welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 08:03

onze haflinger is nog geen 3,5 loopt met een rechte liverpoolstang
maar wat lukt meneer dus hij heeft al paar keer zijn tong over de stang heen gekregen
geen pretje want je hebt meteen niks meer te vertellen bij hem.
strakker in ze mond wat een tip van een menner was, geen optie doet hij dan ook nog.

nu dacht ik zelf aan een gebogen liverpoolstang
zou dit werken of heeft iemand anders een tip.

gr maris

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:16

Bit met goede tongboog gebruiken. Ziet er heftig uit maar valt mee in gebruik. Onze fjord had er ook zo'n houtje van. Wij hebben nu deze:
Afbeelding
En hebben er destijds een gehad met nog iets grotere boog, ook met rolletjes. We hebben destijds diverse bitten kunnen proberen op de stal waar hij beleerd is en met deze liep hij het lekkerste.

Blijft toch bij die jonkies een kwestie van uitproberen waar ze lekker mee lopen, zoveel paarden zoveel bitten.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:54

Ook hier die situatie gehad. Bij een te intense leidselhulp gooide hij zijn tong erover. De enige momenten waarop hij een wellicht te intense hulp krijgt is wanneer we op de weg rijden en het gevaarlijk wordt (afgesneden worden door een auto, auto opeens voor je neus de weg op) dus echt van die situaties waarin het wel even moet.
Heb nu ook een liverpool met een licht boogje. niet zo groot als in de post boven mij. geen rolletjes. Maar we hebben het niet meer gehad :)

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:06

Niet ieder paard heeft genoeg ruimte in de mond (dikke tong, laag gehemelte= vooral haflingers hebben een dikke tong) om prettig te rijden met tongboog. Veearts/tandarts kan goed beoordelen hoeveel ruimte er is. Vaak helpt het al om de stang 1 gaatje hoger te hangen.
Heb je zeem om de stang? Mijn ervaring is dat ze dat prettiger vinden.
Kwestie van uitproberen. Niemand op stal met andere stangen die je kan uitproberen? Wel eerst aan de longe uitproberen, niet meteen voor de koets, want als ze heftig reageren heb je niets meer in je handen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:13

Een nathe bit wel ook nog wel eens helpen omdat dit een stuk zachter voelt, dit bit heeft sowieso mijn voorkeur bij het beleren van jonge paarden, het wordt veel beter aangenomen is mijn ervaring.
Afbeelding
Daarnaast moet uiteraard het gebit goed in orde zijn ;)

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 11:30

Thanks mensen die van eerste post had ik ook gezien tijdens me Google actie maar vind hem idd heftig
Albert die vn jou is een idee
Het jammeren is niet iemand in de buurt waar ik er een van kan lenen
Veearts heeft pas ze tanden na gekeken en net bij stil gestaan om het te vragen ze komt volgende maand weer enten zal het dan even onthouden
Mare heeft iemand er geen een liggen die ik an overnemen
Of waar goedkoop te koop
Gr.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:12

Het verschilt echt per paard. Mijn Det heeft t ook veel gedaan. Met meer training en vertrouwen doet ze het nu niet meer thuis. Maar als we op de vereniging rijden of op wedstrijd dan gooit ze m erover heen. Maar ze speelt ermee, dus erover en eronder en erover en eronder puur irritant dus !

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:37

Als Snuitje boos is heeft hij nog heel soms de neiging de tong er tussendoor te friemelen. Mennen met bit met tongboog is echt niet aan hem besteed dan flipt hij compleet. We mennen met heel simpel recht postbitje, dat accepteert hij wel goed.
Wat hier ook gezegd wordt is bij hem dus ook 'de' oplossing: pony goed aan de hulpen, bit hoog genoeg hangen (heel belangrijk ze hangen vaak veel te laag) en vertrouwen. Je kunt ook nog sperriempje gebruiken, wil ook nog wel eens helpen (hielp bij ons niet maar goed }:0 ).

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:57

Deze nathebitten zijn behoorlijk prijzig, de versie van metalab (Felix Brasseur) zijn wat goedkoper.
Heb je wel gecontroléerd hoe hoog het bit werkelijk in de mond ligt?
Soms is de mondspleet wat klein en denk je van buiten te zien dat het bit voldoende naar achter ligt, maar controleer dat altijd met een pink achter de stang (of trens). Er mag pakweg een vingerdikte overblijven tot aan de eerste kies (P2)
Dat is verder naar achter dan de meeste bitten liggen.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:39

maar wat ik al gezegd had ik heb hem al hoger gehangen vond hem toen erg strak liggen trouwens en doen deed hij het ook nog, dus deze optie was ook niks.

ik ga effe kijken wat ik kan vinden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:42

Kan dus geen gaatje meer hoger.
Die met zo'n tongboog gaat mijn fjord ook ontzettend van vloeken, past gewoon niet in haar mond.
Je ziet haar oren al op omweer staan als je het hoofdstel dan al in doet.

kin ketting strak genoeg? (te los is namelijk ook niet goed)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:18

als er niks werkt zou je evt tijdelijk een tonglepel kunnen proberen...

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 03:07

van die tonglepel zat ik ook al te bedenken.
of een gebogen liverpoolstang.
heeft die iemand al wel een gebruikt
kin ketting zou ik nog wel iets strakker kunnen doen maar hij schaart al aardig in 45 graden hoor.

thanks voor de tips

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:47

Bij mij hielp een sperriempje erg goed :) niet te strak, maar net zo dat ze de ruimte niet hebben om de tond erover te gooien.
Simpele en goedkope oplossing, in ieder geval eentje om mee te beginnen.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:42

Evelli schreef:
Bij mij hielp een sperriempje erg goed :) niet te strak, maar net zo dat ze de ruimte niet hebben om de tond erover te gooien.
Simpele en goedkope oplossing, in ieder geval eentje om mee te beginnen.

Deze wilde ik net zelf ook gaan typen, want bij mijn Haflinger is dit ook een oplossing geweest. Met een tie-wrap kun je dit aan de neusriem bevestigen, mocht je geen andere mogelijkheid hebben.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:10

Bij mij was een liverpoolstang met tongboog de oplossing. Als het paard niet veel ruimte heeft, hoef je niet perse een hele hoge boog te hebben, een klein boogje werkt ook prima. Heb je je kinketting en neusriem niet te los zitten? De mond dichtsnoeren met een sperriem vind ik geen fijne oplossing, dan neem je enkel de symptomen weg, niet het probleem. :)

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:37

Ik lees even mee, mijn shetlander doet sinds kort hetzelfde.
Een tonglepel flipt ze behoorljk op, dus ik was nu aan een tongboog aan het denken.

Heeft iemand ervaring met een shetlander met tongboog mennen? Ik denk dat ik maar een heel klein boogje nodig heb, ze heeft een klein mondje..

Sperriem heb ik er ook aangemaakt, maar ik vind dat aansnoeren niet zo prettig.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:59

Marloes mijn shetlander loopt op een liverpool met tongboog van Ideal en dit gaat super. Eerst had ik hem op een licht gebogen dunne liverpoolstang lopen maar die vond hij niet fijn wat resulteerde in tong over het bit en het bit niet aannemen etc.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:02

mijn shet gooide ook steeds zijn tong over de liverpool en was helemaal niet fijn te rijden.
Ik ben overgestapt op een utrechtse stang en daar loopt hij als een zonnetje op, geen problemen mee gehad.

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:04

toen ik mn pony nog had deed ze dit ook. tonglepel dr in en ze kreeg de tong nog over t bit.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:12

Jelleee schreef:
Marloes mijn shetlander loopt op een liverpool met tongboog van Ideal en dit gaat super. Eerst had ik hem op een licht gebogen dunne liverpoolstang lopen maar die vond hij niet fijn wat resulteerde in tong over het bit en het bit niet aannemen etc.



Is jouw tongboog maar heel lichtjes? Ik zie op allerlei foto's van die hoge bogen..Dat lijkt me bij een shet niet passen..

Mijn shet is gevoelig in de mond en heeft hem er een paar keer overheen gegooid. Dan heb ik totaal niks meer te vertellen.
De lepel vindt ze vreselijk, dan blijft ze met haar hoofd schudden. Dank je voor je info, ik zal eens kijken voor een bit met tongboog.

Polly, Utrechtse stang zegt me even niks..Ik zal een googlen :)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:29

Marloes, deze heb ik (foto van internet maar is dezelfde)

Afbeelding

Maat 10.5 en hij loopt er echt als een zonnetje op. Mijn welsh kruising van 1.20m heeft dit bit ook en heeft nog een fijner bekkie ook maar gaat er ook super op, mooi ontspannen en neemt hem goed aan.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:36

Waar woon je in Zuid Holland? Ik heb eventueel nog wel een lossen tonglepel die je kunt lenen om uit te proberen. En misschien ook wel een tongboog liverpool.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:22

Jelleee schreef:
Bij mij was een liverpoolstang met tongboog de oplossing. Als het paard niet veel ruimte heeft, hoef je niet perse een hele hoge boog te hebben, een klein boogje werkt ook prima. Heb je je kinketting en neusriem niet te los zitten? De mond dichtsnoeren met een sperriem vind ik geen fijne oplossing, dan neem je enkel de symptomen weg, niet het probleem. :)

Je moet het ook niet aansnoeren, maar zo vastmaken dat het ontmoedigt. ;)
Zelf had ik ook een bit met een tongboog aangeschaft, maar werd door diverse instructeurs ernstig gevraagd of ik dat wel echt in de mond van mijn pony wilde doen. Deze bitten (die met zo'n poortje) werken namelijk zeer scherp in op het gehemelte van het paard. Eigenlijk zijn scherpere bitten ook een vorm van symptoombestrijding. Een sperriempje bleek (in mijn geval) de mildste vorm van "symptoombestrijding" te zijn en achteraf ook nog eens de goedkoopste. :D
Mocht een sperriempje niet helpen en je wilt toch een ander bit, dan zou een bit met een zeer flauwe boog (zeg maar de vorm van een regenboog zonder extra ophogingen of aanvullingen) een redelijk milde variant zijn. Dit bit werkt echter meer in op de lagen, maar laat de druk op de tong achterwege.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:30

Ik vind mijn bit niet scherp hoor, heeft ook geen hele hoge boog. Maar niet ieder paard zal zo'n bit fijn vinden, omdat er meer druk op de lagen komt, de tong word ontzien. Zo was mijn vorige pony zeer gevoelig op de lagen, dan is een tongboog juist niet fijn en deze pony nam hem ook niet fijn aan. Maar ik ben het met je eens dat sommige tongbogen erg hoog zijn. Deze lijken mij ook niet prettig.