Probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:34

Ik heb sindskort een sulky voor mijn shetlander. Agnetha ( mijn shetlander ) nu 3,5 jaar.
En loopt dus voor onze sulky. Ze doet het voorbeeldig alleen kijkt ze steeds naar links en loopt dan naar rechts toe.
Ik heb geen hoofdstel met oogkleppen omdat het hoofdstel dat bij het tuig zit ( altijd/meestal ) te groot is.
Zouden oogkleppen wel efect hebben? of moet ik wat anders doen? zo ja wat?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:22

Wat zegt je instructeur er van.

Dit lijkt mij meer een dressuur matig probleem dan iets wat met oogkleppen op te lossen is.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:01

Ik heb geen instructeur ik les niet. Ik heb les gehad van een moeder van mijn vriendin.
Maar die merrie is drachtig waar ik mee mende en ik spreek die moeder eingelijk nooit meer.

We hebben haar net voor de sulky staan dit is pas haar 2e keer ( vandaag ). maar ze blijft naar links kijken en naar rechts lopen. Ik moet meer kracht op links zetten om haar naar links te laten lopen dan naar rechts. Als ik zonder sulky rijd en gewoon met een band of achter haar loop gaat het wel goed.

Ik zal eens kijken of ik een hoofdstel met oogkleppen kan krijgen ;)

Bedankt!

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:03

Gydja schreef:
Ik heb geen instructeur ik les niet. Ik heb les gehad van een moeder van mijn vriendin.
Maar die merrie is drachtig waar ik mee mende en ik spreek die moeder eingelijk nooit meer.

We hebben haar net voor de sulky staan dit is pas haar 2e keer ( vandaag ). maar ze blijft naar links kijken en naar rechts lopen. Ik moet meer kracht op links zetten om haar naar links te laten lopen dan naar rechts. Als ik zonder sulky rijd en gewoon met een band of achter haar loop gaat het wel goed.

Ik zal eens kijken of ik een hoofdstel met oogkleppen kan krijgen ;)

Bedankt!


Laat haar even wennen aan het idee dat ze voor de wagen komt. Wat meer in de bak/weide oefenen, en rustig buiten opbouwen. Wandel stukje die je daarna met de wagen doet. Als dit pas de 2de keer is dat ze voor de wagen staat, láát het even, er is nog zoveel nieuws voor haar. :)Laat haar even wennen aan het idee dat ze voor de wagen komt. Wat meer in de bak/weide oefenen, en rustig buiten opbouwen. Wandel stukje die je daarna met de wagen doet. Als dit pas de 2de keer is dat ze voor de wagen staat, láát het even, er is nog zoveel nieuws voor haar. :) En anders proberen recht te richten en dressuurmatig het probleem oplossen, zoals Dennis zegt. Niet in haar mond trekken, dáár word ze niet recht van. ;) Neem een aantal lessen? Je wilt natuurlijk niet dat ze word verpest? :j

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:44

Neej maar ik bedoel dat dit de 2e keer is dat ik voor het eerst in het karretje staat. Ik heb al vaker met een sulky geoevend dat ik er naast liep enz. maar toen kwam het probleem nog niet voor.

ik heb het al over de lessen gehad met mijn ouders maar die vinden dat agnetha eerst moet wennen en daar ben ik het helemaal mee eens.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:51

Oogkappen werken over het algemeen juist tégen. Zij zorgen dat het paard alleen kan horen. ;) Pak je rechtteugel bij als haar hoofd naar links wil en de zweep aan de rechterkant, helpt vaak ook. :) Eerder ingrijpen, dan het gebeurt! :j

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:28

Je pony is 'gewoon' scheef en dit zal je moeten oplossen door haar dressuurmatig goed te rijden. Voor de wagen is dit erg lastig (vind ook ik, die met mijn shet ZZ dressuur rijd en heb nog steeds regelmatig les nodig).

Het vanaf het begin af aan goed doen is beter dan fouten later weer goed krijgen. Dus ik zou juist wel snel gaan lessen en niet eerst de kans lopen dat er fouten in sluipen die je later weer af moet leren.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:42

CorkyLover schreef:
Oogkappen werken over het algemeen juist tégen. Zij zorgen dat het paard alleen kan horen. ;) Pak je rechtteugel bij als haar hoofd naar links wil en de zweep aan de rechterkant, helpt vaak ook. :) Eerder ingrijpen, dan het gebeurt! :j


Nou mijn fjord met kleppen kan anders nog behoorlijk veel zien hoor.

De shet is gewoon scheef en moet rechtgericht gaan worden. Naar mijn idee kun je daar niet snel genoeg mee beginnen.
Les nemen dus en neem ook eens een longeerles van iemand die bekend staat met het rechtrichten.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:48

of het is een dressuur matig probleem!!!

of omdat je zegt als ze in de sulky stond en je liep er naast en ze deed het toen met oefenen niet en met een bandje ook niet.dat er nu iets niet lekker zit in de mond met de tandjes!

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:50

Gydja schreef:
Neej maar ik bedoel dat dit de 2e keer is dat ik voor het eerst in het karretje staat. Ik heb al vaker met een sulky geoevend dat ik er naast liep enz. maar toen kwam het probleem nog niet voor.

ik heb het al over de lessen gehad met mijn ouders maar die vinden dat agnetha eerst moet wennen en daar ben ik het helemaal mee eens.

En daar heb je juist les voor nodig, want als je nu al op een onjuiste manier je paard "beleerd" heb je er straks veel meer werk aan om het weer goed te krijgen (als het niet intussen al fout gaat). Een instructeur kan je nu al direct zeggen hoe je het beste kunt handelen. Trekken aan je leidsels werken averechts, sterker nog: je paard (of in jouw geval pony) gaat in verzet. Geheid dat je dan naar de zweep gaat grijpen, wat de pony weer angstig maakt of voor nog meer verzet zorgt, etc. Een Shetlander is niet "zomaar even een pony", maar moet net als een paard serieus behandeld worden. Er zijn zat instructeurs die ook aan huis komen, zodat je niet steeds met je pony op pad hoeft.
Je kunt van zo'n jong dier, dat nog maar kort voor de kar staat nog geen hoge verwachtingen hebben. Zorg eerst dat het recht gaat lopen, door op de binnen hoefslag zoveel mogelijk rechte lijnen te rijden. Ook moet het dier bitmak worden, wat inhoudt dat je met ruime figuren op een zo zacht mogelijke wijze moet sturen. Verder zoveel mogelijk op stem werken, iets wat je ongetwijfeld al via het longeren en lange lijnen hebt gedaan. Dit geeft vertrouwen en duidelijkheid voor je pony. Verder: les, les, les. ;)

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:24

[quote="Gydja"]Neej maar ik bedoel dat dit de 2e keer is dat ik voor het eerst in het karretje staat.


wat een luie shet, dan trek jij zeker de sulky? ik zou de rollen omkeren _/-\o_

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:50

Is de balans van de sulky wel in orde..is het niet zo dat zodra je op de sulky stapt er misschien wat te veel druk op het schoftstuk en dus haar rug komt, dat kan ook nog meespelen in het scheef gaan lopen.