[LO] Pessoa teugel....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

[LO] Pessoa teugel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 19:31

Hallo iedereen,

Ik heb 2 vraagjes over het gebruik van de pessoa-teugel:
1) mijn paard verzet zich erg met de galop. De teugel staat in de laagste stand, en helemaal niet strak. Zodra ze moet galopperen doet ze haar hoofd heel hoog. Als ze dat een paar keer heeft gedaan doet ze wel normaal. Overigens doet ze dit ook in de middleste stant (even getest).Vindt ze het soms moeilijk haar achterhand eronder te zetten in de galop of is het iets anders?

2) Mijn paard heeft de neiging in de pessoa-teugel te gaan 'duiken', wat ik de volgende dag onder het zadel goed merk. Wat kan ik h ieraan doen?

groetjes!


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:11

De hals is voor het paard een evenwichts middel. Gaan wij de hals in een stand zetten wat wij denken goed te vinden. Dan gaat het paard zijn gewicht anders dragen omdat het gewicht van de hals nu ook op de voorhand ligt. Een paard dat vrij loopt. Verdeeld het gewicht met zijn hals over alle vier de benen. Jouw paard probeerd dat ook. Maar word dan gecorrigeerd door de pessoa. Door het extra gewicht wat daardoor op de voorhand komt gaat hij duiken.

Ik vind dat hulp middelen het paard niet helpen. Maar het juist eerst uit evenwicht brengen om dan het gewicht anders te gaan dragen.

Natuurlijk heb je paard die geheel verkeerd lopen. Maar ik zelf persoonlijk los dat altijd op. Door het paard bewust te maken van zijn lichaam en wat hij daarmee moet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Jenny10
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:54

Ik zou ervoor kiezen om de pessoa (als je hem dan echt wil gebruiken) in de stap en draf te gebruiken en in galop nog even niet. Laat hem niet bijgezet galopperen zodat hij zijn eigen evenwicht kan vinden en langzaam aan sterker kan worden. Wellicht kan je over een paar maanden ook met de pessoa laten gelopperen...
Als je paard in de pessoa 'duikt', is het waarschijnlijk gewoon niet het juiste hulpmiddel voor hem! Probeer eens uit te vinden wat wel goed werkt. Misschein touwtjes, of alleen een bandage achter zijn achterhand langs...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:24

je mag met een passoa toch ook niet in alle standen galloperen? dacht dat ik dat in de gebruiksaanwijzing zag staan..

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:08

Ik longeer hem wel in alle standen in galop. (de hoogste heb ik nog niet uitgeprobeerd). Vaak komen ze in verzet omdat in ene de achterhand er onder gezet wordt (de mijne bokt altijd een paar keer) en dat zijn ze nu net niet gewend. Na een paar bokken is het "OK ik moet aan het werk" en er is niets aan de hand.

Voor het duiken heb ik zo 123 geen oplossing, mijn paard loopt altijd met zijn neus over de grond en hoe hoog ik hem ook zet het lukt me niet hem in de "dressuur" houding te krijgen. Maar omdat hij wel zijn rug ontspant vind ik dit niet zo heel erg. Maar tips zijn welkom.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:50

ik gebruik wel de pessoa maar doe ook geen galop ze gaat enorm bokken waardoor ze dus verschrikkelijke klappen in de mond krijg.
De draf en stap vind ik voldoende en ook dat doe ik maar 10 minuten per kant puur oprekken en daarna moet ze "het zelf" doen

Vakantie in USA? doe eens wat anders kom naar Kentucky http://www.hiddencaveranch.com/
Een CURLY horse? wat is dat, wij hebben ze kijk op http://www.hcrcurlyhorses.com

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:58

ik wil ook met de pessoa gaan longeren, maar ik weet nou niet of de passoa wel goed is Verward tja, ik longeer nu met nix of gewoon met de bijzetteugel of met de goque, daar heb ik ook heel veel mee gereden en het gaat nu hartstikke goed!!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:25

marina schreef:
je mag met een passoa toch ook niet in alle standen galloperen? dacht dat ik dat in de gebruiksaanwijzing zag staan..


Klopt, in de gebruiksaanwijzing staat inderdaad dat je in de laagste stand niet moet galloperen.

Reageert je paard niet goed op longeren met touwtjes of slof? Dan krijg je waarschijnlijk minder protest in galop. Ik denk inderdaad dat je paard het gewoon nog te moeilijk vindt in galop om de achterhand er goed onder te brengen. Eerst moet ze goed in balans zijn in galop. Ik werk met mijn paard vrij veel in galop aan de longe, veel overgangen, volte verkleinen en vergroten enz. (maar dan bijgezet met touwtjes)
Ben je een beetje handig met dubbele longe? Dan kan je zelf bepalen hoeveel druk je op de achterhand zet.
Als je paard voorover wil duiken moet je hem voorwaarts drijven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers