Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:56

Graag wat meningen van de deskundigen :7

Wat is de beste lengte voor de langboom? Dan bedoel ik eigenlijk je hebt je pony's/peerden voor de wagen, langboom ertussen, en hoe ver zou de langboom dan voor de boeg moeten uitsteken (of juist helemaal niet maar er precies tussen?) als 't spul dus zeg maar 'strak' in de strengen staat.

Waarom ik het vraag is als we door flinke hobbels heengaan de langboom die wij hebben en zoals we hem hebben gemonteerd omhoog beweegt en een van de pony's houdt zijn hoofd regelmatig vrij laag plus verkend die langboom zo af en toe met zijn neus :+ met een beetje pech krijgt hij dan een #)

Of is het dan een kwestie van de langboom lager zetten, maar volgens 'de boekjes' moet hij staat hij op de goede hoogte.
Of...is er nog een andere tip :list:

Bijgaand plaatje ter illustratie....
Hier hangt de boel goed, let even niet op de pony's was nogal lastig sturen ivm enorm modderpad en mijn poging 't geheel op een fietspad te houden en niet in het greppeltje te belanden :=
Afbeelding

Hier knalt de boel omhoog...
Afbeelding
Je ziet dat Alwyn net geen knal voor z'n koppie krijgt.

Langboomhoes moet ik nog iets mee / moet nog iets extra's mee gebeuren }:0

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:40

ik ben benieuwd naar de reacties, haha zelfde probleem! al weet ik dat een vering de boel zal helpen dat de boom niet omhoog kan schiet, maar die moet ik ooit ergns van dan halen!

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 00:48

Die langboom van ons zit vast met een vering aan de wagen. Dus er zit een vering in. Zal van 't weekend eens kijken of ik daar een foto van kan maken. Maar dan nog, als je door een flinke kuil gaat (je kunt ze niet allemaal ontwijken :+ ), dan knalt dat ding af en toe omhoog en da's een beetje sneu soms :(:)
Maar dan zou er een extra vering moeten ofzo??
Heb jij trouwens een foto van hoe die langboom bij jou zit als ze in de strengen/borst staan??
Ben zowiezo erg benieuwd naar foto's van jouw combi natuurlijk :=

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:11

Wanneer de boom zo zwiept zou ik toch eens naar de vering kijken.
Voor de marathon wil je graag een korte boom hebben omdat deze niet zo snel tegen een paal aan komt in een wending.
Voor het trainen wil ik hem het liefst zo lang mogelijk hebben omdat het dan veel rustiger ligt. De treklijn van de disselriemen liggen dan veel gunstiger.

Verder moeten ze leren het hoofd aan de kant te houden. Wanneer ze te veel naar binnen komen zullen ze inderdaad hun neus een keer stoten.

Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:21

Die van BD zit op hele mooie lengte en hoogte. Ik heb hem zelf iets korter omdat de bekkies nog al laag zitten. Soms zwiept mijn langboom ook flink omhoog maar de pony's weten wel dat ze daar niet moeten zijn met hun hoofd. Als ik het aan zie komen waarschuw ik ze ook altijd even (Let op!) Die van jou zit echter wel heel hoog bij die greppel maar dat is een kwestie van vering. Heb je ook een begrenzingsketting die van de langboom naar je kar loopt?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 16:38

@BD bedankt voor het plaatje, volgens mij hangt die van ons ook net nog iets te hoog. Ze moeten inderdaad ook leren hun hoofd gewoon recht te houden en niet te mutsen met die langboom. Snuit (=ervaren) kijkt ook gewoon voor zich uit, maar Alwyn (=jong) heeft soms het idee dat hij dan iets met Snuit moet of zoiets >;)

@Napie ik heb geen 'gegrenzingsketting', zal eens even kijken of dat wel mogelijk is...en waar ik zoiets kan opsnorren, suggesties???

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:17

Idd heb ik eens een ketting gezien die weerhield de langboom ervan om te ver omhoog te komen, dat is eenvoudig te maken en een handig hulpmiddel.

Een wagenbouwer als vb HCA uit klarenbeek maakt dat zo aan je wagen

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:19

Zou ik daar ook een voorbeeld van mogen zien?
Bedacht me net dat ik daar met het 4-span nooit last van had, omdat je dan een zware zweng aan de boom hebt hangen.
Dus de voorkant verzwaren zou ook kunnen helpen.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:57

Ik volg dit even, maar heb verder geen tips. Maar idd verzware klink logich.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:12

Ik zit precies met hetzelfde :P.. bedoel je zo'n ketting die achterop zit en dan aan je kar? Dacht dat ik zoiets wel is gezien had, had vorige week er nog voor gekeken of dat bij mijn wagen vast gemaakt kon worden maar kon niet iets handigs vinden. Ik houd het topic even in de gaten.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:07

De boom moet ook omhoog kunnen als je de bult op gaat.
Het is dus zaak een goede (gas)demper te hebben en niet alleen een veer.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:23

Goed dat je dat zegt.
Want die beweging in de boom moet er dus niet helemaal uit (experimenteert nu met wagentje van LEGO :7 ), anders blijven we letterlijk en figuurlijk steken _O-

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:24

Als je de boom omlaag drukt en hem dan los laat doet het dood vallen op een bepaald punt en mag niet doorslaan.
De mijne doet dat eigenlijk ook net niet helemaal lekker. Zo heb ik nog wel een paar wensen aan mijn wagen.
Hij zit ook wat hoog voor mijn pony's.

Wie interesse heeft mag mij een PB sturen met een bod.
Foto staat hierboven. ;)

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 01:28

Kun je die langboom bij jou dan niet gewoon lager stellen? Bij die wagen van mij kun je door te draaien aan een schroef die in de langboom-ophanging zit, de boom hoger of lager stellen. Wel over een stuk van zo'n 30 cm. als het niet meer is.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:29

Ja, ik kan hem in hoogte wel stellen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 01:36

Ik vind jouw wagen mooi zitten hoor achter jouw pony's.
Denk dat iedereen wel een andere wagen wil, als je diep in de hart van een menner kijkt. Het kan altijd beter. Groter, kleiner, lichter, zwaarder, langere/kortere boom, lamoen, vering, bokhoogte, men o men wat kan er toch veel anders....

Was ik maar gewoon onder het zadel blijven rijden, veel simpeler :+ ;)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:48

Ik heb wel zo'n begrenzingsketting aan mn wagen. De langboom kan nog wel een stukje omhoog voor bijvoorbeeld heuveltjes maar niet meer zover als eerst. Had dat probleem ook zoals op jouw 2de foto VHU, is nu dus opgelost.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:49

Heb je daar een foto van Jelleee?

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:58

Mmh nee volgens mij niet, en op een foto van mijn tweespan is het waarschijnlijk niet (goed) te zien.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:19

Zou je eens een foto willen nemen anders van de constructie op zich?
Zit me te bedenken dat misschien iets van rubber of zoiets ook kan helpen, dat veert wel wat vriendelijker dan een ketting.

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:44

Afbeelding

Die ketting wat je aan de onderkant van de langboom ziet is een begrenzer, is dus aan de langboom vast en aan de onderkant van de wagen, zo kan de boom niet te ver omhoogslaan omdat de ketting het tegenhoudt.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:12

Ik zie dat er al een foto is geplaatst. Zo heb ik het ook. Mijn ketting hangt nog wat losser zodat de langboom nog wel iets omhoog kan.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:21

Ben dit weekend ook tegen hetzelfde probleem aangelopen. Bij drempels (en die heb je hier nogalveel) gaat de langboom omhoog waardoor ze hun neus stoten (of de scharen van het bit tegen de langboom aan krijgen) Maar eens kijken wat er aan ketting oid aangemaakt kan worden. Is wel zo fijn voor de ponys

Wal_1

Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Veenwouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:28

Ik heb hier nog een hele duidelijke foto van zo'n begrezingsketting.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjess

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:15

wij hebben ook een ketting aan de onder kant van de boom naar de wagen toe zo kan die niet om hoog gaan,erg fijne constructie.en als je handig bent goed zelf te maken
Biancacoo schreef:
Idd heb ik eens een ketting gezien die weerhield de langboom ervan om te ver omhoog te komen, dat is eenvoudig te maken en een handig hulpmiddel.

Een wagenbouwer als vb HCA uit klarenbeek maakt dat zo aan je wagen