Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:20

Hoi iedereen,
Ik weet dat er verschillende topics over Ideal webtech zijn, maar niet betreft mijn vraag

sinds de wagen al op komst is (marathon :D ) ben ik nu aan het zoeken naar een geschikt tweespan tuig. Nu lijkt mij het Ideal webtech tuig wel wat, maar hoorde dat de maat shetlander best groot uitvalt. En sinds ik er één heb van 1 meter (breed beestje) en een van 95 cm (smal beestje) weet ik niet zeker of ik het moet proberen. Het tuig moet sterk genoeg zijn voor marathon.

Hebben jullie verder nog opties qua tuig? Budget ligt rond de €500,-

Alvast bedankt!

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:19

Een smaller en een bredere pony kan zowiezo lastig worden ....
Ik heb een ideal webtech tuig voor ons tweespan welshjes, A'tjes van 1.15/1.17. En ik heb ook heel wat zitten puzzelen voordat het 95% goed zit. Ik vind het nog net niet goed genoeg, moet hier en daar wat gaten erbij doe.
Een van de pony's had toch schoftje/rugriem/culeron nodig maat pony ipv shetland.
De andere pony heeft voor het mooi eigenlijk een net wat kleiner borsttuig nodig (maar ik hoop dat hij nog wat breder wordt).
Ik denk eerlijk gezegd dat het voor jouw maat pony's te groot is. Maar dat je voor de mini-shetland zou moeten gaan tweespan luxe marathon van Ideal. Alleen is die dus weer een stuk duurder :$

Bij goede tuigenmakers kun je gewoon langsgaan en dan kijken ze wat mogelijk is, bijv Van Rijs in Zevenhuizen (ZH) is een tuigenmakerij/winkel waar je gewoon met je pony's langs kan gaan (op afspraak uiteraard) en dan past hij er zo een tuig omheen :7 Maar jij woont in Wageningen, daar is vast ook wel ergens iets in de buurt wat ook zo werkt?

Heel goed marktplaats afspeuren kom je ze wel eens tegen trouwens.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:28

Ik heb een (tijdelijk, hopelijk) margere shet van 99 cm, WebTech ligt er super op! Heb je al een voorbeeld foto van je kar?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 10:43

Rhine_ schreef:
Ik heb een (tijdelijk, hopelijk) margere shet van 99 cm, WebTech ligt er super op! Heb je al een voorbeeld foto van je kar?

Ja.. Ik vind het erg dubbel.. Hoor namelijk veel dat de webtech groot uitvalt, ik weet niet of er dan verschil zit tussen enkel en tweespan?

Uhm volgens mij zit hier idd wel wat dichtbij, moet ik even zoeken..
En 550,- is echt wel mijn max haha.. Heb er veel voor over maar moet het wel doen met wat ik heb :D

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:11

heb ook de webtech en dan de maat shet voor mijn welsh van 1,18 dus ik denk dat het te groot is. Heb die van mij ook wel eens gepast op een shet van een vriendin maar het borsttuig is dan te lang.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 11:40

Hm stom.. Heb nu een aantal winkels gemailt hier dichtbij, hopelijk krijg ik snel response.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:45

Voor mijn 'enkelspan' shetter van 95 cm heb ik een minishetlander tuig (leer) van IDEAL...........

Weet niet of de tuigen van ideal qua type verschillen qua maat?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 11:46

linda_arnold schreef:
Voor mijn 'enkelspan' shetter van 95 cm heb ik een minishetlander tuig (leer) van IDEAL...........

Weet niet of de tuigen van ideal qua type verschillen qua maat?

Dat weet ik ook niet, maar ik weet wel dat ze van prijs verschilen. Die jij bedoeld is in tweespan bijna twee keer zo duur..

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:57

Nee ze verschillen qua type niet van maat, maakt niets uit. Als je Ideal pony maat hebt in webtech is die maat hetzelfde in leathertech, luxe marathon en zware marathon. Ik had namelijk eerst een mini shetland tuig tweespan, overgenomen van mensen. En die paste dus wel op mijn jonge welshje, moest hier en daar een gaatje bijprikken maar dat ging best wel, maar dus niet op mijn oudere welshje (die wat breder / uitgegroeid is, niet dikker ;) ). De shetlandmaat heb ik gepast in luxe marathon en in webtech en die maten waren echt precies gelijk. Ik heb gekozen voor de webtech omdat ik daar ook twee enkelspan tuigen van kon maken. Omgekeerd kan je van een enkelspan web/leathertech dus ook tweespan maken etc. Dat is het handige met die tuigen.

Het handige met ideal is dat je alle onderdelen los kunt krijgen dus als je pony een afwijkende maat heeft dat je dan de boel passend kan krijgen met verschillende onderdelen.

Tja goed tuig kost nu eenmaal wat maar dan kan je er ook jaaaaaaren mee vooruit. Je hebt ook goedkopere tuigen (volgens mij heeft Sasika hier op bokt ook een leuk tweespan tuigje te koop van Pfiff, moet je even op zoeken), maar die zijn gewoon minder in kwaliteit. Prima om mee te beginnen, maar vaak wil je uiteindelijk toch iets goeds.

Bij Ideal weet zeker dat de kwaliteit goed is. En veiligheid kent geen prijs denk ik dan.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:02

ZusJacobs schreef:
linda_arnold schreef:
Voor mijn 'enkelspan' shetter van 95 cm heb ik een minishetlander tuig (leer) van IDEAL...........

Weet niet of de tuigen van ideal qua type verschillen qua maat?

Dat weet ik ook niet, maar ik weet wel dat ze van prijs verschilen. Die jij bedoeld is in tweespan bijna twee keer zo duur..


Dat bedoelde ik ook niet, net wakker wellicht onduidelijk post :+ . Wat ik wel bedoel ;) .....

Mijn shetlander van 95 cm verzoop in een (leer) Ideal tuig maat shetlander. Hij heeft nu een mini-maatje en dat zit prima. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de tuigen ook imo groter uitvallen. Als de maatvoering bij alle type tuigen hetzelfde loopt denk ik persoonlijk dat het webtuig in maat shetlander 'te groot' is voor jou kleinste shet.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:50

Ik heb net gemaidl met een winkel hier in de buurt, hij heeft nog een ouder model liggen wat ik kan passen en eventueel kopen. Ik laat horen hoe dat gaat (kan wel pas na de 25ste helaas).

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:54

ZusJacobs schreef:
Rhine_ schreef:
Ik heb een (tijdelijk, hopelijk) margere shet van 99 cm, WebTech ligt er super op! Heb je al een voorbeeld foto van je kar?

Ja.. Ik vind het erg dubbel.. Hoor namelijk veel dat de webtech groot uitvalt, ik weet niet of er dan verschil zit tussen enkel en tweespan?

Uhm volgens mij zit hier idd wel wat dichtbij, moet ik even zoeken..
En 550,- is echt wel mijn max haha.. Heb er veel voor over maar moet het wel doen met wat ik heb :D


Hoezo erg dubbel?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:03

Ik hoor aan de ene kant veel dat het gewoon past, maar aan de andere kant hoor ik juist ook veel dat het niet goed past, en juist erg groot uit zou vallen..

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:08

Als je er een gaatje kan laten bij maken zou het passen. Anders word het nipt.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:11

Rhine_ schreef:
Als je er een gaatje kan laten bij maken zou het passen. Anders word het nipt.

Sorry volg het niet helemaal, jij bedoeld dat het nu wel goed ligt op je shetlander maar het niet veel kleiner kan?

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:31

Ik bedoel op mijn shet ligt het super! Maar voor jouw shet zal het pas passen als er een gaatje word bijgemaakt!

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:37

Het kan voor enkelspan wel goed passen alleen bij dubbel heb je dus de conway gespen
die het bortblad met het schoftje verbinden en die komen dan te ver naar achteren te liggen.

Maar ik zou gewoon gaan passen.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:43

Ja idd. verder wacht ik wat reacties af van andere tuig winkels. Wil me niet focussen op een soort tuig :)

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:48

Citaat:
Ik hoor aan de ene kant veel dat het gewoon past, maar aan de andere kant hoor ik juist ook veel dat het niet goed past, en juist erg groot uit zou vallen..

Is logisch natuurlijk, geen enkele pony is gelijk :+
Anders beide pony's even goed opmeten en met maten in de hand de tuigen gaan bekijken (als je je poowns niet mee wilt / kunt slepen }:0 ).

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:51

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik hoor aan de ene kant veel dat het gewoon past, maar aan de andere kant hoor ik juist ook veel dat het niet goed past, en juist erg groot uit zou vallen..

Is logisch natuurlijk, geen enkele pony is gelijk :+
Anders beide pony's even goed opmeten en met maten in de hand de tuigen gaan bekijken (als je je poowns niet mee wilt / kunt slepen }:0 ).

Nee haha dat begrijp ik, maar er zou toch wel een kleine richtlijn moeten zijn.. :)

Dat is iid ook nog een optie!

Wal_1

Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Veenwouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:12

ik heb ook 2 shetten,
ga volgende week er een webtech bij kopen,
ik heb er al 1 , en die ligt wel goed op die pony, smalle ranke pony.
en op de andere van 1,05 ligt hij toch beter.
maar het is wel ietsje te groot.
ik heb wel een foto het tuig maat shet op de pony van 1,00 m.
het tuig is sowiezo sterk genoeg. oersterk.
Afbeelding
het borstuig hangt hier iets te laag.
en het zit allemaal wel op het kleine en we hebben er ook gaten bij gemaakt, maar nu past het opzich redelijk goed.
we hadden het tuig gekocht voor een welsh van 1,20 dat pastte toch wel beter.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 22:36

Ik zoe het, borsttuig komt aardig ver naar achter.. Ik ga gewoon passen, hopen dat het past.
Iemand verder nog tuigen waar ik naar kan kijken?

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Ideal webtech tuig, tweespan shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:37

Kun je niet gwn gaatjes laten bijmaken?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 23:40

Rhine_ schreef:
Kun je niet gwn gaatjes laten bijmaken?

Ik doe het altijd zelf, maar dat kan natuurlijk niet heel ver. Op een gegeven moment kun je of niet verder of zie je aan bepaalde dingen dat het te groot is, en dat gaat vervelend zitten.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:11

Ik heb nog een vraag betreft dit tuig, ik lees veel dat dit tuig om te stellen is naar enkelspan en andersom. Hoe zit dit?

De wagen is inmiddels binnen *\o/*