[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:04

Ben het met je eens JEssy. Vind het ook niet echt netjes.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:13

i hoop ook op reacties van die personen, maar ze kunnen het ook gewoon heel druk hebben!
ik heb nog wel een paar daagjes geduld voordat ik het niet netjes meer vind, maar ben wel benieuwd naar hun reacties!

Suzanne F.

Berichten: 49474
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:34

Ik lees dit topic nu pas en ik wil graag toevoegen dat ik in de 2 jaar dat mijn merrie Lotje gebleseerd was en ik haar alleen aan t halster kon longeren, ik haar geleerd heb om dus rond en laag te lopen aan de longe zonder hulpmiddelen.

Ze kan nageven op druk van longe op haar halster en volgt dan de longe naar beneden als ik dat wil. Ik kan haar zo rond en zo `verzameld`laten lopen als ik zelf wil, ik kan haar ook hals laten strekken.

Ik dacht, dan doet ze tenminste toch nog iets nuttigs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:36

Maar is dat verzameld ook dat verzameld wat jij in de proef rijd?
Jij weet tenminste wat wij dresuurmutsen onder verzameld verstaan Knipoog
Em heb je er toevallig een foto van?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:40

zo longeer ik destiny ook, die loopt ook laag en rond aan t halster aan de longe, maar echt het verzamelde wat je in een proef laat zien, kan je dat trainen aan de longe met alleen een halster om?

Suzanne F.

Berichten: 49474
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:53

Nee dat niet want echt verzameling zit tussen been, hand en zit, een veerkrachtige verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard, waarbij er aanspanning in de bovenlijn ontstaat waardoor het in staat gesteld wordt om de achterhand te laten zakken en de schoft omhoog te brengen.

Lotje gaat wel iets meer bij elkaar lopen en wat verhevener zo aan het halster maar de echte rij-verzameling dus de kont laten zakken en de schoft omhoog, dat kan in mijn ogen eigenlijk niet.

Misschien wel zoals ze dat aan de hand doen bij de Spaanse rijschool maar niet aan een halster.

Maar ja, het lijkt erop en het is beter dan met de kop omhoog lopen....je moet wat in die 2 jaar.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:57

Kijk, nou hebben we tenminste iemand die WEL wat uitlegt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:57

O ja, nou vergeet ik mijn vraag Rolleyes

Hoe heb jij je paard geleerd aan het halster laag en rond te lopen dan? Lijkt mij ontzettend moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:58

Bedankt voor je antwoord Lachen
dat is wat ik nu net wilde weten Lachen
Want imo ogen kon dat ook niet, maar goed ik kan ook niet revolutionair longeren Lachen
Dus misschien komen er foto's dat het wel kan.

Blijf elke keer weer benieuwd wachten Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:58

ik ben een paar dagen weg geweest. les gegeven bij mijn zus in de buurt. op de laaste antwoord kan je je paard wel leren verzamelen zoals je in een proef wil laten zien door aan de halster te longeren. die verzameling is inderdaat wel anders. maar iedereen werkt als het goed is toch aan het compact rond rijden. en dit is zeker te bereiken door te longeren aan een halster. maar dan wel voor diegenen die weten hoe het moet en het kunnen. ik heb zelf de laaste dagen les gegeven aan iemand waar het paard zeer sterk op de voorhand loopt. de vorige keer heb ik hem grondoefeningen als huiswerk mee gegeven. ik kon het verschil zeer goed zien. nog niet echt het ronde. maar wel het achterbeen gebruik, het van achteren naar voren werken. hij had bijna niet gereden in die tijd. dus hij rijden en hij zelf stond helemaal verbaast net als de omstanders. een heel ander paard. dus het kan maar het kost meer tijd en meer van je kunne.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:59

kijk suzanne geeft tenminste een duidelijk, helder en eerlijk antwoord!

josien en aqua8hose hebben het wel over vanalles maar suzanne antwoord nu wat ik dus al die tijd ook al dacht.

ik geloof best dat je met alleen een halster aan de longe best wat kan trainen, maar voor het 'echte werk' zal je er op moeten gaan zitten, of bijzetten aan de longe(nieuwe longeerfoto's Quentin Knipoog [ITP] Longeerfoto's van Quentin )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:59

Fasel schreef:
Kijk, nou hebben we tenminste iemand die WEL wat uitlegt

idd fasel
Misschien dat we op die manier, als bokkers onder elkaar, nog wat leren, want zonder uitleg kan het nu eenmaal niet.
Een leeraar in de klas die niks zegt, maakt zijn leerlingen ook niets wijzer.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:00

Wat voor oefeningen zijn dat dan Josien?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:00

hmm ik heb zo lang zitten typen dat fasel, RK en josien inmiddels ook hebben gereageerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:03

Fasel schreef:
Wat voor oefeningen zijn dat dan Josien?

Dat wil ik ook graag weten.
Want ik ben wel erg benieuwd naar deze manier van trainen, maar wel met heldere uitleg, dus niet zoals aqua, want daar ben ik denk ik te blond voor om dat te begrijpen Blond

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:03

runningkawa"]
[quote="Fasel schreef:
Kijk, nou hebben we tenminste iemand die WEL wat uitlegt

idd fasel
Misschien dat we op die manier, als bokkers onder elkaar, nog wat leren, want zonder uitleg kan het nu eenmaal niet.
Een leeraar in de klas die niks zegt, maakt zijn leerlingen ook niets wijzer.
[/quote]

tegenwoordig is doceren achterhaald en laat men de leerlingen zoveel mogelijk zelf aan het woord/antwoorden zoeken/ vragen stellen Haha!

maar uitleg blijft natuurlijk steeds nodig.

je hoeft niet alles aan te nemen wat ze je zeggen. je moet twijfelen. zelf onderzoeken zodat jij steviger van je mening overtuigd geraakt na je bevindingen.
en tuurlijk mag je de 'heilige' bevindingen van iemand in vraag stellen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:06

runningkawa"]
[quote="Fasel schreef:
Kijk, nou hebben we tenminste iemand die WEL wat uitlegt

idd fasel
Misschien dat we op die manier, als bokkers onder elkaar, nog wat leren, want zonder uitleg kan het nu eenmaal niet.
Een leeraar in de klas die niks zegt, maakt zijn leerlingen ook niets wijzer.
[/quote]

Juist want ik sta altijd open om te leren. Juist in dit soort zaken. Maar ja, net als jij ben ik ook blond als iemand geen uitleg geeft Haha! Ligt vast aan ons RK.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:07

nueh ligt niet alleen aan jullie hoor, heb ook last van de begrijputnie kwaal.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:23

ik ook!

ik ben dan wel behoorlijk blonT, maar ik ben juist heel benieuwd naar hoe je aan t halster je paard echt goed kan trainen, altijd handig waneer je paard bv naar de tandarts is geweest, last van zn mndhoeken heeft(en nee ik trek zn mond niet kapot, hij heeft al vanaf ik hem heb een klein kloofje en swinters heeft ie daar snel last van, ook al smeer ik het altijd in met vaseline, volgens tandarts gaat dat nooit meer helemaal over, zolang hij Q kent heeft hij dat al zei mn DA&tandarts, die hem langer kent dan ik hem heb)

maargoed, ik zou dus heel graag concrete oefeningen enzo willen horen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:29

wat katte beest zegt is heel goed. iedereen heeft zo zijn eigen manier. de goede dingen pak je er uit en de rest laat je voor wat het is.

wat ik doe aan de longe dat zijn natuurlijk veel onvergangen. dit met veel voorwaarts drang. het paard moet naar voren denken. vanuit die voorwaarts drang gaat het paard zich al meer rond maken. en dan bedoel ik niet het hard laten draven. nee een gewoon arbeits draf of als het nodig is wat harder. maar met veel stuwkracht. voor de rest doe ik de schouderbinnenwaarts, travers, appyrimenten, wendingen zelfs de passage en piaffe. om dit uit te leggen word een lang verhaal maar doordat ik mijn paard getraind heb op lichaamstaal is hij heel gevoelig op mijn positie, lichaamshouding en stem. daarbij is de zweep om het paard te begrenzen of opzij te laten stappen. dus al ik aan het longeren ben dan loop ik mee met zijn kruis. op het moment dat ik de schouderbinnenwaarts wil stap ik recht op de schouder af en hou de zweep langs hem heen en zo nodig beweeg ik met de zweep of raak hem ligt aan. het paard komt zo in de schouderbinenwaarts los van het touw. daar hij toch ruimte voor zijn achterbenen moet hebben gaat hij zijn binnenbeen meer naar voren onder het gewicht plaatsen. dus begin van de verzameling. en dit bouw je steeds weer wat uit. totdat je paard op ligt signaal in de passage gaat.
met het rijden kan je dit perfectioneren. gewoon omdat je meer mogelijkheden heb. en voel je hem ook beter aan. je kan veel zien maar niet alles.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:43

Dank je voor je uitleg Josien, Dit maakt al een stuk meer over je wijze van training duidelijk. Alleen doe je wel moeilijke oefeningen hoor Haha!. Fasels Raakie kan dat echt nog niet Haha!. MAar wie weet in de toekomst.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:18

Renske20 schreef:
kijk suzanne geeft tenminste een duidelijk, helder en eerlijk antwoord!
ik geloof best dat je met alleen een halster aan de longe best wat kan trainen, maar voor het 'echte werk' zal je er op moeten gaan zitten, of bijzetten aan de longe(nieuwe longeerfoto's Quentin Knipoog [ITP] Longeerfoto's van Quentin )


ben ik helemaal mee eens, ik maak ook onderscheid tussen trainen aan halster ( longeren als deel van grondwerk) en longeren met bijzet voor de echte training. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:08

Fasel schreef:
Dank je voor je uitleg Josien, Dit maakt al een stuk meer over je wijze van training duidelijk. Alleen doe je wel moeilijke oefeningen hoor Haha!. Fasels Raakie kan dat echt nog niet Haha!. MAar wie weet in de toekomst.

Idd erg bedankt voor de uitleg.
Dit is tenminste duidelijk zonder zweef gedoe.
En als je ooit zin hebt om meer uit te leggen hierover, graag

Want travers e.d aan de longe kan ik nog lang niet en het lijkt me super om dat te kunnen leren

Suzanne F.

Berichten: 49474
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:11

Ik heb het Lotje geleerd door voorwaarts tegen je hand aan te longeren. Dus genoeg voorwaarts houden en dan iets druk zetten op je longe en als ze iets zakt, belonen. Het is een principe van nageven maar dan op de longe, ook hierbij moet ze je hand (longe) voorwaarts - neerwaarts willen volgen. Ik gebruik ook stemhulpen om haar langzamer te laten draven en dan iets met zweep drijven om dr meer op te sluiten en dan dus met de longe ietsje druk geven zodat ze zakt in de hals.

Maar verder dan dit ga ik niet hoor, voor mij geen grondwerk met moeilijke dingen. Dit was gewoon een beetje spelenderwijs gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:14

Ik merk idd, dat ik Kawa naar het vwnw, krijg, door idd de longeerlijn wat aan te nemen Lachen
En wat tempo wisselingetjes, Dus idd op de stem rustiger, tot een langzame draf, maar naar mijn idee dan niet aktief genoeg, naar een middendraf,