Oogkleppen, of toch maar niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Oogkleppen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:08

Dag beste Bokkers!

Sinds een tijdje ben ik ook in de menwereld gehuppeld en inmiddels doe ik al kleine ritjes met shet en sulky :) Nu zit ik echter met een dilemma..

We hebben hem op geleerd zonder oogkleppen. Maar, de bakstukken van het hoofdstel die ik nu gebruik kunnen geen gaatje strakker, waardoor mijn bit toch iets te los hangt. Ook heb ik geen neusriem, dit zorgt ervoor dat mijn pony de tong over het bit durft te gooien. (Hij heeft een b-stang in rubber met losse scharen, het prikt dus niet in het gehemelte, ook is hij nog onlangs naar de paardentandarts geweest en was er niets aan de hand buiten wat kalk). Het hoofdstel dat ik met het tuig heb gekocht is enkel te klein aan de neusriem, maar heb besloten toch een geheel nieuwe te kopen. Nu is er onlangs iemand geweest met goede ervaring in mennen om mijn tuig en sulky eens na te kijken. In mijn vorige topic (= [AR] Past dit tuig? ) zeiden jullie dat het tuig te klein was, echter blijkt het toch nét te passen en is het goed genoeg. Hij zal trouwens sowieso wat pondjes kwijtraken waardoor het tuig met de tijd een pak beter zal passen.

Nu zei de persoon die kwam kijken ook dat ik écht met oogkleppen moet gaan rijden.. Dit met risico van schrikken etc. Dus nu zit ik met het dilemma; Hoofdstel mét oogkleppen kopen of zonder?

Ik heb een beetje rondgekeken op bokt en ik heb zo'n vermoeden dat mijn shet slecht op de oogkleppen zou kunnen reageren, alhoewel het een beestje is dat alles zeer snel doorheeft en met alles snel weg is.

Wat raden jullie mij aan?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:21

Jackytje schreef:
Nu is er onlangs iemand geweest met goede ervaring in mennen om mijn tuig en sulky eens na te kijken. In mijn vorige topic (= [AR] Past dit tuig? ) zeiden jullie dat het tuig te klein was, echter blijkt het toch nét te passen en is het goed genoeg. Hij zal trouwens sowieso wat pondjes kwijtraken waardoor het tuig met de tijd een pak beter zal passen.

Nu zei de persoon die kwam kijken ook dat ik écht met oogkleppen moet gaan rijden.. Dit met risico van schrikken etc. Dus nu zit ik met het dilemma; Hoofdstel mét oogkleppen kopen of zonder?


Wat een onzin......... :n
Iemand met veel ervaring/goede ervaring zal mijns inziens ook weten dat er genoeg paarden zijn die juist NIET te rijden zijn op oogkleppen. Dus waar die onzin dan vandaan komt :?
Meestal kijk je dan naar het paard als individu. Sommige paarden schrikken juist eerder mét oogkleppen, omdat ze dan bijv. wel dingen kunnen horen (en evt. half kunnen zien) maar niet kunnen zien of niet meteen goed kunnen zien. Terwijl er dus ook paarden zijn die schrikkeriger zijn zonder oogkleppen, want dan zien ze constant wat er achter zich op de wagen gebeurd en wat er opzij van ze gebeurd, bijv. Dat is per paard verschillend. En er zijn zát paarden die standaard zonder oogkleppen worden gereden.

Daarbij zijn er meerdere functies dan enkel 'tegen schrikken' van oogkleppen. Zo zijn sommige paarden dan meer gefocused op de menner en zijn commando's en op het werk, dan op de mooie omgeving etc., zorgen de oogkleppen er voor dat het paard de zweephulp niet ziet aankomen van te voren (zeker ook handig in 2span als het éne paard een aanwijzing met de zweep behoeft, en de andere niet. Als die andere dan gaat reageren op de zweep omdat hij hem ziet aankomen, maar de aanwijzing is niet voor hem bedoeld, tsja dat gaat niet echt lekker) en bij een langspan beschermen ze ook wat meer de ogen tegen de leidsels die er langsheen lopen.

Persoonlijk heb ik zelf liever wél oogkleppen. Dus probeer ik ze altijd mét oogkleppen te beleren. Mocht ik dan merken dat het paard zonder kleppen veel beter reageert dan met, of dat een paard gewoon echt niet met oogkleppen gereden kan worden, dan ga ik lekker zonder.
Ze moeten echter wel goed de tijd krijgen om er aan te wennen (en dan vooral éérst aan de hand, dan pas een x voor de wagen).

Dus sorry, maar het advies om vóoral echt wel oogkleppen te gebruiken vind ik pure onzin, helemaal als het op dit moment helemaal prima gaat en zowel pony als menner geen last hebben van bepaalde nadelen.

Daarnaast ben en blijf ik nog steeds van mening dat dit tuig te klein is, alles zit op het laatste gaatje en er is nauwelijks ruimte meer. Tuurlijk, het kan altijd nóg veel erger, maar het schoftje hoort ook langer door te lopen. En meestal moet je toch eens in de zoveel tijd wat verstellen. Die ruimte heb je nu niet.
Ik heb een hoofdstel, maat pony, met aansnoerneusriem voor zowel mijn Welsh A als mijn 2 shetten. (als rijhoofdstel). Prachtig ding, maar heb er vreselijk veel gaatjes bij moeten maken en bij de shetten zit dan ook álles op z'n allerkleinst. Bit nog hoger hangen gaat niet. Dus dat hoofdstel is gewoon te groot voor ze......

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:39

Het tuig is en blijft een probleem, dat is een feit.. Ik zal het tuig nog eens laten nakijken door een ander ervaren persoon (overigens de winkelier van die ruiterwinkel) en horen wat hij zegt.. Als het echt te klein is, valt er niets aan te doen dan een nieuw tuig kopen.. Deze week ben ik klaar met mijn vakantiejob en heb ik toch misschien al de helft van het geld voor een tuig binnen, mijn ouders zijn bereid de rest te betalen, aangezien ze het echt super vinden dat Jacky nu in de kar kan :)

Over de oogkleppen; Dan denk ik dat ik toch verder zonder ga. Hij is werkelijk doodbraaf (ookal zit een gevaar in de kleinste hoek), maar ik heb hem altijd bereden op straat, altijd buiten en dus echt wel verkeersmak :j Als er een paard in een weiland staat kijkt hij even en vertraagt hij evt. maar even wat zwaaien met de zweep langs zijn ribben en klikgeluidjes en zijn aandacht is weer op mij bevestigd :) Ruiters naast ons is ook geen enkel probleem.

Ik denk dat ik dan toch voor een gewoon rij hoofdstel ga. (Geloof niet dat er menhoofdstellen met afneembare oogkleppen bestaan?)

Edit; Nog bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg! :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:24

Jackytje schreef:
Geloof niet dat er menhoofdstellen met afneembare oogkleppen bestaan?


Die bestaan er zeker wel! In ieder geval menhoofdstellen zonder oogkleppen.
http://www.demenner.nl/product_info.php ... cts_id=576
http://www.demenner.nl/product_info.php ... cts_id=678

En nu lijkt het net alsof er volgens mij niemand verstand van tuigen heeft :+
Er zijn ook zeker genoeg winkeliers die er veel verstand van hebben. Maar helaas zijn er ook een hoop winkeliers die denken te weten waar ze 't over hebben, maar er eigenlijk geen kaas van hebben gegeten -O- Bovendien zijn ze natuurlijk niet altijd helemaal objectief, want verkopen willen ze natuurlijk ook graag.
Maar 't is natuurlijk een idee.

Heb je niet ergens in de buurt een menvereniging zitten? En/of een meninstructeur???

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:38

Zover ik weet is hij de enige in de buurt. Er zijn verscheidene menners die hier eens passeren met hun paarden, maar allemaal recreatief en denk dus niet dat ze er verstand van hebben..

Er is wel één iemand. Hij is nog kampioen geweest dacht ik, ik heb zelf nog op zijn manege gereden.. (Deze dus; http://www.editiepajot.com/regios/6/articles/8662 ) Die heeft toch wel wat bereikt in de menwereld en woont alles behalve ver. Men moeder had het nog over hem, om het aan hem te vragen. Misschien wel een slimme keus? Of hij het zou doen? Geen idee..

En als het hij niet word is het deze verdeler waar ik het over had; http://www.ruitersportwatte.be/index.ph ... &Itemid=63

Wat handig dat er zulke hoofdstellen bestaan! Ik hoop dat ze die hier ook verkopen, ik wil liever niet bestellen aangezien het dan misschien niet past.. (Mijn shet is zoals je ziet moeilijk met hoofdstellen, redelijk groot hoofd en ook groot qua schoftmaat)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Oogkleppen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:41

Ik snap je punt niet zo met via inet en webshops kopen.......... als het niet past, kan je het terugsturen naar de betreffende webshop. Tenminste, dat is in 99% van de gevallen zo.
En anders kan je het toch zelf verkopen?

Jan Nijs, zeg dat meteen. Die is idd zeker wel bekend en niet onverdienstelijk! Wat leuk dat je daar dicht bij in de buurt woont!

Ik zou zeggen; vraag 'm eens, niet geschoten is altijd mis. En wie weet wil hij je ook misschien wel af en toe een lesje komen geven? Geen idee hoor, maar zo'n kans zou ik niet laten liggen om een dergelijke menner te vragen, helemaal niet als hij 'alles behalve ver' woont.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Oogkleppen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:44

Ik kan er te voet naartoe, ik zal het zo zeggen :D Ik zal het eens zeker proberen, lesje is altijd handig en wie weet heeft hij enkele tips :)

Weet enkel niet hoe ponylief zou reageren, is denk ik nog nooit in een piste geweest (en ze hebben daar enkel een binnenpiste)

Als mijn moeder zijn nummer nog heeft zal ik vragen om hem eens te contacteren! Ik hoop dat hij mij gaat kunnen helpen. (Ik zou eerst tuig en span laten nakijken en dan zien wat hij zegt, dàn pas een tuig kopen en dan evt. lessen volgen als de prijs een beetje meevalt :P )

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:44

Wat raar dat die man dan toch gaat beweren dat het goed past. Ik heb wel een leuk boekje voor hem haha. Het heet geloof ik mennen. Gaat over hoe je een pony moet optuigen en hoe je het tuig passend maakt. Misschien wat voor hem? Staan ook plaatjes bij dat het niet goed is. Misschien leert hij dan het verschil.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:46

Ymor schreef:
Wat raar dat die man dan toch gaat beweren dat het goed past. Ik heb wel een leuk boekje voor hem haha. Het heet geloof ik mennen. Gaat over hoe je een pony moet optuigen en hoe je het tuig passend maakt. Misschien wat voor hem? Staan ook plaatjes bij dat het niet goed is. Misschien leert hij dan het verschil.

Was niet de verdeler van de winkel noch Jan Nijs hé ;)

Was een moeder van een vriendin, die ook nog gemend heeft die het had nagekeken en mij dit vertelde.

Edit; En aangezien ik nieuw ben in het mennen, geloof ik zo'n dingen dus snel := Vandaar dat ik het voor de zekerheid op bokt heb geplaatst.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Oogkleppen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:47

ohh haha dan is het een goed boekje voor haar!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:49

Ymor schreef:
Wat raar dat die man dan toch gaat beweren dat het goed past. Ik heb wel een leuk boekje voor hem haha. Het heet geloof ik mennen. Gaat over hoe je een pony moet optuigen en hoe je het tuig passend maakt. Misschien wat voor hem? Staan ook plaatjes bij dat het niet goed is. Misschien leert hij dan het verschil.


:') heette het niet: 'mennen voor dummies/knuppels?'.
'Duidelijke uitleg, voorzien van zéér duidelijke, niet mis te verstane plaatjes en afbeeldingen'.

Edit: had ik overigens al wel begrepen, dat het niet de winkelier was en ook niet Jan Nijs. Zeker als het die laatste betrof had ik me toch nog even flink achter de oren gekrabd :o? :')

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:53

JoyCiej007 schreef:
Ymor schreef:
Wat raar dat die man dan toch gaat beweren dat het goed past. Ik heb wel een leuk boekje voor hem haha. Het heet geloof ik mennen. Gaat over hoe je een pony moet optuigen en hoe je het tuig passend maakt. Misschien wat voor hem? Staan ook plaatjes bij dat het niet goed is. Misschien leert hij dan het verschil.


:') heette het niet: 'mennen voor dummies/knuppels?'.
'Duidelijke uitleg, voorzien van zéér duidelijke, niet mis te verstane plaatjes en afbeeldingen'.

Edit: had ik overigens al wel begrepen, dat het niet de winkelier was en ook niet Jan Nijs. Zeker als het die laatste betrof had ik me toch nog even flink achter de oren gekrabd :o? :')

Dat zou idd wel een fikse blooper zijn als ik het zo mag zeggen :')

Haha, ik heb vééél geleerd van http://www.mencursus.net/ en ook van gewoon observeren ;)

Maar ik zal dus zien dat ik een paar lesjes kan pikken van Jan!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Oogkleppen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:58

Nee het is een boekje van Sallie Walrond. Ik heb hem gekregen maar er staan echt handige dingen in!


In dit deeltje uit de serie 'Gids voor de ruiter' gaat de bekende Engelse menster en auteur in de op de kunst van het aangespannen rijden. Na een korte inleiding worden de diverse manieren van inspannen (borst- en gareeltuig), het aanbrengen van het schoftje e.d. onder de aandacht gebracht. Met duidelijke tekeningen in kleur wordt de compacte tekst ondersteund. Stap voor stap brengt het boekje de lezer waar hij wezen wil: met een paard en een rijtuig op weg. Er zijn tientallen boeken geschreven over dit onderwerp, maar juist de korte, bondige informatie maakt dit boekje zo aantrekkelijk voor een grote lezerskring. Paars voor- en achterplat, voorzien van tekeningen. Tekst op het achterplat geeft de inhoud goed weer. Inhoudsopgave voorin het boek. Vanaf ca. 12 jaar.
(Biblion recensie, Tjits Puijker.)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Oogkleppen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:02

Ymor; het was cynisch/grappig bedoeld, dat snap je ook wel, toch? ;)

TS: menlessen zijn nooit verkeerd. Vanaf internet, boeken en 'observeren' leer je helaas nog steeds niet alles.
Mencursus zou voor jou wellicht heel handig zijn, en/of menles/cursus koetsiersbewijs. Kan me niet voorstellen dat daar in Belgenland hélemaal niets is te vinden wat toch nog redelijk bij jou in de buurt zit?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Oogkleppen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:05

ohh haha nee sorry die had ik niet begrepen. Tegenwoordig heb je overal boekjes voor dummies voor toch? haha!! Maar toch blijft het een goed boekje (heb geen aandelen ofzo hoor)

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:11

JoyCiej007 schreef:
Ymor; het was cynisch/grappig bedoeld, dat snap je ook wel, toch? ;)

TS: menlessen zijn nooit verkeerd. Vanaf internet, boeken en 'observeren' leer je helaas nog steeds niet alles.
Mencursus zou voor jou wellicht heel handig zijn, en/of menles/cursus koetsiersbewijs. Kan me niet voorstellen dat daar in Belgenland hélemaal niets is te vinden wat toch nog redelijk bij jou in de buurt zit?

Ik denk niet dat een koetsierbewijs te halen valt in België? Ofwel? Ik heb dan ook geen trailer of wat dan ook :) Dus toch maar eens bij Jan proberen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:13

Ik woon niet in Belgie en kom er ook nooit, maar dat lijkt me toch echt sterk hoor.
Moeten al die Belgen dan maar zelf gaan aanprutsen? :') (denkt nu weer even aan die flauwe Belgenmopjes).

Zowiezo idd Jan Nijs eens proberen. Dat is een hele mooie kans.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Oogkleppen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:17

koetsiersbewijs weet ik ook niet in België, maar menlessen heb je overal wel toch? Je kan zelfs vaak mensen aan huis krijgen. Gewoon eens wat rondsurfen op internet.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:18

Vond net dit artikeltje; http://www.editiepajot.com/regios/6/articles/14740 Bewijs dat hij wel degelijk les heeft gegeven. (Wel eerder gericht op wedstrijd, terwijl het hier echt puur recreatie is, ponylief is ook al weer 18 hé)

Edit; Oja, er is hier elk jaar aan het kasteel in Vollezele een grote menwedstrijd, misschien eens leuk om te gaan :P Die wedstrijd is blijkbaar ook erg bekend in de menwereld.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:04

Wat een onzin dat kleppen perse noodzakelijk zijn (vraag ik me gelijk af hoe ervaren die menner is).

Mijn pony loopt echt beter zonder kleppen, ik heb het nu geprobeerd met, maar ik merk wel echt een verschil. Ga nu dus bakstukken zonder kleppen kopen. Gewoon kijken waar je paard het beste op reageert dus :j

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:07

koetsiers bewijs bestaat geloof ik ook in BE.en dan heb je geen trailer nodig want dan rij je met paarden van hun bv.
ook kun je je koetsiersbewijs in nl halen als je dicht bij de grens woont hebben mijn schoonouders ook gedaan.

en over de kleppen ik men enkel en 2 span zonder oogkleppen