tips om me haf stil te laten staan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

tips om me haf stil te laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 12:20

Mijn haflinger vind het nogal moeilijk om voor de wagen stil te staan, (in de bak kan die het wel) Nu ben ik al met longeren aan het oefenen dat hij gewoon stil moet staan. Ik longeer met dubbele lijnen echter vind hij dit ook moeilijk. maar als ik dan wat druk op de teugels uit oefent en zeg halt. Dan drukt hij (door de druk) zijn kin op bijna op zijn borst en gaat gewoon niet halt houden. Als hij het wel goed doe beloon ik hem door braaf te zeggen. Echter houdt hij dit niet lang vol het stil staan.

Zo ook buiten met het mennen maar dan is hij nog ongeduldiger. Met mennen is hij alleen, en dat vind hij al moeilijk dat hij alleen naar buiten is. (onder het zadel is hij een ramp alleen naar buiten) Echter wil dat stil staan gewoon oefenen buiten maar hoe? Ik had al eerder een tip gekregen om dan met dubbele lijnen naar buiten te gaan en dan achter het hem te lopen. Alleen dan ben ik bang dat hij er een keer vandoor gaat met die lijnen achter hem aan. Oke het is minder gevaarlijk dan met een wagen. Maar op een wagen blijf je als goed is zitten.

Hoe kan ik dit op een goede manier oefenen met hem? Als ik gewoon wandel, dan kan die wel gewoon stil staan. Ik zoek dus veilige tips om het hem te leren. Want met het voorjaar/zomer wil ik toch graag weer de weg op met hem, en dan vind ik het veilig dat hij het al kan. Wel ga neem ik in het begin een instrucice mee en gaan we gewoon in de wijk oefenen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: tips om me haf stil te laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:22

Grondwerk. Zweep in je linkerhand, paard aan het halster in je rechterhand. Gaan stappen, zelf stoppen, commando halt (indien nodig), zweep horizontaal voor de borst of op ooghoogte (zodat het een bariere vormt). Dramt ie door, corrigerend tikje tegen de borst en achterwaarts zetten terug naar de plaats waar jij het commando gaf. En zo verder uitbouwen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:26

stef: dat heb ik al gedaan dat heeft hij goed onder controle. Met wandelen kan die het wel. Maar als hij op zijn 'eigen benen' moet lopen, dan vind hij het lastig en wordt die onrustig. Eigelijk 'normaal' gedrag want stil staan is in zijn ogen, dat hij kwetsbaar is voor roofdieren.

Als ik naast hem loopt is het prima. Heb hem daarin al zo ver als ik bijv samen gaan draven in ik in 1x stil staat, staat hij ook stil en zet hij geen stap vooruit en wacht hij rustig tot ik verder loop. Het is echt als ik hem achter hem loopt, of met de wagen achter hem zit. E

Als ik met een stalgenoot mee ga en Stanley dus niet alleen die het wel. Maarja dan is hij niet 'alleen' en dan zijn er meerdere kudde dieren die een oogje in het zeil kunnen houden voor eventueele roofdieren.

Hij moet mij leren vertrouwen ook als ik achter hem loopt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: tips om me haf stil te laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:51

En als je m aan de lange lijnen zet met iemand ernaast, op afstand (longeerlijn) die hem kan corrigeren als ie doorloopt?

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: tips om me haf stil te laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:58

Niet aan je teugels zitten bij halthouden!
Veel paarden gaan terugtrekken, vooral hafjes en laat ze nou niet doorkrijgen dat ze sterker zijn...

Ik zou gewoon terug aan de enkele longe gaan,
Paard kent het commando "stap" om vervolgens "Hooo" bij te brengen,
Inderdaad van voren begrensen met de zweep,
Je kan hier ook makkelijk gebruik maken van de hoeken (daarin kan je hem stilzetten),
De zweep is de muur daar mag hij niet doorheen doet hij dit wel? Oplossen hoe stef het schreef.

Ook kan je in grondwerk die zweep als muur gaan gebruiken.

Uiteindelijk is HOOO, HOOO!
HOOO moet heilig zijn en vooral voor de kar!

Succes

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:22

doei: aan de enkele longe blijft hij helemaal door lopen. als ik hem probeer te begrenzen met de zweep draait die om.(behalve als ik er vlak naast loopt,staat) Maar dit ligt aan mij en ik ga dit zeker conseqent oefenen. En idd net wat jij zeg hoi is heilig voor de wagen en daarom wil het oefenen met hem.

stef: die tip die jij nu zeg kan, kan ik ook gaan proberen en dan zo uitbouwen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:03

Dan begin je gewoon met naast hem te lopen. Wil hij dan nog doorlopen dan zorg je dat hij dusdanig van je onder de indruk komt dat hij wel blijft staan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:00

BlackDevils schreef:
Dan begin je gewoon met naast hem te lopen. Wil hij dan nog doorlopen dan zorg je dat hij dusdanig van je onder de indruk komt dat hij wel blijft staan.


Met naast lopen doet hij het goed!. Zelf als ik ga renenn hij gaat draven en ik in 1x stil staat. Staat hij stil!. Echter alleen met longeren of achterhem (dus met een groter afstand tussen ons) doet hij het niet.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:09

Dan is hij het vertrouwen/respect dus kwijt als hij verder van je af staat.
Leiderschap is een rol die je hebt en die je consequent ten alle tijde uit moet voeren.
Gewoon klein beginnen vanuit een positie waaruit het wel lukt en dan langzaam uit gaan bouwen.

Verder kan ik hierbij het boek Natuurlijk Paardrijden van Ferdinant Hempfling hierbij aanraden.
De omgang met een dier blijft de basis van alles.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:21

BlackDevils schreef:
Dan is hij het vertrouwen/respect dus kwijt als hij verder van je af staat.
Leiderschap is een rol die je hebt en die je consequent ten alle tijde uit moet voeren.
Gewoon klein beginnen vanuit een positie waaruit het wel lukt en dan langzaam uit gaan bouwen.

Verder kan ik hierbij het boek Natuurlijk Paardrijden van Ferdinant Hempfling hierbij aanraden.
De omgang met een dier blijft de basis van alles.


blackdevils: daar ben ik het met je me eens. en idd hij is dan het vertrouwen/respect kwijt op verder afstand. Vandaar dat ik ook om tips vroeg. En aangezien halt houden heeeeeel belangrijk is voor de wagen. Ben ik van plan dit conseqent aan te pakken.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:28

Lange lijnen en naar buiten...doe een halster aan bij het hoofdstel en klik daar een touw aan.Deze druk je bij een helper in zijn handen en deze kan dan mooi als "noodrem" fungeren.Deze helper begint iets voor het paard en in de loop van de tijd gaat deze steeds verder naar achter totdat hij/zij op gelijke hoogte met jou loopt.

Op deze manier leert het paard op eigen benen te staan...ondertussen kan deze helper ook een zweep in de hand nemen en op het moment dat jij het commando voor "halt" geeft,begrenst je helper je paard indien nodig.
Grondwerktip van Stef dus ;)

Eigenlijk is dit basis,zo beleren wij onze paarden altijd (al leren ze al veel eerder halthouden,dat hoort bij de basis-opvoeding).Ze gaan ook vrij snel mee naar buiten als ze eenmaal een beetje kunnen sturen,in de 1e periode gaan er 2 helpers mee,daarna 1.
Misschien omslachtig maar ze leren wel snel op eigen benen te staan :)

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:50

Sinds enige tijd rij ik met een Fries voor de kar en die heeft ook erg veel moeite met stilstaan. Gelukkig gaat het steeds beter, omdat ik (met instructie!) consequent aan het oefenen ben door eerst kort stil te staan (al is het maar 2 tellen), dan weer voorwaarts en de volgende ronde (even een rondje hoefslag voor de afleiding/afwisseling) iets langer stil te gaan staan. Telkens een halve tot 1 seconde erbij. Uiteindelijk kon ze na weken helemaal 4 volle seconden stilstaan (het is echt een bommetje) en op het moment kan ze dit 7 seconden volhouden. Het duurt enorm lang bij haar, terwijl bij andere paarden waar ik mee rij HO ook echt HO is. Het ene paard heeft er duidelijk langer voor nodig om het helemaal door te krijgen. Zodra het paard aanstalten maakt om stil te gaan staan, dan de druk meteen van de leidsels afhalen. Op het moment dat hij weer aanstalten maakt om weg te lopen of opzij te gaan (zonder dat jij hiervoor opdracht geeft), direct weer een ophouding maken gevolgd door "HO". En dat blijven herhalen. Niet tot in den treure, maar tot het een hele tel (of 2 tellen) kan stilstaan. Heb je je doel bereikt voor dat moment, dan direct stoppen en wat anders gaan doen. Het moet tenslotte voor jullie allebei wel leuk blijven. ;)
Misschien doe je het al, maar voor de zekerheid zou ik je wel willen adviseren om een bekwaam persoon mee te nemen naar buiten, want niets is zo'n onderschat onderdeel van de paardensport als mennen. ;)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:16

bedankt voor de tips

ik ging vandaag stanley los longeren (dus zonder halster en longeertouw) want hij had met een ander meisje springles vanavond. En dacht ik longeer hem even los. Heb gelijk geprobeert met het halt houden.

Eerst wou ik met de zweep begrensen maar dan draaide hij zich om. Dus hem terug gedraaid en alleen met me hand wijzend en beeetje naar hem toe lopen en halt zeggen. Als snel had hij door wat de bedoeling was. Zo ben ik langzaam weer in het midden gaan staan. Maar helemaal vanuit het midden lukt niet. Wel was al zo als ik 1 stap opzei deed en me hand zogzegt wijzend voor hem ging hij al stil staan. :)

Maar hij keek me wel echt zo aan van ik snap je best hoor baas mag ik nu naar je toe komen? Maar als hij dat deed stuurde ik hem weer weg. Op een geven moment bleeft die stil staan en moest ik hem gewoon weer voorrwaart stappen zeggen en met de zweep in stap sturen. haha.

Dus hij kent het commando wel. Alleen nu nog er achter zonder dat hij mij ziet enz. De tip van tinky12 en stef ga ik zeker mee nemen.
shenavallie: ik neem alltijd mijn instrucice mee naar buiten.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:09

Citaat:
Zodra het paard aanstalten maakt om stil te gaan staan, dan de druk meteen van de leidsels afhalen.
en dan doen wij het zo dat we duidelijk HALT zeggen. Ho, hoho is vaak ook commando voor langzamer gaan, inhouden.
Zo snapte Snuit hoho absoluut niet als HALT. En ik durfde niet door te pakken want meneer ging een poosje zelfs omhoog bij halthouden of ramde dwars door mijn ophouding heen >;) Instructeur met hem aan de gang, halthouden precies zo als hierboven beschreven en heel duidelijk stemcommando, doet hij het nu (na daarna veel oefenen door mezelf) heel goed zelfs. Lang halthouden vindt hij nog steeds lastig, maar hij doet het wel :):)

Je moet een beetje de timing doorkrijgen, dat is het lastige aan halthouden. Wanneer kun je druk eraf halen, hoe doe je de druk er weer op als je weer voorwaarts wilt. En dat in samenspraak met je stem.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 19:55

Vandaag met de lange lijnen geoefend tijdens longeren en het ging super! Wel moet hij constant naar mij kijken. Daarna ben ik achter hem gaan lopen en rondjes op het erf gaan stappen en uiterraard stil staan. Dit deed hij ook Super alleen moest die wel steeds omkijken. Nu ga ik als ik vrijdag of zondag iemand kan vinden het buiten proberen.

Ik sta nog maar kort stil en niet al te lang. Voor de wagen is hij veel onrustiger. Dus ga ik eens kijken hoe die het rondje buiten wandelend doet. Wel wil ik iemand mee nemen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 21:52

Vandaag heb ik gemend in de bak. En vooral het halt houden geoefend. En hij kan het gewoon. Zelf vanuit bijv galop gaat hij heel snel terug naar draf,stap en dan halt. Het is echt puur dat hij het niet kan omdat hij 'alleen' buiten is zonder andere paarden om zich heen.

Want de me stalgenoot die ook aan het mennen was, ging de bak al uit en ik wou hem eerst even stil hebben. En toen was het drama niet willen stil staan. Vervolgens even 2 passen vooruit gezet en daarna weer halt gehouden. Hij bleeft 2 hele secondens stil staan totdat ik zei dat hij weer vooruit mocht.

Daarna heb ik hem uitgespannen en toen bleef die wel keurig stil staan, ook toen zijn soortgenoot al naar binnen ging. Daarna heb ik weer rondje op het erf achter hem gelopen toen stond die braaf stil waneer ik dat wou.

Nu wil van de week even kijken of ik rondje naar buiten kan, achter hem lopend en dan op de manier wat tinky12 en steff voorstelde. Kijken hoe hij dat gaat oppakken. Ik denk als ik consecent genoeg blijft hij het echt wel gaat leren.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: tips om me haf stil te laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:46

Mijn paardje had het in het begin ook moeilijk met halthouden. Ik oefende dit meestal aan het einde van de training zodat er al wat energie uit is. Zo bleef het voor ons beiden een prettige ervaring en natuurlijk niet eindeloos blijven herhalen.

Tara_Jenny

Berichten: 397
Geregistreerd: 07-12-10

Re: tips om me haf stil te laten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:58

Je kunt hem een commando aanleren waarop hij stil moet staan.
Of je laat iemand hem vasthouden :P

melissat95
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-07-10
Woonplaats: belfeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:58

hoi, mijn pony is ook heel zenuwachtig als die op wedstrijd is kan hij niet stil staan, maar meestal als die dat doet dan ga ik lopen met hem :P groetjes melissa de nieuwe op bokt

Milouloux
Berichten: 255
Geregistreerd: 22-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:33

Die van mij kan ook absoluut niet stilstaan.
En dat is inderdaad zeer lastig met de koets, vooral in het verkeer!

Die van mij kan alleen stilstaan als er iemand naast hem staat die hij vertrouwd..
Dus zo kan je het oefenen, met iemand die hij vertrouwt naast m laten staan,
doet ie het goed, dan moet je diegene steeds iets naar achter laten gaan(of opzij),
zodat ie diegene wel een beetje kan zien, maar ook in z'n eentje stil kan staan..
En dan zou het misschien moeten lukken!!

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn info :o

gr ..

suzotje
Berichten: 344
Geregistreerd: 27-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:42

Ik had met 2span ook altijd het probleem dat 1 van de 2 niet stil wilde staan, ging schuren tegen de andere pony aan en lopen dribbelen op haar plek of dramde ook gewoon door. Voor het doordrammen kan ik je niet specifieke tips geven want dat kwam bij mij omdat ze achter het bit stond ( en dus de commando's niet door kreeg) , maar zodra mijne eenmaal stilstond legde ik zachtjes de zweep op haar kont en dan stond ze prima stil, net alsof ze dan het gevoel heeft dat je wel iets over haar te zeggen hebt.