aangespannen bitloos rijden,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

aangespannen bitloos rijden,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:47

hallo
ik heb een leuke shet pony van nu 5 jaartjes jong.
ze is ong 1,5 terug beleerd voor de kar en heeft er mischien 10 keer voor gestaan.
dit was bij de oude eigenaar.
ik heb haar sinds april vorig jaar en dacht dat ze drachtig was, dus lekker voeren en met rust laten en afwachten tot de kleine smurf kwam.

nou die kwam helaas niet, opnieuw bij de hengst geweest en nu is ze drachtig gescant.,

maar ze is veel en veel te dik. (lees: goeie speknek, ribben niet kunnen voelen, en echt vetkwabben)
vorige week woensdag hebben we haar terug gehaald, ze moet aan het werk, ze moet wat doen.
en we hebben het tuig en karretje er ook niet voor niets bij gekocht.

nou heb ik best wel wat ervaring in het mennen, maar was het wel alweer even geleden voor me.
maar no problem zaterdag tuig erop en met lange lijnen er achter lopen door de bak en het land.
ging super goed, pallet erachter geknoopt en toen begon het lampje te branden :D
oh ja dat heb ik volgens mij wel eens eerder gedaan, nu weet ik weer wat ik moet doen''. :j

maaaar het tuig past perfect, maar het hoofdstel zit gewoon niet lekker.
nu heeft ze bij de vorige eigenaar ditzelfde tuig opgehad.
maar de bovenkant van de oogkleppen drukken in haar ogen zelf.
het hoofdstel kan ik niet kleiner gemaakt worden.
het bit zat ze ook mee te etteren, en het hoofdstel ging er dus al snel weer uit.
zou ben ik zelf met me haf ook sinds paar maanden overgestapt naar bitloos.
en waarom niet voor de wagen? halster weer om teugels eraan en gaan.

nou ik meen het serieus, ik heb nog nooit zo'n lieve en makkelijke shet van 5 jaar mee gemaakt.
wat was ze ontzettend braaf en reageerde super op het sturen.

maar nu komt het, welk bitloos hoofdstel is geschikt voor de shet en voor de wagen?
wie kan me daar mee helpen?


gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Re: aangespannen bitloos rijden,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 16:31

dank je wel.
daar zal ik eens rustig naar gaan kijken

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: aangespannen bitloos rijden,

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:52

Er zijn veel mensen niet zo'n grote fan van bitloos voor de wagen, dit omdat bitloos mennen toch wel iets heel anders is dan het bitloos rijden ohz.

Daarnaast kan je ook gewoon een ander los hoofdstelletje kopen die de pony wél goed past ;) Evt. hier een foto plaatsen van hoe het hoofdstel (en bit) nu zit, kan veel verduidelijken. Enkel en alleen om die reden zou ik niet zomaar bitloos gaan mennen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: aangespannen bitloos rijden,

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:12

Aangezien er heel veel te vinden is over dit onderwerp hier een slotje. Mocht je echt een specifieke vraag hebben over het bitloos mennen, dan mag je altijd een nieuw topic open.