Geremde/ongeremde kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Geremde/ongeremde kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:09

:wave:
Ik heb een vraag.
Ik heb niet echt verstand van mennen en karren , maar ik had er laatst een discussie met iemand over.
Dus dan de vraag;
Wat is het verschil tussen een geremde en ongeremde kar?
Kun je dan niet zo snel remmen of maakt het niet uit?
En ik heb ook weleens gezien dat je voor een vierwieler achter- en voor remmen hebt?
Wat is dan het verschil als je aan de ene of aan de andere trekt?
Wat zou het beste zijn als eerst , een ongeremde sulky of geremd?
Alvast bedankt voor jullie antwoord! :)
ik heb nog even gekeken of deze vraag er niet al stond , maar ik zag he nog niet zo snel staan. Als het er al stond , sorry ;)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:29

Wat is het verschil tussen een geremde en ongeremde kar?
Een geremde heeft remmen een ongeremde niet :+
Kun je dan niet zo snel remmen of maakt het niet uit?
Maakt volgens mij niks uit.
En ik heb ook weleens gezien dat je voor een vierwieler achter- en voor remmen hebt?
Je kan kiezen 2 of 4 remmen.
Wat is dan het verschil als je aan de ene of aan de andere trekt?
Hoe bedoel je :o?
Wat zou het beste zijn als eerst , een ongeremde sulky of geremd?
Een sulky geremd heeft weinig nut enkel bij bv heuvel.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:31

In principe is de broek van het tuig ook al een soort rem als je bijvoorbeeld een klein heuveltje af gaat. Bij steilere afdalingen kan een rem handig zijn zodat niet al het gewicht op het paard komt te hangen.
Verder moet je je rem natuurlijk niet gebruiken om je paard te stoppen, als je keihard gaat remmen met de wagen heb je juist grotere kans dat het paard alleen maar meer zijn kracht in gaat zetten om vooruit te blijven trekken dus dan krijg je een averechts effect

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:32

Nou als je aan de ene rem trekt , rem je dan alleen dan de voorwielen zegmaar :+
en als je dan aan de andere trekt rem je de achterwielen.
Dat bedoelde ik , of dat waar was :+

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:33

Pikeur schreef:
In principe is de broek van het tuig ook al een soort rem als je bijvoorbeeld een klein heuveltje af gaat. Bij steilere afdalingen kan een rem handig zijn zodat niet al het gewicht op het paard komt te hangen.
Verder moet je je rem natuurlijk niet gebruiken om je paard te stoppen, als je keihard gaat remmen met de wagen heb je juist grotere kans dat het paard alleen maar meer zijn kracht in gaat zetten om vooruit te blijven trekken dus dan krijg je een averechts effect


O oke dat snap ik ja :j

Emuline

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: EDE GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:47

een sulky heeft maar twee wielen
hoe kan je dan op de VOORwielen dan remmen :P

ik heb zelf een ongeremde sulky, het is inderdaad zo dat je bij een afdaling het gewicht van de sulky niet op je pony zet, en dat je pony rustig en normaal naar beneden kan lopen,
verder bij een snelle stop kan het handig zijn.

verder als je gaat stoppen met de sulky moet je je pony de sulky laten stoppen, en niet jij met (voet)rem, daar is idd de broek voor.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:52

Emuline schreef:
een sulky heeft maar twee wielen
hoe kan je dan op de VOORwielen dan remmen :P

ik heb zelf een ongeremde sulky, het is inderdaad zo dat je bij een afdaling het gewicht van de sulky niet op je pony zet, en dat je pony rustig en normaal naar beneden kan lopen,
verder bij een snelle stop kan het handig zijn.

verder als je gaat stoppen met de sulky moet je je pony de sulky laten stoppen, en niet jij met (voet)rem, daar is idd de broek voor.


Ja , ik bedoelde bij een vierwieler als er twee remmen zijn :)
Maar dus uiteindelijk , als je geen steile afdalingen neemt maakt het dus niet zo veel uit?

Emuline

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: EDE GLD

Re: Geremde/ongeremde kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:54

nee ik vind van niet.
je ment he, en rijd geen auto ;)

haha, maar verder zolang geen absurte afdalingen maakt, kan je gewoon een ongeremde nemen hoor, vind ik.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:57

Emuline schreef:
nee ik vind van niet.
je ment he, en rijd geen auto ;)

haha, maar verder zolang geen absurte afdalingen maakt, kan je gewoon een ongeremde nemen hoor, vind ik.


Oke , het zal sowieso toch voor recreative ritjes zijn :)

Emuline

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: EDE GLD

Re: Geremde/ongeremde kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:03

nee voor mij ook, en ik heb een ongeremde. (in aanbouw)

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: Geremde/ongeremde kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:45

Dit is voor mij ook even een verduidelijking.
ik heb namelijk ook een ongeremde kar, en dacht er ook aan om misschien remmen erop te maken, maar is dus niet noodzakelijk

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:00

Je 'trekt' niet aan de rem, die trap je in middels een pedaal ;)
Meestal worden gewoon schijfremmen gebruikt, net als bij bijv. motors. 2 of 4 remmen is een beetje verwarrende benaming, je kan het beter hebben over achterremmen en voorremmen, dat is wat duidelijker.

Ik heb een marathonwagen met schijfremmen achter, niet voor. Dit vanwege het extra gewicht wat er bij zou komen, + dat het in mijn geval onnodig is, en ik mijzelf daar niet zo goed mee vertrouw. Als je namelijk alleen de voorrem gebruikt heb je kans dat je dus voorover vliegt, en dat is nu net niet de bedoeling ;)

Die ronde schijf aan het wiel, dat is de schijfrem.
Aan de buitenkant ziet dat er zo uit:
Afbeelding

En vanaf de 'binnenkant' van de wagen:
Afbeelding

Rem op sulky's vind ik eigenlijk gezegd zelf een beetje onnodig; een sulky is al zo licht, dus door die remmen en dat gewicht trekken ze nog sneller door heen.
Verder heb je dus een broek aan het tuig zitten; die zorgt er voor, dat op het moment dat jij een heuveltje af rijd, dat de kar dan wat geremd wordt op de billen van het paard, en dat de kar dus bijv. niet op z'n hakken of tegen z'n billen kan schieten, dat is natuurlijk gevaarlijk en onprettig.
Maar bij steile afdalingen is het idd aan te bevelen om wel een rem te hebben, voor het paard is het dan heel zwaar om al het gewicht op de broek te krijgen, en die zal dan ook vaak sneller gaan draven/stappen, waardoor jij weer moet in houden en dan dus eigenlijk aan het remmen bent in de mond, op de leidsels, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling ;)

Ik heb jaren zonder rem gereden (wel altijd 4wielige wagens) maar nu ik een marathonwagen met rem heb zou ik niet anders meer willen hoor! 't is niet noodzakelijk meestal nee, maar als je echt in een heuvelig gebied woont zou ik het zeker wel aanraden. Daarnaast vind ik het handig om bijv. als mijn pony echt heet en vervelend wordt terwijl we stilstaan, even de rem in te kunnen trappen zodat ze niet ineens voorwaarts gaat. Uiteraard moeten ze onverbiddelijk stil kunnen staan, maargoed het blijven dieren hé. En een beetje rem en wagen qua gewicht trekken ze uit stilstand niet zomaar door heen.

Een beetje bijremmen bij overgangen is ook altijd wel handig, om ze te 'helpen' en de overgang vloeiender te maken. Verder kán een rem wel degelijk wat helpen als ze op hol slaan, maar het is niet zo dat je ze daar ook echt mee stil kan krijgen; als ze aan de kletter gaan trekken ze daar gewoon doorheen.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Re: Geremde/ongeremde kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 01:37

Joyciej007 ontzettend bedankt voor je uitleg , tis me helemaal duidelijk nu :)
Ik woon niet echt in een heuvelig gebied , dus denk dat het overbodig is :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:40

_Lois_ schreef:
Joyciej007 ontzettend bedankt voor je uitleg , tis me helemaal duidelijk nu :)
Ik woon niet echt in een heuvelig gebied , dus denk dat het overbodig is :)


Op een sulky vind ik het persoonlijk idd niet veel toegevoegde waarde, maar als je voor een 4wieler gaat zou ik zeker wel met rem doen ;)

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Geremde/ongeremde kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:55

De rem op een sulky is ook handig in het verkeer. Als je bij de stoplichten staat en je paard een stap achterwaarts wil doen. Dat lukt dan niet als je de rem in hebt en kun je een evt schade met de auto achter je voorkomen

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 06:41

Wij gebruiken in de dressuur in de overgangen terug altijd de rem om bij te remmen en te zorgen dat het paard als het vanuit draf braaf stilstaat, niet nog de kar moet tegen houden op de broek en doorgeduwd wordt.
In het verkeer gebruiken wij de rem ook bij het stoplicht.
En bij het op- en afstijgen van passagiers gebruiken wij ook de rem, om mensen het gemakkelijker en veiliger te maken op de koets te stappen.
Vooral Sinterklaas vindt het fijn als hij op de koets stapt, dat de koets stilstaat. Het is lastig instappen met een lange jurk aan :D

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Geremde/ongeremde kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 07:44

Ik heb een geremde tweewieler, maar als ik voor het verkeerslicht sta sta ik vaak heuvelop of heuvelaf en dan is het wel een meerwaarde en het bijremmen heuvel af is voor mij een belangrijke reden geweest om een geremde tweewieler te kopen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Geremde/ongeremde kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:05

Ik gebruik de rem voornamelijk in de overgangen en 'heuvelafwaarts'(hoeft niet eens een echte heuvel te zijn, maar zodrag de druk van de strengen raakt de de langboom de pony's gaat inhalen tip ik de rem even aan) De pony's raken zo minder heet doordat ze geen druk van achteren hebben. Verder is het wel handig als je stilstaat om te voorkomen dat ze achterwaarts gaan. In geval van nood heeft de rem niet de meerwaarde dat je de illusie moet hebben dat je het span kan laten stoppen. Wat wel prettig is, is dat je weer even de druk op de strengen kan zetten en zo ook druk op het bit kan krijgen.
Ik had ook de voorwielen geremd maar die heb ik eraf laten halen. Enigste nut vond ik daarvan dat je scharen bij achterwaarts lopen kan voorkomen. Als je hem per ongeluk intrapt bij snelheid, dan duikt je kar naar voren en krijgt het span een ruk op de nekwervels. niet prettig dus. In de marathon wordt nog wel eens met de voorrem geloof ik gereden. Daarbij is trouwens een achterrem ook handig; wanneer je span scherp door de bocht gaat, kan je met de rem je kar mooi laten volgen

pippenstein
Berichten: 353
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Ergens langs de A59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:09

heb ook een vierwieler zonder remmen. Wil er eigenlijk alleen remmen op om achterwaarts tegen te gaan. idd om scharen te voorkomen. Voor het remmen bij aan de kletter gaan heeft remmen weinig zin want dan trekt hij gewoon door de remmen heen denk ik.
Verder rijd ik altijd met broek ( ook als ik wagen van kennis mag gebruiken )