[AR] mennen zonder bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 19:47

misverstand IMO over oogkleppen, maar ik daar open ik wel een ander topic over

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:16

Onder andere door de reactie van het paard dat ik aan het beleren ben voor de kar op de liverpoolstang ben ik nu met het Bitless Bridle op mijn 'offroad-paard' bezig. Dit is nog héél pril, maar bevalt goed. Zit wél een rem op, maar dat is dít paard.
Ga voorlopig door met de bitten voor het karrepaard, maar ga die als ik vertrouwen heb in haar met dit type hoofdstel eerst onder het zadel rijden en dan proberen voor de kar. Dat is echter een héél aantal stappen en tussen-evaluaties verder.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:30

deedee19 schreef:
Mag het eigenlijk officieel wel? Ik heb nl. gehoord dat je ook zonder stangbit de weg niet op mag (met een kar dan wel te verstaan niet onder het zadel natuurlijk) dat zou ook weer iets verzekeringstechnisch zijn?

Dat was ik me dus ook aan het afvragen....met een trens zou wel moeten mogen (je hebt immers ook een vierringstrens speciaal voor het mennen).

Anders ben ik ook in overtreding met het dubbelgebroken bitje voor mijn shet. Overigens werd mijn meninstructeur heel kwaad op mij toen ik met dat bitje in de les kwam. Hij zei dat het levensgevaarlijk was om zonder stang en kinketting te rijden......daar ben ik het dan persoonlijk weer helemaal niet mee eens.

Maar als je bitloos gaat mennen zou ik dat niet op de openbare weg doen. Ook al heb je een heel braaf paard, het blijft een vluchtdier en met een bitloze optoming heb je over het algemeen minder te vertellen. Tenzij je een soort hackamore gaat gebruiken.

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:42

kaj schreef:
Ik heb een shetje gehad die ik beleerd heb voor de kar.

Het beleren heb ik geheel bitloos gedaan (ik had op dat moment namelijk nog geen geschikt menhoofdstelletje)

Mijn ervaring was dat alles geheel op stemhulp ging en een kleine praktische onzichtbare hulp was voldoende om hem te sturen.
Ik kon zelfs mennen met een halster en daar een longeerlijn als teugel aangebonden.
Zo benik begonnen en dat ging prima.

Later ben ik wel met hoofdstel verder gegaan en echt een kind van drie kon er mee wegrijden.
Ik hoefde mijn hand maar enigzins te kantelen en voila we gingen de juiste kant op.

Moet dus best lukken lijkt mij!
Ligt dan ook wel grotendeels aan of het beestje betrouwbaar genoeg is op dat moment.

ja maar heb je zelf beleerd..hoe oud was dat shetje toen je dat aanleerde? nog jong?

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:37

Zonder bit mennen (op de openbare weg) is ten eertse levensgevaarlijk,ten tweede dom en ten vierde ben je niet verzekerd (zie koetsiersbewijs).
Als je paard schrikt heb je niets in handen.En een paard is en blijft nou eenmaal een vluchtdier. Onder het zadel is het een ander verhaal. Voor de kar raad ik het je af!!
Als je meer info wilt moet je een goede instructeur vragen om antwoord op je vraag!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:37

ik kan wel lekker tellen he?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:58

LadyFilou"]
[quote="kaj schreef:
Ik heb een shetje gehad die ik beleerd heb voor de kar.

Het beleren heb ik geheel bitloos gedaan (ik had op dat moment namelijk nog geen geschikt menhoofdstelletje)

Mijn ervaring was dat alles geheel op stemhulp ging en een kleine praktische onzichtbare hulp was voldoende om hem te sturen.
Ik kon zelfs mennen met een halster en daar een longeerlijn als teugel aangebonden.
Zo benik begonnen en dat ging prima.

Later ben ik wel met hoofdstel verder gegaan en echt een kind van drie kon er mee wegrijden.
Ik hoefde mijn hand maar enigzins te kantelen en voila we gingen de juiste kant op.

Moet dus best lukken lijkt mij!
Ligt dan ook wel grotendeels aan of het beestje betrouwbaar genoeg is op dat moment.

ja maar heb je zelf beleerd..hoe oud was dat shetje toen je dat aanleerde? nog jong?
[/quote]

Deze shet heb ik inderdaad zelf beleerd.
Hij was rond de 2,5 toen ik ben begonnen.
Zie overigens niet in wat dit uitmaakt?
Ik heb een e-pony waar ik dit dus absoluut niet mee zou doen maar die shet daar stak ik mijn hand voor in het vuur. Hij is later verkocht aan mensen die een shetje zochten voor hun vijfjarige dochter. Ging allemaal perfect!
Zij reed ermee onder het zadel, voor de kar enz.
Ging allemaal prima. Inmiddels is het beestje negen en voor zover ik weet gaat alles nog steeds hartstikke goed en willen ze hem absoluut niet meer kwijt!

LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:34

kaj"]
[quote="LadyFilou"][quote="kaj schreef:
Ik heb een shetje gehad die ik beleerd heb voor de kar.

Het beleren heb ik geheel bitloos gedaan (ik had op dat moment namelijk nog geen geschikt menhoofdstelletje)

Mijn ervaring was dat alles geheel op stemhulp ging en een kleine praktische onzichtbare hulp was voldoende om hem te sturen.
Ik kon zelfs mennen met een halster en daar een longeerlijn als teugel aangebonden.
Zo benik begonnen en dat ging prima.

Later ben ik wel met hoofdstel verder gegaan en echt een kind van drie kon er mee wegrijden.
Ik hoefde mijn hand maar enigzins te kantelen en voila we gingen de juiste kant op.

Moet dus best lukken lijkt mij!
Ligt dan ook wel grotendeels aan of het beestje betrouwbaar genoeg is op dat moment.

ja maar heb je zelf beleerd..hoe oud was dat shetje toen je dat aanleerde? nog jong?
[/quote]

Deze shet heb ik inderdaad zelf beleerd.
Hij was rond de 2,5 toen ik ben begonnen.
Zie overigens niet in wat dit uitmaakt?
Ik heb een e-pony waar ik dit dus absoluut niet mee zou doen maar die shet daar stak ik mijn hand voor in het vuur. Hij is later verkocht aan mensen die een shetje zochten voor hun vijfjarige dochter. Ging allemaal perfect!
Zij reed ermee onder het zadel, voor de kar enz.
Ging allemaal prima. Inmiddels is het beestje negen en voor zover ik weet gaat alles nog steeds hartstikke goed en willen ze hem absoluut niet meer kwijt!
[/quote]
hmm..ja nou volges mij kun je het beter aanleren bij een jonger paard/pony dan bij een ouder paard/pony, vandaar

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:51

stef schreef:
het gaat niet om het hoofdstel, het gaat om het bit. Het kan zo zijn dat ze straks geen plek heeft voor een bit, wil dus weten of het verantwoord is of gekkenwerk


Dit ligt aan de pony.
Met sommige paarden vind ik het al onverantwoord om uberhaupt te gaan mennen!
Maar volgensmij moet het bij een brave pony net zo goed gaan als bitloos rijden.