Tweewieler, Met of zonder rem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:05

Haai,
Voor mijn haf ben ik aan het kijken voor een tweewieler.
Deze heb je geremd en ongeremd.

Waarop kan ik het beste baseren of ik er eentje moet nemen met of zonder rem?
Waar hebben jullie goede of betere ervaring mee?

Groetjes

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:06

Een rem heeft in principe als functie dat je kunt remmen natuurlijk. Echter, als je haflinger ervandoor zou gaan, en helemaal met een tweewieler, heeft de rem niet zoveel nut, omdat zo'n wagentje al geen drol weegt natuurlijk :)
Wel zou je kunnen kijken naar je omgeving. Heb je veel drempels/heuveltjes/ander soortige bergjes waar je de rem wel voor zou kunnen gebruiken, dan is mét rem misschien nog wel handig :)

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:45

Voornamelijk ga ik de kar gebruiken om op het land te mennen en zo nu en dan naar buiten te gaan. Maar buiten is het redelijk vlak op een heuveltje na.

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:51

Dan denk ik *maar weet niet hoe andere bokkers denken hoor* dat je aan een rem niet zo heel veel meerwaarde hebt. Kijk als je een vierwieler hebt, dan heb je al meer gewicht om achter de rem te gooien. Maar voor een tweewieler lijkt me niet dat het heel veel uitmaakt.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:58

als een leek in het mennen zou ik ook denken dat bij een 2-wieler je weinig profijt hebt aan een rem, doordat het paard een deel van het gewicht "draagt" en de bevestiging "vast" is. en je dus minder kans hebt om met je kar "op je paard te botsen" bij een helling naar beneden. Het is in heuvelachtig gebied gewoon minder vermoeiend als je daar een rem hebt

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:33

Ik vind een rem bij een tweewieler toch handig om bijvoorbeeld bij het halthouden even te bevestigen dat ze moeten blijven staan. Als ze bijvoorbeeld toch stiekem terug willen stappen, net dat beetje extra tegendruk te kunnen geven (natuurlijk gecombineerd met een stemcommando)

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:05

Ik heb een tweewieler met rem voor mijn shet, maar ik heb er heelmaal geen bal aan. Het is een ding van niks hoor. Ze trekken het zo mee. Je hebt meer aan de broek voor bergje af, en voor noodgrepen kun je net zo goed niets hebben:-)

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:07

Ik heb er een met rem en ben er blij mee. Vooral de bevestiging met halthouden. Heuvel af kun je toch iets mee remmen. Als je kunt kiezen zou ik met nemen.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:28

Als je keuze heb zou ik kiezen voor eentje met rem. Gewoon een extraatje! Voor halthouden en een bergje af.

Zelf heb ik een tweewieler zonder, maar doordat ik verwend ben met een vierwielige wagen met mis ik hem soms wel. effe net het stukje tegen houden is gewoon makkelijk!

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:04

HEb zowel bij de pony's als bij paard tweewieler zonder rem. Is totaal niet nodig als je gewoon ment met de broek, zeker als je gewoon in principe niet over enorme heuvels rijdt / stil gaat staan op een heuvel. Tegenhouden bij halthouden op de broek / bij van hard naar langzaam doe je ook op de broek. En een tweewieler is altijd veel lichter dan een wagen, dus dat remmen op de broek gaat prima.

MEt halthouden op zich (dus het stiltaan) zou je geen rem nodig moeten hebben. Dat moeten ze gewoon doen zonder rem. Natuurlijk is het voor de 'zekerheid' het idee dat ze dan beter stilstaan, maar mijn ervaring is dat het juist averechts werkt. En als ze echt willen / hyper worden van die rem, dan trekken ze hem zeker bij een tweewieler er gewoon doorheen.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:44

VanHuisUit schreef:
HEb zowel bij de pony's als bij paard tweewieler zonder rem. Is totaal niet nodig als je gewoon ment met de broek, zeker als je gewoon in principe niet over enorme heuvels rijdt / stil gaat staan op een heuvel. Tegenhouden bij halthouden op de broek / bij van hard naar langzaam doe je ook op de broek. En een tweewieler is altijd veel lichter dan een wagen, dus dat remmen op de broek gaat prima.

MEt halthouden op zich (dus het stiltaan) zou je geen rem nodig moeten hebben. Dat moeten ze gewoon doen zonder rem. Natuurlijk is het voor de 'zekerheid' het idee dat ze dan beter stilstaan, maar mijn ervaring is dat het juist averechts werkt. En als ze echt willen / hyper worden van die rem, dan trekken ze hem zeker bij een tweewieler er gewoon doorheen.



Je hebt hem ook niet perse nodig, maar soms is het handiger effe die tegendruk..(ja ik rijd mijn ponys heel gemeen }:) haha nee dat valt best mee O:) )

en zoals ik dalijk wil is zonder broek de dressuurmenwedstrijden rijden.

eerlijk beter eentje er op hebben en niks aan hebben dan er niet op hebben en later spijt van hebben. Wat je altijd kan doen is bij een wagenbouwer kijken wat voor jou het beste is!

michaelally
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:48

als je weet dat je een rustige pony hebt en het alleen voor het land is kan je een zonder rem nemen,
als het voor de baan is en soms drukke banen is kan je beter een met rem nemen, /3

dohoef
Berichten: 59
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:28

Ik had zelf een 2 wieler met rem en die gebruikte ik altijd om jonge pony's te beleren en moet zeggen dat ik die rem best vaak gebruikt heb en dat ik blij was dat die erop zat.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:28

wij hebben ook een 2-wieler, wel met rem. Maar dat komt voornamelijk door de omgeving waarin we wonen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Tweewieler, Met of zonder rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:31

Ik heb een tweewieler zonder rem. Mis de rem helemaal niet, ook niet bij het nemen van een heuveltje. Wel is het zaak dat je een goede broekriem hebt. Als een paard weet hoe hij met zijn billen moet afremmen, kun je eigenlijk geen betere rem hebben :D

Om stil te blijven staan, is het beter je paard goed te leren halthouden.
De rem gebruiken om af te remmen bij 'er van door gaan' heeft echt geen enkel effect.
Ze trekken de wagen er dan zo doorheen.