[NH] Uitzending op TV afgelopen maandag...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

[NH] Uitzending op TV afgelopen maandag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 23:35

Afgelopen Maandag was er een stukje op TV over Natural Horsemanship. Heeft iemand dat stukje gezien? Er werd een pony bij een NH-er (beoefenaar en instructeur) gebracht, die probeerde het paard op de Natural Horsemanship manier te benaderen. Het dier was door mensen voor hun dochter gekocht en was bijzonder agressief. Hij beet en hij sloeg, had de eigenaren al aangevallen, en hun dochtertje ook. Dus hadden de eigenaren het dier naar een Natural Horsemanshipper gebracht en die zou de dominantieverhoudingen met het dier dan op de Natural Horsemanship manier rechtzetten.

Met het gevolg dat het dier als eerste handeling bij het openen van de deur van de trailer de man dus aanvloog.
Nadat er wat stukjes eruit geknipt waren (misschien had die pony wel een paar ouderwetse en niet NH tikken gehad?) staat de pony ineens naast de trailer, en werden er wat stukjes werk in de round pen getoond.
Aansluitend werd het paard op stal gezet, en na een paar uur weer tevoorschijn gehaald. Waarop de pony de man aanvalt, en een hele hap uit de arm neemt...resultaat: 24 hechtingen.

Hebben we hier te maken met een pony die via NH gewoon niet te helpen valt? Was een enkeltje slager misschien niet beter op zijn plaats geweest? Of heeft de zogenaamde NH instructeur niet helemaal het overwicht op de "behandelde"paarden die hij denkt te hebben?

Je suis Charlie.


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:41

Helaas niet gezien. Wat hebben ze met de pony gedaan (was er geen happy end? Haha! ). Was dit in Amerika of Nederland?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 23:42

Dit is Nederland. Geloof Net 1 of Net 2.... Weet niet wat er aansluitend met de pony is gedaan.

Je suis Charlie.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:51

Bij welke NHer waren ze dan?

Ik denk dat het erg moeilijk is om zoiets voor tv te maken, je hebt maar beperkt de tijd, dus staat er druk op, kan nooit goed wezen. Aan de andere kant weet je inderdaad nooit wat ze eruit knippen. In dit geval hebben ze in ieder geval het bijten er niet uit geknipt.

Tja, wat de oorzaak is waarom het niet lukte zullen we dan nooit achter komen, misschien had hij gewoon niet genoeg tijd (voordeel van de twijfel Haha! )

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 00:22

Sorry, als een paard na het rechtzetten van de verhoudingen nog steeds aanvalt, dan is er toch iets niet goed.

En dan kan het maar aan twee dingen liggen: het paard, of de instructeur. Want die aanval had niet mogen gebeuren....en het gevolg loog er ook niet om.

En de naam was Maathuis? Nooit van gehoord...(maar dat zegt niets Haha!)

Je suis Charlie.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:06

mmmmmmmm
met paarden moet je echt oppassen jah, je moet altijd je iedeen van hengstengevechten in je hoofd houden. daar gaan twee dominantie lijders ook op elkaar in, en datr eindigd ook op de dood.
ik help zelf ook paarden, maar bij mij staat mijn eigen veiligheid en dat van anderen toch wel wat hoger op de lat. Bij zo'n paard zou ik t denk ik toch wat sneller opgeven, ik bedoel ik ben toch geen tovenaar, het zou mooi zijn als je alle paarden kan helpen, maar er blijven altijd de hengsten gevechten, en een mens is nou eenmaal veel zwakker dan een paard.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:07

Die naam komt mij ergens bekend van voor en helaas niet helemaal positief. Maar mijns inziens ligt het eerder aan de persoon dan dat NH niet zou werken.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:31

Ik heb t ook gezien, t was idd op 1, 2 of 3.
Ik had t gevoel dat die man wel een beetje een prutser was, maark heb t niet goed gezien, want ik moest snel weer weg.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:29

ik heb het niet gezien, maar zoals ik het hoor, was die man misschien geen echte horsemanshipper, of had ie geen feeling, en als je hoort da er stukken zijn uitgeknipt,
vind het zonde, want zo denken veel mensen dat het NH helemaal niks is,

ik denk wel dat het voor sommige paarden beter is om 'afgemaakt' te worden, klinkt heel hard, kunnen pennymeisjes wel zeggen dat ze wilde hengsten kunnen temmen, maar dat kan niet,
sommige paarden zijn gewoon fals gemaakt door de mens, en zijn psychisch niet meer helemaal lekker, het is voor die beesten een enorme strijd om zeg maar weer gezond te worden, en ik denk dat je veel paarden daar niet blijer mee maakt, sorry maar daar ben ik heel hard in,
veel paarden zijn beter af in de 'paardenhemel'

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:36

volgens mij was dat piet nibbelink Verward *hoe je het ook mag schrijven*

Dag lieve mama...

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:29

De instructeur was inderdaad Piet Nibbeling van de Paardenmaat, ik ken hem niet. Op TV vond ik hem er niet uit zien als een prutser. Ook vond ik dat hij al veel had bereikt met deze pony.

DubbelFun

Berichten: 88631
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:59

Het was idd PN en ik heb het hele stuk (per ongeluk) gezien. De TV stond toevallig op dat net.
Toen ik het zag dacht ik 'hij moet iets harder fluisteren'. Haha!
Deze pony was als veulen heel lief en knuffelig en is dankzij al deze aandacht opgegroeid tot een pony die geen 'tegengewicht' gekregen heeft en dus op zijn Hollands gezegd ronduit 'verpest' was.

Hij had nu de leeftijd dat er een zadel op kon en was dus gewoon levensgevaarlijk, zeker voor kinderen.

Of dit nog goed kan komen laat ik aan de 'kenners' over, maar ik zou mijn kinderen (als ik die had Lachen ) er niet aan wagen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:09

ik geloof dat ik de pony een enkele reis zou hebben gegeven.... ZO zie je maar hoe verkeerd het is om paarden niet op te voeden zoals het hoort.

Zonde van zo een pony zeg.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 20:11

Die pony had bij mij in ieder geval een enkeltje slager gekregen. Stel dat je het op de NH manier wel had kunnen "rechtzetten, was de pony dan niet alleen bij Piet Nibbelink te hanteren geweest? Hadden kinderen er veilig mee overweg gekund?

Je suis Charlie.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:20

zonde van die pony zeg!! maarja hij is niet de enigste!! Er zijn duizende paarden die verprutst worden en dan uiteindelijk bij de slager komen!! Jammer maarja bij de meeste paarden kan het niet meer recht gezet worden!!


Ik zou zo'n paard niet meteen bij de slager brengen maar eerst verschillende NH'ers proberen of andere manieren want Nh is niet de enigste manier!

I wanna find the end of the world with you
Rest in peace my friends! I will see you in heaven when it's my time.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:20

ja tis sneu voor de pony, maar ik denk dat de pony zelf ook niet veel lol aan zijn leven zou hebben, ik denk dat als hij zo is niet lang bij mensen zou blijven en dus heeeel wat eigenaren en weinig aandacht door zijn leven moet gaan..
dan is een enkele reis denk ik wel wat beter...

Dag lieve mama...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:05

radnah2 schreef:
Ik zou zo'n paard niet meteen bij de slager brengen maar eerst verschillende NH'ers proberen of andere manieren want Nh is niet de enigste manier!


Precies. Maar die andere NH manieren zou ik dan eens weg laten. Bloos!
Gewoon heropvoeden. Desnoods eerst een jaar (of twee) in een kudde (zodat hij daar ook weer wat opgevoed wordt). En dan helemaal opnieuw beginnen.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:12

radnah2 schreef:

Ik zou zo'n paard niet meteen bij de slager brengen maar eerst verschillende NH'ers proberen of andere manieren want Nh is niet de enigste manier!


juist daarom zou ik hem wegbregen, wat wil je dan zo een paad nog meer frustreren.......... nee hoor het dier heeft geen leven, kan alleen maar klappen krijgen en verder niks. Heeft het paard ook niets aan.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:32

ja of hem gewoon in een kudde brengen waar ie de rest van z'n leven kan blijven zonder onder de mensen te komen of bereden te worden!! dat is de andere optie!!

I wanna find the end of the world with you
Rest in peace my friends! I will see you in heaven when it's my time.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:43

radnah2 schreef:
ja of hem gewoon in een kudde brengen waar ie de rest van z'n leven kan blijven zonder onder de mensen te komen of bereden te worden!! dat is de andere optie!!


het beest is duidelijk door de mens "opgevoed" die maak je zeker niet gelukkig in de kudde.... krijgt ie alleen heeeeel veeeel harder op zn klote dan dat hij dat nu al krijgt.. en trouwens in Nederland is daar geen ruimte voor en bestaan dat soort kuddes niet

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:44

Hmm, helaas (of gelukkig Scheve mond ) heb ik het niet gezien. Ik vind het moeilijk te beoordelen zo. Over Piet Nibbelink zijn de berichten niet altijd even positief.

Ik weet niet of de voorgeschiedenis van het paard bekend was maar het is niet ondenkbaar dat het paard tijdens de tv-uitzending verkeerd is aangepakt waardoor juist het gevaarlijke gedrag werd 'getriggerd'.

Een enkeltje slager vind ik wat kort door de bocht. Hoewel ik moet toegeven dat als zo'n paardje van hand tot hand gaat en iedereen zijn, al dan niet NH, technieken gaat uitproberen het arme dier misschien nog wel verder van huis is......... Verdrietig

DubbelFun

Berichten: 88631
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:49

ellenlouise schreef:
...het is niet ondenkbaar dat het paard tijdens de tv-uitzending verkeerd is aangepakt waardoor juist het gevaarlijke gedrag werd 'getriggerd'.(


Nee dit was niet het geval. P stond even niet op te letten (kwam er ook te dichtbij) en het beest greep hem direkt.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:31

ja maar ik bedoel niet met een wilde kudde maar met een kudde veulens of een andere kudde die wel door de mens goed zijn behandeld!

I wanna find the end of the world with you
Rest in peace my friends! I will see you in heaven when it's my time.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:44

Zo een paard zou in zo een kudde niet overleven. echt daar doe je zo een dier niet een plezier mee. Die kudde voed hem wel op hoor, wees daar maar niet bang van. Maar dan krijgt hij zo ongenadig op zn sodemieter dan het benebrekend word en daar word dat paard zeker niet gelukkiger van. Daarnaast, wie gaat dat finacieren. Ga jij elke maand een paar honderd euro neerleggen voor een paard die je als beloning voor je gulle daad effe aanvalt?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:25

Tis zo zunt dat hij zo slecht is opgevoed, hij ziet de mens eigenlijk meer als een soortgenooit.
Ik weet niet hoe oud t dier was, maar t zou me meevallen als t dier weer helemaal 'goed' zou worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers