[NH] freestyle: niet in galop willen!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

[NH] freestyle: niet in galop willen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 15:54

Ik heb vandaag de freestyle maar weer eens opgepakt. Had mooi een cirkel afgezet in de bak. Des erin, touw in de hand en lopen maar. Stap en draf ging prima. Ook de richting aanwijzen ging perfect. Maar ze vertikt het domweg te galopperen. Moet ik er eerlijk bij zeggen dat dat haar slechtste gang is, en het aan de longe ook heel wat overredingskracht kost om haar te laten galopperen.

Daarna haar naar me toe laten komen, en haar hele lichaam afgetast (smak smak, madame was lekker aan het ontspannen). Daarna weggelopen en ze volgde me. Dat heeft ze dus nog nooit gedaan! Op een gegeven moment was ze het volgen wat zat, maar was ze nieuwsgierig genoeg om bij me te kijken wat ik nou wel niet op mijn hurken deed. Ik was dus over-all niet ontevreden.

Blijft mijn vraag: hoe krijg ik haar in galop! Ik gebruik een oud halstertouw (zit geen knip meer aan), bij gebrek aan een leadrope.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:04

je geeft de hulp denk ik van achteren naar voren hé. dit werkt altijd het beste. maar zoals je zegt galop is haar moeilijke gang en dan nog op een volte. ik denk zelf dat ze er nog niet aan toe is. of dat er wat anders dwars zit. ga maar is een kleine cirkel gallopeeren. dat is echt niet makkelijk. en vooral met vier benen. ik zou eerst andere oefeningen doen als wendingen overgangen zodat ze meer evenwicht en lenigheid heeft gekregen. en dan zul je merken dat het vanzelf gaat.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 19:10

Oke, we blijven dus gewoon oefenen. De oude eigenaar galoppeerde altijd alleen op de volte, omdat ze Des anders niet kon houden. Onder het zadel gaat de galop nu goed, aan de longe af en toe. We wachten af en trainen gewoon door!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:46

ga zelf net zo actief doen, je geeft de hulp tesaam met een huppel sprong, en blijft door huppelen, en de hulp geven tot dat het paard gallopeerd, dan kan je nog even door huppelen als hulp dat je paard niet geetr terug vallen. maar daarna kan je gaan afbouwen, en na een aantal weken hoef je niet eens meer te huppelen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:21

misschien dat je toch stiekum in je achterhoofd hebt dat de galop een beetje moeilijk is voor haar. Onbewust blokkeer je haar daarmee.
De intentie waarmee je dingen doet is ontzettend belangrijk.

There is no reality, only perception.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:56

zoals klaasfeuth al schreef: ga zelf heel erg actief meedoen! en denk constant: in galop in galop !
ik ben met safir bezig en hij had er ook moeite mee maar als ik zelf echt het idee heb dat ik erg voor *(&*%^&% sta dan doet hij het super ! en met je hand mee blijven bewegen op zijn achterbeen. en een hele grote uitstap maken met je binnenbeen...... dit zijn de tips die ik meegekregen heb van mijn instructrice ik hoop dat jij er ook wat aan hebt ! succes

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:10

Toen ik met Nh en freestyle begon wou donni ook niet ik galop, en met een zweep los je niks op dus eerst nagekeken of ze geen lichamelijke gebrekken had, toen dat was uitgesloten heb ik het eerst op de grond aangeleerd, en toen erop, en toen ze de eerste keer zonder zadel galopeerde was ik echt happy.

Het grapigste was dat als ik met zadel reed was alles oke en galopeerde ze als een idioot, maar zonder zadel niet...... rara door wie zou dat komen Lips are sealed Knipoog

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:14

Zorg ervoor dat je schuin achter je paard gaat staan en een opwaartse zwaaibeweging maakt met je arm alsof je het paard bij de achterhand een opwaarste duw wilt geven. Ga daarbij een beetje door de knieen en spring mee als je arm naar boven gaat.

Is een beetje moeilijk uitleggen, zou het eigenlijk voor moeten doen. Maar belangrijk is de drijvende positie schuin achter het paard.

Je suis Charlie.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:00

Misschien dat jij je leidende hand niet genoeg opent?
Dat is bij mij nl. het probleem.
En Cassidy, mijn instructeur zegt me altijd dat ik net moet doen alsof ik een backhand sla zoals met het tennissen. Misschien is dat gemakkelijker uitleggen. Knipoog

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:10

Ja zoals jij dat beschrijft Cassidy is het duidelijk, maar zo uitleggen is gewoon erg moelijk, je zou dat moeten zien dan weet je precies wat iedereen bedoelt. Maar gewoon blijven oefenen en inderdaad ga zelf met beweging mee{dus een soort van galop beweging}wees enthousiast en gebruik je lichaam om je paard het duidelijk te maken. Wat je kan doen is in het begin je stem gebruiken en als je paard dat uiteindelijk snapt, dat langzaam afbouwen, zo heb ik mijn paard dat ook geleerd, die wilde ook niet galopperen, maar meer omdat hij het niet kon. Nu hoef ik bijna niks meer te doen, maar dat lukt alleen door veel te oefenen en al maakt ze maar 1 galop sprongetje, meteen belonen met je stem.
Succes..

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:21

Goed in de juiste positie staan, niet te ver naar voren waardoor je haar afremt. Ik vind een langer touw wel makkelijker, ik heb een leadrope laten maken bij een visserswinkel en die houdt het een heel stuk langer dan bv het touw van Voest. Ik denk dat ze het echt voor jou moet doen en niet omdat ze anders geslagen wordt, dat is geen basis voor vertrouwen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:21

Silvia schreef:
Misschien dat jij je leidende hand niet genoeg opent?
Dat is bij mij nl. het probleem.
En Cassidy, mijn instructeur zegt me altijd dat ik net moet doen alsof ik een backhand sla zoals met het tennissen. Misschien is dat gemakkelijker uitleggen. Knipoog


Bedoel je niet gewoon een voorhand? Backhand is voor je lichaam langs, dan sta je met je verkeerde schouder naar het paard. Je moet juist er voor zorgen dat het paard je hele breedte van je lichaam te zien krijgt, heb je een schouder die naar hem wijst verminder je de druk...

Bijvoorbeeld: positie schuin achter het paard, looprichting naar de achterhand van het paard, drijvende hand achter het paard:

Afbeelding

Je suis Charlie.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:37

Natuurlijk moet je opletten dat je je paard niet blokkeert met je eigen positie. Ik heb ook geleerd dat je een backhand na moet doen maar ik kan niet tennissen........ Arm niet voor je lichaam maar Langs je lichaam van achter naar voren.

En nogmaals benadruk ik de intentie waarmee je het vraagt. Ik merk het zelf bij mijn merrie. Als ik geen goeie dag heb moet ik de dingen veel meer benadrukken dan wanneer ik wel een goeie dag heb. Dan heb ik niet eens een touw nodig maar zijn hand (en lichaams) bewegingen voldoende. En met goeie dag bedoel ik een goede paarden-gevoel-dag Knipoog

There is no reality, only perception.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:02

Cassidy schreef:
Bedoel je niet gewoon een voorhand? Backhand is voor je lichaam langs


Geen idee Cassidy, ik heb de ballen verstand van tennis. Haha!
Als de backhand degene voor je lichaam langs is dan bedoel ik de forehand natuurlijk.

En ik ben het ook met Ellenlouise eens dat op bepaalde dagen je gewoon duidelijker moet zijn met je hulpen dan andere dagen. Kan aan jezelf liggen of aan je paard. Of aan allebei natuurlijk. Knipoog

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 17:06

Vorige week ginghet longeren ineens super. Ze ging erg makkelijk in galop. Freestyle heb ik het nog niet weer geprobeert, mischien deze week. Ik heb het boek en de video, dus ik weet hoe het moet, maar om het zelf dan ook nog goed over te brengen op het paard is een tweede. Eerst maar zien dat ik een goede leadrope krijg (heb al gedacht om zelf een te fabrieken met touw uit de outdoor-zaak).

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:30

mag ik vragen wat freestyle is?sorry ben niet zon kenner daarin *schaam*schaam*

[o]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:27

Van de site van Emiel Voest: www.emielvoest.nl

Wat is freestyle?

Tegenwoordig kennen veel sporten een freestyle-variant, denk aan skien, western enz.
Zo'n variant ontstaat vanuit de behoefte zich te bevrijden van de heersende regels en wetmatigheden, onder het motto "vrijheid-blijheid".
Is het freestyle-systeem van Emiel Voest een soortgelijke variant in de paardensport? Wil Emiel zich bevrijden van alles wat met name met de dressuursport te maken heeft? Of sterker nog, zich er tegen afzetten? Het rijden op een halster, zonder zadel, zweep en sporen, toch Emiels' handelsmerk, is bij dressuurwedstrijden verboden. Is freestyle een variant die aansluit bij het vrijheidsdenken van veel recreatieruiters: lekker ontspannen (buiten)rijden zonder de behoefte om het paard echt te trainen?

Wat ons betreft staan de gedachten over de uitgangspunten van de dressuur niet ter discussie. Er zijn hooguit verschillen in de manier waarop het doel bereikt zou kunnen worden.
En dat het fantastisch is om lekker ontspannen met je paard buiten te rijden, is absoluut waar. Maar ook daarvoor moet je paard getraind worden. Paarden zijn niet voorbestemd om mensen te dragen. Wil je gaan rijden, dan vinden wij dat je daarmee aan je paard verplicht bent hem te trainen. En wel zodanig dat hij fysiek in staat is die ruiterlast goed te dragen. Daarnaast moet een paard geleerd worden gehoorzaam aan de hulpen te zijn, al was het alleen maar voor de veiligheid van ruiter, paard en hun directe omgeving.

Wat houdt de freestyle-methode in?
De term freestyle geeft aan dat "vrijheid" een belangrijk thema is. Vrijheid voor zowel mens als paard. Het streven is om mens én paard zijn eigenheid te laten behouden en van daar uit een relatie op te bouwen.
Om een goede relatie te krijgen met ons paard is het absoluut noodzakelijk dat we ons verplaatsen in de belevingswereld van het paard. Andersom is immers niet mogelijk.

Belevingswereld van het paard
Zijn belevingswereld is die van een schrikkerig prooidier dat vlucht om zijn leven te redden. Het is een onvoorstelbaar gevoelig dier. Lichamelijk maar vooral ook emotioneel. Lichaamstaal is het voornaamste communicatiemiddel. Volgen zit onze paarden in de genen, maar dan wel het volgen van een leider. Dit hoeft niet eens perse een ander paard te zijn. Als een mens die plaats kan innemen, is dat voor ons paard een acceptabel alternatief. Paarden denken niet rationeel en zijn niet in staat om abstract te denken. Ze beleven gewoon het moment.

Onze belevingswereld
Onze belevingswereld is die van een roofdier, met bijbehorende reflexen. In geval van plotselinge angst duiken we verkrampt van spanning ineen. We denken controle uit te oefenen door vast te houden en gaan bij voorkeur recht op ons doel af. Onze communicatie is in hoofdzaak verbaal. Lichaamstaal gebruiken we zeker ook, maar dat gebeurt voor een belangrijk deel onbewust.

Leiderspositie
Paarden hebben natuurlijke behoeften en een daarvan is dat zij willen weten wie de leiding heeft. We spreken van de dominantieverhouding. Op het moment dat we beslissen dat we een paard gaan rijden (houden, trainen, verzorgen), helpen we onszelf aan een leiderspositie. De hamvraag is of we die positie aankunnen en welke consequenties het heeft.

Respect en vertrouwen
Vanuit kennis over de belevingswereld van het paard, wordt het eenvoudiger met hem te communiceren. Het paard zal op zijn beurt ons beter gaan begrijpen, wat de basis vormt voor wederzijds respect en vertrouwen. Zodoende groeit een relatie waarin mens en paard hun eigenheid hebben behouden en waarin de dominantieverhouding voor beiden duidelijk is. Vanuit deze basis omgaan en trainen met paarden, is de kern van de freestyle-methode.

Je suis Charlie.

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:30

bedankt:j

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers