Broek aan lamoen vastmaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:16

Hoe maak je de broek aan het lamoen vast want het ene lamoen heeft hier een haakje voor en het ander niet. Ook hebben sommige de broek er paar keer omheen gedraaid (lijkt het wel) en sommige alleen door het haakje gehaald. Ik zou wel willen weten wat jullie 'constructie is'

xSietske

Berichten: 237
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Brabant

Re: Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:10

Ik heb hem er ook omheengedraaid, en dan nog door het haakje. ik weet niet of het goed is, maar ik heb het zo geleerd :D
Afbeelding

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:11

Ik heb inderdaad een ´haakje´ aan mijn lamoen. Ik heb altijd zo´n kruis als bevestiging. Ook rijd ik met van die veiligheidssluitingen aan mijn broekriemen.

Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:15

Aan haakje, afh. van lengte van broekriemen met slagen om het lamoen.
(ik heb bij dit tuig geen slagen)

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:17

Ik dacht ook altijd aan het haakje, maar bij mij past het niet, dan hangt de broek veel te los, en heeft dan geen effect, ook met slagen erin, dus ik weet nu ook niet waar ik hem dan aan moet maken. :(

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:37

bedankt toch wel wisselend deze reacties licht ook aan je lamoen en tuig natuurlijk

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:41

Hier doe ik 'm eerst door het ''haakje'' en dan sla ik deze nog 1x eromheen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:57

Ik heb hem aan het oog van mijn lamoen waar ook mijn lichtogen zitten (heb een gesloten lamoen). Is de enige plek waar ik de broek zo kan vastmaken dat hij ook zin heeft (shetlander maat lamoen)
Oog wat ervoor op het lamoen zit, zit te ver naar achter waardoor het weinig zin heeft :+

lector
Berichten: 32
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:13

mij is geleerd dat je op de broek een vuistbreedte ruimte moet hebben,dus aantrekken tot die maat en dan met en extra lus over t riempje van je broek heen zodat deze vast komt te liggen op deze manier beweegt en slijt minder.
uiteraard kan je je strengen er overheen laten lopen zodat deze beetje parallel lopen met lamoen ,echter NOOIT meenemen in kruis welke je maakt met de broek op t lamoen.

meest ideale lijkt mij tien cm voorbij achterbenen ,zeg maar iets voorbij kruising buik benen naar voren toe.
weet niet hoe ik dat anders moet omschrijven lol !!

mocht je haak of oog te ver naar achteren liggen zou ik er aan denken om die op de juiste plaats te laten vast lassen, anders blijf je iedere keer tegen t zelfde probleem aanlopen dat t eigenlijks niet echt prettig werkt
Laatst bijgewerkt door Gem op 04-09-12 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichtjes samengevoegd tot 1

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:18

Ik heb hem met een 'kruis' wel door 't oog aan het lamoen die bedoeld is voor de broek:
En gebruik de broek tevens als strengendrager, mijn strengen lopen er dus tussen.
Afbeelding

Zo doet hij prima dienst. Maar bij veel lamoenen zitten de broekshaakjes idd te ver naar achteren. Dan kan je beter (antwoord op T_Hijs o.a.) je broeksriempjes aan het uiteinde van je lamoen vast maken, tenminste, als je een gesloten lamoen hebt. En anders de broeksogen op het lamoen verder naar voren laten verlassen.

Overigens wil ik nog extra losse strengendragers kopen, dan kan ik m'n broek ook aan het uiteinde van het lamoen maken. Dan heeft de pony bij haar achterhand nog weer meer ruimte om te wenden; handig in de marathon.
Edit: op deze foto lijkt het lamoen best smal, maar is héerlijk breed van achteren. Net zo breed als de wagen zelf :j

lector
Berichten: 32
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: rockanje

Re: Broek aan lamoen vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:12

soms zegt een foto meer dan 100 woorden zoals de foto hierboven bedoelde ik t !!!