Ervaringen liverpoolstangetje met en zonder tongboog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Ervaringen liverpoolstangetje met en zonder tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 16:57

Hallo,

Wij hebben een kleine pony met een heel klein mondje die niet lekker reageerd op een rechte liverpoolstang.
Nu zijn we ons aan het orienteren op een ander bitje. Hij loopt op dit moment op een dubbelgebroken trensje, maar gaat erg zwaar in de hand hangen. Al verschillende dingen geprobeerd, waaronder zorgen dat hij niks te hangen heeft, maar aangezien hij de hand wel goed opzoekt, blijft hij hangen in het bit. Daarbij heeft hij een erg zware halsverbinding wat het lastig maakt om hem nagevelijk te rijden. We willen immers wel gewicht aan de voorkant, maar niet zoooveel..;) Daar zoeken we op dit moment een oplossing voor..

Daarom willen we de overstap maken naar een liverpoolstangetje, maar hij reageerd erg heftig op een rechte stang. We hebben hem geprobeerd op een licht gebogen en op een liverpoolstang met tongvrijheid. Op beide leek hij goed te reageren. Nu is mijn vraag aan jullie hoe jullie ervaringen zijn met de verschillende mogelijkheden wat betreft menbitten.

Ik ben erg benieuwd naar de verschillende ervaringen.

Groeten Yvet_90

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:19

ik rijd 2 van mijn pony's op een liverpool met tongboog. Die reageren er fijn op. De derde rijd ik op een dubbel gebroken trensje maar heb sinds kort een ander bitje.

Afbeelding

Deze. Deze is voorgevormd naar voren en heeft ook een tongboog. Pony loopt er fijn mee. Maar ik weet niet
welke maat je nodig hebt?

Je zou eventueel ook kunnen kijken naar een kimblewick bit die zijn er ook met tongboog.

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Ervaringen liverpoolstangetje met en zonder tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:12

HAR -> AR

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:12

Hoi wij hebben met gebogen tong boog en moet zeggen ben zeer te vrede loopt netjes nagevelijk schuimt goed en ons probleem dat hij ze tong er over gooide is opgelost.

Denk dat je het gewoon even tijdje met een moet proberen

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:56


Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaringen liverpoolstangetje met en zonder tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:53

Ik heb een paar pony's op die van Ooteman gehad. En een op het zilco bitje wat Maisie laat zien.

Ooteman bitje liepen ze allemaal prima op, vind hem kwalitatief alleen niet fijn (snel roest puntjes er op).
Van het zilco bitje heb ik het idee dat hij aardig scherp is. Mijn merrie die makkelijk zwaar in de hand werd begon soms extreem licht te worden en heel soms zelfs achter de teugel te kruipen. Dus toen terug gestapt op het Ooteman bitje, heb liever wat meer in m'n hand (waar ik uiteraard wel aan werk dat zo min mogelijk te houden) dan dat ze er achter kruipen.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ervaringen liverpoolstangetje met en zonder tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:22

Ik gebruik die van ooteman al ruim 2 jaar, bij mij zit er geen roest op nog.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ervaringen liverpoolstangetje met en zonder tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:24

ik heb het een tijdje geprobeerd met diverse liverpoolstangetjes maar mijn pony bleef vechten, nu loopt hij op een utrechtse stang/bokkenbitje en dat is een verademing!

Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 09:34

Bedankt voor de reacties allemaal, wij hebben heel specifiek het advies gekregen om een liverpoolstangetje te kopen ipv een bokkebitje.. Ik dacht altijd dat Bokkebitje zachter zou zijn voor de mond, maar werd ons afgeraden omdat deze eigenlijk altijd een beetje hefboom effect heeft en de pony nog erg heftig reageert op de hefboomwerking.

Bij een liverpoolstangetje kan je ervoor kiezen om de teugel aan de ring zelf vast te knopen en dan is het hefboomeffect minder.

Het is een pony met een erg klein mondje, laag hangend gehemelte en daarom hebben we nu het advies gekregen om een dun stangetje te kopen, simpelweg omdat hij niet meer ruimte in zijn mond heeft. Nu heeft mn zusje hem gereden met een liverpoolstangetje met tongboog, hier reageerde hij in het begin erg heftig op, maar dat werd al snel beter. Ik ben zelf alleen bang dat als er een angstige situatie voor hem komt dat hij dan blokkeert op een dergelijk bit. Vandaar de vraag wat jullie als prettiger ervaren. Zijn er hier ook mensen die beide uitgeprobeerd hebben (naar voren gebogen én met tongboog) en die een specifieke voorkeur hebben gekregen?

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties! Ik hoop op meer!

Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Re: Ervaringen liverpoolstangetje met en zonder tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 09:38

@ Maisie: Hoe was jou pony voordat je dit bitje ging gebruiken? Redelijk zwaar in de hand? Gevoelig voor andere bitjes o.i.d? Dit in verband met de ervaring van Dennis. Hetgeen Dennis zegt, lijkt namelijk een beetje op onze situatie, alleen zal bij ons dat kleine mondje wel niet echt meehelpen....

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Ervaringen liverpoolstangetje met en zonder tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:17

gesp je hem dan gewoon op de ring in. of eerste gat dan zou ik eerst ring van bit doen.