[AR] Menbewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:50

Hallo,

Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat er nodig is om je menbewijs te kunnen of mogen halen.
Natuurlijk een menwagen en paard die het al kent (is beide al aanwezig!) maar is er nog meer nodig?

Alvast bedankt.

Romy_tessa

Re: Menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:45

Eigenlijk heb je niks nodig, het kan met eigen paard en wagen, maar er zijn ook genoeg stallen waar examens worden georganiseerd met paarden en wagens van daar, dus zelfs dat is niet nodig.

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:30

moet je niet een bepaalde leeftijd hebben om op de baan te mogen?
je hebt denk ik niet egt een examen nodig, maar het kan in verschillende clubs /3

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:26

wat voor menbewijs wil je halen, koetsiersbewijs of iets anders

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:30

het moet een wagen zijn die met de wielen kan draaien onder de kar,
ik meen dat de leeftijd vanaf 12 jaar is...
en natuurlijk een geldig paspoort voor je paard/pony met de geldige inentingen

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:16

Je hebt koetsiersbewijs en menbewijs. Het menbewijs is van de FNRS en is nog erg nieuw, gisteren deed de eerste groep examen. Het is uitgebreider dan het koetsiersbewijs. Koetsiersbewijs is theorie leren en 10-15 lessen en dan halen de meesten het examen wel. Menbewijs gaat in een paar stappen. Eerst het CME1= Certificaat Mennen Enkelspan 1, dat gaat vooral over de basis en veilig mennen. Daarna CME2, daar zit meer theorie bij en ook meer vaardigheid. Daarna moet je nog twee dressuurproefjes en vaardigheidsproefjes halen en dan mag je voor het eindexamen; het menbewijs. Dat is uitgebreide theorie en rijden in het verkeer. Verzorging, optuigen en inspannen zit bij alledrie de niveaus. Bij CME1 moet je zeg maar weten hoe je het tuig op moet doen, maar bij het menbewijs moet je het ook vlot zelf helemaal op maat kunnen afstellen en checken. Van echt 'nul' naar het menbewijs moet je wel je half jaar rekenen denk ik, natuurlijk afhankelijk van je eigen ervaring en kennis.
Dus behalve een paard en een wagen (en een tuig :+ ) worden er vooral dingen van jouzelf gevraagd. Theorie en vaardigheid in de praktijk, en tijdens de pratijk ook mondelinge vragen.

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:54

dohoef schreef:
wat voor menbewijs wil je halen, koetsiersbewijs of iets anders

Als ik het zo lees dan lijkt me het koetsiersbewijs wel wat.

parador schreef:
het moet een wagen zijn die met de wielen kan draaien onder de kar,
ik meen dat de leeftijd vanaf 12 jaar is...
en natuurlijk een geldig paspoort voor je paard/pony met de geldige inentingen

Ben al ouder dan 12 dus hoef me daar geen zorgen over te maken! Tevens hebben wij een menwagen aan die eisen voldoet, en we hebben een pp en geldige entingen.

jowien schreef:
Je hebt koetsiersbewijs en menbewijs. Het menbewijs is van de FNRS en is nog erg nieuw, gisteren deed de eerste groep examen. Het is uitgebreider dan het koetsiersbewijs. Koetsiersbewijs is theorie leren en 10-15 lessen en dan halen de meesten het examen wel. Menbewijs gaat in een paar stappen. Eerst het CME1= Certificaat Mennen Enkelspan 1, dat gaat vooral over de basis en veilig mennen. Daarna CME2, daar zit meer theorie bij en ook meer vaardigheid. Daarna moet je nog twee dressuurproefjes en vaardigheidsproefjes halen en dan mag je voor het eindexamen; het menbewijs. Dat is uitgebreide theorie en rijden in het verkeer. Verzorging, optuigen en inspannen zit bij alledrie de niveaus. Bij CME1 moet je zeg maar weten hoe je het tuig op moet doen, maar bij het menbewijs moet je het ook vlot zelf helemaal op maat kunnen afstellen en checken. Van echt 'nul' naar het menbewijs moet je wel je half jaar rekenen denk ik, natuurlijk afhankelijk van je eigen ervaring en kennis.
Dus behalve een paard en een wagen (en een tuig :+ ) worden er vooral dingen van jouzelf gevraagd. Theorie en vaardigheid in de praktijk, en tijdens de pratijk ook mondelinge vragen.

Oké dank je wel, wist ik nog niet! Weet iemand ook wat ong. de kosten zijn?

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:57

Ha, interessant topic dit!

Weet iemand wat het verschil tussen het koetsiersbewijs en het menbewijs is qua wat je er aan hebt? Ik lees op de website van de FNRS dat ze het koetsiersbewijs helemaal willen gaan vervangen door het menbewijs (terwijl ik net van plan was een cursus koetsiersbewijs te gaan doen :+ ). Maar houdt dat in dat ze ook helemaal geen koetsiersbewijzen meer afgeven? En de mensen die nu al een koetsiersbewijs hebben, hebben die dan automatisch ook een menbewijs? En heeft iemand enig idee wat het verschil in kosten is tussen het koetsiersbewijs en het menbewijs?

ik vind het nogal verwarrend dit. :? welke van de twee moet ik nu doen?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:38

ga dit even meevolgen. Wil ook met mijn pony gaa mennen op termijn. Is er iemand die de belgische situatie kent? ik zou op zoek zijn aar soort "cursus" waar je dus zoals hiervoor gezegd is lessen krijgt en daarna het examen, daar ik nog geen koets en tuig heb voor mijn pony omdat ik eerst even zeker wil zijn dat ik dit helemaal tof vind om vel geld aan uit te geven ;) zal waarschijnlijk wel zo zijn mjah toch even polsen. Vind het ook belangrijk om meer te weten voordat we zelf iets gaan aanklooien.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:43

Cyclo86, deze cursus zou ik willen volgen: http://www.trekpaardpromotie.be/actie-agenda.php?id= (en dan even scrollen).
Op Horse Expo stond een stand van hun. Volgens mij organiseren ze de cursussen zo'n 2x per jaar (maar dat ben ik niet zeker). Kostprijs valt imho mee, en je hoeft niet te beschikken over een eigen paard of kar.
Nu alleen nog de tijd ervoor vinden ;-) !

Wbt de wettelijke regeling heb ik weinig idee wat je móet hebben om de baan op te gaan. Voorzover ik het heb gevonden, voorlopig nog niets. Mencursus is uiteraard altijd aan te raden :D

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:45

:D ty west-vlaanderen dat heb je zeker uitgezocht zodat ik bij jou opbezoek kan gelijk. We kunnen trouwens wel volgende keer dat ze organiseren samen doen? want 4 mei gaan we uiteraard niet meer redden ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:54

De cursus wordt ook in andere provincies ingericht (ik geloof telkens 1 per provincie)... Dus in Oost-Vlaanderen is ook wel wat. We kunnen inderdaad eens informeren wanneer de volgende cursus loopt. Volgens mij zijn ze best populair :D !

Ivm Nederland heb ik hier eigenlijk echt geen idee of er verschillende soorten brevetten bestaan?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:57

Ik heb mijn menbewijs in Duitsland gehaald. Hier zijn de regels anders: Je mag pas vanaf 18 zonder begeleiding van een volwassene met een paard op straat. Je mag dus al wel eerder je menbewijs halen, maar je mag dan nog niet alleen mennen. Voor het halen van het koetsierbewijs moet je eerst je "basispas paardenkunde" halen (theorie + praktijk). Daarna kun je bezig gaan met je menbewijs. Ook hier heb je een theorie- en praktijkexamen. Voor beide moet je (meende ik) hoger dan een 7,0 halen om je menbewijs te kunnen halen.

Ben benieuwd hoe dat allemaal in Nederland zit dus lees even mee.

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:01

Wordt zo`n cursus ook in Drenthe gegeven? Ik weet wel dat in de buurt een manege zit die ze geeft maar heb daar zelf met rijlessen geen goede ervaring mee.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:53

_Lindy_ schreef:
Maar houdt dat in dat ze ook helemaal geen koetsiersbewijzen meer afgeven?

Dat wordt niet afgeschaft, de SRR blijft gewoon koetsiersbewijzen afnemen.

_Lindy_ schreef:
welke van de twee moet ik nu doen?

Bij het FNRS menbewijs leer je ook dressuur en vaardigheid, dat vind ik een beetje het verschil tussen de 2, en je wordt ook niet heel snel de weg opgestuurd. Tevens doe je het bij de FNRS in 3 delen, waardoor ook bijvoorbeeld de theorie verdeeld is.