Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 17:50

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in het mennen. Ik heb vroeger veel gement met een ervaren menner maar alle spullen waren er toen al en paste dus heb mij er nooit in verdiept.

Nu ben ik langzaam op zoek naar een tuig maar vraag me af wat de voor en nadelen van leer zijn en die van kunststof / nylon tuigen.

Wat voor tuig heb jij en wat is je ervaring?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:02

Ik heb een Zilco SL Sport tuig. Kunststof dus :)
Echt super fijn en wil geen leer meer. Niet meer poetsen, gewoon onder de tuinslang (in de winter thuis onder de douche) en het is weer netjes :)

Ik had eerst een Ideal Luxe marathon en vond het wel een fijn tuig. Helaas kreeg mijn pony er druk plekken van en wilde ik tweespan gaan rijden. dus een combinatietuig van zilco gekocht.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:03

bedankt voor je reactie. Schuurt kunststof niet?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:03

ik heb enkelspan lerentuigen 1clever/en een merkloos verder zijn dit erg mooie en stevige tuigen van mooi en goed leer.de clever is doorgestikt met nylon,wat ik beter vind.dit geeft op de vitale delen extra stevigheid.

ook heb ik een nylon tuig van ideal(webtech),dit is met leer onderlegd.ik vind dit fijn omdat je niet hoeft te vetten(wel de onderlegde delen,nieuwe tuigen zijn nu niet meer met leer),en het af kunt spuiten als het vuil is.sommige mensen vind het minder mooi,en mensen zeggen dat het rafelt.ik vind dit niet mijn ervaringen zijn positief.en als het leren tuig enkelspan kapot is ga ik denk ik voor webtech enkelspan

let wel op als je met een sulky rijd de draagriem door het schoftje kan schuiven(dus los zit).webtech van ideal heeft dit niet

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:05

bedankt. Is het minder sterk dan leer? en rafelt kun je dat niet dicht branden? dat et neit meer rafelt?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:09

nee denk dat nylon nog sterker dan leer is.en het rafelen kun je zeker afbranden,maar ik heb hier absoluut geen last van.de verkoper zei dat de tuigen verbeterd waren en dit bij de oude modellen wel eens voor kwam.ik ben er blij met het webtech van ideal want het is ook nog eens prijs gunstig
Dobel schreef:
bedankt. Is het minder sterk dan leer? en rafelt kun je dat niet dicht branden? dat et neit meer rafelt?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:56

Dobel schreef:
bedankt voor je reactie. Schuurt kunststof niet?



Zilco is glad kunststof. Niet van dat stofachtige kunststof.
En de borst en schoft zijn onderlegt met van dat spul waar ook die idealonderleggers van gemaakt zijn.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:15

Je hebt kunststof, en nylon.

Ideal webtech is van dat nylon, wou het eerst zelf als trainingstuig, maar zou het niet als vervangend tuig willen, het word snel lelijk en rafelt, maar als trainingstuig voor buiten ed leek het me wel wat. Maar heb besloten te gaan sparen voor ideal eurotech kunststof tuig zowel enkel als tweespan met bruin onderlegd.

Ik heb voor mn pony nu ideal eurotech kunststof, het ziet er mooi uit, past mooi, en fijn in onderhoud!

Voor mn pony's heb ik zowel enkel als dubbelspan leren, maar zoals ik al zei, ik wil over naar kunststof :j

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:20

Ik heb een nylon tuig van Paul Claessen en dat is echt een superfijn tuig, mooie pasvorm en makkelijk in onderhoud!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:21

sorry maar dat het rafelt en lelijk word ben ik niet met je eens.het tuig is verbeterd en ik heb nu de nieuwe versie (nu is nog een nieuwere uit)en ik heb geen enkel rafeltje aan het tuig en lelijk vind ik het zeker niet.ik ben er heel dik tevreden over.en koop hier na weer een webtech als ik het versleten krijg
hier foto TS van het webtech ik vind dit absoluut niet lelijk,heb er nu ook broeken bij
Afbeelding
MelanieB schreef:
Je hebt kunststof, en nylon.

Ideal webtech is van dat nylon, wou het eerst zelf als trainingstuig, maar zou het niet als vervangend tuig willen, het word snel lelijk en rafelt, maar als trainingstuig voor buiten ed leek het me wel wat. Maar heb besloten te gaan sparen voor ideal eurotech kunststof tuig zowel enkel als tweespan met bruin onderlegd.

Ik heb voor mn pony nu ideal eurotech kunststof, het ziet er mooi uit, past mooi, en fijn in onderhoud!

Voor mn pony's heb ik zowel enkel als dubbelspan leren, maar zoals ik al zei, ik wil over naar kunststof :j
Laatst bijgewerkt door keona op 06-03-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:23

Iedereen zijn mening toch? ;)
Toevallig ken ik iemand die heeft ook net dit tuig en begon alweer vrij snel te rafelen. (lees; na 2,5 maand intensief gebruik)
Het is ook maar hoe vaak je het gebruikt ed.
Het valt ook niet op vanaf afstandje, maar alsnog geef ik liever wat meer geld uit en dan kunststof.
Ieder zijn mening, ieder zijn portomonnee.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:26

mooi tuig zeg ik las ergens dat je wel een leren hoofdstel moet kopen klopt dat?

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:28

Bij eurotech zat het hoofdstel al, een kunststof hoofdstel :j

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:28

Ik gebruik wel lederen hoofdstelletjes. Vind die van zilco niet mooi

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:29

ja je krijgt bij het enkelspan een kompleet tuig exc hoofdstel,omdat ze daar nylon niet geschikt voor vinden,maar ideal heeft een leren hoofdstel en dan bv ook in 2 kleuren onderlegd.bij het 2 span zitten er ook geen broeken bij,deze heb ik nu los er bij gekocht
Dobel schreef:
mooi tuig zeg ik las ergens dat je wel een leren hoofdstel moet kopen klopt dat?

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:30

Afbeelding
Afbeelding

Hoofdstel is ook bruin onderlegd, maar zit niet helemaal goed hier, moest nog even goed op maat gemaakt worden.

Zilco hoofdstellen vind ik ook niet mooi.. :n het tuig vind ik wel supermooi! :j
Maar ik wou lichtbruin onderlegd vandaar dat ik voor ideal ben gegaan.

zaagsell
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:30

Leer ziet er inderdaad stijlvoller uit!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:32

prachtig tuig dacht dat dit een kieffer tuig was,maar het is ideal
MelanieB schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Hoofdstel is ook bruin onderlegd, maar zit niet helemaal goed hier, moest nog even goed op maat gemaakt worden.

Zilco hoofdstellen vind ik ook niet mooi.. :n het tuig vind ik wel supermooi! :j
Maar ik wou lichtbruin onderlegd vandaar dat ik voor ideal ben gegaan.

Drunten1999
Berichten: 340
Geregistreerd: 13-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:32

Ik heb ook een Zilco SL Sport tuig. Lekker licht, mooie pasvorm.
Ben er erg blij mee. Ik vind alleen het hoofdstel spuuglelijk en die gebruik ik dus niet.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:34

Dank je Keona, :)
Het ziet er mooi uit, deze week ga ik het voor het eerst uitproberen voor de wagen.
Maar het lijkt een beetje op leer, maar het gemak en gewicht van kunststof.

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:02

hahahanneke schreef:
Ik heb ook een Zilco SL Sport tuig. Lekker licht, mooie pasvorm.
Ben er erg blij mee. Ik vind alleen het hoofdstel spuuglelijk en die gebruik ik dus niet.

Ik heb een goedkoper leren tuigje, maar wil ook een zilco. Hoofdstel van Zilco heb ik wel, enige wat ik zo direct passend vond. Heel erg tevreden over. Iemand die de zilco SL sport voor een welsh pony heeft? Hoe ruim is het tuigje? ze heeft nu ook een shetmaat

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:06

Sander_lotte heeft het voor haar Welsh geloof ik. Maisie dacht ik ook :)

Ik heb al 2 jaar het SL spot in shetlandermaat hoor :+ Ligt prima op mijn merrie van 94 cm :)

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:11

bedoelde dat de pony nu een shetmaat tuig op heeft, zylco SL sport is er ook enkel in shetmaat dacht ik, die met het gebogen borststuk

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:13

Empathy borsttuig bedoel je :)
Ik denk niet dat je het shetlandertuig op een welsh kan passen hoor :n Maar die empathy borsttuigen kan je voor alle andere tuigen ook gewoon bestellen.

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Tuig van leer vs. kunststof /nylon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:24

Mijn pony is ong 1.13-1.15, op hun website wordt aangegeven dat het tuig op shetlanders past en welshjes tot 1.25, vandaar. Ik kan hem in het buitenland een stuk goedkoper krijgen, vandaar dat het wel handig is om te weten of ie ook goed past en anders moet ik het er maar op wagen :)