Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dohoef schreef:wat voor menbewijs wil je halen, koetsiersbewijs of iets anders
parador schreef:het moet een wagen zijn die met de wielen kan draaien onder de kar,
ik meen dat de leeftijd vanaf 12 jaar is...
en natuurlijk een geldig paspoort voor je paard/pony met de geldige inentingen
jowien schreef:Je hebt koetsiersbewijs en menbewijs. Het menbewijs is van de FNRS en is nog erg nieuw, gisteren deed de eerste groep examen. Het is uitgebreider dan het koetsiersbewijs. Koetsiersbewijs is theorie leren en 10-15 lessen en dan halen de meesten het examen wel. Menbewijs gaat in een paar stappen. Eerst het CME1= Certificaat Mennen Enkelspan 1, dat gaat vooral over de basis en veilig mennen. Daarna CME2, daar zit meer theorie bij en ook meer vaardigheid. Daarna moet je nog twee dressuurproefjes en vaardigheidsproefjes halen en dan mag je voor het eindexamen; het menbewijs. Dat is uitgebreide theorie en rijden in het verkeer. Verzorging, optuigen en inspannen zit bij alledrie de niveaus. Bij CME1 moet je zeg maar weten hoe je het tuig op moet doen, maar bij het menbewijs moet je het ook vlot zelf helemaal op maat kunnen afstellen en checken. Van echt 'nul' naar het menbewijs moet je wel je half jaar rekenen denk ik, natuurlijk afhankelijk van je eigen ervaring en kennis.
Dus behalve een paard en een wagen (en een tuig) worden er vooral dingen van jouzelf gevraagd. Theorie en vaardigheid in de praktijk, en tijdens de pratijk ook mondelinge vragen.
_Lindy_ schreef:Maar houdt dat in dat ze ook helemaal geen koetsiersbewijzen meer afgeven?
_Lindy_ schreef:welke van de twee moet ik nu doen?