[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:30

suzannef beschrijft hier de manier waarop ik pepeijn de laatste tijd nog wel eens longeer, en dat gaat heel goed. feitelijk drijf je je paard ook tegen de hand, net als onder het zadel en kan je hem ook lang en laag laten lopen. dit gaat icm de cavaletti heel lekker, maar in hoeverre het echt werken is, is een 2e. net als haar ga ik in het grondwerk ook niet verder en is dit ook bij mij spelenderwijs en ook noodgedwongen (als de longeerbak weer half onder water staat bv.) ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:34

Zoals SuzanneF het omschrijft, zo doe ik het ook aan een halster. Ontspanning vindt mijn paard dan wel, hij gaat er zelfs een beetje bij schuimen terwijl hij geen bit in heeft. Zonder halster (dus los in de roundpenn) doet hij hetzelfde, maar dan zoekt hij de grond helemaal op eigen initiatief. Hij doet dat vrij makkelijk zolang er niks is waardoor hij afgeleid wordt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:16

hoe ik mijn paard goed voorwaarts opwaarts laat lopen is hem niet tegen het touw aan laten lopen. mijn mening is dat elke druk het paard meer uit evenwicht brengt dan dat het hem helpt. maar dit is mijn mening en mijn ervaring. wat ik doe is hem goed voorwaarts laten lopen met veel stuwkracht. vandaar uit laat ik hem terug komen met die stuwing. dit is niet makkelijk en het kost veel consentratie en juiste hulpen die het paard goed kent.
hoe ik de traver aan de longe doe is door zelf stuwend schuin achter zijn kont te gaan lopen en de zweep richting schouder te wijzen. het paard gaat uitwijken voor de zweep met zijn hoofd richting die zweep. eerst zijn het maar twee stappen omdat het paard anders zijn kont naar buiten gooit. weet hij eenmaal wat de bedoeling is dan kun je hem een hele volte of meer in traver laten af leggen. maar om dit te kunnen moet het paard zeer gevoelig op lichaamstaal zijn. sommige paarden zullen het mischien al wel doen. maar de meesten zullen er niet op reageren. of er van weg vluchten.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:20

josien schreef:
hoe ik de traver aan de longe doe is door zelf stuwend schuin achter zijn kont te gaan lopen en de zweep richting schouder te wijzen. het paard gaat uitwijken voor de zweep met zijn hoofd richting die zweep. eerst zijn het maar twee stappen omdat het paard anders zijn kont naar buiten gooit. weet hij eenmaal wat de bedoeling is dan kun je hem een hele volte of meer in traver laten af leggen.van weg vluchten.


1e vraag, waarom houdt hij zijn hoofd naar binnen (richting zweep?)
2e vraag, is dit niet een zijwaartse gang? omdat je zegt dat hij uitwijkt?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:20

josien kan je me uitleggen hoe je een paard leert met dezelfde stuwing terug te laten komen, zonder hem ergens tegen te laten lopen, zoals jij beschrijft?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:33

het paard wijkt uit naar buiten maar omdat hij de zweep in de gaten wil houden kijkt hij naar binnen. en dit is geen zijwaarts gang want het paard blijft voorwaarts lopen. zijwaarts kan natuurlijk ook maar daar hadden we het niet over hé.
hoe ik hem leert met de zelfde stuwing terug te laten komen. tja dat is een lange weg. je vraagt hem dus eerst naar voren met veel stuwing. met mijn lichaam vraag ik hem dan terug dit kan natuurlijk ook stem zijn. op het moment dat ik hem terug vraag geef ik met mijn zweep aan dat hij goed voorwaarts moet blijven. verliest hij dan toch die stuwing dan drijf ik hem dus weer naar voren en probeer het opnieuw. iedereen heeft zijn eigen hulpen. en als je paard daar goed op reageerd dus de voorwaarts en terug komende hulp. dan kan je dit gaan oefenen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:50

Josien, mocht je ooit een clinic of iets dergelijks geven ben ik zeer geinteresseerd dit eens van dichtbij te zien .

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:06

ik geef een workshop op 25 okt. ik geef die hele dag les aan verschillende deelnemers. het longeren komt ook aan bod. mischien is dat leuk voor je. hoewel het wel een eind weg voor je is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:02

Travers is toch een zijwaartse gang, of heb ik het nu helemaal fout? Travers en renvers zijn dezelfde zijwaartse beweging, met een tegengestelde buiging aan schouderbinnen/buitenwaarts. Het paard stapt dus voorwaarts/zijwaarts en is in de travers/renvers naar de bewegingsrichting toe gebogen, en in de schouderbinnen/buitenwaarts van de beweging af gebogen. Travers wordt net als schouderbinnen/buitenwaarts op drie tot vier (klassiek) hoefslagen gereden en is dus per definitie zijwaarts. Ik weet dus niet precies wat je met de travers zonder zijwaarts te gaan bedoelt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:22

hmm, ja sommigen zeggen het is niet zijwaarts anderen zeggen van wel. naar mijn idee is traver geen zijwaarts beweging omdat hij zijn achterbenen naast elkaar blijft bewegen. maar nu ik er overna denk is dit alleen als het paard op twee hoefslagen loopt. in de verdere opleiding kan het op drie vier hoefslagen. oké, het is een zijwaarts beweging. mijn fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:29

Er is inderdaad nogal wat gesteggel over. Voor mij is travers/renvers in elk geval een zijgang omdat het in feite qua buiging het spiegelbeeld is van schouderbinnen/buitenwaarts: Bij beide bewegingen stappen de achterbenen dieper onder het lichaam (dus 'over' het andere achterbeen) omdat het lichaam daarvanaf gebogen is. Doordat de achterhand de hoefslag volgt lijkt het dat de achterbenen gewoon rechtdoor stappen. Dat doen ze inderdaad, maar doordat het lichaam van de hoefslag afgebogen is, stappen ze toch zijwaarts. Als je begrijpt wat ik bedoel.. Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:43

josien schreef:
ik geef een workshop op 25 okt. ik geef die hele dag les aan verschillende deelnemers. het longeren komt ook aan bod. mischien is dat leuk voor je. hoewel het wel een eind weg voor je is.


Dat is niet leuk. Dan zit ik aan de start voor de endurance Wanroij Haha!. Flauwerd Haha!. Andere keer?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:50

maar dan kom je iig mij tegen Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:26

tja daar kan ik niks aan doen hé. maar als het goed gaat dan ga ik de maand er op of anders voorjaar nog een workshop organiseren. als ik ergens word uitgenodigt zou ik het hier op bokt zetten.
succes hé.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:33

Dank je wel. En ja, ik zou het heel fijn vinden als je ons op de hoogte wilt houden. Wintermaanden worden iets rustiger zonder wedstrijden dus er moet iets te regelen zijn. Zeker als het in de omgeving is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:30

Volgens mij heeft wat jij doet weinig met travers te maken josien. Waarmee ik overigens niet per defenitie stel dat het slecht is wat je doet.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 07:47

Maar wat ik nog niet begrijp is waarom je zoveel stuwing wilt? Ik ben nu juist bezig om die stuwing te verminderen en om te zetten in dragend. Dus wat is jouw gedachte erbij om juist meer stuwing te willen?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:32

tja het enepaard stuwd meer en de andere draagt meer. mijn paard heeft meer draagkracht maar te weinig stuwkracht. daarbij gaat het paard uit de stuwkracht ook dragen. tenminsten als de hulpen duidelijk zijn en het paard het aan kan. stuwkracht moet er altijd zijn. zelfs in de achterwaarts. klinkt gek maar het is echt zo. ik dacht eerst ook van dat kan helemaal niet en waarom moet het dan. maar nu 2 jaar verder is het me heel duidelijk.