bitloos rijden met aanspanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equardor
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-01-11
Woonplaats: ergens waar het rustig is

bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:46

Hallo, heeft er iemand ervaring met bitloos rijden voor de kar?
Heb een paard met een botprobleem waar het bit op de lagen ligt.
rijdt hem onder het zadel met een kaptoom, dus hij kent het al wel.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:31

Onmogelijk is het niet volgens vele. Zelf zou ik er niet voor kiezen, als is het maar omdat je in de sport met bit moet rijden.

Bitloos moet je het vooral hebben van been en zit hulpen, en van neck-rein hulpen. En dat zijn dingen die je voor de wagen niet heb waardoor je verbinding met de mond(en/of voorkant) zo belangrijk is.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:33

Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-07-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:35

Volgens mij kan het prima, bestaat er niet een site over bitloos mennen ergens?
even op google zoeken? (of de zoekfunctie op bokt)

offtopic...ik snap niet waar mensen het vandaan halen dat 'een ijzer staafje' bepaald wat een paard kan (of niet kan)

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:37

Iemand op stal ment met een bitloos hoofdstel, kaak gekruist volgensmij.
Hij is er prima mee te sturen, maarja hij is over het algemeen ook erg lief en makkelijk! ( begin dit jaar toen ik met zn verzorger ging mennen is het behoorlijk misgegaan, maar dat was MET bit ook gebeurt, hierover pb ).
Ik denk dat het echt ligt aan hoe je pony is.
Met mijn pony men ik gewoon met bit, omdat ik zonder bit niets te vertellen heb. :)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:40

Ik ben nog heel in een beginstadium en kan nog niet veel zeggen, maar in principe maakt het niks uit. (Halster moet wel vervangen worden door iets strakkers heb ik gemerkt. Gaat het rijden prima met halster, mennen blijkt anders).

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:43

werken aan de lange teugel doe ik ook wel bitloos, maar inspannen zou ik niet heel gauw doen...
dan moet je wel heel goed weten hoe je paard reageert zonder bit voor de wagen als 'ie ergens van schrikt...

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:46

Wil mijn oude merrie nog eens bitloos inspannen.
Rij haar met LG Zaum of gluksrad genoemd, hier mee is bekend dat mennen ook prima gaat.
Echter zit ik hier in de polder en gaat het met bit ook prima dus of het er ooit van komt..

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:46

Als je zonder bit niets te vertellen heb doe je iets fout in je opvoeding.
Onder het zadel en aan de lange teugel zijn mijn pony's bitloos(kaptoom, stal halster of kin gekruist maakt geen verschil) net zo makkelijk te rijden als met bit.
Voor de wagen heb ik wedstrijd doelen en je mag niet bitloos starten. Dus zie de zelf de meerwaarde niet.

Voor de wagen heb je alleen het wel en niet aannemen(en hoe stevig natuurlijk) van het leidsel om veel mee te doen. Onder het zadel zijn je hulpen heel anders (teugels van en tegen de hals, en daarbij je been en zit).
En een kaak of kin gekruist systeem heeft bij pony's met meer haar (zoals mijn shetten) een slechte release.

Onder het zadel rijden kan ook prima hoofdstelloos, dat word voor de wagen een stuk lastiger, goede rede om een fijne verbinding met je paard te willen hebben (omdat je die niet automatisch heb omdat je er achter zit ipv er op).

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:54

nou dat vind ik niet helemaal waar...

als ik hier door het drukke verkeer rijdt met vakantiegangers, landbouwtrekkers etc, heb ik toen liever niet alleen een neusriempje aan mijn leidsels, al is het maar voor de zekerheid...

in de bak of op een rustig polderweggetje vind ik het dan weer wat anders, maar in het verkeer ga ik liever voor zekerheid...
en dat wil echt niet zeggen dat ik scherp inspan, maar je zit zo voor een auto en dan is de ellende niet te overzien...

verder doe ik ook veel bitloos met kaptoom, dus ik ben er echt niet tegen...

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:18

Bitloos mennen kan prima, mits paard braaf genoeg is. Tweespan zou ik zelf nooit proberen. Mende regelmatig bitloos met mijn hele brave shetlander, maar dat was niet serieus. Nu mennen we eigenlijk alleen nog serieus en heb ik altijd een bit in. Met mijn vorige shetlander heb ik het wel geprobeerd, maar zet je daar een beetje druk op word het een bommetje + dat hij nog helemaal niet verkeersmak was toen ik ermee begon. Heb toendertijd alleen bitloos in de bak gemend, toen momenten gehad dat ik echt bang was dat er iets ernstig mis zou gaan. (Hij heeft ook hele gevoelige lagen, en kan er dus geen bit in) Zijn huidige eigenaresse ment er wel gewoon bitloos mee! Gaat super goed! Helaas niet geschikt voor de sport, en dat is wel mijn uiteindelijke doel..

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:23

Dennis schreef:
Als je zonder bit niets te vertellen heb doe je iets fout in je opvoeding.
Onder het zadel en aan de lange teugel zijn mijn pony's bitloos(kaptoom, stal halster of kin gekruist maakt geen verschil) net zo makkelijk te rijden als met bit.
Voor de wagen heb ik wedstrijd doelen en je mag niet bitloos starten. Dus zie de zelf de meerwaarde niet.

Voor de wagen heb je alleen het wel en niet aannemen(en hoe stevig natuurlijk) van het leidsel om veel mee te doen. Onder het zadel zijn je hulpen heel anders (teugels van en tegen de hals, en daarbij je been en zit).
En een kaak of kin gekruist systeem heeft bij pony's met meer haar (zoals mijn shetten) een slechte release.

Onder het zadel rijden kan ook prima hoofdstelloos, dat word voor de wagen een stuk lastiger, goede rede om een fijne verbinding met je paard te willen hebben (omdat je die niet automatisch heb omdat je er achter zit ipv er op).


Kijk mn pony is niet onopgevoed, met bijv lange lijnen, aan de fiets, wandelen kan aan halster bij ons. Maar mn pony is jong en kan soms erg vrolijk en heel sterk zijn. Het is wel de bedoeling dat het veilig blijft, niet elke pony is er geschikt voor.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:52

Citaat uit het verslag waarvan ik de link plaatste:
Citaat:
Er kwam inderdaad naar voren dat deze bitloze optoming veilig was, zij het dat niet zo maar iedere net begonnen menner onbegeleid ermee aan de slag zou moeten. Maar dat moet zo’n menner met een bit ook niet! Aan het eind van de clinic was Elbert ervan overtuigd dat je met deze bitloze optoming veilig en dressuurmatig kunt rijden.
Hij stelde: ,,Ik zou er zo een buitenrit mee kunnen maken!’’
Dat de bitloze optoming gezien kan worden als een veilig en goed alternatief voor een bit werd door de drie menners positief beantwoord.
En zolang het rijden en mennen zonder bit absoluut verboden is voor de officiële wedstrijden en bijvoorbeeld het koetsiersbewijs, is het wel goed te gebruiken voor trainingen. Om de paarden eens een tijdje rust in de mond te gunnen. Om ze wat meer op ontspanning te trainen. Of om ze te kunnen doortrainen als er inderdaad mondproblemen zijn. Juist voor het longeren met de dubbele longe is deze menneusriem met koord een ideaal middel. Praktischer dan de ouderwetse kaptoom, die makkelijk verschuift. Het vragen van stelling gebeurt met het koordje makkelijker zonder dat het paard de achterhand uitzwaait. Zelfs de mogelijkheid een paard te beleren op zo’n neusriem kwam uitgebreid ter discussie. Je kunt er namelijk, net als bij een kaptoom, een bit bij inhangen. Wel benadrukken de drie heren, en daar sluit MenSport zich volmondig bij aan, dat het in het begin, verstandig is om alleen onder begeleiding bitloos te mennen. Het is te hopen dat ook meninstructeurs zich serieus willen verdiepen in de bitloze optoming. Immers hun eigen ervaring en kennis is nodig om menners te kunnen adviseren.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:35

ik men ook weleens met een bitloos menhoofdstel. Dr. Cook geloof ik. Ik vind het voor "gewoon" mennen weinig verschil maken maar voor mijn marathontraining niet zo succesvol (korte snelle bochten). In het begin moest ik wel wennen aan het sturen ivm Achenbach. Dat werkte bij mij n iet zo heel geweldig maar nu gaat het gelukkig wel goed. Ik zou het gewoon eens in de bak/weiland proberen of het voor jou een succes is.
Onder de man (vrouw :D ) rijd ik meestal bitloos met een sidepull of kaakgekruisd hoofdstel en dat gaat super.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:41

Bitloos mennen kan prima met een glucksrad of bloem. Het bitloze hoofdstel van Ideal vind ik meer dan waardeloos.
Toch als ik men door het dorp, geeft mij de voorkeur liever aan een vriendelijk bitje (myler of een stangetje)

miekuhhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 03-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:48

botloos... pfff ik vind het knap hoor

_Floss_

Berichten: 375
Geregistreerd: 15-07-03

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:40

Ik rijd mijn paard bitloos onder de man en voor de kar, met de micklem multi bridle, ze reageert hier nog beter en rustiger op dan op het bokkenbitje wat ik tot nu toe gebruikte. Dit bitloze hoofdstel is eg duidelijk voor haar en ik kan met fijne hulpen haar beter sturen dan met een bit.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:11

ik wissel het mennen gewoon af met een halster dat netjes aansluit/of ee hoofdstel sidpull.onze pony is ook erg braaf en ik zouy niet weten waarom het niet kan.als ze echt met je er tussen uit willen gaan gebeurt dit ook met een bit in.succes met het beleren van je paard

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:14

Jep ikke! Fanny (shetlander) is voor de sulky beleert met gewoon een halster (meteen ook een bit leek me zoveel gedoe voor 't beestje) en we hebben het gewoon maar zo gelaten. Ze is op je pinken te sturen, op je stem te remmen, waarom zou ik er een bit in hangen dan?

xDuvel

Berichten: 27
Geregistreerd: 08-11-10

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:19

Hallo

Ik vind het zeker niet onmogelijk om bitloos te mennen, veel hangt af van het paard en hoelang je al met de training bezig bent. Ik was vorig jaar begonnen met een 2.5 jarige merrie op te leren in de koets. Het sturen leerde ik aan door gewoon de teugels aan het halster te doen en zo weken te oefenen. Ze ging vooruit, achteruit, links rechts en halthouden op een heel kleine hulp. Oorspronkelijk was het dan de bedoeling om over te stappen op een bitje maar omdat ze zo goed reageerde zonder hebben we een bitloos hoofdstel ( Barefoot bitloos voor Shetlanders) aangekocht en het ging echt heel goed! We konden alle gangen rijden met haar en ze reageerde echt heel goed. Helaas werd ze dan door de eigenaar gedekt en is onze training stilgevallen. Maar als je genoeg tijd erin investeert ben ik er zeker van dat jouw paard het ook zou kunnen :)

Oh toen ik met haar begon kreeg ik van velen de commentaar: " En wat als ze op hol slaat?" Ja sorry maar ook al hang je er 20 bitten in, als een paard weg wil kan je hem op alle mogelijke manieren proberen te doen stoppen maar het heeft in heel veel gevallen geen zin meer.
En zelf mijn hengst, Duvel die ik met stang moest rijden vorig jaar omdat hij erg hevig was soms, kan ik ook bitloos rijden. Op een jaar tijd ben ik kunnen overschakelen op een trensje en aan de lange lijnen gaat hij ook bitloos :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:29

Het is zeker mogelijk....het is vaak een bewuste keuze.
Ik zou het niet van de persoon af laten hangen maar van het dier.
Net zoals je kiest om bij de een met oogkleppen en de ander zonder oogkleppen te rijden.
De een met liverpool en de ander met een watertrensje.
Ik heb van de winter m'n hengstje ook voor de slee gehad met gewoon een stalhalster aan.
Het is dus niet de vraag of het kan...want het kan zeker.
Maar de vraag of je het wilt en waarom. Een belangrijke reden ervoor is mijn inziens doorslaggevend.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:48

Hier onderaan ergens staat mijn verhaal (Harlie):
http://www.bitloospaardrijden.info/ervaringen-fotos.php

Bitloos is prima mogelijk. Ik men zelf alweer enkele jaren met een bitloos menhoofdstel van Dr. Cook. Zonder oogkleppen.
Een paard moet wel goed aan de hulpen staan en je moet er vertrouwen in hebben dat je ermee naar buiten durft. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor met bit mennen ;-)
Menig paard wordt rustiger door het bit uit de mond te halen en dan is het juist veiliger dan met bit.

Ik heb ook met sidepull gemend in de wei. Ik merkte weinig verschil met de Dr Cook. De neusriem moet wel goed om de neus sluiten. En het paard moet (eerst zonder wagen) goed gewend zijn aan de optoming.

Succes!

Equardor
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-01-11
Woonplaats: ergens waar het rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:00

Dank jullie wel voor alle reacties. ik ga het eerst in de bak proberen met zowel bit en kaptoom. Ik rijdt hem onder het zadel ook bitloos buiten, dus het zal wel gaan lukken. Ik heb nog wel mijn twijfels of het is toegestaan bitloos te mennen in het verkeer.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:51

Nouvel schreef:
nou dat vind ik niet helemaal waar...

als ik hier door het drukke verkeer rijdt met vakantiegangers, landbouwtrekkers etc, heb ik toen liever niet alleen een neusriempje aan mijn leidsels, al is het maar voor de zekerheid...

in de bak of op een rustig polderweggetje vind ik het dan weer wat anders, maar in het verkeer ga ik liever voor zekerheid...
en dat wil echt niet zeggen dat ik scherp inspan, maar je zit zo voor een auto en dan is de ellende niet te overzien...

verder doe ik ook veel bitloos met kaptoom, dus ik ben er echt niet tegen...

En de mijne is juist bij spanning (drukte om haar heen ed.) juist moeilijker te sturen met bit (pakt vast/ gaat tegen de druk in).
Bitloos (sidepull) gaat super.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:40