetst en schoongemaakt worden;
Meelopen, niet dansen en springen;
Flapperende en wapperende dingen aan z'n lijf en in z'n nabijheid;
Knetterende motoren, tractoren, lucht afblazende vrachtwagens.

Verder kun je de grondoefeningen uit de boeken van Linda-Tellington-Jones doen. Eigen varianten hierop zijn eindeloos, je eigen fantasie is the limit.
Werk ernaar toe dat het voor je paard de normaalste zaak is dat je erop gaat zitten zodra hij ergens in de buurt van drie jaar is. Heb je ook geen problemen met inrijden, kun je gelijk verder de knopjes uitbouwen waar je op de grond mee bent begonnen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:36

Helemaal waar ikke...Ik begrijp niet waarom je denkt heel bokt over je heen te krijgen.... Ik heb Wizkid ook geleerd om aan een touw mee te lopen naast B'elanna met mij in het zadel. Zo kan ik als hij een jaar of twee is, rustig met hem naar buiten (het is niet druk bij ons) en mag hij mee als bijpaard. Dan kan hij rechte lijnen lopen. Dat is veel beter voor de pezen als longeren in een bak...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:45

Mijn veulen is nu net 3,5 mnd. en vanaf de 4de of 5de dag hebben we d´r een halstertje om gedaan. De eerste week steeds maar 5-10 minuutjes, daarna iedere keer wat langer. Na 2 weken was het de normaalste zaak van de wereld voor d´r. Als ik met d´r bezig was met het halstertje omdoen, haalde ik ook meteen een borstel over d´r. Nu was dit allemaal geen probleem, want hoe meer er aan d´r gefriemeld en gefrut wordt, hoe fijner ze het vindt Clown !
Met 8 weken ben ik met haar naar de keuring gegaan en daarvoor moest ze natuurlijk wel enigermate netjes aan het touw mee lopen Knipoog . We zijn vanaf een week of 6, iedere dag met moeder en kind naar de binnenbak gegaan. Ik liep met de merrie, de staleigenaresse met het veulen. Zij hield het touw in de linker hand en haar rechterhand had ze op de rechterbil van Jaike, om haar te begrenzen. De eerste paar dagen liep ze met Jaike precies naast ons, daarna begon ze steeds een beetje van onze route af te wijken. Jaike vond dat in het begin maar raar Verward ! Vooral als ze een bochtje naar rechts moest maken (dus moest wijken) snapte ze er niet echt veel van Haha! ! Maar ook dit had ze snel onder de knie Lachen !
Tijdens het poetsen, nam/neem ik ook altijd haar hoefjes in de hand. Na een paar weken, had ze er een keer geen zin in en had meteen in de gaten, dat als je je been naar voren strekt, het vrouwtje loslaat Tong uitsteken ! (Ik was er na al die keren dat ze zo braaf meewerkte, helemaal niet op bedacht !)
Ik heb toen een paar dagen met d´r "gevochten", maar nu vindt ze het doodnormaal. Met d´r achterhoeven was het wat moeilijker: ze kon/kan d´r evenwicht nog niet zo goed bewaren en kiept steeds om Clown . Dit heb ik opgelost door haar tegen een muurtje aan te zetten, dan lukt het wel Lachen !
Afgelopen donderdag is ze voor de eerste keer bij de smid geweest en ze deed het echt super goed OK dan! ! Binnenkort ga ik een wandeling met haar en haar moeder maken. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen: óf ik neem haar zelf aan het halstertouw, óf ik doe bij d´r moeder de longeergordel om en zet haar daar aan vast. Haar moeder is super braaf en als ze dan een sprong maakt omdat ze iets eng vindt, hoef ik niet bang te zijn dat ik haar laat schieten. Hmm.. daar moet ik nog maar eens over denken !
Jaike vind het trouwens heel erg leuk, om in de bak met een bal te spelen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:46

Ik denk dat je je veulen prima de basis dingen kan leren die hierboven beschreven zijn.. maar verder zou ik het gewoon lekker veulen laten zijn en lekker laten spelen met soortgenootjes in de wei!
dat is ook opvoeding!

Dag lieve mama...

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:52

wat is Nh Verward

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:34

Dat kan toch best, NH is aleen en bepaalde methode om je paard dingen te leren of met dingen kennis te laten maken.
dat heeft dan toch niks met leeftijd te maken?

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:19

Waterkippie schreef:
Ik denk dat je je veulen prima de basis dingen kan leren die hierboven beschreven zijn.. maar verder zou ik het gewoon lekker veulen laten zijn en lekker laten spelen met soortgenootjes in de wei!
dat is ook opvoeding!


Nou moe, dat bedoel ik dus. Als je al elke dag een uur zou werken, dan kan ie nog steeds 23 uur spelen in de wei en veulen wezen. Als dat niet genoeg is, dan is 24 uur dat ook niet meer!!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 22:12

ik ga er in ieder geval mee aan de slag elke keer dat ik kom, dat zal een aantal keer per week zijn. En dan houd ik het bij in het begin een kwartiertje en bouw het op naar een half uur, ik heb geleerd van mijn jonge hond dat je aandacht erbij houden voor een jong dier niet erg lang makkelijk is. De eigenaresse heeft me gevraagd omdat ze wil dat haar dieren naar menselijke hand gaan staan en blijven! en niet dat ze over 3 jaar helemaal voor af aan moet beginnen

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:42

Darcey is nu net 3 weken oud en weet nu al wat voetjes uitkrabben is, deken, halster om doen. Borstelen netjes stilstaan als de dierenarts langs komt.

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:03

TinkerDiablo schreef:
met 3 weken voetjes uitkrabben zoals jij dat schrijft, mijn hoefsmid en veearts raden aan om daar de eerste 3 maanden niet aan te komen, wel optillen maar niet uitkrabben. Borstelen met een zachte borstel dat deden we wel maar niet uitkrabben.

Maar goed meningen verschillen in de paardenwereld.

groetjes Angelique


Darcey staat elke dag een paar uurtjes buiten, helaas niet in de padock waar er gewoon maar zand ligt. Maar in een landje waar giga veel steentjes enz in ligt, aangezien darcey kreupel liep haalde ik de dieren arts er bij ( je weet maar nooit met zo'n klein ding. )
En ja hoor er zaten kleine stukje steen tussen zijn zol en zijn straal, dit moet je natuurlijk verwijderen. Elke dag til ik zijn hoeven op en kijk of er nog steentjes zitten. Zo ja dan zal ik ze er uit moeten halen.

volgens jou moet ik ze gewoon laten zitten en mijn veulen kreupel laten staan.

Maar goed er zit inderdaad verschil in de paardenwereld.

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 09:14

ik weet wat ik doe en inderdaad je kan nooit voorzichtig genoeg zijn.
Rudy is al jaren hoefbevangen ik heb hier denk ik al genoeg ervaring mee. Ik heb 7 paarden en pony's ( ben bezig met het opzetten van een pension/manege achtig iets ) en ik heb er 3 die wel iets aan hun voeten markeren. WAT EEN ELENDE Verdrietig

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:20

dankje wel lekker off topic Haha!

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:04

Weer terugkomend op NH Haha!... Mijn veulen is op het moment erg wantrouwend en daardoor loop ik tegen verschillende probleempjes in de opgang aan. Gewoon simpele dingen hoor; zoals achterhoeven geven en zich laten pakken, wat vroeger stukken beter ging. Zou NH hierin iets kunnen beteken, wie heeft er een idee?

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:44

Tja, ik laat veulens ook tot ze drie zijn gewoon lopen - maar de basisdingen moeten ze wel kunnen. Dus halster aan, vaststaan, meelopen, halthouden bij de weg, stilstaan bij het poetsen, niet happen naar de baas (hengstveulens!), voeten optillen en hoeven uitkrabben. En that's it.
Ik denk dat de manier waarop je dit doet (NH of anders) niet zoveel uitmaakt. In het begin is mijn uitgangspunt: hij snapt het niet en ik moet het hem leren. Als ie het eenmaal begrijpt, is het een kwestie van onderhoud. Altijd kort, omdat de concentratiecurve van een veulen / jong paard erg kort is. Dus nooit langer dan een kwartier met iets bezig zijn. Sommige veulens til ik drie keer per week de voeten op, andere maar af en toe, dat ligt er aan hoe vervelend/braaf ze zijn. Sommige veulens hebben moeite met hun evenwicht en zijn daardoor moeilijk met voeten geven.
Na het spenen laat ik ze altijd een maand flierefluiten, ze moeten dan opnieuw een soort balans vinden en dat kost ook de nodige tijd en energie. Als ze wel vervelend worden moet je dan streng optreden en ik wil juist in de periode na het spenen zo weinig mogelijks tress.

Trouwens Scherps, hoefbevangenheid heeft natuurlijk niets met de onderkant van de hoef te maken - daar uit het zich alleen maar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers