Welk menbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:41

Ik sta op het punt om te beginnen met mennen.
Tuig heb ik al op het oog, sulky haal ik deze week op.
Maar, wat voor bit heb ik nodig?
Ik ben al bij een ruitersportzaak geweest, daar hadden ze wel wat liggen, maar die mensen hebben zelf geen verstand van mennen, dus daar kwam ik ook niet verder mee.
Het gaat om een shetlander die onder het zadel loopt met een enkelgebroken watertrensje van 10,5 cm.
Ik zoek wel een redelijk zacht bit, aangezien hij daar onder het zadel ook het beste op loopt.
Wie kan mij verder helpen? :)

Charr_x

Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Moerbeke-Waas (BE)

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:44

Ik ben heel tevreden over mijn bokkebitje met gebogen mondstuk.
Had eerst een liverpool, maar die was te zwaar/lomp voor zijn mond.
Voordeel van liverpool is wel dat die veel meer mogelijkheden heeft qua verstellen.
Het gaat toch een kwestie van proberen zijn denk ik, waar je pony goed op loopt.

http://www.ooteman.nl/product.asp?id=69 ... ang%20Pony
Deze liverpool is wel een stuk dunner dan de gemiddelde, dus lijkt mij op het eerste gezicht ook geen slechte keus.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:46

Ik ben indertijd begonnen met een Utrechts bitje en later op een Liverpool stang over gegaan.
Dat is me prima bevallen dus als je een Utrechts bitje kan vinden zou ik die gebruiken.

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:03

Bedankt voor de reacties :)
Uitproberen wordt zeker wel, maar wil toch wel een beetje van te voren weten waar ik aan begin.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:37

en ik men gewoon op een rubber ongebroken trensje, maar eerst op een enkelgebroken bitje (zelfde als onder het zadel) daarvoor wel op een liverpool maar dit was te scherp voor haar en ging ze in protest terwijl het helemaal geen pony is die zoveel protesteert tegen iets, ze is juist erg werkwillig enzo.
Je zou voor de sleep bijvoorbeeld kunnen proberen om op het gewone trensje te doen, kun je uittesten of ze hier goed genoeg op reageert.

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 07:52

Samen met je instructeur bekijken waar je shet het best oploopt.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:07

Ik men met hetzelfde bit als waar ik mee rijd, soms wanneer we wat meer gaan crossen pak ik zijn stang erbij maar vaak gewoon op een ongebroken trens.

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:42

Zodra ik mijn tuig binnen heb en alles past (bekijk ik onder begeleiding uiteraard) kijk ik wel verder naar een bit. Ik probeer het eerst gewoon op zijn bit met rijden. Zodra mijn instructeur er is, kijk ik wel verder :)
Bedankt voor de reacties.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:41

wat ook aan te raden is een liverpool met tongvrijheid --> http://www.agradi.nl/productimages/4037859.jpg daar loopt mijn pony al een hele tijd fijn op!

Rubber is trouwens neit aan te raden, dat ziet er zacht uit maar blijkt te branden

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:56

sasika schreef:
wat ook aan te raden is een liverpool met tongvrijheid --> http://www.agradi.nl/productimages/4037859.jpg daar loopt mijn pony al een hele tijd fijn op!

Rubber is trouwens neit aan te raden, dat ziet er zacht uit maar blijkt te branden

Volgens mij brandt het alleen als het paard weinig tot geen speeksel aanmaakt. Maar dit heb ik van horen zeggen en is dus geen eigen ervaring..

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:08

gewoon op je trensje waar je pony mee gereden word? Als die daar goed op loopt? Prima dan toch. Sinds een paar weken bezig om mijn paarden voor de wagen te krijgen. Deze houden ook hun gewone trens in.

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:49

roybrit schreef:
gewoon op je trensje waar je pony mee gereden word? Als die daar goed op loopt? Prima dan toch. Sinds een paar weken bezig om mijn paarden voor de wagen te krijgen. Deze houden ook hun gewone trens in.

Op een trensbitje dan dus gewoon ook? :)
Ik las juist overal dat je wel een ander bit moet hebben, omdat de afstand tussen menner en de mond langer is. Een rubberbitje heb ik onder het zadel al eens geprobeerd, maar daar loopt hij niet zo lekker op. Iemand raadde me al een happy mouth bit aan, maar die kan ik nergens vinden in zo'n klein maatje. Tenminste, de menbit versie ervan.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:58

ik zou eigenlijk ook geen enkelgebroken bitje nemen. idd omwille van de afstand en het gewicht van de leidsels. dus misschien een ongebroken trens
verder heb ik geen verstand van menbitten, maar het moet toch een reden hebben dat er meestal rechte bitten of ongebroken stangen gebruikt worden...

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:49

Ja precies, daarom mijn vraag ook.
Met alleen het beleren in het tuig gebruik ik mijn trensbit nog even.
Wil namelijk niet onwetend bitten kopen die voor mij niet praktisch zijn.
Zoek zowiezo wel een bit met niet al te strenge en harde inwerking.
Hier heeft hij nooit lekker op gelopen, dus dat zal hij in het tuig ook zeker niet doen.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:09

Zonder bit kan het ook: google op dr Cook. Daar men ik zelf mee met mijn haflinger. Succes!

irma_llove

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-09-07

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:50

Ik zit met precies hetzelfde probleem als Lili. Ik beleer mn shet nu ook gewoon met t standaard bitje die ze altijd heeft. Maar hoorde ook over het menbitje ed. Wat is het beste wat je kunt kiezen?

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 21:16

e_horse schreef:
Zonder bit kan het ook: google op dr Cook. Daar men ik zelf mee met mijn haflinger. Succes!

Komen de hulpen dan wel goed door? Omdat er toch wel wat afstand tussen zit.
Daarmee bedoel ik niet dat een bit meer invloed heeft, maar is het paard dan nog wel makkelijk te corrigeren?
Heb onder het zadel wel eens bitloos gereden met een ander paard, vond ik zelf wel erg fijn rijden, maar het het bij mijn shetlander nooit geprobeerd.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:26

Als ik jou was zou ik voor een B-stang of de liverpool die Charr_x ook al aan gaf.

Pas op bij tongvrijheid. Het klinkt leuk, maar als je pony een kleine mond heeft zit die boog alleen maar in z'n gehemelte te prikken.

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:11

Een liverpool lijkt me inderdaad ook wel geschikt.
Maar is het bij een met tongvrijheid dan niet zo, dat de grootte van die boog aangepast wordt naar de bitmaat?

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:30


frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:46

S_zanne schreef:
Pas op bij tongvrijheid. Het klinkt leuk, maar als je pony een kleine mond heeft zit die boog alleen maar in z'n gehemelte te prikken.

Hier doelde ik meer op.
Ik begreep je even verkeerd denk ik.
Ik dacht dat je bedoelde dat die boog even groot blijft, waardoor die in het gehemelte prikt.
Maar ik begrijp al wat je verder bedoelt, haha :)

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:59

Dat bedoelde ik. :)
Een heleboel mensen verkijken zich op de grote van de mond van hun paard en kijken dan raar op als het paard opeens met de mond open loopt.

Ook het verhaal dat een dik bit zachter zou zijn gaat vaak helemaal niet op omdat het paard de mond niet meer fatsoenlijk dicht krijgt.
Een passend bit is niet altijd even makkelijk. :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:57

ongebroken trens bit.ligt rustig in de mond en zeer zeker niet scherp mits de hand van de ruiterzacht is.wij mennen hier enkel en 2 span op ongebroken trensbitjes afwisselend met gebroken

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:25

sasika schreef:
wat ook aan te raden is een liverpool met tongvrijheid --> http://www.agradi.nl/productimages/4037859.jpg daar loopt mijn pony al een hele tijd fijn op!

Rubber is trouwens neit aan te raden, dat ziet er zacht uit maar blijkt te branden


mijn pony heeft nergens last van, op rubber loopt ze het beste, maar ze is ook ligt in de hand dus hoef haast niet te sturen denk dat dit ook wel scheeld, E-pony van mij liep er overigens helemaal niet lekker op, verschilt dus erg per paard/pony wat voor een bit het fijnste is.

Tichla

Berichten: 43
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:06

Lili schreef:
Iemand raadde me al een happy mouth bit aan, maar die kan ik nergens vinden in zo'n klein maatje. Tenminste, de menbit versie ervan.


Bij de agradi hebben ze happy mouth liverpools vanaf 10,5 cm