Mennen met LASTIGE shetlander oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenna142
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-07-10

Mennen met LASTIGE shetlander oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:35

heeey allemaal.

Ik heb een probleem met mijn shetlander tijdens het mennen.
Hij gaat namelijk stilstaan achteruitlopen. Ik kan er niks tegen doen hij doet het in alle gangen.
Een tikje met zweep help niet het enige wat heb is de bijrijder laten afstappen en er naast gaan lopen, dan moet dat ook de hele weg.. anders doet hij het weer. Heel slecht maarjha. Ik heb hem nu een jaar in de zomer maanden had ik nergens last van en deed hij het erg goed en kon ik zelf kleine stukjes helemaal alleen met hem op pad. dit was ook mijn eerste winter met hem. Hij is helemaal gezond en hoeven zijn ook goed.
Een raadsel voor mij (ook hoe ik het moet oplossen jammer genoeg is het niet mogelijk men lessen te krijgen in de winter bij mij op stal)
Ik vraag me af of meerderen mensen dit hebben? Wat jullie er tegen doen ect. ?

Groetjes Fenna
Alvast bedankt voor je reactie

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:01

Heb je hem voor een 2wieler of een 4wielige wagen? En heb je een rem op je wagen? Je kan ze daar nooit echt helemaal mee afremmen, maar meestal is de rem redelijk sterk genoeg om ze te beletten om echt achterwaarts te gaan.
Je zou eens de broek van het tuig kunnen aflaten (maar dan geen hobbels/kuilen of hellingen nemen!) omdat ze nl. de wagen via de broek achteruit duwen. Achterwaarts gaan zónder broek is een heel stuk moeilijker.

Maar qua oplossingen; het is lastig zeggen als je het niet zo in real life, of desnoods van een filmpje kan zien. Heb je niet de mogelijkheid om eens een filmpje door iemand te laten maken, gewoon vanaf de zijkant, als jij met hem aan het mennen bent en hij dit doet?
Dus dat je je bijrijder dan even een filmpje laat maken? Dat maakt het wel wat makkelijker ook, om er wat zinnigs over te zeggen.

Want; heb jij zelf ook een idee waarom hij dit doet? Is hij bang/angstig/onzeker of juist vrij dominant en doet hij dit puur uit verzet/protest?

Is hij al lang beleerd voor de wagen?

Heb je hem ooit achterwaarts leren gaan voor de wagen, en zo ja, wanneer?

Ik leer groene pony's namelijk de eerste tijd nog geen achterwaarts; niet aan de lange lijnen en ook niet voor de wagen. Pas als ze goed aan de hulpen staan en goed gewend zijn voor de wagen, en alles helemaal lekker loopt, dan pas leer ik ze achterwaarts gaan. Eerst vanaf de grond, en daarna ook voor de wagen. Het gebeurd namelijk ook nog wel eens dat ze dat achterwaarts tegen je gaan gebruiken voor de wagen; precies wat jou pony nu dus doet.
Dat als zo'n pony dan moet halthouden om te wachten tot je over kan steken, en dat hij dan voorwaarts wil (maar mag niet dus wordt tegengehouden) en dan dus maar achterwaarts gaat.

Onder het zadel gebruikte ik nog wel eens de techniek: 'oké, jij wil achterwaarts?? Príma, maar dan wel zo lang ík dat wil!' ~~}> Kortom; paard ging uit verzet steeds achterwaarts, ik zette hem zelf ook nog achterwaarts, paard had er op een gegeven moment wel genoeg van, maar dat moest'ie toch nog even een stukje door van mij. Dan wordt het een stuk minder aantrekkelijk voor ze.
Maarja, dat gaat nogal moeilijk met een wagen er achter..... :=

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 06:09

Heb je les? Vanaf de computer is niet te beoordelen waar de communicatie fout gaat. Het beste kan je les nemen van een goede instructeur, die samen met jou zoekt naar de juiste oplossing voor jou en jouw paard.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:14

ja heb je een 2 of 4 wieler en een rem op de wagen,want met de rem kun je al veel oplossen.en niet een tikje geven bij achter waart(maar een flinke mep,wel van voor los laten natuurlijk).

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:34

Ik ga er even vanuit dat je verder helemaal goed inspant, en de pony gezond is, dus geen medische reden is tot dit gedrag bij mijn onderstaand antwoord.

Het is een shetlander en mijn ervaring met die beestjes is dat ze heel snel (iets te snel af en toe) door hebben hoe 'iets' werkt ...
Ik vermoed na het lezen van je verhaal (nogmaals het is een vermoeden, gezien vanuit shetlander belevenissen), dat hij ooit ontdekt heeft dat het erg leuk is om dit te doen.
Want zodra hij stopt, of zelfs achterwaarts gaat, krijgt hij volop aandacht. De boel staat stil, er komt iemand naast hem lopen, enz. ... maw, hij is aan de winnende hand voor zijn gevoel en dat vindt een shetlander vaak helemaal geweldig.
Hebben ze het trucje eenmaal aangeleerd, is het erg lastig af te leren.

Toch lukt het wel, maar dan moet je zijn eigen truc gebruiken.
Wil hij stoppen, dan laat je hem stoppen, maar dan wel zo lang dat hij er zelf genoeg van krijgt en graag weer voorwaarts wil, maar dat laat je dan ook niet toe. 'Jij wilde stoppen ... nou nu stoppen we zolang als IK wil' zeg je dan.
Achterwaarts hetzelfde. Wil hij achteruit ... oké, maar dan wel zolang als jij wilt. Desnoods (als dat lukt) de hele wei rond.

Maar nogmaals ... dit alleen als je zeker weet dat er geen medische reden is, maar het echt gaat om eigenwijs shetlander gedrag ... oh ja ... en lach om dat gedrag; want daar zijn het shetlanders voor. Je moet altijd net wat sneller denken dan zij :D

fenna142
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-07-10

Re: Mennen met LASTIGE shetlander oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:27

bedankt voor de reacties. Ja de shetlander is helemaal medisch goedgekeurd. Ik denk dat ik dat ga proberen Isapaardje. Wel heel veel geduld voor hebben maar moet lukken. Als is het soms wel gevaarlijk om hem achteruit te laten lopen omdat ik last heb van in mijn wei slooten.. Maar ik ga kijken hoe ver ik kom.!

nana85

Berichten: 36
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: bij mn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:49

Even een stipje ( wil dit volgen )

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:39

fenna142 schreef:
bedankt voor de reacties. Ja de shetlander is helemaal medisch goedgekeurd. Ik denk dat ik dat ga proberen Isapaardje. Wel heel veel geduld voor hebben maar moet lukken. Als is het soms wel gevaarlijk om hem achteruit te laten lopen omdat ik last heb van in mijn wei slooten.. Maar ik ga kijken hoe ver ik kom.!


maar.......... als je nou ook nog antwoord geeft op de vragen die hier gesteld worden..........

heb je een 2wieler of een 4wieler? Heb je een rem op je wagen? Men je met broek?

Als jij niet zoveel mogelijk info geeft, dan kunnen wij daar ook niets mee.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Mennen met LASTIGE shetlander oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:49

Ik had in een ander topic wat gelezen over deze pony, en ging er bij mijn antwoord vanuit dat je ment met de sulky waar je daar over schreef. Met een vierwielige wagen kun je wat lastiger achteruit lopen.
Trouwens alleen doen als het veilig is. Als je in de sloot gaat belanden, schiet je er weinig mee op natuurlijk, maar dat zal logisch zijn.
Dan moet je iets anders bedenken. Bijvoorbeeld op het moment dat hij stil wil gaan staan, snel laten wenden, of iets doen wat hij niet verwacht en zijn aandacht wordt afgeleid. Altijd dus net een stap slimmer (proberen te) zijn :+ ... succes.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Mennen met LASTIGE shetlander oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:48

Daarom vroeg ik dus ook of ze nou een 2wieler of een 4wieler er achter had. Met een 4wieler wens ik haar veel succes; ookal gaat pony bijna haast kaarsrecht achteruit, dan nog zal de wagen na een tijdje scheef gaan. Vervolgens zal hij zelfs gaan scharen als je door gaat.

met andere woorden; die tactiek noemde ik ook al Isapaardje, (achterwaarts laten gaan tot hij er zelf zat van is) maar voor een 4wieler gaat dat toch erg lastig worden....

Goede instructie is trouwens nooit weg.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:10

JoyCiej007 schreef:
met andere woorden; die tactiek noemde ik ook al Isapaardje, (achterwaarts laten gaan tot hij er zelf zat van is)

Ja sorry ... zag ik pas later staan inderdaad :o
En wat het andere betreft, goede instructie is nooit weg, geef ik je ook gelijk.
In geval van problemen zeker. Je ziet zo makkelijk iets 'kleins' over het hoofd.

Zo had ik zelf met mijn nieuwe pony het probleem dat hij, zodra hij moest gaan 'aanzetten' begon te slaan. Het leek verzet van hem, zodra hij dus moest gaan werken. Tot een kleine simpele controle liet zien dat de culeron een gaatje losser moest ... want zodra de pony aanzette, hij zich daarvoor een beetje strekte, kreeg hij een rukje onder zijn staart en dat nodigde uit tot een mep naar achter. Staartriem gaatje langer en probleem opgelost. Geen verzet meer, niet meer geslagen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:25

heb je een rem !!!!!

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:27

Doet hij dit ook aan de lange lijnen?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:06

keona schreef:
heb je een rem !!!!!


ohja, dat had ik ook gevraagd maar nog geen antwoord op........ :=

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Mennen met LASTIGE shetlander oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:18

Bij een tweewieler kan de balans een probleem zijn waardoor die nu gaat staken, heb je dat goed uitgezocht?

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:09

Doet hij dat aan de lange lijn ook? Zo niet, dan is de kans groot dat er niets aan de wagen scheelt.
Zo ja, kun je misschien zo eens proberen... Gaat hij naar achter, dan mag hij heus naar achter gaan, maar als hij niet meer wil, moet hij even snel achteruit gaan als toen hij wél wou. Met de lange lijn kun je wel langer doorgaan en dat is wat veiliger dan als je op een wagen zit.

Verder vind ik de gegeven tips wel zeer goed.
Vaak gaat het gewoon om het feit "de aanhouder wint". Mijn pony heeft een periode gehad dat hij plots in een aardige galop overging.(gewoon op een vlak bosweggetje, helemaal niet zwaar om de wagen te trekken) Niet zo plots dat je je een ongeluk verschiet, maar gewoon ongevraagd. Dit heb ik ook opgelost door hem gewoon zijn gang te laten gaan, maar toen hij wou stilvallen in draf, kon mijnheer wel doorgalopperen, tegen hetzelfde tempo als in het begin! }> Die kuren waren hem heel snel over nadat we de eerste keer bijna een vol kwartier gegaloppeerd hadden door de bossen en ponylief helemaal nat was van het zweet! Nu wacht hij netjes tot ik hem in galop zet en dan mag hij lekker rennen. :o