hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 21:40

Ons Friese paard is niet grootverkeers mak, helaas. Hij staat in 2-span aan de rechterzijde en wordt gereden met oogkleppen, waardoor hij een stuk makkelijker langs en door het grootverkeer gaat. Het is een redelijk jong paard, net 7 jaar en een echte kijker naar de omgeving.
Het paard wordt ook onder het zadel gereden maar dan dus zonder oogkleppen. Het nadeel hiervan is dat hij zowel van voor als van achter die grote vrachtwagens op zich af ziet komen. De laatste keer schrok hij zo dat hij is omgekeerd en een spurt over de weg nam.
Nu heb ik het idee dat wanneer we hem nu voor de wagen kunnen rijden zonder oogkleppen dat hij makkelijker went aan de bewegingen en groottes in de omgeving. In het span kan hij niet omdraaien en is hij makkelijk te houden. Het paard naast hem is ervaren en ip niet bang. En zo hoop ik dat hij onder het zadel ook de tegmoet komende vrachtwagens als ongevaarlijk gaat leren zien, waar hij gewoon langs moet. Hij is al bang voor grootverkeer sinds we hem hebben, 2,5 jaar en de ene keer gaat het beter dan de andere eea ook afhankelijk van de grootte van de wagen. En vanaf die periode trainen we hem daarbij vooral in het span. Hij heeft ook een tijdje links in het span gelopen, dichter naar het tegemoetkomend verkeer en dat ging ook redelijk goed, maar zonder oogkleppen....

Hebben jullie ideeën of gedachten over de oogkleppen? Of misschien iets anders? Ik wil hem graag vrachtwagen/grootverkeersmak krijgen, met name onder het zadel.
Ik hoor het graag, bedankt!

vlekjes1971

Berichten: 206
Geregistreerd: 27-12-07
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:26

Aronson schreef:
Ons Friese paard is niet grootverkeers mak, helaas. Hij staat in 2-span aan de rechterzijde en wordt gereden met oogkleppen, waardoor hij een stuk makkelijker langs en door het grootverkeer gaat. Het is een redelijk jong paard, net 7 jaar en een echte kijker naar de omgeving.
Het paard wordt ook onder het zadel gereden maar dan dus zonder oogkleppen. Het nadeel hiervan is dat hij zowel van voor als van achter die grote vrachtwagens op zich af ziet komen. De laatste keer schrok hij zo dat hij is omgekeerd en een spurt over de weg nam.
Nu heb ik het idee dat wanneer we hem nu voor de wagen kunnen rijden zonder oogkleppen dat hij makkelijker went aan de bewegingen en groottes in de omgeving. In het span kan hij niet omdraaien en is hij makkelijk te houden. Het paard naast hem is ervaren en ip niet bang. En zo hoop ik dat hij onder het zadel ook de tegmoet komende vrachtwagens als ongevaarlijk gaat leren zien, waar hij gewoon langs moet. Hij is al bang voor grootverkeer sinds we hem hebben, 2,5 jaar en de ene keer gaat het beter dan de andere eea ook afhankelijk van de grootte van de wagen. En vanaf die periode trainen we hem daarbij vooral in het span. Hij heeft ook een tijdje links in het span gelopen, dichter naar het tegemoetkomend verkeer en dat ging ook redelijk goed, maar zonder oogkleppen....

Hebben jullie ideeën of gedachten over de oogkleppen? Of misschien iets anders? Ik wil hem graag vrachtwagen/grootverkeersmak krijgen, met name onder het zadel.
Ik hoor het graag, bedankt!



Hoihoi waarom onder het zadel ook niet met oogkleppen rijden?

Mijn shire is hetzelfde als jou fries en die wil ik dus juist binnenkort gaan rijden onder het zadel met oogkleppen,ik schat zo in dat hij dan een stuk rustiger is :j

balloon

Berichten: 134
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Onder Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:37

Voor de wagen zou ik niet de oogkleppen weg halen. Die dingen hebben een functie! Als hij schrikt van dat wagentje wat achter hem aan komt ben je nog verder van huis.

Anne94
Berichten: 26
Geregistreerd: 03-03-09
Woonplaats: Friesland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:27

Aronson schreef:
Hoihoi waarom onder het zadel ook niet met oogkleppen rijden?

Mijn shire is hetzelfde als jou fries en die wil ik dus juist binnenkort gaan rijden onder het zadel met oogkleppen,ik schat zo in dat hij dan een stuk rustiger is :j


En dat gewoon met het men-hoofdstel?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem m'n paardje...

Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Re: hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:53

Ons menhoofdstel is nogal zwaar van aard, met een liverpoolstang.
Wat is de ervaring van rijden onder het zadel met oogkleppen? Ik wil uiteindelijk gewoon zonder oogkleppen onder de man rijden.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:28

Zomaar ineens zonder oogkleppen inspannen zou ik inderdaad écht niet doen! Dan zien ze de wagen ineens achter zich aan komen, en daar kunnen ze vaak toch ineens erg heftig van schrikken.
Daarnaast zien ze ook de zweephulpen beter aankomen, en dat kan erg lastig zijn, helemaal als de zweephulp eigenlijk voor het andere paard bedoeld is.

Je zou wel zonder oogkleppen kunnen gaan mennen, maar laat ze hier dan geleidelijk aan wennen. Dus eigenlijk een soort van versneld 'opnieuw beleren' maar dan zonder oogkleppen.
En eigenlijk denk ik eerlijk gezegd niet dat dit het probleem met groot verkeer zal oplossen.

Ken je niet iemand met een vrachtwagen/tractor e.d. ter beschikking die eens samen met jou zou willen oefenen? Dan kan je het paard eerst (met kleppen, als je verder wil gaan met kleppen) aan de hand laten wennen, rustig, als de vrachtwagen stil staat bijv. en zonder geluid, daarna aanzetten, rijden e.d. en dit dan uitbouwen naar ohz. en in span er langs gaan, ingehaald worden e.d.?
Ik denk dat je het probleem dan wel goed opgelost krijgt.

Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Re: hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:35

De paarden staan op een boerderij, waar de boer met grote machines heen en weer rijdt. Zolang het geen grote handels heeft wat beweegt gaat het goed. Maar je moet hem wel echt leiden want anders rent hij weg. Afgelopen winter hebben we 2 schriktrainingen onder de man gedaan waaruit is gebleken dat het geluid hem niet veel doet. Via het span zoeken we alles op, onder het zadel ook wel zolang het verkeersveilig is. Stilstaande vrachtwagens gaat ook redelijk (mits er geen rollende geluiden in zitten). Van achter uit vindt hij ook minder eng dan tegemoetkomende. Ik spring er eigenlijk altijd af omdat ik hem aan de hand beter kan houden. Aan de hand vertrouwt hij jou. En ja langzaam wennen, belonen met snoepjes en opzoeken...er dendert alleen zoveel op de weg...en daar komt bij dat ik het zelf ook niet prettig vind...

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:45

Ik zou heel veel gaan wandelen dat hij aan alles goed went en idd dat versneld hernieuwd opleren zonder oogkleppen lijkt me ook nuttig in jou geval (gezien je da niet alles hoef te wandelen :p). Mijn gevoel zegt mij dat als jij iets aanziet komen waarvan je denkt dat hij daarvan zou kunnen shcrikken hij al aanvoelt dat je nerveus bent en jij stapt dan snel af en leidt hem aan de hand verder om nog eens te bevestigen dat het dus eng is aan hem. Hoe doe je dat eigenlijk als iets van achter komt?

Mijn paard is gelukkig neit bang van groot verkeerd ziet tractors als voedselmachinetjes, grote auto s met aanhangers met iets op wat veel herie maakt is wel rede tot een drafje soms. Ik heb ooit met iemand gereden wiens pony als de dood was voor alle groot verkeer. ik werd er zelf helemaal zenuwachtig van.... Meisje was helemal zo van OOOOOOOOO nee er komt en tractor wat nu gaan we snel in een stukje staan aan de kant mijn paard had zoiets van huh. Ik vraag me dan altijd af wat als je zoiets tegen komt als er geen stukjes zijn waar je op kan schieten ofzo :S. Afstappen idd en goede optie maar niet altijd mogelijk wet ik uit ervaring. Met mijn paard nog noiot langs trein gelopen en plan was dat als ik een tegen kwam bij de rails ik rustig zou afstappen en te voet verder zou gaan. Dus ik langs de rails lopen geen probleem zag ik eent rain aan komen maar wat gaan die dingen hard ik dacht als ik nu stop en afstap hang ik half af als ding voorbij komt dat wordt ook niks dus maar op blijven zitten o phoop van zegen (wel even rond mij gekeken was geen verkeer) verder mijn absolute best gedaan mijn ademhaling rustig te houden esnoods liedje gezongen eng ewoon doorgestapt alsof niks was en ze heeft gen spier verrekt :D . Zodra ik ergens mij druk overmaak is ze 3 keer zo druk dus heb allang geleerd dat ik mijn eigen emoties moet controleren is wel niet altijd even gemakkelijk :+ maar gaat je zekr helpen vooral ook omda tje zegt dat hij aan de hand wel je vertrouwd

Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Re: hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 23:48

Nou ik ervaar het ook als een op hoop van zegen-rijden en ik word er zelf ook helemaal nerveus van. Paard is niet bang voor voorbijrazende treinen. Kennelijk heeft hij dat in zijn veulentijd wel meegemaakt. Gelukkig maar want we gaan vaak het spoor over en dus ook wachten. Ja mijn angst zal hij zeker voelen. Ik rijd buiten wel eens met coaching, dwz een andere ruiter (instructrice, bijrijder) gaat mee om me erdoorheen te praten. Maar ik wil het paard ook angstvrij krijgen. Ja wandelen, klopt. Of laten grazen waar vrachtwerkeer voorbij gaat.
En langzaam zonder oogkleppen rijden in het span.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:21

Met deze en je voorlaatste post heb je jezelf volgens mij al het antwoord gegeven.....
Jij vind het eng, jij raakt nerveus........ dus paard gaat het ook eng vinden en ook nerveus reageren.
Dan kun je schriktrainingen doen wat je wil, en zo aan de gang blijven, maar als jij niet veranderd, dan veranderd je paard ook niet.

In dit geval zou ik dan zeggen: laat zelf het paard met rust, en laat er iemand mee aan de gang gaan die wel zo nuchter is, en niet nerveus wordt. Iemand met verstand van zaken en genoeg ervaring.

En je kan wel iemand meenemen om je 'er door heen te praten' maar als jij angstig/nerveus bent, dan zal je paard dat héel goed voelen en door hebben. Hoe moet hij leren dat iets absoluut niet eng is, terwijl hij van jou (de leider) eigenlijk constant allerlei signalen doorkrijgt dat het wél heeeel erg eng is?

Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Re: hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:38

Gelukkig betreft alleen grootverkeer als vrachtwagens. Met het overig verkeer heb ik geen last.
Het andere paard rijd ik zonder problemen erlangs. Ik erken mijn onkunde maar wil het paard toch mak krijgen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:52

Aronson schreef:
Gelukkig betreft alleen grootverkeer als vrachtwagens. Met het overig verkeer heb ik geen last.
Het andere paard rijd ik zonder problemen erlangs. Ik erken mijn onkunde maar wil het paard toch mak krijgen.


Oplossing; laat iemand anders er mee aan de slag gaan :j
Grootverkeer kom je helaas toch wel met regelmaat tegen.

Marietje_007

Berichten: 340
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:03

Ik zou het oefenen zonder kleppen onder het zadel doen. Als er dan wat gebeurd zijn de gevolgen meestal minder dan met een koets erachter.

Mijn 7 jarige merrie staat in span met kleppen en onder zadel zonder. Buiten voor de koets is ze super lief. Onder het zadel is het net een drie jarige die voor het eerst buiten komt. (en dat iedere week weer ;)).

Ik rij veel in een bak waardoor mijn paard mij heeft leren vertrouwen. En ik haar ook. Op groot verkeer is ze heel onzeker onder het zadel. Door rustig te blijven, en haar niet te dwingen gaat dat goed.
Ik zou je aan raden, ergens te gaan rijden waar je afstand kan nemen. Wegen met breede, maar dan ook echt breede bermen. Of een weg met een appart fietspad. Zodat er een flink stuk tussen jou en het verkeer zit.
Of ga op buitenrit met een ervaren paard. Daar trekken ze zich vaak ook wat van aan. En dan langzaam opbouwen. (of jij op het andere paard en iemand die echt rustig kan blijven op het 7 jarige paard). ((ik vind het trouwens heel goed dat je toegeeft zelf ook een beetje bang te zijn. Wat ik heel goed snap, ik heb dat op mijn andere paard ook, die is ook een keer aan de kletter gegaan met mij erop. Nou dan zie je wel wat de gevolgen kunnen zijn en is het haast onmogelijk rustig te blijven, iig op dat paard)).

Voor de koets zonder oogkleppen om onder het zadel zonder oogkleppen te kunnen rijden zou ik niet doen.

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:10

onze pony is aangespannen beter te rijden zonder oogkleppen, juist omdat ze dan alles kan zien. onder het zadel loopt ze dus ook zonder oogkleppen. onze fries rijden wij aangespannen met halve oogkleppen, zo kan ze meer zien dan met hele oogkleppen, maar niet alles wat direct achter en schuin-achter haar is....onder het zadel is ze prima zonder oogkleppen te rijden...
je zou natuurlijk ook onder het zadel met je menhoofdstel kunnen rijden...kwestie van bit veranderen, gewone teugels eraan en gaan met die banaan...heb ik in het begin met mn fries ook gedaan...en haar kun je nu zelfs bitloos buiten rijden (onder het zadel)

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:37

Als mijn paard het verkeer onder het zadel zonder oogkleppen eng zou vinden, dan zou ik al helemaal niet zonder oogkleppen aangespannen gaan rijden.
De gevolgen kunnen met een aanspanning wel wat groter zijn dan wanneer een paard gewoon onder het zadel een keer wegspringt..

Stal_Spirit
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-05-06

Re: hoofdstel met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:56

ik zou zeker niet met oogkleppen buiten gaan rijden je lost hier ten 1e het probleem niet mee op.
en ten 2e krijg je een paard wat nooit meer zonder oogkleppen buiten gereden kan worden.
ik zou ook niet zonder kleppen voor de kar zetten vanwege het zien van de kar achter het paard (dat is eng want hij achtervolgt je)
maar je kan natuurlijk altijd naar buiten gaan in een span onder het zadel en dan leert hij van het andere paard en jij hebt iemand die je kan afleiden.

heel veel succes

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:40

Stal_Spirit schreef:
ik zou zeker niet met oogkleppen buiten gaan rijden je lost hier ten 1e het probleem niet mee op.
en ten 2e krijg je een paard wat nooit meer zonder oogkleppen buiten gereden kan worden.

ik zou ook niet zonder kleppen voor de kar zetten vanwege het zien van de kar achter het paard (dat is eng want hij achtervolgt je)
maar je kan natuurlijk altijd naar buiten gaan in een span onder het zadel en dan leert hij van het andere paard en jij hebt iemand die je kan afleiden.

heel veel succes

vetgedrukte is dus zeker niet waar...ik ben met mijn fries van rijden met oogkleppen naar rijden zonder oogkleppen naar bitloos gegaan...voor mijn paard was het in ieder geval een gewenning aan de prikkels...
dus mijn stappenplan was eerst 1 prikkel (zien) wegnemen zodat zij kon wennen aan de prikkel het geluid, zodra ze hiermee een maand relaxt en ontspannen rondliep buiten verwijderde ik de oogkleppen en ging dan eerst geen situaties met groot verkeer opzoeken dus eerst zo in het bos vertrouwen opbouwen en zodra dat goed ging ben ik gaan uitbreiden en steeds een stapje verder gegaan en juist situatie3s op gaan zoeken...met als uiteindelijk resultaat dat als er een tractor of vrachtwagens langs reden dat ze er niet meer van op of om keek...toen dit dus eenmaal bevestigd was ben ik haar gaan leren rijden van bit naar bit en semikaptoom en van daaruit weer naar alleen (academische) kaptoom...