recreatiewagentje voor welsh A wel of niet geremd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-01 20:54

zoals jullie al weten wil ik een wagentje gaan kopen voor de shetlander en de welsh atjes. nu zit er op die wagen geen rem. een buurman van me zei dat dat niet verstandig is. wat vinden julllie? wel of gen rem. bij de meeste karretjes zit het niet. ik weet niet wat nou verstandig is. of is zoiets er makelijk op te laten maken.????

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 21:16

ik zou wel een kar MET rem nemen... Het is veel veiliger. Of het er op te laten maken is weet ik niet..

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 21:21

tja mijn wagentje is ongeremd.maar de rem bij tinkie zit er goed op,das belangrijker dat de rem op je pony goed is.tuurlijk is een rem wel fijner maar zonder rem red ik het ook prima eerlijk gezegd..........

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 21:22

Ik rijd zelf ongeremd. Je gebruikt een rem alleen als je stijl naar beneden gaat of iets dergelijks.
Als er iets gebeurt, je paard wil niet stilstaan oid of gaat er van door, heb je aan je remmetje niets.

Isolda loopt dus ongeremd voor de wagen Haha!
En loopt zonder moeite een stijle duin af. (stijl zeg maar in heel stijl!)
Zij loopt ook nog eens zonder broek. Ze remt dus zelf, hoofdzakelijk op haar staartriem. Ze loopt dan heel voorzichtig naar beneden en dat gaat prima!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 21:41

Ok, het is waar dat je er niks aan kunt houden als je pony er echt tussenuit schiet, maar toch lijkt me het handiger met rem. Zonder dat hadden we met Paul al meerdere malen de bodem van de sloot kunnen bekijken. ( Dus voor die pony's die opzij schieten) Ook scheelt het erg of je er een tweespan of enkelspan voor hebt lopen denk ik, want zo houdt Marco de beweging van Paul ook weer tegen. Dus als we Paul in het enkelspan zouden hebben, zouden we waarschijnlijk alsnog de bodem bekeken hebben ( met rem) maar het lijkt me gewoon verstandiger........toch een klein beetje een hulpmiddel voor als het echt even fout dreigt te lopen Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 21:52

Dat is het dus. Als het ECHT fout gaat, heb je weinig aan je rem.
Op mijn marathonwagen heeft een rem gezeten en mijnzwager heeft hem eraf gehaald.
Imo. moet je paard gewoon goed luisteren, en goed reageren. Voor het geval er echt iets gebeurd heb je dus niets aan je rem, hoe klein je pony ook is, hij trekt hem toch wel door de rem heen.
Daarbij komt ook nog dat er vuil en zand in kan gaan zitten en dat ze aan kunnen gaan lopen. Dat gebeurde iig bij mij, maar ik heb geen verstand van verschillende remtechnieken. Haha!
Als ik het goed heb, mag je zelfs niet in een marathon met rem rijden.
Maar dat maakt natuurlijk verder niets uit.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 21:53

tja ik heb elke week dressuur les en eigenlijk is het met mennen net als onder het zadel je moet je paard dusdanig onder controle hebben qua leidselvoering dat je paard niet opzij kan schieten.als ie opzij schiet is je buitenleidsel niet voldoende begrenst,oftewel dan heb je gewoonweg de controle niet vor elkaar.ik heb het nu niet over trekken ofzo aan de teugels maar over druk/ontspanning,de halve ophouding en controle dmv ontspannen en stille handhouding en teugelvoering.mijn pony springt ook weleens opzij maar das dan mijn eigen schuld omdat ik op dat moment de buitenteuge niet genoeg begrenst heb zodat ze er doorheen kan schieten.......dus erst je pony goed aan de hulpen hebben is toch wel het belangrijkste

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 21:56

Op de wagen van Shadow zit ook geen rem en met Kareltje men ik ook weleens en op die wagen zit ook geen rem, tja ik ken het verschil dus eerlijk gezegd niet.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 22:15

Citaat:
Op 2001-10-02 21:53, schreef sanderijn:
tja ik heb elke week dressuur les en eigenlijk is het met mennen net als onder het zadel je moet je paard dusdanig onder controle hebben qua leidselvoering dat je paard niet opzij kan schieten.als ie opzij schiet is je buitenleidsel niet voldoende begrenst,oftewel dan heb je gewoonweg de controle niet vor elkaar.


Jaja, klopt allemaal, maar dan mag jij Paul ( met traumatische ervaringen) wel eens op het enkelspan zetten van mij.
Hij heeft het echt hardstikke goed bij Matti, en veel beter kan zo'n pony haast niet terecht komen. Anders had ie waarschijnlijk nu bij de slager gelegen, terwijl we volgend jaar weer klasse 4 met hem kunnen gaan starten. En echt, het is een superpony. Haha! Dit moet niet vijandig overkomen hoor, maar Paul is ene geval apart, en ja, met die pony is ook bij Han gelest.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 22:17

Citaat:
Op 2001-10-02 21:52, schreef jantina:
Als ik het goed heb, mag je zelfs niet in een marathon met rem rijden.
Maar dat maakt natuurlijk verder niets uit.


Volgens mij hebben juist alle marathon wagens remmen. Wij tenminste wel Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 22:22

Nee ik bedoel daar de wagens niet mee. Heel veel marathonwagens hebben remmen.
Je mag met je wagen in een hindernis van de marathon niet remmen. Daar krijg je strafpunten voor.
Ik weet het dus niet zeker, heb er nooit specifiek op gelet omdat ik geen geremde wagen heb.
Maar dat doet er natuurlijk niet toe in dit topic.
Ik ben ook zeker niet tegen een rem hoor Fieke.
Alleen zou ik hem niet op mijn wagen hoeven.
Daarbij is het gewoon zo, dat je met een rem jezelf niet uit noodsituaties kunt halen. Hij is gewoon voor het gemak. En als je een goed aangereden paard hebt wat goed luisterd heb je die dus niet nodig.

(Wat ik natuurlijk niet banketstaaflig bedoel tegen over die pony Paul)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:17

ZONDER BROEK?!!!!

De broek is juist de rem voor een paard bij een wagen waar geen rem opzit!!!
De broek houdt de wagen bij berg af tegen.....

Remmen met z'n staartriem....lijkt me sterk?! (hoe wil ie dat doen?!)

De broek voorkomt dat de wagen tegen de pony aan komt, die houdt de wagen terug naar achter.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:21

Op mijn karretje zit ook geen rem. Het broekje vangt de kar op naar benede. Vaak ga ik dan ook even van de kar af. Het gaat prima zonder rem.
Maar als je paard ervandoor gaat, heb je toch niets aan de rem.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:26

Anke, je hebt gelijk, ik heb het een beetje vreemd geschreven. Ik rijd dus zonder broek.
Doordat bij het naar beneden rijden de druk komt op het schoftstuk, wordt dat opgevangen door de staartriem. Snappie?
Kijk maar in mijn profiel, daar zie je ene aantal foto;s van mij en mijn paard. ZONDER broek, die heb ik namelijk van mijn tuig gehaald. Isolda flipt daardoor.

Geeft helemaal niets hoor, ik had natuurlijk liever met broek gereden, maar dat gaat hela niet met haar.
Zonder broek rijd ik al jaren en heb er al meerder marathons mee gereden. Ook bij strandsduinen ga ik naar beneden en ook in de duinen rijd ik zonder broek. Dat gaat prima hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:01

Als je met broek rijdt en je hebt een lichte wagen en je rijdt niet in een al te heuvelachtig landschap, dan kun je prima zonder rem. In noodsituaties heb je niets aan een rem, daar trekken ze dan lachend doorheen. Het is meer voor als je heuvel afwaarts rijdt of als je stilstaat.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:10

uhmm oud topic

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:16

annemieke schreef:
uhmm oud topic


Ik vond het al zo vreemd dat ik hem nog niet eerder had gezien. Haha!
Stelletje sukkels altijd!! Boos!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:17

Dit is idd een heel oud topic, dus komt er een slotje op.