[AR]Niet stil kunnen staan voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[AR]Niet stil kunnen staan voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:03

Gister zijn we echt een heerlijke rit wezen maken met Rydar zijn een paar uurtjes weg geweest. Zolang hij loopt gaat het prima en stapt en draaft ie aan een los teugeltje.. maar zodra ik hem stil zet kan hij zijn beenen niet stil houden ze gaan om en om omhoog , hij gaat draaien , achteruit , opzei zo nu en dan een stukje omhoog.. en als ik hem dan weer voorwaards wil zetten gaat ie nog gekker doen.. Hij gaat pas weer voorwaards als iemand hem aan zijn hoofd even mee neemt..

kent iemand dit probleem? wat kan ik er aan doen? anders dan oeffenen, met stilstaan...


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:16

tja ik kan helaas niet anders zeggen dat toch veel te oefenen met in het begin kort halt houden en dit steeds langer opbouwen tot langer stilstaan.
Ik zou ook beginnen dit te oefenen met iemand die naast hem meeloopt en dus in het zicht van het paard is terwijl het halt houd.
Dit kan je dan langzaam opbouwen met langer stilstaan en afbouwen met de persoon die meeloopt.

Suc-6 verder

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:30


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:37

tja het probleem van Rydar is dat ie TE graag wil.. heb een beetje een ADHD gevalletje.... Scheve mond stilstaan is uit den boze... Het enige comando wat ook niet werkt is HOOOOO hij doet verder alles maar stoppen en stil staan... dan is ie bang dat ie aan de grond vast groeit... Haha!

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:46

Tja dat ken ik. Ons tuigertje kon dat ook goed. En nu nog wel een beetje als ik eerlijk ben... :s
Maar wat ik eerder niet gezegd heb, niet meer aan gedacht, en ook niet gezegd heb zien worden is het beginnen met stilstaan.
Dan bedoel ik beginnen met stilstaan als je gaat rijden. Dus inspannen en evt op de kar gaan zitten. Niet aanrijden, eerst lekker een sigaretje roken of wat dan ook. Heeft bij ons wel geholpen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:32

Unitas schreef:
Tja dat ken ik. Ons tuigertje kon dat ook goed. En nu nog wel een beetje als ik eerlijk ben... :s
Maar wat ik eerder niet gezegd heb, niet meer aan gedacht, en ook niet gezegd heb zien worden is het beginnen met stilstaan.
Dan bedoel ik beginnen met stilstaan als je gaat rijden. Dus inspannen en evt op de kar gaan zitten. Niet aanrijden, eerst lekker een sigaretje roken of wat dan ook. Heeft bij ons wel geholpen.


helaas zelfs dat werkt niet.. zodra hij ingespannen staat wil ie gaan.. zo niet dan gaat ie "wild" doen en dat is echt heel eng.. Scheve mond ben als de dood om zo een ongeluk te krijgen...
Terweil het rijden zo leuk gaat ....echt jammer.. maar ik zal het stilstaan stukje voor stukje op gaan bouwen... hoop dat het werkt

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:09

Als je stil staat laat dan direct de leidsels los, beweegt hij weer, maak dan een korte ophouding. Probeer alleen op de heenweg stil te staan en steeds een korte tijd. Vertrek niet op zijn initiatief.
Wat is gek doen, bij ons komt er ook wel eens een overeind, je moet zorgen dat je stilstaat waar hij gek kan doen, zorg dat je de ruimte hebt en wees niet bang de zweep een keer te gebruiken om hem snel voorwaarts te laten gaan.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:29

Albert schreef:
Wat is gek doen,


Rydar kan zijn beenen niet stil houden.. die gaan dus gewoon verder een soort van piaffe op de plaats alleen dan een beetje ageresiever.. dus STAMPSTAMP mep mep... dan gaat ie draaien... dus de kar gaat scharen.. dan gaat ie nog een paar keer omhoog.. en als je niet ingrijpt door aftestappen.. staat ie naast de kar ipv ervoor.. ben heel bang om zo omtekantelen..

Ik zal alle tips eens proberen, bedankt..

Heeft iemand een iedee waar dit gedrag vandaan komt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:40

Stap jij af of je groom? En omkantelen gebeurt niet zo snel, wat voor wagen heb je? Met zwanehals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:53

Maya schreef:
Stap jij af of je groom? En omkantelen gebeurt niet zo snel, wat voor wagen heb je? Met zwanehals?


mijn "groom" lees vriendje Knipoog stapt af.. ik heb een Thali Ho ( ofzoiets ) een houten karretje voor 6 personen met 4 wielen.. Wat is een zanenhals?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:57

Volgens mij hebben best veel paarden dit probleem. Tenminste ik zie het vaker.
Ik help nu iemand met het beleren van de pony. Wij zijn nu aangespannen aan het wandelen (?) en leren haar nu al om te blijven staan. Als ze gaat drentelen, dan moet ze nog even blijven staan en daarna mag ze op commando weer voorwaarts. Dat halthouden laten we dan steeds langer duren. Bij deze pony werkt het perfect, want we kunnen nu bijna zo'n 10 minuten blijven staan, terwijl het in begin nog niet 1 minuut kon. Dus misschien is het een tip om eerst (weer) te gaan oefenen zonder koets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:00

Mikkie schreef:
Volgens mij hebben best veel paarden dit probleem. Tenminste ik zie het vaker.
Ik help nu iemand met het beleren van de pony. Wij zijn nu aangespannen aan het wandelen (?) en leren haar nu al om te blijven staan. Als ze gaat drentelen, dan moet ze nog even blijven staan en daarna mag ze op commando weer voorwaarts. Dat halthouden laten we dan steeds langer duren. Bij deze pony werkt het perfect, want we kunnen nu bijna zo'n 10 minuten blijven staan, terwijl het in begin nog niet 1 minuut kon. Dus misschien is het een tip om eerst (weer) te gaan oefenen zonder koets.


dat is het probleem niet Rydar is voledig beleerd aan de lange lijnen dan doet ie alles... dus dat is geen optie meer Scheve mond

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:22

Veel mensen vergeten in dit soort gevallen dat als je je paard weer voorwaards wil hebben, je ook echt heel duidelijk je hand naar voren moet doen. Anders gaat 'ie inderdaad staan stuiteren... Doe je dat, maar komt 'ie toch niet naar voren, zou ik gerust de zweep gebruiken om hem toch naar voren te krijgen.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 00:15

Bill wil ook supergraag, maar hij weet dat stilstaan heilig is. hij komt dan ook niet van z'n plaats, tot hij het commando voorwaarts krijgt.

Blijven oefenen dus, stilstaan moet heilig zijn voor een menpaard, anders is het echt gevaarlijk om uit rijden te gaan.

Goedgekeurd onderschrift :)

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 00:33

Debo schreef:
dat is het probleem niet Rydar is voledig beleerd aan de lange lijnen dan doet ie alles... dus dat is geen optie meer Scheve mond


Dan is het geen africhtingsprobleem, maar een consequentieprobleem,
en ligt het niet bij de pony maar bij jouw. Dat klinkt flauw, maar probeer eens aan de lange lijnen een "buitenrit " zoals je met de kar wel maakt, te doen. Dan hou je het veilig en kan je toch alles oefenen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:48

Albert"]
[quote="Debo schreef:
dat is het probleem niet Rydar is voledig beleerd aan de lange lijnen dan doet ie alles... dus dat is geen optie meer Scheve mond


Dan is het geen africhtingsprobleem, maar een consequentieprobleem,
en ligt het niet bij de pony maar bij jouw. Dat klinkt flauw, maar probeer eens aan de lange lijnen een "buitenrit " zoals je met de kar wel maakt, te doen. Dan hou je het veilig en kan je toch alles oefenen.
[/quote]

ik heb het geprobeerd , maar zo heeft hij nog meer ruimte om te kunnen draaien... en het probleem is juist dat hij "recht" stil moet staan zonder te draaien.. met de kar heeft hij die stangen aan de zeikant dan kan ie zijn kont niet weg draaien.. zonder wel.. denk dat ik het zo alleen maar erger maak Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:42

Ilindra heeeft voorop in het tandem met halthouden ook wel eens de neiging om om te kijken en soms zelfs de neiging om zich om te draaien.
Ik geef haar dan direct een goede tik met de zweep, HALT is HALT en niets anders.
Vooral voor de wagen zijn dit soort geintjes ontoelaatbaar, wees ten alle tijden consequent en accepteer dit gedrag niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers