[NH] angstig voor zweep.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

[NH] angstig voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 13:28

Van de vorige eigenaar hadden we al begrepen dat Flanna erg veel ontzag voor zwepen heeft.
Wij rijden dan ook zonder. Maar voor de rest rijden de meeste mensen met zweep.
Mijn instructrice zei tegen ons dat het wel handig kon zijnom haar wat zweepmak te maken. Dus af en toe met rijden het zweepje erbij niet om haar te slaan om de angst een beetje weg te nemen.
Dat kan wel handig zijn als iemand bij het passeren haar per ongeluk aan tikt.
Alleen als we dat doen dan blijft ze niet stappen maar begint steeds harder te draven en dan laten we het maar op de grond vallen en gelijk is ze kalm.
Het rare is dat ze met longeren niet gek doet met de zweep erbij...
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 13:41

waarscheinlijk is ze vroeger geslagen met de zweep als ze er op zitten. ik zal stapje voor stapje op werken. dus eerst naast hem staan en dan met de zweep hem aaien. gaat dit goed er op stappen en zorgen dat je iemand er bij hebt die hem met de zweep aait. en daarna andersom. jij aait hem met de zweep en die ander houd je pony vast. ontspant hij en gaat smekken kauwen dan kan je stoppen. dit betekend dat hij je vertrouwd en dus de zweep acsepteerd. als je dit regelmatig doet dan moet het snel over gaan. hoewel hij altijd wel gevoelig blijft waarscheinlijk voor de zweep. sla er dus nooit mee oog geen tikje. want dan kan je weer over nieuw beginnen. maar het kan dat hij helemaal omslaat. dus dat hij helemaal niet meer reageerd op de zweep. leer hem wel te luiteren naar de zweep maar er niet bang voor te zijn.

groetjes

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 13:51

Dank je wel. Ik ga dat vanmiddag proberen. Gewoon langzaamaan.

Het kan idd wel dat ze vroeger geslagen is.
Ze komt oorspronkelijk uit Ierland en is hier met een grote vracht heen gekomen.
Toen de vorige eigenaar haar kreeg was ze ook erg kopschuw.
Als je voor haar staat en je maakt een onverwachte beweging dan schrikt ze vaak terug en zwiep haar hoofd omhoog.... Nagelbijten / Gniffelen
En in de 1e paar dagen dat wij haar hadden deed ze t ook erg (als je haar wilde aaien of voor haar bokt met je handen bewoog) maar dat wordt steeds minder!!!!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 15:31

Ja dat is bij tinkers beken d dat als ze uit Ierland komen ze wel iets hebben waar ze doodsbang voor zijn.
Ik zou het ook zo doen als josien beschreef. Eerst de ''friendley game'' doen, en alles rustig opbouwen. Probeer ook niet steeds dat zweepje bij de kont te houden. Dat voelen ze echt wel dat ze iets dreigends daar hebben,gewoon langs je benen das voldoende

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 21:09

Ik heb vanmiddag met zweepje gereden. Heb een heel kort zweepje gebruikt.
Toen ik er naast stond eerst aan laten snuffelen, toen helemaal geaaid met zweepje en dat ging allemaal goed.
Toen ik erop ging heeft mijn man haar eerst nog geaaid met het zweepje en het aan mij gegeven.
Ik ben weggestapt en kon het zweepje de hele tijd bij me houden.
Als we stil stonden heb ik haar af en toe over haar hals geaaid met het zweepje en voor de rest heb ik het op mijn been gehouden.
1x met overpakken in andere hand schrok ze een beetje.
Ook had ze iets meer haast maar voor de rest ging het heel goed en heb ik haar ook goed beloond.
Na het rijden gaan we altijd buiten langs de weg uitstappen toen heb ik het wel voor de zekerheid aan Jan gegeven want als ze erdoor op straat vandoor gaat.. daar had ik niet veel zin in.
Morgen proberen we het weer. OK dan!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:13

hee wat fijn dat het gelukt is en dan zo snel al. ga zo door. denk niet dat ze er niet meer bang voor is. blijf altijd voorzichtig met de zweep.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:02

dola schreef:
Ja dat is bij tinkers beken d dat als ze uit Ierland komen ze wel iets hebben waar ze doodsbang voor zijn.
Ik zou het ook zo doen als josien beschreef. Eerst de ''friendley game'' doen, en alles rustig opbouwen. Probeer ook niet steeds dat zweepje bij de kont te houden. Dat voelen ze echt wel dat ze iets dreigends daar hebben,gewoon langs je benen das voldoende


En dit helpt echt, mijn paard was ook zo bang voor de zweep, en met behulp van een stalgenoot die Parelli doet (en daar les in geeft) is het helemaal over gegaan, ik kan nu zelfs rijden met de longeerzweep terwijl ik die laat klappen, hij weet NU dat die zweep niet meer eng is, ik aai ook nog regelmatig met die zweep Knipoog van daaruit kon ik met de grote stok gaan oefenen en ook daar is hij niet meer angstig van en kan ik gewoon tussen zijn oren leggen als ik stilsta.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 20:07

Guus is wel alert voor een zweep maar tot een bepaalde hoogte. Als ik VD doe vind hij het totaal niet eng. Maar als ik longeer of rij dan merk ik wel aan hem dat hij alert voor de zweep is. Ik heb hem nog nooit geslagen, maar als hij loopt te klieren tijdens het rijden of longeren neem ik een zweep in mn hand en houd hij per direct met het klieren op. Maar bang kan ik het niet noemen.

Jou paard heeft slechte ervaringen met de zweep, je kan dit wegnemen d.m.v. vertrouwen. Dus om haar heen lopen en haar hele lichaam aanraken met de zweep. Ik zou zo beginnen dat ze jou en de zweep in het oog kan houden, en later zo dat jij en de zweep uit het zicht ben en je haar rustig overal aan kan raken met de zweep zonder dat ze jou ziet. Dit is een goede oefening.

Belonen met de zweep, dus een schouderklop met de zweep in de hand. Met de zweep in haar gezicht aaien, dus met de stompe kant langs haar gezicht gaan, dit in plaats van jou hand.

Succes OK dan!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 22:03

Ik heb dit nu allemaal gedaan en het is niks geen probleem meer.
Ze heeft zelfs haar oortjes naar voren als ik met het zeepje over haar gezicht aai.
Ook heb ik vandaag buiten bij het uitstappen langs de weg het zweepje in mijn hand gehouden en niks geen probleem.
Wonderlijk he dat je met zulke eigenlijk simpele oefeningen binnen een aantal dagen zover komt.
Natuurlijk ben ik er heel voorzichtig mee maar vorige week rende ze nog als een kip zonder kop weg zodra ik het in mijn handen kreeg.... en als je nu ziet een wereld van verschil.
Ben echt heel trots op mijn dappere meid... Lovers

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:07

ja gek is dat hé. dan ben je zo lang er mee bezig en je doet een simpele oefening en na een paar dagen is het over. juist dat simpele en zelf rustig blijven doet het hem. het paard moet jouw vertrouwen. als jij zegt van dit is niet eng en het paard ervaart het daardoor ook zo dat is het probleem nagenoeg weg. maar natuurlijk moet je nu niet ga slaan op de grond met de zweep of wat dan ook. vertouwen moet opgebouwd worden.

als ik een demonstratie geef dan heb ik mijn paard los en heb een longeer zweep in mijn handen. mijn paard staat dan rustig in een hoek en begin ik om net als of hem aan het lopen te krijgen met de zweep op de grond te slaan en de zweep te laten knallen. brenda verekt geen spier en staat nog net zo ontspanen in de hoek als daarvoor. maar geef ik het comando door mijn lichaam om aan te galopeeren uit stilstand doet hij het meteen.

dus je hebt nog wat om aan te werken.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 12:01

Bijzonder he.. Dat je ook zo veel met lichaamstaal kan!
Daar zullen wij idd ook nog wel hard aan moeten werken.

Ik heb vorige week voor t eerst echt een buitenrit gemaakt met een ander paard erbij (normaal liep of ik of Jan naast Flanna mee) en gewoon de zweep mee kunnen nemen.
Ik moet zeggen dat ik dat toch een prettig gevoel vind. (je weet ook maar nooit wat/wie je s'avonds langs de polderweg tegen kan komen }> )
Wel aaien we haar er nog een beetje mee voordat we opstappen.
Het is wel een heel erg kort zweepje dus ik wil ook nog eens proberen hoe het met een iets langere gaat.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:57

tjee, je boekt snel resultaat, ga zo door zou ik zeggen!!