nieuw lamoen laten maken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

nieuw lamoen laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:03

Mijn paard heeft inmiddels zo'n 10x voor de kar gestaan! En hij doet het super goed... Nu hebben we gisteren onze eerste menles gehad, en de vraag is, gaan we een breder lamoen halen...

Voor het draaien en dergelijke is dat wel prettiger, dus nu zijn we opzoek naar manieren om een nieuw lamoen te laten smeden of het huidige lamoen te laten verbreden...

Hebben jullie ideeen over hoe dit aan te pakken, of hoe aan een nieuw lamoen passend op de wagen te komen...

En natuurlijk de vraag, wat gaat het kosten...

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:18

Ik had voor deze een pony dat stukken smaller was en dus was het lamoen te smal. Een goede bankwerker en/of lasser kan alles verbreden zo breed als jij het hebben wil. Denk ook aan de zweng, die moet ook breder worden.
Met €50/€100,- met het echt wel klaar zijn. Mijn man heeft het voor mij gedaan en hij was met een half uur klaar.


Afbeelding

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:02

ik heb mijn rechte lamoen gebogen laten maken. De uitstekende stukken aan de voorkant prikten in haar schouders met scherpe bochten. Ons "mannetje" heeft ze gebogen en dicht gemaakt.
Hier nog origineel:
Afbeelding
Hier de gepimpte versie:
Afbeelding
Was ook niet zo heel erg duur.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: nieuw lamoen laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:30

@ sandrina mag ik vragen hoe je dit gemaakt heb?
mij haflinger is ook te breed voor het lamoen en moet dus ook een nieuwe hebben of maken.
alleen hoe?
zelf zou ik graag aan de voorkant van die rondingen willen hebben ipv een uitstekend deel.

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Re: nieuw lamoen laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:46

Ben ik ook nieuwsgierig naar!

lector
Berichten: 32
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: rockanje

Re: nieuw lamoen laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:59

vermaken van lamoen kan op verschillende manieren
warm stoken en uitbuigen
lamoen doormidden halen bij bevestiging aan kar en doormiddel van een dikkere buis naar twee zijde s verbreden zet je deze met bouten vast kan je t lamoen ook weer kleiner maken ,of je kiest er voor om de nieuwe buis vast te laten lassen .
wij zelf hebben twee karren welke we op elkaar hebben aangepast kosten 20 euro en nu kan er een breed en minder breed lamoen op !!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: nieuw lamoen laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:31

Marjoleinft en PSM: ik heb mijn ventje gevraagd tussen de balk boven de zweng en de zweng zelf een stuk tussen te zetten. Hij heeft he gelast, want kont wordt alleen maar breder en dan heeft ze fijn veel ruimte. Lamoen is daardoor wel 25 cm breder geworden. Ik ga vandaag wel even een foto maken voor de duidelijkheid, want je ziet nu alleen een haflingerkont (ook mooi hoor)
Natascha: als ik heel goed kijk, zie ik verschil in voor en na!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: nieuw lamoen laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:32

Hier koste het 175,- om het lamoen te laten vermaken.