[NH] Waar hebben jullie het over?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:41

als je het volgens de parelli manier wil doen moet je dat wel doen,
met level 1 doe je alles aan een touw, en is er nog geen sprake van liberty,
ook is het touw je savety net, en kun je dus nooit in gevaar komen,
je kan dan bijvoorbeel met de circling game je paard over het zeiltje laten gaan, of gewoon met hem eroverheen lopen, succes drmee

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 21:46

bedankt!! jij hebt er dus een boek van begrijp ik? waar heb je die vandaan besteld ofzo? en hoeduur was ie als ik dat mag vrage....

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:21


Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 22:27

bedankt maar ik heb het net uitgevonde haha

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:32

Gister heb ik eens zo'n carrot stick bekeken, een stalgenoot van mij heeft er een. Inderdaad zijn ze wel anders dan een springzweepje, langer, en vrijwel niet buigbaar.

Kan me wel voorstellen dat mensen die het geld er niet voor (over) hebben een springzweep als alternatief gebruiken...

Heeft die kleur nog een functie?

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 20:42

volgens mij niet maare het is inderdaad wel heel erg duur allemaal

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:51

ik heb er geen boeken van hoor, ik heb het level 1 partnership pakket, en heb een aantal clinics bezocht, maar me ook redelijk bezig gehouden met andere methodes, wil niet zeggen dat ik er veel van weet hoor, maar dat wist ik nou even net omdat ik eddy modde dus heb gesproken over een probleem wat ik had met king met het in vrijheid werken, toen zei hij, van dat kun je beter nog niet eens doen met level 1, vandaar, hihi

de carrot (wortel) is ook oranje, hihih

het is inderdaad duur, maar heb in een ander topic over nh (waar hebben jullie het over een qoute van parelli staan, die is super,
en het is ook zo met schoenen en zadels, koop goedkope en je doet er maar even mee, terwijl duurdere langer meegaan en stukken comfortabeler zijn,
spreek uit ervaring met slechte materialen, en had gehoopt dat ik dat geld meteen aan goed materiaal had besteed, dat is je het halve werk al,
en van dat geld van de slechte materialen had ik bij elkaar nu ook wel een clinicje kunnen bezoeken, hihi
het is maar waar je voor gaat...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:35

Keesje,

Toen jij een school moest kiezen, hebben jouw ouders (of misschien jijzelf wel) de beste school uitgekozen, omdat jij de beste opleiding verdiende met het oog op je toekomst. Je ouders betalen er schoolgeld voor, en willen alleen maar het beste voor jouw. Als er straks een vervolgopleiding komt, denk ik ook dat je ouders bereid zijn om bij te springen. Ze willen dat je een vak leert, dat je kennis opdoet die niemand je meer af kan nemen.

Hetzelfde wil iedereen die een paard koopt. Je koopt een paard met een goede opleiding, of je koopt een jong paard en gaat hem zelf beleren. En dan wil je ergens naar toewerken. De een gaat voor de sport, de ander voor de recreatie, maar er is altijd een leerproces aan verbonden. Je wilt je het beste voor het dier, dus je zoekt begeleiding. Het is een hobby, en dat mag gerust wat kosten. Een paard is duur in aanschaf, het onderhoud is duur, er komt een zadel bij, hoofdstel, goede spullen, ook voor jezelf, want je bent het toch waard? Je houdt toch van jezelf, je houdt van je paard, en je wilt het allerbeste voor jullie beiden. Er wordt klakkeloos geld neergelegd voor een zadel, een nieuwe broek, of voor leren rijlaarzen. Het is soms even slikken, maar je betaald het toch. En niemand die daar verder een woord aan vuilmaakt.

Daarom snap ik niet dat, met alle bedragen die worden neergeteld voor dure kleding en andere attributen, en lesgeld dat wordt betaald, er zo gemopperd word dat lessen in Natural Horsemanship zo duur zijn. Je investeerd in jezelf. Je leert iets, dat niemand je meer af kan nemen. Ze kunnen je paard stelen, je zadel gaat kapot, je groeit uit die dure rijlaarzen, maar wat je leert kan niemand, maar ook niemand je meer afnemen. Denk daar maar eens over na. Hoeveel ben je bereid in jezelf te investeren?

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 21:16

hoi cassidy,

Je hebt helemaal gelijk dat wil ik allereerst even kwijt, maar.....
normaal gesproken zou dit geen probleem zijn. Geld is allerminst een probleem want mijn vader heeft een goede baan en verdient zeer veel. Mijn ouders liggen nu in scheiding en wat er verder allemaal bij komt kijken houd ik liever voor mezelf ik hoop dat je dat begrijpt.
maar het komt erop neer dat mijn moeder (nog) geen werk heeft en geen geld verdient, de scheiding is nog nie officieel dus er is nog geen geldige alimentatie regeling voor ons getroffen.
We hebben nu zeer weinig geld en dus al helemaal geen geld om voor mij dat soort dingen te ondernemen, begrijp je het nu?
Dit kon jij natuurlijk ook niet weten maar nu weet je het wel dus vandaar dat ik de laatste tijd mezelf aanwen (dat doen we allemaal nu) om op de prijs van dingen te letten......

Ik had ook liever mijn vader nog in huis gehad en niet alleen om het geld Huilen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:00

Keesje, ik zeg ook niet dat je morgen die cursus moet gaan doen? Overmorgen hoeft ook niet. Sommige mensen leren door er heel veel over te gaan lezen. Ze bezoeken clinics, en gaan naar snuffelavonden toe, en steken zo al een heleboel op. De rest kun je met een beetje gezond verstand zelf verzinnen. En nog iets: niemand dwingt je om aan NH te gaan doen. Als je op een nette manier met je paard omgaat, probeert te gaan begrijpen hoe een paard denkt, hoe hij zijn omgeving ziet, en hoe hij jouw ziet, dan heb je de hele NH niet nodig.

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 14:10

dat weet ik ook wel maar is het niet iets moeilijker voor een iemand van 15 zonder auto of iemand die wel een auto heeft en graag mee wil of die wel graag mee wil maar geen tijd heeft om daarheen te gaan dan voor iemand die volwassen is en zelf een auto rijd?
ik zou er maar wat graag mee beginnen en dat doe ik ook ik heb er veel over gelezen en veel op internet gezocht.
maar je moet wel bedenken dat het voor de een makkelijker is dan voor de ander om ergens in te duiken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 00:39

nogmaals, als je een paar jaartjes wacht, dan heb je zelf misschien je rijbewijs en kunt naar zulke evenementen toe.
Bedenk ook dat de meeste volwassenen minder tijd aan zulke dingen kunnen besteden dan de gemiddelde scholier. Met een 40 urige werkweek en de nodige tijd in de file, met nog paarden die er iedere dag uit moeten, zit een avondje snuffelen voor mij er niet altijd in.
De kennis die ik heb opgedaan is ook niet in een week tijd gekomen. Daar is jaren voor nodig geweest. En dat zal bij menig NH-er zo zijn.
Dus geen paniek, jij komt er wel. Gewoon er open voor blijven staan...

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 13:28

Owke, ik snap wat je bedoelt.
bedankt...!!