[LO] Bijzetteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

[LO] Bijzetteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 15:01

Als ik mijn verzorgpony van bijna 3 longeer loopt ze vaak met d'r neus in de lucht. Wat kan ik daar aan doen en kan het kwaad? Heeft het zin om een bijzetteugel te gebruiken?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:30

het kan niet veel kwaad. Natuurlijk is het beter als ze met dr neus over de grond gaat, dat geeft aan dat ze helemaal ontspannen is en haar hele bovenlijn lang maakt, wat iedereen graag wil.
Ik zou persoonlijk geen bijzetteugel gaan gebruiken. Vaak wekt dit meer spanning op dan ontspanning en zal het longeren minder goed gaan

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:37

Ik zou er nog even mee wachten!
Ikzelf doe af en toe longeren met de bijzetteugels maar ook niet altijd!
Zo af en toe kan geen kwaad maar niet continu

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 18:07

Iemand zei tegen me dat ze verkeerde spieren kweekt als ze met d'r hoofd zo hoog loopt, maar dat is dus niet zo?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:44

Jep, dat doet ze wel. Dus moet je haar leren laag en mooi door de rug te gaan lopen.
En naar mijn mening zijn hulp teugels niet de juiste manier om dit op te lossen. Probeer haar meer naar voren stuwend te krijgen. Dan gaat ze al meer door de rug lopen. Dit doe je door haar naar voren te drijven totdat je ziet dat ze echt begint af te zetten en haar hals omlaag komt.

OP deze manier als het plaatje hier onder kun je je paard mooi laag en compact trainen. Zonder dat hij gehinderd word door het bit.
Afbeelding

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:54

Ow ik dacht dat dat ook niet zo was..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:42

Hallo jongens, het gat om een paardje van bijna 3.
Dat betekent ws dat ze haar hoofd omhoog doet, omdat ze haar evenwicht nog niet volledig heeft op de volte.
ik zou haar rustig longeren zonder hulpmiddelen, als ze wat ouder en wat sterker is, kun je daar mee beginnen. Nu vind ik haar er persoonlijk nog te jong voor.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:54

Billy schreef:
Hallo jongens, het gat om een paardje van bijna 3.
Dat betekent ws dat ze haar hoofd omhoog doet, omdat ze haar evenwicht nog niet volledig heeft op de volte.
ik zou haar rustig longeren zonder hulpmiddelen, als ze wat ouder en wat sterker is, kun je daar mee beginnen. Nu vind ik haar er persoonlijk nog te jong voor.



Hier ben ik het mee eens.
ze is nog erg jong geef het wat tijd dan word het echt wel wat beter
succes

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:21

Ik ook

Het is een paardje van 3 laat het even zijn loop gaan.
Zo'n paardje is nog heel erg bezig met evenwicht.

Is het paardje al onder het zadel?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:26

Daar ben ik het helemaal mee eens. Laat ze eerst hun balans maar zien te vinden. Overigens lopen paarden van die leeftijd, nog vol van vertrouwen, vaak automatisch nagevelijk als ze onder de man worden gereden. Dat zullen ze met longeren ook wel oppakken, omdat het gewoon makkelijker loopt voor ze. Tenzij ze wat willen zien om zich heen en dat mag toch best af en toe, ze zijn nog zo jong.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 12:45

ze heeft wel een keer een zadel opgehad dat vond ze prima. maar verder natuurlijk nog niemand erop ofzo. ze heeft ook nog niet zo vaak het bit in gehad... ze is nog jong genoeg. maar zonder te longeren kan ze d'r energie niet kwijt aangezien ze niet op de wei mag...

Skattie

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:53

Als het alleen maar is om haar energie kwijt te raken, dan zou ik zeker geen bijzet gebruiken. Als je echt met haar aan de gang gaat wordt het een ander verhaal. Maar ze gaat waarschijlijk vanzelf wel ontspannender lopen. Laat haar ook veel overgangen maken en gebruik goed je stem. Misschien help dat ook wel een beetje!! Gewoon haar gerust stellen en als ze met haar hoofd naar beneden komt belonen!!