[lo]Schouder binnenwaarts aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

[lo]Schouder binnenwaarts aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 10:01

Ik heb net even bij zoekfunctie schouder binnenwaarts opgezocht en vond hier leuke discussies Haha! Die doet het zo, en die vind het anderd weer beter je kent het.
Maar wat ik niet kon vinden is hoe je het het beste kan doen aan de hand. Ik denk namelijk dat als ik het Guus aan de hand leer, hij het makkelijker oppikt tijdens het rijden. En dat het aan de hand makkelijker te leren is omdat hij meer evenwicht heeft omdat er geen ruiter op zijn rug zit, plus dat hij de hulpen denk ik niet zal begrijpen. Guus loopt al moeilijk een volte als ik erop zit, terwijl hij makkelijker een volte loopt als ik longeer. Ik weet zelf ook dat het ook aan mij rijkunsten ligt Huilen Maar Guus zelf is ook niet echt 100% soepel dus daar ligt het ook gedeeltelijk aan.

Wie heeft er goede tips om schouder binnenwaarts aan de hand goed te leren???

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 12:55

*schop*

Sorry maar hij gaat erg snel naar de 2e pagina.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:23

Lijkt me dat je dit met dubbele longe wel soort van kunt oefenen.
Denk niet dat je een schouderbinnenwaarts hulp kunt geven zonder dat je erop zit. Komt zoveel bij kijken.
Laat mijn paard aan de dubbele longe wel altijd haar achterhand naar binnen zetten (is dus geen schouder binnenwaarts, maar wel een "soort gelijke" oefening) en weer terug.Verder probeer ik het ookwel op een lange zijde. Dan laat ik haar voor me uit lopen met beide longeerlijnen langs haar lijf, ik er schuin achter en maak ophoudingen met de buiten longeerlijn en sta op de binnen lijn toe. Dan komt er af en toe wel een pasje schouder binnenwaarts uit. Maar het verschil is dat mijn paard al schouder binnenwaarts loopt onder het zadel. Weet ook niet of wat ik doe juist is, maar ik trek niet, ik sjor niet, en ik heb het idee dat mijn paard die "andere" dingen juist wel heel erg leuk vindt.
Verder zou ik je niet kunnen helpen. Maar aan een enkele longe zal het naar mijn mening nooit lukken. Succes

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 13:35

Het staat in het boek "paardenschool " wel omschreven maar niet echt duidelijk. Dus het moet wel kunnen, maar hoe Verward Die dubbele longe is geen optie voor Guus, dat is een rampenplan.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:35

Ik dacht ook meteen aan de dubbele longe. Maar echt zoals je erop zit zal het denk ik niet lukken.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:18

Onder het zadel rijd ik een schouderbinnenwaarts bijna helemaal op zit. Ik zou dan ook niet weten hoe je het aan de longe kunt doen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:18

Mursey schreef:
Lijkt me dat je dit met dubbele longe wel soort van kunt oefenen.
Denk niet dat je een schouderbinnenwaarts hulp kunt geven zonder dat je erop zit. Komt zoveel bij kijken.


Kan prima (vraag me alleen niet hoe Haha!)
Heb al diverse keren paarden aan de lange lijnen hoge school oefeningen uit zien voeren (SB, Traver, changementen, apuyementen, etc)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 16:35

stef"]
[quote="Mursey schreef:
Lijkt me dat je dit met dubbele longe wel soort van kunt oefenen.
Denk niet dat je een schouderbinnenwaarts hulp kunt geven zonder dat je erop zit. Komt zoveel bij kijken.


Kan prima (vraag me alleen niet hoe Haha!)
Heb al diverse keren paarden aan de lange lijnen hoge school oefeningen uit zien voeren (SB, Traver, changementen, apuyementen, etc)
[/quote]

Yep het kan, misschien moet ik maar uitproberen en ondervinden.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:18

tuurlijk kan dat!! het is beschreven in boeken van bijv hemfling en parelli. Maar je moet wel eerst voorbereidend werk doen, dus ik kan je niet zo even uitleggen hoe het moet. of je kan het aan de lange lijnen doen, maar daar zal je eerst ook wel veel voorbereiding voor moeten doen, voordat je dan schouderbinnenwaarts kan.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:33

Parelli heeft er inderdaad wel een grond oefening voor...side ways game Knipoog

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:48

ik werk zeer veel aan de hand. ik doe dan alle oefeningen die in de hoge dressuur gevraagt word ook geheel los en aan de hand.
het klopt wel dat je eerst voorwerk moet doen voordat je je paard aan de hand in de schouderbinnenwaarts kan zetten. het paard moet eerst leren wijken voor jouw. laat hem maar is los in de bak of als je een kleinere ruimte heb is dat fijner. nu ga je gewoon rustig achter hem aan lopen. gaat hij stil staan dan pik je zijn plekje in door hem daar weg te jagen en zelf op het plekje te gaan staan. na verloop van tijd moet je paard gaan lopen als jij gaat lopen. en als jij harder gaat moet hij harder gaan. nu ga je ineens stil staan en als het goed is gaat jouw paard voor je staan. doet hij dit goed en in evenwicht dan kan je beginnen met de kont omzetten. door op zijn kont af te lopen terwijl je hem losjes vast heb aan een lang touw aan zijn halster. doet hij dit goed dan kan je hem in de schouderbinnenwaarts zetten door zijn kont om te vragen en zelf opzij naast zijn schouder mee te lopen in de richting dat je hem wilt hebben. een zweepje kan je dan langs zijn lichaam naar zijn kont laten wijzen.
maar ga niet slaan trekken of duwen dat brengt hem alleen maar uit evenwicht. hij moet het zelf gaan doen. en zoals ik jouw hoor is dit heel moeilijk voor hem omdat hij nogal stijf is. de voorbereidende oefeningen zullen ook al goed helpen om hem wat soepeler te maken.

ga gewoon maar is proberen. ik vind het zelf leuker dan rijden. je heb gewoon veel meer contact. en je ziet wat hij doet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 07:34

josien schreef:
ik werk zeer veel aan de hand. ik doe dan alle oefeningen die in de hoge dressuur gevraagt word ook geheel los en aan de hand.
het klopt wel dat je eerst voorwerk moet doen voordat je je paard aan de hand in de schouderbinnenwaarts kan zetten. het paard moet eerst leren wijken voor jouw. laat hem maar is los in de bak of als je een kleinere ruimte heb is dat fijner. nu ga je gewoon rustig achter hem aan lopen. gaat hij stil staan dan pik je zijn plekje in door hem daar weg te jagen en zelf op het plekje te gaan staan. na verloop van tijd moet je paard gaan lopen als jij gaat lopen. en als jij harder gaat moet hij harder gaan. nu ga je ineens stil staan en als het goed is gaat jouw paard voor je staan. doet hij dit goed en in evenwicht dan kan je beginnen met de kont omzetten. door op zijn kont af te lopen terwijl je hem losjes vast heb aan een lang touw aan zijn halster. doet hij dit goed dan kan je hem in de schouderbinnenwaarts zetten door zijn kont om te vragen en zelf opzij naast zijn schouder mee te lopen in de richting dat je hem wilt hebben. een zweepje kan je dan langs zijn lichaam naar zijn kont laten wijzen.
maar ga niet slaan trekken of duwen dat brengt hem alleen maar uit evenwicht. hij moet het zelf gaan doen. en zoals ik jouw hoor is dit heel moeilijk voor hem omdat hij nogal stijf is. de voorbereidende oefeningen zullen ook al goed helpen om hem wat soepeler te maken.

ga gewoon maar is proberen. ik vind het zelf leuker dan rijden. je heb gewoon veel meer contact. en je ziet wat hij doet.


Thanks OK dan! Ik kan hier mee aan het werk.
Ik vind zelf dit soort oefeningen ook veel leuker, en wil er ook meer mee aan het werk. Helaas weet ik niet voldoende van dressuur om ook alles te kunnen doen zonder hulp, dus probeer ik veel dingen of via bokt of door middel van boeken te leren. Maar iets lezen is moeilijker toe te passen als
iemand iets zien doen en dan nadoen

Maar bedankt ik ga oefenen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:43

je kan mijn altijd om advies vragen via mijn pb. ik ben benieuwd hoe het gaat.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers