[NH] drammerig met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:56

spiritje, bij NH is het juist de bedoeling dat je een paard niet aan de teugels hoeft te trekken om hem te stoppen en hem in zijn buik moet porren om hem harder te laten gaan...

(dan had het anders ook wel bij RT gestaan)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:12

Laat me even weten of het werkt Knipoog

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 22:37

Gisteren tijdens het rijden heb ik als ze door ging denderen, wat ze op de volte nogal doet de teugels steeds iets losser gelaten en goed op mijn uitademing gelet. Dat werkte echt goed.
Ze ging hierdoor een stuk gecontroleerder lopen. En viel ook niet zo gek naar binnen.
Maar vooral op hat zwaarder maken en het uitademen reageerde ze goed.
Ik had ook nog meer dingen willen doen maar helaas gingen ze hindernissen opbouwen voor de springles.
We hebben maar heerlijk een eind buiten gestapt. Dan is ze ook een heel ander paard. Veel kalmer.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:48

gelukkig gaat het al wat beter he, ik herken bij king het naar binnen vallen ook wel, dat heeft ook echt met de balans te maken, en hoe sneller een paard loopt hoe minder die hoeft te werken , en spieren hoeft te gebruiken,
het is dus eel trainen, maar je komt er wel,
is even zo'n periode van een paard dat nog niet heel erg lang bereden is,
(king kan na ee jaar trainen nog steeds niet met mij erop rechtsom galopperen...)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 07:57

kinglover schreef:
gelukkig gaat het al wat beter he, ik herken bij king het naar binnen vallen ook wel, dat heeft ook echt met de balans te maken, en hoe sneller een paard loopt hoe minder die hoeft te werken , en spieren hoeft te gebruiken,
het is dus eel trainen, maar je komt er wel,
is even zo'n periode van een paard dat nog niet heel erg lang bereden is,
(king kan na ee jaar trainen nog steeds niet met mij erop rechtsom galopperen...)


Sorry voor het offtopic!! Maar goed oefenen met longeren. Steeds als hij/zij verkeerd aanspringt weer laten draven en opnieuw aan laten galopperen. Wat ook helpt is tijdens het rijden voor het aangaloperen even terug nemen en dan aangaloperen, dan struikelt hij als het waren en springt goed aan. Dit helpt bij Guus ook erg goed.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 07:58

En ik ben blij dat het advies helpt, Succes verder OK dan!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 18:28

josien schreef:
wat ik zelf veel tegen kom in de lessen die ik geef dat paarden over de voorhand vallen. wat ik al eerder beschreef. wat een goede oefening is de wending om de voorhand aan de hand. sta naast je paard met een lang touw in je handen. in de hand die het verst van je paard is heb je enkele lussen. nu loop je alsof je hem niet ziet richting de achterhand. als het goed is stapt hij opzij. belonnen voor ook maar een stapje en steeds verder uit bouwen. gaat hij niet opzij sla dan met de lussen richting de kont terwijl je op de kont af loopt. probeer hem zo min megelijk aan te raken en vooral niet gaan trekken aan het touw. reageerd hij ook niet van het slaan met het touw. een keer goed aan tikken zonder agressie. en belonen als hij weg loopt. het maakt dan even niet uit of hij om stapt als hij maar van je weg loopt.

Vanmiddag hebben we Flanna gelongeerd en daarna in de buitenbak even dit bovenbeschereven oefenigetje gedaan.
Flanna stapte in 1e instantie niet weg maar na een tikje met het touw deed ze het de volgende keren wel.
Nu vroeg ik me af of ze op de juiste manier wegstapte.
Ze stapte een beetje weg alsof ze een volte om me heen wilde draaien.
Is dit goed of zou het longeren nog te veel in haar hoofd gezeten hebben?

Ik heb vandag ook maar het boek het paard als partner van Elma Middel besteld. Ik hoop hiermee toch een beetje een start te kunnen maken om me verder in NH te verdiepen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:44

Citaat:
Sorry voor het offtopic!! Maar goed oefenen met longeren. Steeds als hij/zij verkeerd aanspringt weer laten draven en opnieuw aan laten galopperen. Wat ook helpt is tijdens het rijden voor het aangaloperen even terug nemen en dan aangaloperen, dan struikelt hij als het waren en springt goed aan. Dit helpt bij Guus ook erg goed.

geeft niet hoor, maar ik heb werkelijk alles geprobeert met king, hij mist een stukje bot in zn rechterschouder, en waarschijnlijk belemmert dat hem in de beweging als ik op hem zit, maar ik wil toch alleen maar recreatief en met NH bezig zijn, dus misschien doet hij het ooit wel, ik wacht geduldig af,hihi

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:58

Vanmiddag hebben we Flanna gelongeerd en daarna in de buitenbak even dit bovenbeschereven oefenigetje gedaan.
Flanna stapte in 1e instantie niet weg maar na een tikje met het touw deed ze het de volgende keren wel.
Nu vroeg ik me af of ze op de juiste manier wegstapte.
Ze stapte een beetje weg alsof ze een volte om me heen wilde draaien.
Is dit goed of zou het longeren nog te veel in haar hoofd gezeten hebben?

nee dit is niet presies wat de bedoeling was. hij moest met zijn voorhand zoveel mogelijk blijven staan en met zijn achterhand sterk over stappen om zijn voorhand heen.

als je hem vraagt zijn kont opzij te zetten en hij loopt weg. vraag dan gewoon door zodat hij dus wel zijn achterhand weg moet zetten. let op echt de kont met je lichaam weg duwen. dus echt riching de kont lopen en het leifst er recht op af. na dit een paar keer gedaan te hebben zou hij waarscheinlijk niet meer gaan lopen met zijn voorhand omdat hij dat te veel moeite vind. kleine stapjes is goed.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 21:26

Aha een beetje op de manier dat ze moet reageren als je haar in de stal omzet....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:57

jep helemaal goed

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 22:06

Hardstike bedankt. OK dan! Morgen weer een dag om dat eventjes te oefenen!
Kan ik alvast een klein beginnetje maken. Ik denk dat ze dat wel snel oppikt.
Haar vorige eigenaresse heeft wel eens freestyle clincis gevolgd bij Emiel Voest en dat scheen ze leuk te vinden.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:35

ik zou eerst eens gaan kijken of je paard nergens pijn heeft (kan altijd). ANders zou ik efkes losgooien in de bak of goed longeren ofzo. Krijgt ze niet TE veel voer en te weining beweging? En vooral niet gaan trekken aan de teugels, licht contact. Eerst rustig en ontspannen beginnen in stap, in draf, begint ze te drammen, achteruit gaan zitten en terug naar stap. Niet laten lopen, ze moet luisteren naar jou! dus veel overgangen maken zou ik zeggen en veel oefeningen rijden, dat je paard bezig is, en geen tijd heeft om te drammen. Goed je been erbij houden en duidelijk zijn in je hulpen, veel succes! OK dan!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 20:57

We hebben al laten kijken of ze ergens pijn heeft maar dat is niet zo.
Het zadel ligt ook goed. Wel heb ik het met de stalhouder over t voer gehad en Flanna gaat nu iets minder krijgen. Maar het heeft ook wel te maken met haar slechte balans/evenwicht...
Bedankt voor je tip!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 19:32

Jellie"]
Aha een beetje op de manier dat ze moet reageren als je haar in de stal omzet....
[/quote]

[quote="josien schreef:
jep helemaal goed


En dit is perfect gegaan!!!!
Vanmiddag was er niemand in de bak en toen hebben we dit geofend.
Rechtsom doet ze het perfect. Linksom moest ik haar een paar x aantikken met het touw en vervolgens ging dit ook heel goed.
Ze bleef keurig met haar voorbenen staan en wijkte met haar achterhand.
Ook met mijn man lukte het goed!
Super tip hoor!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:07

hiep hiep hoera, goe hoor ga zo door. volgende zet kan zijn achterwaarts. eigenlijk op de zelfde manier. loop recht op haar af en gaat ze niet opzij slinger met het touw en als dat nog niet werkt geef haar een klapje met het touw op de borst. tip: geef daarbij ook een stem commando.
trouwens als ze weer zo door dramt kan je haar kont om gaan zetten. helpt heel goed maar dan moet ze het natuurlijk onder het zadel kunnen. probeerse

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 21:57

Het achterwaarst gaan we morgen ook eens proberen.
Ik vind dit hele leuke oefeningen! OK dan!
En volgens mij heeft Flanna er ook wel lol in. Ze leert best snel.
Ook ga ik dat van de kont omzetten met het drammen proberen.
Bedankt in ieder geval weer voor je tips.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:17

dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn dat flanna het ook leuk vind. wees een beetje creatief dan kan je juist zulke leuke dingen doen. zoals ik vanmiddag. speurtocht naar appel. appels onder het zand gestopt en mijn paard laten zoeken. en leuk dat hij het vond.