Welk menbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
demenner
Berichten: 74
Geregistreerd: 30-08-08
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:50

Je hebt als je achter het paard zit veel minder te vertellen dan wanneer je er boven op zit.
Mede daarom is het menbit 'uitgevonden'.
Een menbit heeft een kinketting en scharen met 1, 2 of 3 leidselgaten. Hiermee wordt een hefboom gecreerd waarmee indien nodig een goede ophouding kan worden gegeven.
En ook al loopt je paard of pony nog zo lekker op z'n trensje onder het zadel, je hebt niet voldoende grip op je paard in sommige voorkomende gevallen.
Je kunt al voor € 15 een utrechts stangetje of bokkenbitje kopen, dus voor de prijs hoef je het niet te laten.
Als je wilt mennen doe het dan ook goed en vertrouwd.
Maak je nog niet druk over tongvrijheid, naar boven gebogen, naar voren gebogen, pompende of scharnierende stangen...
de hand van de menner is minstens zo belangrijk.
Dus kijk eerst eens hoe je pony het op een bokkenbitje doet.
En als je dan wat meer ervaren bent in het mennen en je pony is onrustig in z'n mond en je weet zeker dat het niet aan jouw leidselvoering ligt, probeer dan eens een ander bit.

anneiskool
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:06

Liverpool...?

isabel1983
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:02

demenner schreef:
Je hebt als je achter het paard zit veel minder te vertellen dan wanneer je er boven op zit.
Mede daarom is het menbit 'uitgevonden'.


De huidige standaard men bitten zijn al heel oud. vroeger reed bijna iedereen onder het zadel met een pelham of in die richting iets vergelijkbaars, dat doen we ook niet meer. In het mennen worden we ook steeds vriendelijker, zie maar de bitloze optomingen de gebroken liverpool enz.

Het feit blijft: kijk naar je paard/pony.
Ik heb 6 menpaarden staan en ze hebben allemaal hun eigen bit.

Een greep uit mijn verzameling:

Liverpool met tongboog, Paard werd moeilijk van overstap van trens(ohz) naar normale liverpool. Tongboog gaf direct een fijne rustige aanleuning.
Vierringtens enkel gebroken, Gebruik ik in eerst instantie bij de jonge paarden en sommige paarden komen nooit anders te lopen. Werking van de gewone trens, alleen kun je deze NIET door de mond heen trekken. Een uitkomst met mennen. hij is niet voor niks uitgevonden.
Utrechts bokkebitje, zit qua inwerking tussen de vierring trens en de liverloop in. Mooi bitje voor de beginnende menner die nog de rust in het sturen moet krijgen.
Normale liverpool ongebogen. Standaard bit. Vele lopen er fijn op. is niet voor niks meest gebruikte menbit
Happy mouth liverpool bit. In gebruik bij een paard wat het bit niet wilde innemen bij optuigen en aannemen bij het rijden. Veel geprobeerd hiervoor, dit bleek een uitkomst.
Rubberen stang in welke vorm dan ook. alleen vriendelijk bij normaal tot veel speeksel bij het paard.
Koperen versie in welke vorm dan ook. Voor paarden met weinig speeksel.
Bitloos. Gebruikt bij een paard wat zover kapot is geweest in de mond dat ze een bit niet meer accepteerde. Zeker in het begin alleen voor de ERVAREN menner!

Zorg voor de goede maat. te strak doet zeer, te ruim ook. Een bit moet aangesloten zitten maar niet strak. En gebruik (buiten de vierringtrens) altijd een kinketting beschermer en bitringen.
Ik heb standaard bitten met korte scharen, derde leidselgat gebruiken betekend verkeerde bit of verkeerde hand. Heb ik dus niet. Dit voor in de meer spannen ter verkoming van vangen van elkaar of jou.

Probeer bitten uit in een veilige omheinde wei of bak. je weet nooit welke reactie er komt. Pas na een paar keer kun je de buitengebieden opzoeken. Eerst ermee longeren is helemaal goed.
Succes :-)