[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:23

Aqua8horse"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
ja dat was duidelijk, want dat schreef ik zelf al Knipoog

maar misschien kan je uitleggen (met een voorbeeld?) wat je doet in situaties zoals: paard is niet actief; paard lengtebuiging geven; en met name paard begrenzen, etc.


Dat doe ik dan wel als ik jouw Kanjer zou komen longeren. Dan kan je meteen zien wat het met jouw paard doet. Ik denk dat dan al je vragen in een keer beantwoord zullen zijn. Zullen we dat afspreken?
[/quote]

Waarom geef je hier niet gewoon een antwoord op zodat we iets meer van je methode gaan begrijpen!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:25

Anna-Jelly schreef:
Laurae beetje cru niet?? Als hun werkelijk om zitten te "stinkmoddern" krijg je die resultaten die hun hebben ook echt wel!


echt niet bedoel je waarschijnlijk Haha!

Maar ik heb (ook na gepb-t te hebben) nog steeds niet gehoord hoe het longeren in zijn werk gaat, nog bewijs van de resultaten gezien. Dus zo cru vindt ik dat niet. Ik neem niet zomaar aan wat er wordt beweerd, daarvoor heb ik toch echt wel bewijs nodig.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:56

Maaike"]
[quote="fsoudan"] Heel logisch en als haar deze manier van trainen bevalt is dat prima. Daar wordt ze toch niet op afgez*ken? Wat ik dan niet snap is dat A8H wel moet worden afgez*ken omdat zij het op een andere manier bereikt.
[/quote]

Misschien omdat A8H het doet voorkomen dat zijn methode de enige is die werkelijk resultaat geeft en mensen die het anders doen zijn dierenbeulen!

En het constante gepromoot komt een ieder nu onderhand ook de keel uit, ik geloof niet dat A8H ooit een post geplaatst heeft op iets dat niet hierover ging!

[quote="Aqua8horse"]
veel mensen stellen dat longeren zonder hulpteugels weinig zin heeft, hooguit wat conditie training. Omdat uit de praktijk is gebleken dat het tegenovergestelde waar is, ben ik benieuwd waar veel mensen deze visie vandaan hebben en hoe ze daar bijkomen.
[/quote]

[quote="Aqua8horse"]
Ik vind alleen de methode van LH niet diervriendelijk omdat het dwangmatig is. Is het vriendelijk en realistisch om spanning te kweken en daarna te denken dat je ontspanning kan vragen?
[/quote]

[quote="Aqua8horse"]
Nou wat je nu stelt is natuurlijk niet waar. Longeren zonder bijzet of touwtjes is namelijk veel beter! .
[/quote]

[quote="Aqua8horse"]
Even vergeten maar wel belangrijk uiteraard zonder bijzet of touwtjes, dat doet meer slecht dan goed
[/quote]

[quote="Aqua8horse schreef:
(=geen discussie over goed og slecht gebruik. Een slof is schadelijk!) !

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:28

sluimpje kan je me uit leggen waar je dit ziet op mijn site. en of ik daar niet iets bij heb gezet van verkeerd of zo. maar ik geloof ook wel dat we allebij anders over verzameling denken. de engelse manier van verzamelen zie ik niet als de beste verzameling. de voorhand heeft bij de engelse rijkunst vaak zelfs nog in de piaafe een dragende functie. bij mij moet de achterhand in elkaar schuiven. dus eigenlijk lager worden waardoor de voorhand omhoog komt met de hals er bij. zodat al het gewicht op de achterhand word gedragen en de voorhand enkel is voor het evenwicht. verzameling is na mijn idee en veel anderen het in elkaar schuiven van het paard. het hele paard word bol met een sterk onder brengen van de achterhand en het omhoog brengen van de voorhand.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:32

Afbeelding
schoolvoorbeeld!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:23

dit is een goed voorbeel samsam hoe het dus kan. jammer dat het paard zo onder spanning staat. maar het hoofd word niet naar achteren getrokken. juist bij zulke oefeningen moet het paard het hoofd voor de loodlijn dragen. anders trek je hem weer op de voorhand.
als je zo ver komt dan?????

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:37

Neem bijvoorbeeld het plaatje van het veulen, waaronder het plaatje van die Spaanse schimmel zit. Afschuwelijk voorbeeld imo.
Maar ik heb net even de foto pagina gekeken, daar zie ik geen enkel paard wat helemaal netjes aan elkaar loopt, en zeker geen enkel ongedwongen paard.
Ze hebben allemaal de oren in de nek en de rug is weggedrukt.
Je verhaal klinkt nog wel leuk, maar mijn inziens strookt het totaal niet met de foto's.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:16

oo, je bedoel nuno oliveira. want dat is de foto onder het veulen. een bekende portugeese ruiter. kun je een foto laten zien wat jij bedoelt. dan kunnen we verder praten. zo komen we niet verder.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:13

Fidermark hierboven is al een bijzonder goed voorbeeld van hoe ik het wel graag zie.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:44

ik zoek die foto van nuno waar jullie het over hebben, maar ik kan hem niet vinden, wil je die misschien hier plaatsen?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:35

Ik heb misschien wel een hele domme vraag. Maar waarom staat dat paard onder spanning? Ik zie geen oren naar achter, geen nijd. Dit is niet vervelend bedoeld maar ik ben denk ik te basic om dit te begrijpen Verward

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:50

kijk is naar de spier spanning in de hals en kont. de piaffe is natuurlijk wel een oefening die veel verzameling en spieren spanning moet hebben. maar zo veel als bij dit paard is niet bevordelijk voor het paard. de piaffe is een oefening die vrolijkheid trots beheerstheid uit moet stralen. en juis dat eerste en laaste vind ik bij ditpaard niet voldoende. maar natuurlijk denk ik er anders over als veel anderen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:05

Natuurlijk staat er nogal wat spanning op de spieren van dit paard. Maar heb je ooit wel eens een (menselijke) topsporter gezien die de 100m. sprint en er ontspannen uitziet? Natuurlijk niet, want hij/zij is bezig met het leveren van een lichamelijke topprestatie. Imo doet een paard dat correct passageert of piaffeert dit ook en dat mag je er dus best aan afzien.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:11

voor de foto van nuno oliveira kijk onder de pagina menu. de foto staat onder het veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:18

plaats die foto ff hier aub.

En de foto hierboven, daar zie je een paard met de oortjes erop, met een gewone uitstraling.
Natuurlijk zie je spanning in de spieren die aan het werk zijn, logisch toch?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:20

het verschil is alleen dat de piaffe niet z'n zwaare opgaaf is als 100 meter sprinten. en ik heb ook niet gezegt dat spier spanning in de piaffe verkeerd is. maar de hoeveelheid vind ik gewoon te veel. mijn paard piaffeerd ook. en dit zonder te veel geestelijke spanning want daar zit het probleem bij dit paard. daar word vaak niet naar gekeken. dit paard is naar mijn zin er geestelijk nog niet aan toe om te piafferen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:26

Van wat ik begrijp is de Piaffe juist wel een erg zware inspanning voor de spieren. Ik heb zelfs eens mogen horen dat zoiets de spanning op spieren zwaarder maakt dan een weightlifter. Maar nogmaals ik kan dat niet onderbouwen want ik ben niet genoeg onderlegd hiervoor.

Ik zie niets aan dit paard wat het tot een negatieve spanning maakt. De spierspanning zie ik wel maar bedenk je ook dat het een foto is en dus een momentopname. De afdruk kan gtemaakt zijn net op het moment dat de grootste spanning daar is. En dan nog kan ik niet zien dat het paard hier iets tegen heeft.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:28

Hoe kun je dan beoordelen vanaf een foto hoe het geestelijk met een paard gesteld is Verward Dit paard ziet er toch best vrolijk uit.

Verder lijkt het me ook nuttig om een onderscheid te maken tussen, tja, hoe noem je dat, 'recreatief' piafferen en 'echt' piafferen. Ik ken een paard dat misschien nu op L niveau loopt, maar wel geleerd heeft 'recreatief' te piafferen. Best een lollig gezicht en ziet er ook lekker ontspannen uit (sjok sjok sjok), maar zelfs de eigenaresse weet dat het niet zoveel te maken heeft met een dressuurmatig correcte ('echte') piaffe. Het is gewoon een trucje, net zoals je je paard een buiging kunt leren maken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:30

josien, ik zie de foto van het veulen, maar geen eronder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:48

Citaat:
het verschil is alleen dat de piaffe niet z'n zwaare opgaaf is als 100 meter sprinten

Met zulke uitspraken ga ik meteen aan je kennis twijfelen, sorry
Piaffe is 1 van de zwaartse oefeningen voor een paard wat er is, dacht dat iedereen dat wel wist.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:50

Citaat:
Quote:
het verschil is alleen dat de piaffe niet z'n zwaare opgaaf is als 100 meter sprinten

Met zulke uitspraken ga ik meteen aan je kennis twijfelen, sorry
Piaffe is 1 van de zwaartse oefeningen voor een paard wat er is, dacht dat iedereen dat wel wist.


Neemt me de woorden uit de mond...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:51

je muis op de veulen zetten dan komt de foto vanzelf. en om duidelijk te maken ik laat mijn paard niet vanuit het leuke piafferen. ik rij dan wel geen wedstrijden maar ben wel zeer bewust mijn paard aan het trainen. ik vind namelijk dat je het paard moet trainen voor zijn lichamelijke en geestelijke welzijn.
aan de foto zie ik de geeestlijke spanning. dat komt omdat ik dit al veel ben tegen gekomen in mijn lessen. het is vaak meer een gevoel dan dat ik het echt zie. ik heb er tot nu toe hier in nog nooit verkeerd gehad.
ik kan alleen maar zeggen kijk is naar zijn oog.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:13

runningkawa schreef:
Citaat:
het verschil is alleen dat de piaffe niet z'n zwaare opgaaf is als 100 meter sprinten

Met zulke uitspraken ga ik meteen aan je kennis twijfelen, sorry
Piaffe is 1 van de zwaartse oefeningen voor een paard wat er is, dacht dat iedereen dat wel wist.


Nou, ik ben toch blij dat ik het dan toch goed gesnapt heb

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:21

oeps soorie dat ik het zeg. maar bij mij is de piaffe een opstapje naar de hogeschool oefeningen. inderdaat in de engelse rijstijl word de piaffe als allerhoogste oefening gezien. en dan is het begrijpelijk dat jullie zeggen dat de spier spanning veel moet zijn. maar ik blijf bij die ontspanning. het is een heel verschil of je met spanning je vingers beweegt of uit ontspanning. ik ben benieuwd hoe het verder gaat. ik denk dat we nog vaak botsen met elkaar hihihi. ach ja dan word het er leuker van.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:25

Zolang elkaars meningen gerespecteerd worden wordt het er leuker van. Maar correct me if I am wrong, je berichtje komt nogal lacherig over naar anderen. Hou me ten goede, voor mij is dressuur puur iets om mijn paard gymnastisch en gezond te houden maar als je je ziel en zaligheid erin legt dan is dat niet een leuke opmerking. Zou jij ook niet vinden denk ik.