[LO] met touwtjes kin naar borst?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:19

Ga toch ook een kleine inbreng geven in deze discussie. Sjuimpje, we hebben deze discussie over jou manier van longeren eerder gehad, dus zal het voor jou niet nieuw zijn. Ik vind jou manier van longeren gevaarlijk. De kans dat een paard over de kop slaat te groot, maar dat is het veiligheidsaspect van jou longeren. En een gaar hoofdstel of losse knoopjes zijn altijd te laat wanneer een paard daadwerkelijk eens stuikeld en gaat.
Wat ik tevens mis op jou foto's, zowel van deze als bij de vorige discussie over jou longeren, is de aanspanning van de halsspier vanaf zijn oren tot zijn rug. Je ziet alleen de aanspanning van de middelste nekspier, maar niets van die spier tot de schoft. Sterker nog, je ziet daar duidelijk een deuk. Bij wat meer lengte in de hals zou je paard beter in staat zijn zijn hele boven lijn aan te spannen als een geheel en niet afgebroken op de schoft door het naar beneden getrokken kop. Je krijgt dus zo een paard in partjes. Dat het paard zo ontspannen lijkt te lopen is waarschijnlijk door hem zo bedacht als het meest prettige. Ontspannen lopen hoeft niet altijd de goede manier van lopen zijn. Zeker als je de halsspieren zo gebroken ziet is dat voor mij een aanleiding om te zeggen dat Ozep op een verkeerde manier ontspannen loopt en duidelijk zijn bovenlijn niet optimaal gebruikt. Weet niet of je ooit de plaatjes van Solange Schrijer hebt gezien over aanspanning van paarden. Dat dus de bedoeling is dat je de onderlijn goed aanspant en daarbij zorgt dat de bovenlijn ook in zijn geheel ontspannen aangespannen is. Bij jou is de onderlijn aangetrokken maar niet volledig aangespannen en de bovenlijn onderbroken.

Verder, longeren moet je aanpassen op het paard, de bouw en de trainingstoestand waarin het paard bevind. Plus de ervaring van degene die longeerd is belangrijk. Pas op met gebruik maken van allerlei hulpmiddelen als de basis er nog niet is. Neem eens longeerles, b.v. bij Haanstra.

mytgard

Berichten: 185
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:23

ongelooflijk wat mensen een dier aan doen om mooi in een krul te lopen.....en natuurlijk heeft het een lange weg nodig om zo ver te komen... net als die jonge meisjes in het circus die zich in allerlei bochten wringen, en op jonge leeftijd reuma, gewrichtsaandoeningen en andere gekke dingen hebben.
En dat been in je nek wat elke dag een beetje beter gaat... ja en, we zijn niet gebouwd om ons been in onze nek te leggen... dat loopt heel moeilijk hoor.
Maar in ieder geval veeeel plezier met je paardje. Laat eens wat fotoos maken als je een paar jaar verder bent... en als het dan nog goed is dan heb ik niks gezegd.....
En al die grote... ja en, moet ik die dan volgen??? Nee dank je ik neem dingen aan van andere die goed voelen. Dit voelt niet goed. Dit maakt mij misselijk en verdrietig.... en ook al loopt het paard goed volgens sommige.. hij kijkt weg.. maar dat ziet niet iedereen jammer genoeg.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:24

Dat vind ik nou ook.............
veel plezier met je paard.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:02

mytgard schreef:
ongelooflijk wat mensen een dier aan doen om mooi in een krul te lopen.....en natuurlijk heeft het een lange weg nodig om zo ver te komen... net als die jonge meisjes in het circus die zich in allerlei bochten wringen, en op jonge leeftijd reuma, gewrichtsaandoeningen en andere gekke dingen hebben.
En dat been in je nek wat elke dag een beetje beter gaat... ja en, we zijn niet gebouwd om ons been in onze nek te leggen... dat loopt heel moeilijk hoor.
Maar in ieder geval veeeel plezier met je paardje. Laat eens wat fotoos maken als je een paar jaar verder bent... en als het dan nog goed is dan heb ik niks gezegd.....
En al die grote... ja en, moet ik die dan volgen??? Nee dank je ik neem dingen aan van andere die goed voelen. Dit voelt niet goed. Dit maakt mij misselijk en verdrietig.... en ook al loopt het paard goed volgens sommige.. hij kijkt weg.. maar dat ziet niet iedereen jammer genoeg.


helemaal mee eens!
ik heb nu ook niets tegen longeren EN bijzetten, zodat ze enigzins wat gegymnatiseerd worden, maar zover in de krul trekken als op de foto's KAN niet gymnatiserend zijn. Sorry hoor, nu ga je me niet vertellen dat je paard zich ontspant en zich tevreden voelt bij dit. Verward En dat je paard dit toelaat, is omdat hij zich simpelweg niet KAN verzetten zo.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:46

Mmm ik heb verder geen verstand van longeren en ben ook zeker niet kundig genoeg om aan de hand van een paar foto's uitspraken hierover te kunnen doen.

Mijn eerste indruk bij de foto's van ozep is ook: jee dat is wel erg diep. Maar aan de andere kant zie ik geen paard wat gedwongen wordt (zelfs de foto zonder bijzet bewijst dat maar weer) en ik ben er van overtuigd dat Sjuimpje heel goed weet waar ze mee bezig is. En dat achterbeen is iets waar ik gewoon jaloers op ben! Dit is niet een paard wat op de voorhand getrokken word!

Het lijkt me inderdaad niet wenselijk als mensen aan de hand van deze foto's dat thuis ook gaan proberen want het zal echt niet van de ene op de andere dag zo kunnen.
Dus wat dat betreft is het wel wenselijk om de volgende toevoeging erbij te zetten: don't try this at home Haha!

Voor mijn pony is deze methode niet weggelegd, omdat hij nog lang niet zover is dat hij deze houding aan zou kunnen.
Verder ben ik hier zelf ook niet kundig genoeg in om iets dergelijks te proberen.

Ik denk dat de methode zeker niet voor iedereen is weggelegd (zeer zeker niet dus) en dat je al helemaal niet zelf moet gaan experimenteren ermee, maar als je kundig genoeg bent (helaas vindt de halve paardenwereld zichzelf altijd kundig genoeg Knipoog maar goed)
en ook goede begeleiding hebt hierin, zie ik niet in waarom deze methode nou zo fout zou zijn. Het resultaat is er blijkbaar en ik zie hier ook geen zielig paard.

Maar goed verder ga ik me niet in deze discussie mengen want zoals ik al zie: ik heb de ballen verstand van longeren Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:38

[quote="Sjuimpje"] die je vraagt via bijzet toch nagenoeg altijd vals, want het zit dan vaak in de hals ipv in het lijf. Ik maak altijd zo groot mogelijke voltes dus heb niet veel lengtebuiging nodig.

[quote]

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Als je goed met de zweep bij je paard kan komen kan je wel degelijk lengtebuiging in het lijf gaan vragen. Door het achterbeen wat naar buiten te laten plaatsen, binnenachterbeen..............dan he..........kan je wat lengtebuiging krijgen. Makkelijk is het overigens niet.

Ik heb alle fotos bekeken, en die van Renske spreken mij erg aan. Paard blijft mooi door het lijf lopen lijkt het.

LDR vind ik een manier blijven wat ook bij je paard moet passen. Als je paard ietwat overbouwd is, word het al snel knap moeilijk om hem het achterbeen er bij te houden ipv dat hij zich gaat opdrukken met het achterbeen. Die neiging vind ik Ozep wel krijgen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:04

Ik heb dressuurmatig weinig verstand. Om even te reageren op de persoon die het had over Hempfling en het van nature op de voorhand. Van nature is het paard niet gewend om met mensen op zijn rug te lopen. ALs ik naar de bouw van het paard kijk, lijkt het mij logisch dat wanneer hij de achterhand er goed onder brengt, hij veel makkelijker in staat is ons gewicht te dragen. Zelf rijden wij endurance maar omdat we niet van plan zijn de paarden over 4 jaar verrot te hebben staan zijn we dus wel dressuurmatig bezig. Omdat ik zelf (nog) niet zo geweldig ben in dressuur probeer ik veel op te lossen met longeren. Dan kan ik het paard ook niet dwarszitten. We longeren (met de zelfde longeersingel als Pepeijn). We zetten de touwtjes tussen de benen. We zetten niet laag in. Wel wat strakker uiteindelijk. Dit is puur om de paarden soepel te houden en ze door de rug te laten lopen zodat ze niet gespannen en met de rug weggedrukt lopen. Buiten het nut van gymnastiseren vind ik met longeren het ook heel handig dat je eens van een afstand naar je paard kijkt. En dat kan heel verhelderend zijn.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:47

Sjuimpje schreef:
Als je goed kijkt zie je dat de touwtjes niet op spanning staan en dat het paard goed achter ondertreed.
Onderbouw dan eens waarom het niet goed zou zijn en waaraan je het kan zien.

Tuurlijk staan ze niet op spanning, anders krijgt het paard een gemene ruk aan het bit...
Bij het inrijden van paarden, en longeren vind ik deze manier goed, maar zó kort... nee

pebels
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:10

ooo nog even een reactie als ik mijn paard longeer is hij echt geen sterren aan het kijken zoals word gesugereerd en iedereen kan gedwongen worden dus ook een paard en daar heb ik bewijs van gezien je kan makkelijk zeggen als ie het echt niet wil doet hij het ook niet nou dat vind ik echt grote onzin.
maar ja klungel maar lekker verder aan en veel plezier met de dieren arts rekeningen als je die nog niet hebt gaan die vanzelf komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:14

Iedereen heeft het hier of het lichamelijk kwaad kan of niet, maar hoe zit het met het psychische gedeelte?
Want persoonlijk vind ik het er wel erg neerbuigend, onderdanig gezicht.

Je hoort me niet zeggen dat het zo is, maar zo lijkt het.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:25

Ik heb de discussie niet gevolgt. Maar mijn mening is dat je een paard niet zomaar even aan touwtjes naar beneden kan trekken. Daarvoor moet je paard wel goed soepel zijn, en je moet als je paard soepel is het langzaam opbouwen. Steeds een stukje verder laten buigen, en ook de tijd begin langzaam met 5 min. en bouw dit op tot steeds langer. Let ook goed op de loodlijn!!!! Ga niet onder de loodlijn zitten, want hier kan je paard een blesure oplopen.

Mijn mening is zorg dat je goede deskundige begeleiding hebt, en pruts niet zomaar iets aan. Ik heb het met Guus ook met deskundige hulp gedaan, en met ook goed resultaat OK dan!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:47

ik vind het toch vreemd, die tegenstrijdige verhalen over "op de loodlijn", renske zegt notabene dat ze haar manier van longeren geleerd heeft van een deskundige (haar fysio). ik vraag me daarom af of de "op de loodlijn"-bokkers die info ook van deskundigen hebben, of dat op andere manieren duidelijk aangetoond is dat het schadelijk is.

ik kan me trouwens ook wel vinden in de reactie van RK en ook in die van eleonoor. het is voor mij ook erg moeilijk met longeren alle spiergroepen in de bovenlijn, van oren tot schoft duidelijk aan te laten aanspannen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 00:29

Ik maak me vooral zorgen om wat het paard kan zien. Volgens mij alleen opzij en naar de grond. 't heeft inderdaad ook iets onderdanigs...

Zelf longeer ik of met een Chambon, of met een elastiek ('halsverlengers' heten ze geloof ik). Functie van allebei is dat de spanning verdwijnt zodra het hoofd naar beneden komt. De Chambon puur en alleen naar beneden, die is voor ontspannen ruggebruik, en het elastiek vraagt ook wat meer richting loodlijn, om wat actiever mee te gymnastiseren.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:31

nou ga ik eens een rare uitspraak doen:

hoe korter je die vanvoor zet en naar beneden dwingt, hoe meer je ze dwingt hun achterhand deronder te plaatsen.
anders vallen ze idd op hun 'kop'.

persoonlijk longeer ik soms met touwtjes, anders met een gewone 'stootteugel' (riem door singel naar bit).

ik denk dat sommige paarden (heb er zo eentje gehad) zo niet bij te zetten zijn. ze pikken het gewoon niet.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:12

ik wil even kwijt dat ik licht misselijk werd van de foto's van de vos op pagina 1. Dat paard loopt ondersteboven, hij kan niet eeneens ZIEN waar hij heen loopt, ik moet er niet aan denken hoe die nek aanvoelt voor dat beest na zo'n 'training'. Je moet zelf weten of je je paard zo longeert maar ik wil wel even kwijt dat ik het zo in ieder geval nooit zou doen!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:21

Renske20 schreef:
ja hoor, tuurlijk aqua!

je kraakt nu wel ff alle grote namen in de sport af he! want veeeeeel topruiters longeren hun paarden ook op deze manier, en rijden ze ook LDR!

maargoed, verdere discussie heeft weinig zin, want jij/jullie staan toch niet open voor de trainingsmethode van anderen!


Dus omdat die dat allemaal doen, doe jij/jullie het ook?
Ik sta wel open voor de trainigtechniek van jullie, maar niet datgeen wat door foto's is laten zien. Ik vind jullie redeneringen wel goed, jullie kunnen alles 100% onderbouwen. Maar ik ben van mening dat het voor mijn paard iig niet goed is. Ik train wel vast aan de longe maar niet zo diep als jullie. Ik heb ook geleerd dat je paard niet te diep mag lopen, als je paard dit doet je moet gaan trainen het minder diep te laten lopen.

Toevallig stond er laatst een stuk in de bit over de loodlijn, blijvende letsel als je paard onder die loodlijn loopt. Dat paarden op oudere leeftijd hier erg veel last van kunnen krijgen...... dat houd ik in mn gedachte als ik mijn paard vast aan de longe train.

En ik heb trouwens op nog geen enkele grand prix wedstrijd een paard zo diep zien lopen.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:47

Ik heb grand prix paarden inderdaad in een wedstrijd nog niet zo diep zien lopen. Maar in de training heb ik ze wel zo diep zien trainen. Met de kin op de borst. Heb grand prix ruiters ook wel eens met hackamore zien rijden en daar een slof aan gebonden. Met de kin echt op de borst.
Maar goed. Ik weet niet of het geod is voor je paard. Ik neem aan dat Sjuimpje haar paard het beste kent en het beste weet of hij dit aan kan. Ik longeer mijn paard ook wel eens LDR. En rijden ook.
Bovendien heb ik van Sjuimpje haar paard ook de foto's gezien van de wedstrijd en dat zag er echt niet verkeerd uit.
Ik vind als je je paard LDR rijdt ook in staat moet zijn ze weer bovenin te rijden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:51

ik ga niet op alles reageren en ben het eens met die en die, maar wou gewoon nog een paar dingen aanhalen:
sjuimpje weet waar ze mee bezig is en er is goed naar toe gewerkt. (eerdere discussies) in geen enkele manier van longeren kan je alle spiergroepen laten werken. zo ook niet in die van sjuimpje. dat is een keuze. daarmee ook de vraag (puur vragen he, don't attack me) of je altíjd zo longeert, of ook anders, om een ander soort training te vragen. dus of je niet alleen onder het zadel (mag ik hopen) varieert, of ook aan de longeerlijn?
verder is deze houding voor het paard inderdaad niet natuurlijk, maar dat is rijden ook niet. als het paard getraind wordt om bereden te worden, moeten we vanuit andere standpunten werken. hierbij zeg ik ook dat het wel goed kan zijn lichamelijk voor het paard, maar ik denk ook wel dat het paard het behoorlijk vervelend vind (niet qua spieren maar qua zicht enzo) van zo te lopen. wanneer hij struikelt komen de touwtjes idd te laat, want ze zouden dan in theorie al meoten breken als hij fel zijn hoofd opgooit (wat we met de touwtjes net willen vermijden). dus in dat opzicht vind ik het niet leuk. en ook dat hij zo weinig ziet, moet vervelend zijn. maar lichamelijk helpt het het paard vooruit, en hij loopt tenslotte itt de kermispony'tjes geen uren in die houding (wil ik zeggen, qua zicht en op de cirkel enzo), en hij wordt echt getraind.
niet verkeerd, maar het kan HEEL erg verkeerd zijn!! ik geloof in sjuimpjes methode vanop de foto's, en ook die van renske lijken niet verkeerd. maar het kan gewoon helemaal verkeerd lopen.
een prima methode dus, maar niet voor iedereen en niet voor lang.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:07

Nee, mijn methode is het zeker niet. Ik vind hem absoluut niet natuurlijk en deze is zeker tegen mijn principes in. Ik rij niet (meestal, per ongeluk kan eens gebeuren* Zelden!!!* ) achter de loodlijn en zo longeer ik ook niet. Wat een ander doet moet degene zelf weten.
Ik hou van laag en diep, neusje mag over de vloer, graag zelfs! Lekker over de rug, maar wel het neusje er uit.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:17

wil ik ook aanvullen dat ik het zelf niet zou aandurven, en dat ik het voor de meeste ruiters ook ONNODIG vind.
op hoog niveau kan het een EXTRA trainingmanier vinden, maar ik zou zelfs dan niet altijd zo longeren.

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:03

hoi sjuimpje even een complimentje OK dan!

wat heb jij een verschrikkelijk lief paard zeg dat hij nog zo voor je gaat lopen ook.
Als ik jouw paard was en ik werd op deze manier "vastgebonden" zou ik dat nooit zo braaf allemaal pikken!!!! Boos!
en inderdaad wat je zegt als je goed oefent kun je je been best in je nek leggen, maar kun jij ook met je been in je nek lopen??? NEEE!!!!!!!!!!!!
en ja over die op merking "hij toont geen verzet" als dit paard verzet zou tonenkrijgt hij zo'n klap in z'n mond dus weet hij dat hij maar beter zo kan lopen!!!!
Hij toont geen verzet omdat dat niet kan!!!!!!!!!!!
ik vind in ieder geval dat je een verschrikkelijk lief paard hebt dat hij dit neemt!!!! Huilen Huilen

o ja een tip voor je (om maar in jou methode te blijven), misschien kun je met longeren ook 2 touwen aan de benen knopen van lkinks voor naar rechts achter en r v naar l a, zet hij de achterhand er goed onder

ik denk dat je nu wel weet hoe ik er over denk

Friesje
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Kolhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:09

Sjuimpje schreef:

Dat het wèl werkt blijkt wel in de praktijk, ik ga het rijtje grote namen niet nog eens opdreunen.
En aangezien jij daar nog steeds niet tussen staat:


Laten al die grote namen nou haast in elk intervieuw over dat onderwerp zeggen dat de AMATEURS dit niet na moeten doen!!! DOE DAT DAN OOK NIET Ik vind het gewoon schokkend zoals jij je paard laat KRUIPEN. En hier maar de grote deskundig uithangen je hebt altijd je antwoord wel klaar, nou deze foto's zeggen genoeg.....doe alsjeblieft je paarden een groot plezier en verkoop ze, en koop dan zelf een leuke crossfiets ofzo kun je je stuur net zo hoog of laag zetten als je zelf wil zonder dat iemand er last van heeft.

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:15

ze verkoopt haar paarden ook kijk maar in haar profiel een fries met als vader de zoon van haar eigen moeder!!!!!!!!!!! Huilen Huilen Huilen Huilen

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:19

Friesje"]
[quote="Sjuimpje schreef:

Dat het wèl werkt blijkt wel in de praktijk, ik ga het rijtje grote namen niet nog eens opdreunen.
En aangezien jij daar nog steeds niet tussen staat:


Laten al die grote namen nou haast in elk intervieuw over dat onderwerp zeggen dat de AMATEURS dit niet na moeten doen!!! DOE DAT DAN OOK NIET Ik vind het gewoon schokkend zoals jij je paard laat KRUIPEN. En hier maar de grote deskundig uithangen je hebt altijd je antwoord wel klaar, nou deze foto's zeggen genoeg.....doe alsjeblieft je paarden een groot plezier en verkoop ze, en koop dan zelf een leuke crossfiets ofzo kun je je stuur net zo hoog of laag zetten als je zelf wil zonder dat iemand er last van heeft.
[/quote]

Nou, nou, kan het even wat minder zeg! Ieder zijn mening, ieder zijn style van trainen, maar hou respect!! En uit je op een volwassen manier en ga geen mensen aanvallen!
En oordeel zowiezo niet over een ander terwijl je diegene nog nooit heb zien rijden!

Ik heb dat wel en vind dat sjuimpje haar paarden er super uit heeft zien en het er op een paardvriendelijke eerlijke manier aan toe gaat!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:20

Folkert353 schreef:
ze verkoopt haar paarden ook kijk maar in haar profiel een fries met als vader de zoon van haar eigen moeder!!!!!!!!!!! Huilen Huilen Huilen Huilen


Je hebt ook mensen die hun profiel blanco laten...... lekker veilig!