[NH/VD] Goede oefening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

[NH/VD] Goede oefening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 18:23

Naar aanleiding van dit topic [UZ] [VD] Happerig door snoepjes ben ik op zoek naar een goede oefening voor Guus. Hij heeft de neiging niet meer te willen luisteren als hij geen snoepje krijgt.
Dus ik ben van plan de oefeningen waarvoor hij vaak een snoepje kreeg even te laten vallen, en aan een nieuwe oefening beginnen en gelijk leren dat hij alleen snoepjes krijgt als hij erg goed zijn best doet.

Voetje geven, en halthouden op commando was ik mee bezig.

Heeft iemand iets leuks???

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:11

Heb je deze oefening al gedaan?Na het halthouden het comando blijf geven,dan een paar pasjes naar achteren lopen en hem naar je toe roepen.Deze oefening vind bud heel leuk,hij kan helaas nooit wachten totdat ik 'kom maar' zeg KnipoogMaar zoiets kan je steeds meer uitbouwen door de afstand te vergroten of een halve cirkel om hem te lopen.Op het moment weet ik geen andere oefening dan dit,ben zelf ook nog niet echt ver met VD.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 19:28

Ja maar omdat het commando halt houden even vervalt, kan ik nu ook niet doorgaan met 'blijf'. Halthouden gaat niet 100% door het snoepje dilemma. Dus die oefeningen laat ik tijdelijk vervallen.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:30

Is het niet handiger om eerst het snoepjesdilemma op te lossen? Door hem 'scherper' te belonen gaat dat snel hoor! Alleen geven als hij de oefening super deed!

Zo deed ik het:
Ik vroeg de oefening, reactie=belonen dmv snoepje EN direct je stem (goedzo! ofzoiets) heel snel kwam er het verband goedzo hoort bij het snoepje en is dus leuk, goedzo werd ook genoeg. En om het voor hem ook leuk te laten kreeg hij toen nog een snoepje bij al de beste reacties. Dan gaan ze ook beter proberen het goed te doen.

Als hij echt komt dreigen om een snoepje oefen je te toch gewoon vanachter een hek! Zo ben ik begonnen en dat werkt heel goed. Een oefening die dan kan doen is 'touch'. Leg een lege fles neer ofzo die hij moet aanraken.

En het meeste doe ik zonder snoepjes, behalve de echte kunstjes (waarom, omdat ik dat opvoeding noem en dit spelen)
Dus zonder snoepjes; achterwaarts, zijwaarts.. ik zou zeggen alle Parelli games? hoofd omlaag/ omhoog etc...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 18:27

Ik weet het even niet meer. Het leek mij juist beter als ik dit even laat rusten, en aan iets nieuws begin. Dan kan ik met een andere oefening aanleren dat hij niet voor alles een snoepje krijgt, met deze twee oefenigen is hij helemaal gewend aan snoepjes.... Misschien moet ik iid gewoon doorzetten en blijven oefenen, ondanks dat hij dan helemaal niet meer luistert.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:16

ik heb ook zo een happerig paard. geen snoepje,dan krijg ik der niets van gedaan. en ze kan ook zo koppig zijn dat ze gewoon niets meer voor me doet. waarom weet ik niet!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:46

mmmm snoepjes als beloning?
(ben ik geen fan van) maar ik zou ook eerst heb snoepjes probleem proberen op te lossen.

Ik geef zelf nooit eten als beloning, dat doe ik ivm met dat een paard in de kudde 16 uur per dag moet eten, eten is de normaalste zaak van de wereld, waaro0m dan belonen met eten? bij jagers kan ik het me voorstellen, die doen geweldig hun best voor een hapje eten, en eten soms ook een week niet.

waar ik een paard het liefst mee beloon is ruimte (in de breedste zin van het woord) en liefde(verzorging)

Maar iig nog succes