[LO] pessoa als vervanging dubbel longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

[LO] pessoa als vervanging dubbel longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 17:34

mm het onweert hier Haha! Verward


Ik had van de week de dubbele lijnen wer uit de kast gehaald(onder het stof maar goed)

Het longeren ging goed alleen had ik daarnaa weer last van de rug Boos!
Met 2 lijnen 'sturen' , pasje meelopen en de zweep erbij houden is dus nog ff te zwaar voor mij.

Nu heb ik de vraag of of een pessoa tuig een goede vervanging is voor het dubbele lijnen longeren.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:03

kan prima, enig echte verschil is dat je niet kan sturen

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 02:19

Mmm ik ben absoluut niet voor een pessoa eigenlijk liever de dubbele. Het kan opzich wel maar de werking is toch anders dan bij een dubbele en je gevoel is minder. Misschien kun je proberen zonder zweep te longeren en op stem dat doe ik ook dat scheelt een hoop ellende in de handen...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:45

Kom een keer pessoa-en hier met de Dux, das een leuk test-paard Haha!
Daarna slingeren we de dubbel-longe erom, kun je het mij demonstreren Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:51

Chronos schreef:
Mmm ik ben absoluut niet voor een pessoa eigenlijk liever de dubbele. Het kan opzich wel maar de werking is toch anders dan bij een dubbele en je gevoel is minder. Misschien kun je proberen zonder zweep te longeren en op stem dat doe ik ook dat scheelt een hoop ellende in de handen...


Mag ik je vragen waarom je geen voorstander van een pessoa bent? Ik heb alleen maar positieve dingen erover gehoord en ben wel benieuwd naar jouw mening.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 07:27

De dubbele longe vind ik persoonlijk functioneler, het nadeel is dat het longeren met dubbele longe niet zo eenvousig is in de praktijk. Ik kan me voorstellen dat dit zeker voor jou nu nog even te intensief is. De pessoa vind ik niet slecht, het maakt het paard bewuster van zijn achterhand en stimuleert ook in zekere zin de achterhand. Het is in ieder geval beter als touwtjes en andere hulpmiddelen. Maar zet de pessoa niet te strak. Als je voor je paard staat, moet je het ding zo spannen dat het bit nog op schofthoogte kan komen. Denk er goed om dat je beide kanten wel gelijk hebt.(gewoon ervoor gaan staan en de bitringen vastpakken, dan voel je het verschil zo), anders krijg je problemen.