[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:26

Bij Engels rijden is de piaffe idd geen 'opstapje', maar de ultieme verzameling. Naar welke oefeningen stap jij dan op dmv de piaffe?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:32

levade, courbette ed. toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:43

Josien, een piaffe zoals Fidermark laat zien is uitzonderlijk zwaar om uit te voeren op die manier. Wat Fidermark laat zien is geen gehuppel ofzo, het is een correcte gedragen piaffe, dat paard is aan het werk en dat kun je duidelijk zien ook.
En verder: don't speak ill of the dead.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:47

Ai, mijn frans is blijkbaar al net zo stroef als mijn duits... Knipoog

Ik ga me nog maar ff inlezen in de haute-dressuur.

Verder voeg ik me bij Lovely. Dit zie ik nl. ook in deze foto, en hoe de oefening in deze vorm uitgevoerd als 'opstapje' kan fungeren zie ik dus echt niet. Uitleg & voorbeelden plz.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:47

Josien,
ik vind het een schitterende momentopname van Fidermark, totaal ontspannen aanspanning, 1 oor naar voren gericht, de andere afhangend richting de amazone.
Als ik dat vergelijk met de schimmels op jouw site zie ik alleen maar gespannen (soms zelfs angstige) paarden met de oren in de nek.
Verder maak ik uit jouw posts op dat jij de piaffe meer ziet als een circusoefening.

Edit:
plaatje van schimmel 'onder het veulen'
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 00:06

Ik vind het eigenlijk wel mooi dat jij de "oude" Spaanse school aanhaalt als "natuurlijk paardrijden". Als er iets is wat ik opgeprikte circusrijderij vind is het dat wel namelijk. (maar dat is een mening)

Sorry, ik zie liever een Fidermark. Ik vind het ook prachtig hoe je kunt beweren:

"Het zadel moet dan wel aan de eisen voldoen om het paard te helpen verzamelen.
(...)
Nou snap je dat niet alle zadels dit doen. Enkele zadels die dat wel hebben zijn spaanse zadels, Portugese zadels, de het Zuid-Franse zadels. het engelse zadel voldoet aan geen van de eisen. Daarbij brengt het het gewicht sterk op de voorhand

Vind het toch enorm knap hoe Fidermark nog zo'n prachtige piaffe neer kan zetten met zo'n afschuwelijk slecht zittend, gewicht naar de voorhand duwend Passier zadel op z'n rug. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 00:57

Even over die piaffe van die schimmel. Aan het linkerachterbeen te zien is deze draf niet op de plaats gereden en dat is wel de bedoeling volgens welke vorm van klassieke dressuur dan ook.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 07:34

Tja, ik vind die van Fidermark er ook een stuk correcter en professioneler uitgevoerd uitzien. Bovendien ziet het er in zijn algemeenheid prettiger uit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 07:53

Overigens staat nergens dat de schimmel een piaffe laat zien, wel heeft het plaatje de titel 'impuls en verzameling', terwijl ik vind dat het dier niet verzameld is.

Dat we onder de term verzameling iets totaal anders verstaan blijkt wel uit deze zin van de site:
Citaat:
De passage en de piaffe moeten allebei verzameld gereden worden. Het verschil is dat de passage daarbij ook nog een grote stuwkracht moet hebben.


Verderop schrijf je dit:
Citaat:
Verzameling is dat het paard zijn kruis laat zakken, de gewrichten buigen. Waardoor de hoek tussen de gewrichten kleiner word. Het paard word daardoor ronder en compacter. De achterbenen worden verder onder het lichaam gezet en nemen het gewicht van de voorhand op de achterhand.

Alleen zie ik dan weer dit plaatje:
Afbeelding
In mijn ogen niet een paard wat mooi bol wordt, in tegendeel.

Het spreekt elkaar allemaal een beetje tegen Scheve mond

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:25

oké ik leg het voor de laaste keer uit. die schimmel loopt niet in de piaffe zoals jullie wel moeten gezien hebben. daarbij zijn naar achteren liggende oren geen teken van boosheid stress spanning. maar van consentratie. geeft niet hoor maar deze fout maken veel mensen. gewoon omdat dat van het begin geleerd word dat naar voren wijzende oren plezier uit drukken en naar achteren wijzende oren het tegen over gestelde.
en van die foto van de piaffe van die bruine pony. deze pony heeft uit zich zelf al een holle rug. dus het lijkt dat hij zijn rug hol is dat is ook wel zo maar bekijk je het in het geheel dan zie je wel wat anders. daarbij vind ik hem heel wat meer ontspannender lopen dan fr. laat je gevoel is spreken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:05

Ik zie echt wel wanneer een paard geconcentreerd is, ik heb zelf een merrie die haar oren altijd laat afhangen zoals bijvoorbeeld ook Brabria dat altijd deed.
Als ik mijn gevoel laat spreken zie ik paarden met enorme veel spanning in hun lijf, en niet de gewenste aanspanning.
Die schim mag dan wel geen piaffe tonen maar je gebruikt het wel als voorbeeld wanneer je het over verzameling hebt, terwijl de achterhand een halve meter achter de massa aan stuwt.

En voor de laatste keer uitleggen? Volgens mij heb je tot nog toe nog helemaal niets uitgelegd of heb ik wat gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:13

josien schreef:
oké ik leg het voor de laaste keer uit. die schimmel loopt niet in de piaffe zoals jullie wel moeten gezien hebben. daarbij zijn naar achteren liggende oren geen teken van boosheid stress spanning. maar van consentratie. geeft niet hoor maar deze fout maken veel mensen. gewoon omdat dat van het begin geleerd word dat naar voren wijzende oren plezier uit drukken en naar achteren wijzende oren het tegen over gestelde.


Dat die schimmel geen piaffe laat zien is helder inderdaad, maar hij is ook niet verzameld.

Dat van die oren is wel vaag, het heeft er namelijk alles mee te maken hoe een paard zijn oren naar achteren doet, het kan wel degelijk een uiting zijn van boosheid, stress en spanning.

Met longeren is het wel prettig om 1 oor naar je toe te hebben, dat betekent dat je de aandacht hebt van het paard.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:58

Samsam schreef:
Afbeelding
schoolvoorbeeld!


Zo'n schoolvoorbeeld vind ik dit dus niet. Hij zakt wel wat van achteren maar niet genoeg. Bovendien is ie nog te veel op de voorhand, kijk naar het voorbeen die nog op de grond staat. Deze moet recht staan en niet scheef naar achteren waardoor er meer gewicht op komt en dus op de voorhand komt. Hij rijst als het ware niet omhoog. Maar heeft wel oprichting.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:01

Afbeelding

En dit kan ik al helemaal geen piaffe meer noemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:33

schaapjuh"]
[quote="Samsam schreef:
Afbeelding
schoolvoorbeeld!


Zo'n schoolvoorbeeld vind ik dit dus niet. Hij zakt wel wat van achteren maar niet genoeg. Bovendien is ie nog te veel op de voorhand, kijk naar het voorbeen die nog op de grond staat. Deze moet recht staan en niet scheef naar achteren waardoor er meer gewicht op komt en dus op de voorhand komt. Hij rijst als het ware niet omhoog. Maar heeft wel oprichting.
[/quote]

Op de voorhand? Verward
Dat beest gaat bijna zitten.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:13

toch klopt het wel wat schaapjuh zegt, want een echt correcte piaffe hoort het staande voorbeen kaarsrecht te zijn. tenminste, zo het ik het altijd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:39

SP; volgens mij krijg je 'm nauwelijks beter dan dit hoor. Moet je 'm die bilspieren eens zien aanspannen en zie eens hoe hij gaat "zitten" in de piaffe. Ik zou dit best een schoolvoorbeeld durven noemen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:42

1 oortje erop, de ander naar Anky Lovers
Afbeelding

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:47

picasso, ik zeg ook niet dat hij zijn spieren niet gebruikt, of dat die oefening geen zin heeft, maar of het een correcte piaffe is, is een 2e.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:52

wow!die piaffe van Anky is wel echt een schoolvoorbeeld!

de ander ging ook wel zitten, maar dat voorbeen stond schuin

jaja met Q oefen ik dit ook weleens een klein beetje in de les, maar t lukt me nog niet op de plaatst en nog alleen maar met een longeerzweep erachter, daarna loopt ie wel super als ik er weer uitrij(das ook de reden waarom ik die oefening moet doen, want ik ben verder nog nieteens Z dressuur laat staan dat ik deze oefeningen beheers, t is puur als training!)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:54

Renske20 schreef:
wow!die piaffe van Anky is wel echt een schoolvoorbeeld!
ook niet vind ik Haha! de oprichting bij paard 1 is veel mooier.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:56

wel als je anar zn voorbeen kijkt Tong uitsteken

maar maa maar eens de perfecte foto op het perfecte moment van een perfecte piaffe!

dat wordt errug lastig Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:48

Ik vind de Fidermark er ook veel mooier en krachtiger uitzien. Maar ja, daar ga ik weer, mijn verstand is te weinig. Toch interesseert me dit topic. Vergeef me mijn aanwezigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:08

Ik heb er ook geen verstand van Fasel *LOL*
Ik heb nog nooit een perfecte piaffe gereden en volgens mij het merendeel niet hier op Bokt. Maar ja, alles wat Anky doet is heilig en de Duitse trainingen laten blijkbaar nogal te wensen over in de ogen van sommige mensen. Of ga ik nu te ver?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:56

Anky is helemaal niet heilig hoor!

ik vond die van Fidermark een mooie piaffe, beter dan ik kan rijden iig Haha! met meer kracht en uitstraling!
maar die was ook van veel dichterbij gemaakt, dat toont toch al anders

maar dat schuine voorbeen was wel erg opvallend.

Anky's piaffe heeft een wat minder krachtige uitstraling, maar het voorbeen blijft wel kaarsrecht.

of het een duitser, japanner, belg of Anky is die rijdt, daar door wordt mn mening niet beinvloed!