[AR] wanneer naar buiten toe?

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jacqueline

[AR] wanneer naar buiten toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 11:41

Zoals sommige misschien wel hebben gelezen is Kismo beleert voor de wagen.........we hebben haar zelf beleert en het gaat echt boven verwachting.
Nu heeft ze gisteren voor de 2e keer voor de wagen gestaan en het ging echt perfect OK dan!
Nu willen we haar in 2 span gaan zetten met de wat grotere Humpie.

Maar nu komt dus mijn vraag.

Wanneer gingen jullie de weg/bos in met jullie aanspanning.....meteen of hebben jullie eerst nog geoefend in een bak of land?
Is het beter om haar in het 2 span naar buiten te laten gaan of kunnen we beter eerst een stukje met haar met de 2 wieler alleen het bos in gaan?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:44

Als je zeker bent dat je hem kan houden dan kan je met hem naar buiten. In twee span lopen ze vaak beter en zijn ze ook niet zo schikkerig.
Maar zorg eerst dat hij goed aan de hulpen is. Doe hem dan pas in twee span en daarne naar buiten. Het gaat niet alleen om jouw en je paard. Maar anderen kun je ook in gevaar brengen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:14

2 paarden naast elkaar voor de wagen is nog geen span. Ik zou dus eerst lekker in de bak of op het land oefenen. Verder ligt het eraan of Kismo al gewend is aan verkeer e.d. Ik zou liever een keer enkelspan naar buiten gaan met hem om te kijken hoe hij reageert.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 15:19

Klopt Tesebes.....het is ook nog de vraag of het samen gaat.
Ze kunnen in het land erg goed met elkaar maar ik weet niet hoe ze naast elkaar lopen en of het overeen komt (spannend).
Ik denk inderdaad dat het misschien beter is om ook eerst even met haar alleen te gaan (desnoods loop ik met Humpie mee).
Bedankt.....we oefenen eerst nog even rustig verder in het land en dan proberen 2 span in het land en dan over een tijdje naar buiten met ze.......(heb ook helemaal geen haast)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:23

2 paarden kunnen zo erg verschillen van elkaar voor de wagen, al kunnen ze het nog zo goed met elkaar vinden in de wei. Het schijnt 3 jaar te duren voordat je een echt span hebt, een kwestie van veel vlieguren maken dus. Meestal heb je 1 luiere (slimmere) pony, waardoor de andere bijna het hele gewicht moet trekken. Probeer daar goed op te letten.

Gast998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:34

Ik zou ervoor zorgen dat ze op het "veilige" land of in de bak al vertrouwd zijn. En ze lekker lopen. Ik ken helaas een zeer ernstig afgelopen ongeluk. Man had een tweespan, met 1 iets jonger paard, jonge paard werd zenuwachtig en ging ineens aan de kletter.... Man zit nu in rolstoel met dwars-leasie... Het waren allebei brave paarden, die goed met elkaar overweg konden, maar samen nog niet zoveel ervaring hadden. Heel jammer dat het zo heeft moeten eindigen...
Ik zou eerst Kismo alleen goed beleren, zodat ze daar al braaf en vertrouwd mee is. Vervolgens Humpie ernaast, en in de bak blijven oefenen. En pas na geruime tijd de weg op...
Veel succes iig!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 21:23

We gaan voorlopig nog maar lekker even in het land oefenen.........we hebben ruimte zat.
Kismo is vandaag voor de 3e keer voor de wagen geweest en ze doet het nog steeds prima......ze is erg fijn te sturen en luistert perfect naar de comando's.
Aankomend weekend samen proberen ervoor te spannen en dat ook even een tijdje oefenen en dan een aantal keren met haar alleen naar buiten toe (pffff dan zijn we ondertussen denk ik al wel een paar maandjes verder *grin*) en dan misschien in het 2 span naar buiten toe.......maar tot die tijd lekker blijven oefenen in het land.
Bedankt voor de reacties.

Dyonne
Moderator AR, MD, VS, BEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 08:37

Wij zijn gelijk de weg opgegaan. We hebben geen andere mogelijkheid. De bak is wel erg krap, en dan komt hij met de kar tegen de zijkant, waardoor ze snel schrikken. Maar meestal loopt er in het begin iemand naast het paard met een lijn eraan, en een menner op de bok.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie