hoelang men/rij je per keer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:38

het liefste hoor ik het van mensen met mini-paarden/shetlanders.

hoeveel rijden jullie per rit? Hoe lang doen jullie erover en hoe is de stap/draf verhouding?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:55

Dat verschilt vaak per keer; als ik op 't veldje echt serieus dressuur ga trainen dan is dat hooguit een uurtje of als ik echt ergens naar toe werk, max. zo'n 1,5 uur. Daarna nog in 't bos en rondje dorp even uitstappen.

Mijn shetmerrie moet nu wegens blessure/ziekte/aandoening van afgelopen zomer wel weer helemaal teruggetraind worden; ze staat compleet stil sinds afgelopen juni, dus dat wordt weer rustig opbouwen.
Maar had haar altijd super op conditie; ritten van soms 2 á 3 uur waren eerder regel dan uitzondering. Verhouding stap/draf is schat ik zo'n 70 procent draf, 30 procent stap. En af en toe een lekker galopje, laatste jaar heb ik dat ook steeds meer uitgebouwd. Ons tempo ligt altijd vrij hoog, als ik haar uitgestrekt laat draven kan ze dat erg lang volhouden en houd ze zelfs met gemak een groot paard in arbeidsgalop prima bij. Dankzij de km. teller op mijn nieuwe marathonwagen kan ik nu ook zien wat onze snelheid is. In uitgestrekte draf ligt dat op 18-20 km. per uur, in stap (ze stapt ook altijd erg vlot door) ligt dat rond de 6 á 7 km. per uur.

Maar behalve lange ritten en dressuur trainen maken we ook wel eens een korter rondje waarbij het tempo dan erg hoog ligt; veel galop en draf, af en toe stappen. Dan zijn we hooguit 1,5 uur weg.

Hoe langer we weggaan en hoe groter de afstand, hoe meer stukken stap ik in bouw. Als ze echt een flink stuk lekker heeft doorgedraafd en ik laat haar max. een 15 minuten stappen is ze weer helemaal 'opgeladen' en kan ze zo weer een half uur achter elkaar draven.

Edit; als ik haar echt op conditie train voor bijvoorbeeld de Eper Paardenvierdaagse heb ik een leuk rondje met heel diverse omgeving en ondergrond, vrij veel zand en bos e.d. maar ook stukken weg. Dat is zo'n 20 km. en vaak plak ik er nog een extra stukje van 5 km. bij aan. Dat rondje rijden we dan meerdere malen per week, en dan wordt het tempo langzaam opgevoerd. Doe ik er na de winter misschien wel 3 uur over, als ze weer helemaal op conditie is dan kan ik het in 1,5 uur doen.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:11

Het wisseld per per pony en per training (en afhankelijk van hoeveel tijd ik heb).

Varierend van een kwartiertje tot een uur vaak.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:16

Mag een weinig getrainde Welsh A ook?

Nu staat ze stil, maar in de lente en in de zomer probeer ik 3 keer per week iets met haar te doen.
Als ik ga mennen, zijn we meestal 1,5u weg. We doen dan ongeveer 10 à 12 km. Stappen doet ze 3 à 4 km per uur; draven 9 à 11. Galopperen doe ik maar heel beperkt omdat ze daar nog niet zo goed in is en niet alle paden zich daar zo goed voor lenen.
Stap draf ratio is op de ganse rit 50/50. Maar ik stap in het begin wel lang en stap ook lang uit.

Rickymennen
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:51

Het welshje (1.18cm) waar ik mee men trainen we 's winters vaak een 3 kwartier proberen twee keer in de week. Binnen meestal met dressuur en daarna nog wat draai en keer werk omdat ik regelmatig indoor wedstrijden heb.

Afgelopen zomer hebben we zeker wel 3x per week getraind om haar dressuurmatig er helemaal door te krijgen, meestal dan 2x per week dressuur op een veldje, 10 min erheen rijden, uurtje rijden en dan 10 min. weer terug. Het veldje ligt in het bos dus doen daarna ook wel eens een rondje of we gaan stappend van huis uit het bos in dan zijn we zeker wel 1,5 uur onderweg. Veel tempowisselingen in draf maar ook van draf naar galop. Stappen doen we op de stukken waar het hard is dat ze goed op adem kan komen. Voor de wedstrijden 's zomers trainen we ook veel met de hindernissen die in het bos liggen, slingeren tussen de palen door en door de waterbak. 's Zomers plannen we vaak 1x per 3 weken/maand een wedstrijd. Ze moet zeker een marathonwedstrijd van circa 2 uur kunnen volhouden, dus er moet genoeg getraind worden. Meer kunnen we niet trainen, want dan blijft ze niet op gewicht. (ze krijgt al onbeperkt voer + musli en sportbrok)

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:12

Met Simba, Bergmann pony'tje van 86 cm mende ik zo ongeveer 2x per week en dan per keer 3 kwartier tot maximaal 1,5 uur. Maar die max lag meer aan het feit dat ik er dan wel klaar mee was dan dat hij er genoeg van had :+ We deden eigenlijk alles in een flinke draf, alleen laatste 500 meter niet, dan uitstappen.

Alwyn, jonge Welsh A, plm 1.17, doen we zo'n drie kwartier per keer, 50/50 stap/draf.
Snuit, tja Snuit <3, 1.15 m die doe ik geen plezier met een ritje korter dan een uurtje. Het leukst vindt hij ritjes die heel lang duren :+ Maar dat is een goed getrainde pony, 10-20/90-80 stap/draf.
Helaas zitten we nu in een winterstop, dus doen we niets :+

Als je een jonge onervaren pony heb bouw je het gewoon op begin met 10 minuutjes en doe dat zo'n 2 / 3x per week en dan elke week paar minuutjes erbij. Dan zit je na een paar weken op zo'n half uurtje / drie kwartier. Dat hou je dan een maand of 2 vol, en dan kun je dat weer uitbouwen naar wat je maar wilt. Natuurlijk afhankelijk van leeftijd van pony en wat je wilt. Langer dan een half uurtje / drie kwartier dressuur zou ik zelf niet doen, lekkere buitenrit is meestal pas leuk als je wat langer dan een half uur / uur onderweg kunt zijn.

Met Alwyn hebben we trouwens het eerst jaar heel rustig aan gedaan, gewoon 1x per week keertje inspannen. Dit jaar moet het wat meer worden :+

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:57

Momenteel men ik bijna niet. Als ik weer ga trainen voor de wedstrijden (mendurance) dat rij ik 30 tot 60 km per week verdeeld over 2 of 3 dagen met een tempo van 10-12 km/u. Dat komt erop neer dat ik 80 % draaf en 20 % in stap doe. Met name in en uitstappen en tussendoor een keertje. Later in de training ook een aantal km galop. Ik train altijd in het bos (mul zand, heuveltjes enz)

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:59

En wie van de fanatiekelingen hebben allemaal ijzers...? ;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:04

Millanka schreef:
En wie van de fanatiekelingen hebben allemaal ijzers...? ;)

altijd blootsvoets, met uitzondering van in de afgelopen 4 jaar 2x een maandje of 2 á 3 voor op ijzers ivm. te kort afslijten van de hoeven.
Terwijl haar hoeven erg hard zijn en we al jaren ook heeeeel veel over het asfalt rijden, maar dat heeft er vooral mee te maken dat ze enkele jaren geleden helaas veel te kort bekapt is geweest (door een bekapper, geen hoefsmid. Was al geen fan van die man. Daarna kon hij wieberen en kwam er éindelijk een goede hoefsmid) en toen begon 't gezeur; na paar dagen stokkreupel op beide voorbenen. Konden nog net ijzers onder, met kurk en rubber eronder. Daarna een hoefzweer.
Was de eerste keer in haar hele leven dat ze kreupel liep.
Jaar daarna voor de zekerheid ijzers onder laten slaan toen ze een beetje kort stond, om kreupelheid te voorkomen.

Maar in principe rijden we gewoon blootsvoets.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:07

Ik heb twee shetlanders:

Momenteel rijd ik met rakker (deze men ik nu al ruim 4 sinds een jaar dressuurmatig aan het werk) om de dag het liefst! training verschilt, maar momenteel train ik dressuurmatig zeker een half uur goed(goed van achter naar voren lopen, nageeflijk, veel tempowisselingen en overgangen) Dat is voor hem best pittig en moet hiermee ook niet langer dan een 3 kwartier doorzetten!

Rijd ik puur op kilometers dan ben ik wel eens max tot 2.5 onderweg (het gaat hier wel om een pony met topconditie, aja dat vind ik haha) 80% draf de rest stap en een galopje her en der tussendoor!

Sieb daarintegen heb ik nu 2(sinds een maand voor de wagen) maanden, Pittige merrie van een jaar of 8, doet alsof ze voor de wagen de wereld aan kan maar na 15 min is het batterijtje leeg, ben haar dus nog rustig aan het opbouwen qua kilometers eerst conditie opbouwen, men met haar max een half uur tenzij tweespan dan 3 kwartier(heeft ze iets minder werk) Dressuurmatig doe ik eigenlijk nog niks aan totdat de basis volledig der in zit! Veel 50/50 stap/draf nog geen galop voor de wagen

Rakker heeft rondom ijzers
Sieb krijgt rondom ijzers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:08

Momenteel men ik heel weinig, van het voorjaar starten we met menlessen van een uur per keer. Verwacht dat het tempo daar wel een heel stuk lager ligt dan wat we nu doen.

Buiten mennen we gemiddelt 45- 60 min, vooral omdat ik mijn sulky te vermoeiend vind om langer dan een uur op te zitten. (cavaletti sulky) We draven vrijwel alles op het in en uit stappen na, nog galopje van ongeveer 1200 meter en de rest in een vlotte draf. Op de galop na loopt de pony op het asfalt zonder ijzers. Voor de winter mende we ongeveer 1 per week, niet reuze fanatiek met name door de kar. Die sulky is een ramp als je een slechte rug hebt, aangezien we voor de dressuurlessen een marathon wagen kunnen lenen en ik een andere wagen wil kopen verwacht ik wel dan we iets fanatieker gaan mennen.

Naast het mennen loopt hij ook nog regelmatig een aantal km naast de fiets op het harde. Zijn hoeven doen het prima, dat houden we goed in de gate.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:38

Simba liep blootvoets, vijlde ik af en toe bij (plus hoefsmid natuurlijk)
Alwyn loopt blootvoets, bijvijlen plus natuurlijk hoefsmid 1x 3 mnd.
Snuit stond op ijzers, deed zo'n 3 mnd met zijn ijzertjes, toen waren ze nog niet eens echt door. Met van de zomer gemiddeld per week minimaal zo'n 40 km over het asfalt in draf, betekent dat ruim 500 km asfaltdraven op 1 setje ijzertjes.
Staat nu blootvoets, we gaan hopenlijk straks weer naar 1x per week flink stukje mennen en van de zomer maar eens kijken wanneer de ijzers er weer onder moeten. Zal Alwyn ook wel op ijzers gaan.

Als we hier minder over de weg zouden gaan, zouden ze makkelijk blootvoets kunnen.

Rickymennen
Berichten: 17
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:22

Het welshje waar ik mee men staat zomers op ijzer zodat ze op proppen kan lopen rijden de marathonwedstrijden. 's winters op blote voeten want dan rijden toch eigenlijk alleen maar binnen, zo af en toe een keer naar buiten maar dan gaat het ook op blote voeten goed!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:44

hier ook op blote voeten

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:35

Mijn shet(99cm) is pas opgeleerd, en op blote voeten. Men een lichte vierwieler maak ik 1x per week ritten van +- 7km op 1,5 uur. Met 2-3 volwassen.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 01:25

Zooo dat is behoorlijk wat voor een pas beleerde pony!

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:39

ik rij tijdens het schooljaar 4 keer per week een half uur tot 3 kwartier, veel stap en draf en alles bij elkaar 10 minuten galop (slechte conditie, die moet nog worden opgebouwd) en daarbij nog 1 keer per week een springles van een uur (uitstappen bijgetelt)
in de vakanties rij ik zo goed als elke dag 3 kwartier en dan ook nog een die les van een uur 1 keer per week, op zondag is het dan wedstrijd dus de zaterdag rij ik maar 20 min
6 jarige springgefokte ruin

lisanne112

Berichten: 365
Geregistreerd: 30-09-06
Woonplaats: petten

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:09

ik rij zolang het weer het nu toelaat in de winter ( sneeuw, vriezen) zo'n 3/4 x per week. verschillend, vaak 3 kwartier/ uurtje.. met vaak in het weekend de langere ritten van 2/3/4 uur.. op kamp zomers gaat hij ook mee en loopt hij 3/4 uur per dag. het tempo wel goed hoog, rijd mee tussen de 2 spannen met friezen en dit gaat prima. ik draaf vooral veel, af een toe een lekker stuk galop en tussendoor stappen. mijn shetlander staat rondom op ijzers omdat ik midden in de polder sta en er weinig brede bermen zijn. was het noodzakelijk.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:21

Miekemuis_ schreef:
ik rij tijdens het schooljaar 4 keer per week een half uur tot 3 kwartier, veel stap en draf en alles bij elkaar 10 minuten galop (slechte conditie, die moet nog worden opgebouwd) en daarbij nog 1 keer per week een springles van een uur (uitstappen bijgetelt)
in de vakanties rij ik zo goed als elke dag 3 kwartier en dan ook nog een die les van een uur 1 keer per week, op zondag is het dan wedstrijd dus de zaterdag rij ik maar 20 min
6 jarige springgefokte ruin


Op AR gaat het toch echt over mennen ;)

Flaver schreef:
Mijn shet(99cm) is pas opgeleerd, en op blote voeten. Men een lichte vierwieler maak ik 1x per week ritten van +- 7km op 1,5 uur. Met 2-3 volwassen.


Dat vind ik ook toch echt wel heel erg pittig voor een net beleerd shetje eigenlijk. := Zou mijn keuze igg niet zijn.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:14

momenteel heel weinig :o

Normaal gezien Sunny 3 keer in de week voor de wagen, en hem span ik normaal gezien niet in voor minder dan een uur, tenzij ik mn jonge paard naast de wagen meeneem. Stap-draf normaal gezien 15-85 ongeveer. Sun loopt ook dagtochten met de vereniging en die loopt hij op zn slofjes. (als in, ik moet vaak vragen of het tempo alsjeblieft wat omhoog mag omdat hij anders voortdurend onder zijn arbeidstempo moet lopen)
Zoë, onze net beleerde shet-merrie loopt nu 1x per twee weken ongeveer voor de wagen (gebrek aan groom) en dan een klein rondje industrieterrein om overal aan te wennen tot maximaal 5 km rond de polder in een rustig tempo. met haar stappen we uiteraard veel meer, haar conditie is nog niet zo best plus ze heeft veel overgewicht waar ze langzaam en voorzichtig vanaf moet. Denk dat haar stap-draf tegen de 60-40 zit.
Allemaal lopen ze bij ons zonder ijzers.

maar op dit moment mag Sun blij zijn als hij 1 keer in de week voor de wagen geknupt wordt, de afgelopen weken is zelfs dat er nauwelijks van gekomen. ;(

Groetjes, Lacuna

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:19

ik train normaal minimaal 3a 4 keer in de week en draaf dan ook 80% maar ook de galop nemen we mee de ritten varieren van een uur tot 2 uur. dan rijd ik voornamelijk op ruiterpaden

Ze lopen beide blootvoets maar tum gaat deze maand op ijzers. die loopt gevoeliger en dan niet door in stap. Is kijken of dat werkt.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 13:31

Rij je nu alleen buiten Laura? of heb je een goede groom gescoord?

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:10

Ik stop wel een halfuur op te rusten tussen in. Ze weegt 250: 100 de kar en ik en papa 120 ofzo. Een shet kan 3x zijn eigengewicht trekken (op het harde), dus dit kan wel. Ze heeft 10x gement sins semtember, maar we doen ook grondwerk.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: hoelang men/rij je per keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:29

mijn grote ventje
3x perweek lichte training van een half uurtje/3 kwartier
2 x per week een training van 1,5 uur stap-draf-galop 20% 70% 10% soms een stuk meer galop. maar hier is een klein gebrek aan goede ondergrond voor de galop (alleen maar asfalt)

mijn DRACHTIGE minishet
2x in de week lichte training, 1 x loopt ze mee met mijn ventje 1 x 1 uur 1 x 1,5 uur 30%stap 65%draf 5% galop

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:33

Flaver schreef:
Ik stop wel een halfuur op te rusten tussen in. Ze weegt 250: 100 de kar en ik en papa 120 ofzo. Een shet kan 3x zijn eigengewicht trekken (op het harde), dus dit kan wel. Ze heeft 10x gement sins semtember, maar we doen ook grondwerk.


Er wordt ook nergens beweert dat het niet kan, alleen geef ik/geven wij aan dat wij dat nogal veel, ver en lang vinden voor een net beleerd shetje; normaal gesproken vraag je ze nog niet zóveel in het begin, als ze pas beleerd zijn, maar bouw je dat rustig op. En in dat opzicht vind ik 7 km. en dan 1,5 uur weg met 2 á 3 volwassenen nogal wat voor een net beleerde pony.
maar ieders z'n mening natuurlijk.